MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Zelf CD Remasteren ?

zoeken in:
Soms heb je van die CD's die voor geen meter klinken maar toch geweldig goed zijn terwijl een betere versie niet op de markt lijkt te komen. Ik heb er zelf nu zo een waar ik graag eens een betere versie van wil proberen te maken, vooral wat meer dynamiek.

Mijn vraag: heeft iemand weleens zelf geprobeerd om een CD qua geluid te verbeteren en zo ja, welke software zou ik daarvoor dan het beste kunnen gebruiken.

Alvast dank voor eventuele tips ....

flebbie
ja dat willen we allemaal wel, remasteren kan echter alleen als je de originele tapes hebt

hdk-nl
Daarboven op komend masteren is een vak dat doe je niet zomaar eventjes.

flebbie
om welk album gaat het hier eigenlijk?

Het vervelende is dat je opnames die door een remaster zijn verpest, niet zomaar even goed kan laten klinken. Wat er eenmaal in zit, haal je er niet meer uit. Als de dynamiek in een opname teniet gedaan is door een slechte mastering, haal je die verschillen tussen hard en zacht niet meer terug. Dat kan alleen als je zelf over de mastertapes beschikt, zoals Flebbie terecht opmerkt.

Het enige dat je kan doen is de zaak een beetje bijsturen met de instellingen op je versterker: minder bas en minder treble, of als je een equalizer hebt, kun je proberen er een 'warme' instelling aan mee te geven. Je kunt de hoge en de lage tonen en het middenregister ermee beïnvloeden. Soms probeer ik wel eens wat uit als ik een CD draait die ik niet geweldig vind klinken. Vaak helpt dat iets, al blijft het een kwestie van persoonlijke smaak.

Het beste kun je - voorzover mogelijk - op zoek gaan naar de eerste versies die op CD zijn uitgebracht. Dit geldt met name voor oudere titels. Daar is doorgaans niet zoveel mee gerotzooid, dus dan heb je inderdaad kans dat het van nature al behoorlijk klinkt, en anders kun je het met de instellingen van je versterker of equalizer wel bijregelen.

Er zijn overigens ook remasters uitgebracht die een verbetering zijn ten opzichte van de oude opnamen, maar dit is toch helaas vaker níet dan wel het geval. (Re-)masteren is een vak, ja. Een belangrijk vak bovendien, want het bepaalt in hoge mate hoe een opname thuis in de huiskamer klinkt. Maar ik ken voorbeelden waarbij ik vermoed dat de personen in kwestie stokdoof geworden zijn.

Van computer-bewerkinsgprogramma's heb ik weinig kaas gegeten. Maar volgens mij is er aan een verziekte opname gewoon weinig te doen. Dit is op dit moment echt ergernis # 1 bij mij. Ik merk zelfs dat ik er gewoon minder nieuwe muziek door koop. Ik ben op voorhand al bang dat het voor geen meter klinkt.

Ben trouwens ook wel benieuwd om welke titel het gaat.

Misschien is een equalizer nog het beste idee om er wat meer warmte in te brengen. Dit zou misschien ook met sommige software moeten kunnen.

Het betreft overigens You Can't Argue With A Sick Mind van Joe Walsh, een oude live plaat. Daar is maar één CD versie van en ik vind hem ongelooflijk kil klinken.

flebbie
Ik weet niet of je Nero gebruikt, maar daar zit een programmaatje ingebouwd dat heet Wave Editor. Daarmee kun je aardig wat goochelen aan de audio instellingen.

fastpulseboy
pfffff, je kan wat algehele frequenties veranderen met een equalizer...
zelf "remasteren" moet je een gedegen opleiding voor gehad hebben en je moet idd de losse sporen hebben natuurlijk. duhhhhhhh.

Pastichio Rocker
Voor masteren heb je geen opleiding nodig. Wel kennis en een goed gehoor.

fastpulseboy
Pastichio Rocker schreef:
Voor masteren heb je geen opleiding nodig. Wel kennis en een goed gehoor.

misschien als je heel veel er mee zit te ploeteren, er lang mee bezig bent en een goed gehoor hebt.........
Ik wil wel iets horen wat je gemasterd hebt.

Stijn_Slayer
Hoe klinkt de LP van dat album?

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat een bepaalde groep zelf Beatles 'remasters' maakte door de LP om te zetten naar CD. Maar dat zal ook meer met zich meebrengen dan alleen opnemen vrees ik.

Onderschat nooit oude cd-uitgaves. Zet gewoon het geluid wat harder of speel wat met de equalizer. That's it wat mij betreft

Antonio
Bron

Bovenstaande is een link naar een Braziliaanse fansite voor het Canadese Trio RUSH.

Met het programma Adobe Audition zijn een drietal nummers van het album Vapor Trails onder handen genomen en naar het schijnt met zeer positief resultaat...

Op een andere RUSH website (Counterparts) was er al eens iemand die het gehele album eigenhandig ge-remastered had, maar die link kan ik zo snel nog even niet vinden...

Gast
geplaatst: vandaag om 19:52 uur

geplaatst: vandaag om 19:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.