Muziek / Algemeen / Hoe luisteren jullie muziek?
zoeken in:
0
MrGuitar240
geplaatst: 14 december 2009, 20:41 uur
Ok, ik heb het niet kunnen vinden dus ik start het maar:
Hoe luisteren jullie muziek?
Hebben jullie een aparte muziekkamer met dure apperaten of hebben jullie het heel makkelijk. Luisteren jullie gewoon of met koptelefoon (oortjes). Gebruiken jullie cd'spelers of platenspelers. En dan bedoel ik niet gewoon de muziek voor de gezelligheid maar als je bijvoorbeeld een nieuwe cd gaat luisteren of weer een oude favoriet/klassieker gaat luisteren.
Ik lig tijdens het luisteren altijd in bed met de koptelefoon ingeplugd!
Hoe luisteren jullie muziek?
Hebben jullie een aparte muziekkamer met dure apperaten of hebben jullie het heel makkelijk. Luisteren jullie gewoon of met koptelefoon (oortjes). Gebruiken jullie cd'spelers of platenspelers. En dan bedoel ik niet gewoon de muziek voor de gezelligheid maar als je bijvoorbeeld een nieuwe cd gaat luisteren of weer een oude favoriet/klassieker gaat luisteren.
Ik lig tijdens het luisteren altijd in bed met de koptelefoon ingeplugd!
0
geplaatst: 14 december 2009, 22:00 uur
Enfin, met je oren mag je blijkbaar niet plaatsen.
Vaak beluister ik het gewoon als ik aan het computeren ben, of ik chill hem beneden en zet een muziekje op. Omdat ik zo dicht bij mijn werk woon beluister ik geen muziek op weg daar naar toe. Want dan haal ik nog geen nummer. Met regelmaat zet ik mijn cd's op, maar ook de downloads doen het goed hier.
Vaak beluister ik het gewoon als ik aan het computeren ben, of ik chill hem beneden en zet een muziekje op. Omdat ik zo dicht bij mijn werk woon beluister ik geen muziek op weg daar naar toe. Want dan haal ik nog geen nummer. Met regelmaat zet ik mijn cd's op, maar ook de downloads doen het goed hier.
0
geplaatst: 14 december 2009, 23:36 uur
Rhythm & Poetry schreef:
Dat was ook het eerste wat ik dacht toen ik de titel van het topic zag.

Ik luister vooral achter de comuter door mijn boxen muziek. En als het wat later wordt door mijn oortjes. In bed voor het slapen luister ik ook met m'n oortjes. Heel soms als ik alleen thuis ben beneden op de stereo, die boxen zijn heel erg goed. Maar ik ben niet vaak alleen thuis.

0
geplaatst: 14 december 2009, 23:55 uur
Het wisselt.
Op werk soms met koptelefoon, als de gelegenheid (hangt van de collega's en de mate waarin ik aanspreekbaar moet zijn af) er toe is. Anders niet.
Thuis gewoon over boxen + versterker. Draai meestal muziek vanaf de computer (mp3's en cd's), platenspeler of mp3-speler die allemaal aangesloten.
In bed luister ik eigenlijk nooit muziek, nu ik er zo over nadenk. Dan blijf ik heel de nacht wakker om te blijven luisteren.
Op werk soms met koptelefoon, als de gelegenheid (hangt van de collega's en de mate waarin ik aanspreekbaar moet zijn af) er toe is. Anders niet.
Thuis gewoon over boxen + versterker. Draai meestal muziek vanaf de computer (mp3's en cd's), platenspeler of mp3-speler die allemaal aangesloten.
In bed luister ik eigenlijk nooit muziek, nu ik er zo over nadenk. Dan blijf ik heel de nacht wakker om te blijven luisteren.

