MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Bands waarvan een kleinere hit bekender is dan hun grootste hit

zoeken in:
Soms is een kleinere hit van een band bekender dan hun grootste hit. Een goed voorbeeld hiervan is "Everybody's gotta learn sometime" van "The Korgis", die niet verder kwam dan de 14de plaats in de top 40, maar gigantisch vaak gedraaid werd. Hun grootste hit was "Rover's return", die de 6de positie haalde, maar die iedereen vergeten lijkt te zijn.

Weten jullie meer van dit soort hits?

wijsneus
Ik neem aan dat het ook een solo-artiest mag zijn, dus :

Bob Dylan - Wig Wam, was zzijn grootste hit in NL.

Kennen volgens mij niet veel mensen, maar Like A Rolling Stone kent bijna iedereen.

Led Zeppelin natuurlijk, want Stairway To Heaven is veruit hun bekendste nummer, maar dat was niet eens een hit! Zelfde verhaal wat betreft Boudewijn de Groot - Avond.

wijsneus
Maar Robby T vroeg om KLEINE HITS, dus géén hits tellen hier niet, denk ik !

Scherp! Maar Avond heeft nog wel de tipparade bereikt, dus die telt dan nog wel, al heeft Boudewijn de Groot natuurlijk weer hele bekende nummers. Maar Avond is ondertussen wel bekender geworden dan nummer als bijvoorbeeld Land van Maas en Waal, denk ik.

Casartelli (moderator)
Ik denk dat van Aerosmith Dream On (1973 tipparade) ook wel bekender is dan diverse hits uit hun Big Ones-periode.

Mede dankzij Eminem natuurlijk.

Arrie schreef:
Mede dankzij Eminem natuurlijk.

Ik denk dat dat nauwelijks impact heeft gehad. Dream On was al veel eerder zeer bekend.

Jump van Van Halen was een kleine hit hier, maar mag toch wel hun bekendste nummer genoemd worden.

kaztor schreef:
(quote)

Ik denk dat dat nauwelijks impact heeft gehad. Dream On was al veel eerder zeer bekend.

Ah oke, ik heb Dream On zelf namelijk leren kennen door Sing For The Moment van Eminem, en ik dacht dat ik daar lang niet de enige in zou zijn.

En ik bedenk me net... Venus is natuurlijk veruit het bekendste nummer van Shocking Blue, maar dat is slechts een nummer 3-hit geweest, terwijl de band ook nog wat nummer 1-hits heeft gehad.

En dankzij Wet Wet Wet is het bekendste nummer van The Troggs Love Is All Around geworden, terwijl dat nummer niet verder is gekomen dan de 19e plaats.

[quote="Arrie
En ik bedenk me net... Venus is natuurlijk veruit het bekendste nummer van Shocking Blue, maar dat is slechts een nummer 3-hit geweest, terwijl de band ook nog wat nummer 1-hits heeft gehad.

En dankzij Wet Wet Wet is het bekendste nummer van The Troggs Love Is All Around geworden, terwijl dat nummer niet verder is gekomen dan 1967. [/quote]

Venus heeft misschien niet op 1 gestaan, maar is wel met afstand de grootste hit van Shocking Blue geweest, het is namelijk 2x een grote hit geweest en staat (geloof ik) bij de grootste 20 hits aller tijden in de top 40...

En Love is all around slechts gekomen tot de 1967e positie? Zo erg was het ook niet .

Een goed voorbeeld is A forest, dat op nummer 31 strandde. Al was The Cure geen hit-band, ze hebben daarna nog wel wat grotere hits gehad; Lullaby haalde zelfs de top 10 nog.

Sowieso maken de debuutsongs/doorbreekhits van bands de grootste kans in dit topic genoemd te worden, omdat ze daarmee hun bekendheid nog moesten verwerven. Daarna konden ze van de bekendheid van die eerste hit profiteren!

sq
De BB& Q band hadden twee hits in de top 40. ´On the Beat´ was de grootste, maar bijna niemand kent ze meer. Maar iedereen in Nederland kent ´Starlette´ als top 40 tune:

YouTube - BB & Q Band - Starlette 1981

Geen hit geworden, maar wel als single uitgebracht.

sq
Een merkwaardig fenomeen dat ik nooit heb begrepen is dat
´The day That Curly Billy Shot Down Crazy Sam McGee´ de grootste hit was van The Hollies.
´Long Cool Woman´, ´Busstop´ en ´The Air that I Breathe´ zijn dacht ik allemaal veel bekender. Misschien iets dat alleen in Nederland zo was?

ranboy schreef:
[quote="Arrie

En dankzij Wet Wet Wet is het bekendste nummer van The Troggs Love Is All Around geworden, terwijl dat nummer niet verder is gekomen dan 1967.

