MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Tom Barman bij Zomergasten

zoeken in:
Yak
Iemand die het vanavond gekeken heeft?

Zoals hier ook al werd gezegd wist Connie 'Terry eh... Gilliams?' Palmen de best interessante gesprekken vaak vakkundig de nek om te draaien, maar gelukkig wist Barman het met zijn fragmenten toch wel interessant te houden. De stukjes over Charles Mingus die in zijn shabby appartement met een geweer loopt te knallen, Beefheart met zijn rare hersenkronkels, Lars Ulrich die rond loopt te ijsberen, fuck, fuck.., en vervolgens op James Hatfield afstapt en keihard FUCK!!! in zijn gezicht schreeuwt.

Naast dit is Tom Barman een innemende vent, maar dat wisten we al.

Inderdaad boeiende fragmenten over Metallica en vooral Mingus.
Maar Palmen bakte er niets van, het begon me zelfs te irriteren. Eerlijk gezegd kon Barman zelf me ook niet erg boeien: zijn keuzes waren ok, maar in het gesprek zelf vond ik hem niet erg interessant (ongetwijfeld ook door toedoen van Connie Palmen).
Innemend? Heb ik nooit zo met hem gehad. Doe mij Stef Kamil Carlens dan maar

Hoogtepunt vond ik Marvin Gaye in Oostende. Ik meen dat fragment overigens al eens eerder te hebben gezien. Oostenders met de pintjes in de hand elkaar aankijkend: 'Marvin wie?'.

Maar goed, de presentatie was dus echt allerbelabberst. Vorige week dacht ik nog dat de saaie aflevering met Nooteboom (3 kwartier volgehouden) aan de gast lag, maar na vanavond moet ik tot de conclusie komen dat Palmen er echt he-le-maal niks van bakt.

Barman: Captain Beefheart, ken je die?
Palmen: Uh, ja-haa (met zo'n gezicht van: Uh, nee-hee). Waarna ze toegeeft er gisteren 'even naar geluisterd te hebben', of weet ik het.

Interessantdoenerij, onlogische conclusies en zelfverheerlijking (wij kunstenaars...). Ik zat me met de minuut meer op te winden. Laat Zwagerman maar weer terug komen, die las zich tenminste een beetje in. Palmen zit er de hele avond bij alsof ze toevallig van de parkeerplaats werd geplukt omdat de echte presentator op het laatste moment verhinderd was.

Ik ben benieuwd of uberhaupt iemand een gesprek ben connie palmen kan voeren. Ze gooit echt iedere discussie binnen no time op slot. Ik heb het vanavond iets langer volgehouden als vorige week. Marvin Gaye was inderdaad erg leuk.

otherfool schreef:

Hoogtepunt vond ik Marvin Gaye in Oostende. Ik meen dat fragment overigens al eens eerder te hebben gezien. Oostenders met de pintjes in de hand elkaar aankijkend: 'Marvin wie?'.

Klopt: ik had het ook al eerder gezien (en zelfs een veel langer fragment dan dit).

Marvin uit Paraguay.....

Yak
aERodynamIC schreef:
Marvin uit Paraguay.....

En van darten had hij ook geen kaas gegeten.

aERodynamIC schreef:
Innemend? Heb ik nooit zo met hem gehad.

Ik mag die Barman wel. Het is een drammer en een controlfreak, waarschijnlijk ook precies de reden dat dEUS het voortdurend geen half jaar volhoudt met dezelfde bezetting, maar die sturm und drang siert hem wel. Vooral omdat hij er zelf zo bescheiden onder blijft.

aERodynamIC schreef:

Maar Palmen bakte er niets van, het begon me zelfs te irriteren. Eerlijk gezegd kon Barman zelf me ook niet erg boeien: zijn keuzes waren ok, maar in het gesprek zelf vond ik hem niet erg interessant

Dat vond ik ook.