0
Pastichio Rocker
geplaatst: 15 december 2009, 00:40 uur
Ik trek eerst al mijn kleren uit, doe de gordijnen open, zet keihard een plaat op van mijn favo zangeres (Celine Dion) en ga dan als een bezetene op en neer springen terwijl ik hele rare oerwoudgeluiden maak en ik mezelf insmeer met slaolie en pindakaas.
Maar vaak gewoon via de koptelefoon, of als mijn buurvrouw dr Jan Smit cd weer eens uit de kast trekt over de boxen.
Maar vaak gewoon via de koptelefoon, of als mijn buurvrouw dr Jan Smit cd weer eens uit de kast trekt over de boxen.
0
leander?
geplaatst: 15 december 2009, 00:56 uur
Altijd via mp3speler/computer met koptelefoon (Mijn muziek wordt niet zo gewaardeerd hier..). In de uren dat ik wakker ben en niet op school zit meer wel dan niet, overigens.
0
geplaatst: 19 december 2009, 17:24 uur
Ik ben van de oude stempel (46 jaar, wat wil je...
). Als ik naar muziek wil luisteren, wil ik er echt voor gaan zitten. Muziek beluister ik vrijwel uitsluitend thuis, op een behoorlijke stereo-installatie. Meestal over de boxen (geen buren, dus da's makkelijk) en soms op de koptelefoon.
Ik heb thuis een aparte muziekkamer met 2 platen- en 2 CD-spelers, allebei aangesloten op een mengpaneel, zodat je ook muziek kan blijven beluisteren wanneer je een plaat of CD wisselt.
Ik heb de handicap dat ik me niet goed kan concentreren als er muziek op staat, dus muziek op de computer, daar heb ik eigenlijk geen behoefte aan. Ik heb wel eens wat muziek gedownload op mijn computer, maar doe daar eigenlijk weinig mee. En muziek buitenshuis beluisteren, dat werkt bij mij op de een of andere manier ook niet - teveel omgevingslawaai en het leidt maar af. Dus aan een iPod of MP3-speler heb ik ook geen behoefte.
Klinkt ouderwets, ik weet het. Ik merk wel eens dat vrienden of mensen op mijn werk het eigenaardig vinden als ik zeg dat ik vanavond eens lekker naar muziek ga luisteren. "En wat doe je dan ondertussen?" is meestal de wedervraag. Gewoon niks dus - gewoon écht luisteren (meestal niet langer dan één à twee uur trouwens). Zoiets schijnt weinig meer voor te komen.
). Als ik naar muziek wil luisteren, wil ik er echt voor gaan zitten. Muziek beluister ik vrijwel uitsluitend thuis, op een behoorlijke stereo-installatie. Meestal over de boxen (geen buren, dus da's makkelijk) en soms op de koptelefoon.Ik heb thuis een aparte muziekkamer met 2 platen- en 2 CD-spelers, allebei aangesloten op een mengpaneel, zodat je ook muziek kan blijven beluisteren wanneer je een plaat of CD wisselt.
Ik heb de handicap dat ik me niet goed kan concentreren als er muziek op staat, dus muziek op de computer, daar heb ik eigenlijk geen behoefte aan. Ik heb wel eens wat muziek gedownload op mijn computer, maar doe daar eigenlijk weinig mee. En muziek buitenshuis beluisteren, dat werkt bij mij op de een of andere manier ook niet - teveel omgevingslawaai en het leidt maar af. Dus aan een iPod of MP3-speler heb ik ook geen behoefte.
Klinkt ouderwets, ik weet het. Ik merk wel eens dat vrienden of mensen op mijn werk het eigenaardig vinden als ik zeg dat ik vanavond eens lekker naar muziek ga luisteren. "En wat doe je dan ondertussen?" is meestal de wedervraag. Gewoon niks dus - gewoon écht luisteren (meestal niet langer dan één à twee uur trouwens). Zoiets schijnt weinig meer voor te komen.
0
MrGuitar240
geplaatst: 21 december 2009, 11:30 uur
gaucho schreef:
). Als ik naar muziek wil luisteren, wil ik er echt voor gaan zitten. Muziek beluister ik vrijwel uitsluitend thuis, op een behoorlijke stereo-installatie. Meestal over de boxen (geen buren, dus da's makkelijk) en soms op de koptelefoon.
Ik heb thuis een aparte muziekkamer met 2 platen- en 2 CD-spelers, allebei aangesloten op een mengpaneel, zodat je ook muziek kan blijven beluisteren wanneer je een plaat of CD wisselt.
). Als ik naar muziek wil luisteren, wil ik er echt voor gaan zitten. Muziek beluister ik vrijwel uitsluitend thuis, op een behoorlijke stereo-installatie. Meestal over de boxen (geen buren, dus da's makkelijk) en soms op de koptelefoon.Ik heb thuis een aparte muziekkamer met 2 platen- en 2 CD-spelers, allebei aangesloten op een mengpaneel, zodat je ook muziek kan blijven beluisteren wanneer je een plaat of CD wisselt.
Heb ik ook hoor. Als ik luister dan luister ik ook gewoon. En als ik huiswerk moet maken (ja joh!) zet ik ook geen muziek op. Dan luister ik alleen nog maar en concentreer me niet. Behalve als ik beethoven ofzo opzet wat ik normaal nooit luister en waar ik ook geen cd's van heb (youtube).
0
geplaatst: 21 december 2009, 12:58 uur
Thuis gewoon op m'n installatie (cd, lp) of over de computer, op m'n werk in pauzes of in bad (heb -nog- geen installatie boven) vaak het mp3-spelertje.
Typisch. Ik kwam nooit door die bende heen als ik geen muziek beluisterde...
Muziek maakt me scherp. Ik heb het nodig als ik me door verplichte vervelendheid moet wurmelen.
Het is dat ik dit sarcasme in de smiezen heb, anders had ik nog wel een paar telefoonnummers voor je op willen zoeken...
MrGuitar240 schreef:
En als ik huiswerk moet maken (ja joh!) zet ik ook geen muziek op. Dan luister ik alleen nog maar en concentreer me niet.
En als ik huiswerk moet maken (ja joh!) zet ik ook geen muziek op. Dan luister ik alleen nog maar en concentreer me niet.
Typisch. Ik kwam nooit door die bende heen als ik geen muziek beluisterde...