En Love is all around slechts gekomen tot de 1967e positie? Zo erg was het ook niet .
[/quote]
Oeps, schrijf ik het jaartal op. Ik bedoelde dus de 19e plaats.

ranboy schreef:
Een goed voorbeeld is A forest, dat op nummer 31 strandde. Al was The Cure geen hit-band, ze hebben daarna nog wel wat grotere hits gehad; Lullaby haalde zelfs de top 10 nog.

Sowieso maken de debuutsongs/doorbreekhits van bands de grootste kans in dit topic genoemd te worden, omdat ze daarmee hun bekendheid nog moesten verwerven. Daarna konden ze van de bekendheid van die eerste hit profiteren!

Vergeet Inbetween Days niet.
Nauwelijks een hit, maar toch erg vaak nog op de radio.

Marvin Gaye :
- I Heard It Through the Grapevine : slechts tot 25 geraakt en in 1986 tot plaats 15 maar een klassieker.
- What's Going On : nooit een hit geweest maar eveneens een klassieker.

ranboy schreef:

Zo werkt dat vaak, ja. Nog een paar voorbeelden om dat te illustreren:

* The Police - Roxanne
* Herman Brood - Saturday night
* Joe Jackson - Is she really going out with him (originele versie)
* Madness - One step beyond
* Dire Straits - Sultans of swing

Allemaal nummers die slechts kort en laag genoteerd stonden in de hitparade (hoewel Sultans of swing volgens mij wel de top 10 haalde). Latere hits scoorden hoger, maar genoemde nummers behoren toch tot de bekendste songs van de betreffende groepen en artiesten.

Ook twee bijzondere:

* The Rolling Stones - Sympathy for the devil. Pas een jaar of vijf na de originele release een kleine hit geworden in NL. De Stones hebben veel meer en grotere hits gehad, maar toch is dit wel een van hun 'signature tunes' gebleven.

* idem dito voor School van Supertramp. Dat nummer werd in '74 wel op single uitgebracht, maar werd pas een kleine hit in 1990. Toch is het altijd een van de grootste Supertramp-klassiekers geweest.

En soms komt het gewoon door het internationale succes van een bepaald nummer. Venus was natuurlijk wél de eerste Nederlandse productie ooit die de nummer 1-positie van de Amerikaanse hitparade haalde. Iedereen in de VS kent dat nummer daar nog steeds. Voor Aerosmith was Dream on in de VS ook de grote doorbraakhit in 1973.

Raymond Van Het Groenewoud :
"Meisjes", "Vlaanderen Boven" en "Je Veux l'Amour" zijn toch bekendere nummers van hem dan zijn nr.1-hit "Liefde voor Muziek".

Guns'n Roses :
"Sweet Child O' Mine" en "November Rain" zijn bekender dan de cover "Knockin' on Heaven's Door" waarmee de nr.1 werd bereikt.

gaucho schreef:
En soms komt het gewoon door het internationale succes van een bepaald nummer. Venus was natuurlijk wél de eerste Nederlandse productie ooit die de nummer 1-positie van de Amerikaanse hitparade haalde. Iedereen in de VS kent dat nummer daar nog steeds. Voor Aerosmith was Dream on in de VS ook de grote doorbraakhit in 1973.

En zo blijkt dus: De Engelse en Amerikaanse hitparades zijn eigenlijk die die er toe doen.

Angels is één van de bekendste nummers van Robbie Williams, staat volgens mij ook hoog in de top 2000, maar kwam in de top 40 niet verder dan de 14e plek. Robbie heeft wel heel wat grotere hits gehad.

Kayleigh van Marillion kwam op de (uit mijn hoofd) 16de plaats. Terwijl verschillende nummers uit de Hogarth periode (bv. Cover My Eyes en You're Gone) grotere hits waren.