Barman had prachtige keuzes, met als uitschieters Marvin Gaye in Oostende en Metallica en de therapeut (die beide docu's zou ik graag eens zien) én erg leuk dat hij iets uit L'Emploi du Temps liet zien. Maar hij kon zijn ideeen erover maar moeilijk verwoorden. Diepgang in het gesprek ontbrak volledig. Ook niet als Palmen probeerde er een interessant gespreksonderwerp uit te halen. Ik vond trouwens dat ze dat nog niet eens zo slecht deed, al was ze inderdaad vaak wel erg slecht op de hoogte.

Koekebakker schreef:
Maar hij kon zijn ideeen erover maar moeilijk verwoorden. Diepgang in het gesprek ontbrak. Ook niet als Palmen probeerde er een interessant gespreksonderwerp uit te halen.

Juist, daar doelde ik ook op. Palmen deed het verschrikkelijk, maar ook Barman zelf was nu niet de persoon die het dan zelf maar boeiender maakte, in tegendeel: hij kwam er inderdaad vaak zelf niet uit (Het stukje over Nederlanders in Antwerpen "Had ik toch maar niet moeten kiezen" of over de Dolly Dots "op mijn 9e kreeg ik een erectie": wat kan mij het nu schelen dat hij een erectie kreeg van Esther........als dat je enige motivatie is om dat te kiezen!)

Gelukkig blijft zijn muziek van een superieure kwaliteit en dat vind ik uiteindelijk veel belangrijker

Mwah, dat over de Dolly Dots ben ik dan weer niet met je eens. Ik vond dat juist wel een grappig, puur persoonlijk fragmentje voor hem. Maar daarvoor was waarschijnlijk wel een gesprekspartner nodig geweest met wie het beter geklikt had. Ik vermoed dat Barman gedacht heeft: ik moet er maar meteen voor zorgen dat het niet al te elitair wordt.

Yak
Oke, ik ben het er eigenlijk wel mee eens dat Tom Barman ook niet helemaal tot zijn volste pluimage kwam, en misschien ben ik bevooroordeeld omdat ik de beste man gewoon erg hoog heb zitten. Maar ik vond het toch voornamelijk aan de interviewtechniek te wijten. Werd een gesprek weer compleet stopgezet door "Heb jij dat als muzikant nou ook?" "Herken je jezelf als filmmaker daar nou in?" "Maar die groupies, dat moet jij toch ook hebben gehad?" en bla bla bla. Barman wilde duidelijk niet over zichzelf praten maar over de fragmenten die hij had meegebracht. Je zag hem ook meteen opveren wanneer het eens niét over hem ging of zijn band, en hij lekker kon doordraven over bijvoorbeeld dat stuk over Marvin Gaye.

neo
Yak schreef:

Naast dit is Tom Barman een innemende vent, maar dat wisten we al.

Totdat ik hoorde dat hij zou aanschuiven had ik nog nooit van die hele man gehoord!

Yak schreef:

Barman wilde duidelijk niet over zichzelf praten maar over de fragmenten die hij had meegebracht.

Tja dan sta je als interviewer machteloos. Hoe kan je een fragment van Metallica-mannen in therapie (tenenkrommend) laten zien en dan het onderwerp dEUS mijden en hoe de sfeer binnen die band is. En zo waren er meer logische vragen die gesteld werden, waar Barman - wat een zenuwenlijer trouwens - een conversationkiller op losliet. Maar having said that, Palmen vertoont hetzelfde euvel als Van Dis destijds: ze weet niets van muziek of andere populaire cultuur. Net als die kroegtijgers in Oostende

Precies. Van Dis zat ook altijd maar te ouwehoeren over boekjes en baantjes trekken in het zwembad, maar popcultuur, dat was niet elitair genoeg.