Casartelli schreef:
Ik denk dat van Aerosmith Dream On (1973 tipparade) ook wel bekender is dan diverse hits uit hun Big Ones-periode.

Dream on was al een grote klassieker voordat het in 1994 een Nederlandse hit werd (haalde toen de 12e plaats). Hun grootste hit was I don't want to miss a thing uit 1998 (nr.3). Maar wat dan nu hun bekendste hit is ? Ik denk een van deze twee nummers en niet bijvoorbeeld Amazin' of Crying uit de big Ones (Get a grip) periode.

LucM schreef:
Guns'n Roses :
"Sweet Child O' Mine" en "November Rain" zijn bekender dan de cover "Knockin' on Heaven's Door" waarmee de nr.1 werd bereikt.
Mij lijkt dat deze drie nummers zich qua bekendheid niet veel zoveel ontlopen, dus ik vind dit eigenlijk niet zo'n sterk voorbeeld, zeker als je bedenkt dat in 1992 zowel November Rain als Knockin' on heaven's door veelvuldig op de radio te horen waren. November rain hoor je (afhankelijk van welk radiostation je luistert) tegenwoordig meer dan Knockin' on heaven's door: dat klopt dan weer wel.

Bekendheid is hierbij een relatief begrip, want ik kan me voorstellen dat iemand van 18 jaar bij de vraag noem het bekendste nummer van Guns n' Roses al snel November Rain zal noemen en iemand van 40 zal naast November Rain, Sweet Child of mine wellicht ook Knockin' on heaven's door of Paradise city noemen.

Ik denk wel dat hun eigen nummers November Rain en Sweet Child of mine over het algemeen wel geliefder zijn dan de cover Knockin' on heaven's door. Dan neem ik voor het gemak even de noteringen uit de radio 2 top 2000 van 2007 (2008 was een jubileumlijst): 20 November Rain, 144 Sweet Child of Mine en 271 Knockin' on heaven's door.

vigil schreef:
Kayleigh van Marillion kwam op de (uit mijn hoofd) 16de plaats. Terwijl verschillende nummers uit de Hogarth periode (bv. Cover My Eyes en You're Gone) grotere hits waren.

Ik heb het even nagezocht: You're gone was maar een hele bescheiden hit in Nederland (nr.32 in de top 40 in 2004). Om je eerlijk te bekennen: ik kan me het nummer niet eens meer voor de geest halen. Cover my eyes haalde de 13e plaats in 1991, die ken ik dan wel weer.

royh schreef:
(quote)

Ik heb het even nagezocht: You're gone was maar een hele bescheiden hit in Nederland (nr.32 in de top 40 in 2004). Om je eerlijk te bekennen: ik kan me het nummer niet eens meer voor de geest halen. Cover my eyes haalde de 13e plaats in 1991, die ken ik dan wel weer.

maar You're Gone haalde in de mega top 50 de single wel een top tien notering. Sterker nog de single kwam binnen op een 8ste plaats.

vigil schreef:
(quote)

maar You're Gone haalde in de mega top 50 de single wel een top tien notering. Sterker nog de single kwam binnen op een 8ste plaats.

Ik denk dat dit ermee te maken heeft dat de Mega top 50 aan airplay een hogere weging toekent dan de top 40. Beide lijsten werken overigens met een weging tussen fysieke verkopen, downloads en airplay.

dan zou het toch eerder andersom moeten zijn want Marillion heeft juist een zeer trouwe fanbase welke alles koopt en wordt nooit op de radio gedraait.

vigil schreef:
dan zou het toch eerder andersom moeten zijn want Marillion heeft juist een zeer trouwe fanbase welke alles koopt en wordt nooit op de radio gedraait.

Precies, het is ook andersom. Op verkoop haalde de single de top 10 (het staat me bij dat de Marillion fanclub een actie opzette om de single hoog in de hitlijst te krijgen). De top 40 laat airplay meer meewegen en houdt sowieso graag de aparte noteringen erbuiten. Soms zijn er zelfs nummer 1 hits bij de saleslijst die de top 40 niet eens halen...

Vigil en Ranboy, de verklaring die jullie geven is een hele logische. Ik hou het erop dat jullie gelijk hebben en ik me heb vergist.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:55 uur

geplaatst: vandaag om 17:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.