Zelf vond ik het een aardige aflevering, maar ook ik ben geen fan van Palmen. Barman liet af en toe het gesprek stilvallen als het over hemzelf ging. Dat vind ik niet helemaal koosjer, hij is tenslotte op de uitnodiging van Zomergasten ingegaan, dan weet je dat je een 3 uur durend gesprek krijgt en dan moet je het ook over jezelf hebben. De fragmenten waren stuk voor stuk aardig, met als uitschieters Gaye en Mingus.

ohmusica
Zomergasten is en blijft een kwetsbare formule. Toch vond ik het een leuke avond. Over zgn. persoonlijke ontboezemingen; Barman heeft het grootste recht zijn mond te houden, het is life voor je het het weet zeg je iets dat enorm wordt uitvergroot en hij moet ook de volgende dag verder met vrienden en collega's en hij is ook (nog) een beetje een popidool, daar hoort een beetje mysterie omheen te hangen... iets ongrijpbaars...

sq
lebowski schreef:

Maar having said that, Palmen vertoont hetzelfde euvel als Van Dis destijds: ze weet niets van muziek of andere populaire cultuur. Net als die kroegtijgers in Oostende

Zeer goed getroffen. Ik had mij verheugd op een top-avond, was al nijdig dat ik het begin gemist had, maar ben toch voortijdig weggezapt. De vergelijking met van Dis is mij uit het hart gegrepen; ik heb de avond ook associaties met Van Dis gehad.

ohmusica schreef:

Barman heeft het grootste recht zijn mond te houden, het is life voor je het het weet zeg je iets dat enorm wordt uitvergroot en hij moet ook de volgende dag verder met vrienden en collega's en hij is ook (nog) een beetje een popidool, daar hoort een beetje mysterie omheen te hangen... iets ongrijpbaars...

Tja, ga dan niet drie uur op tv... Volgens mij was Palmen trouwens blij toen Tom zijn eerste peuk opstak, zij had er in no time ook een aan de lippen

Ik vond het vooral grappig worden toen Palmen het had over de ex-voetballer die Gascoigne ("hoe spreek je dat uit?") interviewde:

Palmen: "Speelde hij niet bij Liverpool?"

Barman: "Ik heb er geen idee van, maar ik denk van niet"

Palmen: "Ik denk toch echt wel dat hij bij Liverpool speelde"

Het geheel had iets weg van: "ik ben slimmer dan jij, na-na-nah"

Ja haha, datzelfde speelde zich af toen het ging over hoe Gaye was vermoord. Barman met zijn romantische versie en Palmen met haar encyclopedie-wijsheid

lebowski schreef:

Palmen met haar encyclopedie-wijsheid

"Hij had een tumor, maar die drukte niet op het gedeelte waar je bewust wordt van je daden. Hij was dus volstrekt toerekeningsvatbaar"

Zachary Glass schreef:

Ik vond het vooral grappig worden toen Palmen het had over de ex-voetballer die Gascoigne ("hoe spreek je dat uit?") interviewde:

Palmen: "Speelde hij niet bij Liverpool?"

Barman: "Ik heb er geen idee van, maar ik denk van niet"

Palmen: "Ik denk toch echt wel dat hij bij Liverpool speelde"

Het geheel had iets weg van: "ik ben slimmer dan jij, na-na-nah"

Ging dit niet over Alan Hansen?

gemaster schreef:
(quote)

Ging dit niet over Alan Hansen?

Die naam vliegt me inderdaad schuchter tegemoet uit een niet zo ver verleden

Ook grappig: Palmen (fronsend): "Volgens mij worden moorden begaan wanneer iemand zijn schaamte bedreigd ziet worden"

Nu kan dat best kloppen ... maar het had toch iets vreemd om Palmen toch even snel-snel haar theorieën ter berde te zien brengen

Zachary Glass schreef:
(quote)

"Hij had een tumor, maar die drukte niet op het gedeelte waar je bewust wordt van je daden. Hij was dus volstrekt toerekeningsvatbaar"

Da's maar 1 voorbeeld hoe je een discussie irritant kunt domineren, en tegelijkertijd een gezellig gesprek kunt stilzetten.

Nee Palmen en Barman, die gaan niet door 1 deur

Gast
geplaatst: vandaag om 14:34 uur

geplaatst: vandaag om 14:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.