Muziek maakt me scherp. Ik heb het nodig als ik me door verplichte vervelendheid moet wurmelen.
Pastichio Rocker schreef:
Ik trek eerst al mijn kleren uit, doe de gordijnen open, zet keihard een plaat op van mijn favo zangeres (Celine Dion) en ga dan als een bezetene op en neer springen terwijl ik hele rare oerwoudgeluiden maak en ik mezelf insmeer met slaolie en pindakaas.
Het is dat ik dit sarcasme in de smiezen heb, anders had ik nog wel een paar telefoonnummers voor je op willen zoeken...

0
geplaatst: 21 december 2009, 21:02 uur
Natuurlijk met de oren, want die zijn er voor gemaakt. Maar nu in alle ernst mijn antwoord. In het verleden luisterde ik vaak via de hoofdtelefoon naar muziek. Maar met de jaren ontdekte ik dat je dan heel wat miste. Warme bassen bijvoorbeeld en weinig nuances in het hoog. Tijd voor verandering dus. Goede boxen in huis gehaald, waardoor dit gemis ruimschoots goed werd gemaakt.
Het liefst luister ik na muziek als het donker is in de kamer. Voor mijn gevoel haal je dan het uiterste uit de toonkunst die de kamer binnenkomt. Niet gehinderd door een tijdschrift wat niet recht op tafel ligt of andere zooi. Pure klanken zonder ruis dus die de gehoorgang aan het werk zetten. En als er dan een meesterwerk in de cd-speler zit lijkt het wel of mijn ziel wordt meegenomen op een bijzondere tocht, waar een reisorganisatie nog een puntje aan kan zuigen.
Het liefst luister ik na muziek als het donker is in de kamer. Voor mijn gevoel haal je dan het uiterste uit de toonkunst die de kamer binnenkomt. Niet gehinderd door een tijdschrift wat niet recht op tafel ligt of andere zooi. Pure klanken zonder ruis dus die de gehoorgang aan het werk zetten. En als er dan een meesterwerk in de cd-speler zit lijkt het wel of mijn ziel wordt meegenomen op een bijzondere tocht, waar een reisorganisatie nog een puntje aan kan zuigen.
0
geplaatst: 22 december 2009, 11:18 uur
Ik luister niet zo graag met koptelefoon.
Als ik een orginele cd luister zit die in me stereo, een LP in me platenspeler (op mijn stereo aangesloten), en een download of enkele nummers op mijn computer.
Luister ook af en toe op mijn mp3 speler (met oortjes), maar dit is alleen als ik onderweg ben of soms op school of vlak voordat ik ga slapen.
Als ik een orginele cd luister zit die in me stereo, een LP in me platenspeler (op mijn stereo aangesloten), en een download of enkele nummers op mijn computer.
Luister ook af en toe op mijn mp3 speler (met oortjes), maar dit is alleen als ik onderweg ben of soms op school of vlak voordat ik ga slapen.
0
geplaatst: 29 augustus 2011, 16:32 uur
Bij Coldplay - Every Teardrop Is a Waterfall (2011):
De producties blijven prachtig en laten we vooral niet vergeten dat het popmuziek is! Het draait puur om vermaak.
De producties blijven prachtig en laten we vooral niet vergeten dat het popmuziek is! Het draait puur om vermaak.
0
Jocharo-T
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:03 uur
Alle muziek draait om vermaak, niet alleen popmuziek.
0
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:10 uur
Nou , ik kan me voorstellen dat Closer van Joy Division voor veel mensen hier toch echt geen vermaak is. Zo kan ik nog wel een paar albums die mij niet echt opvrolijken om eerlijk te zijn.
0
Jocharo-T
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:16 uur
Nee, dat klopt. Maar uiteindelijk luister je muziek omdat je er zin in hebt, of het nu opwekkend is, droevig of dat je een bepaalde sfeer wilt creëren. Ik ken zat popmuziek die meer verdriet bij mij oproept dan vreugde. Het woord 'vermaak' moet je in dat opzicht niet helemaal letterlijk nemen. Mijn punt was eigenlijk dat het onzin is om te roepen dat bij uitstek het genre popmuziek alleen maar draait om vermaak. Dat is natuurlijk gewoon onzin. Ik kan me dan ook gigantisch storen aan users die roepen van 'hé, het is maar popmuziek'. Net of het minderwaardig is. Hiermee doel ik overigens niet op de user Eveningguard, hoewel hij in bovenstaande post daar wel een klein trekje van heeft.
0
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:17 uur
Jocharo-T schreef:
Timo-otje schreef:
Nou , ik kan me voorstellen dat Closer van Joy Division voor veel mensen hier toch echt geen vermaak is. Zo kan ik nog wel een paar albums die mij niet echt opvrolijken om eerlijk te zijn.
Waar ligt in jullie visie dan de grens van vermaak?
0
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:18 uur
Muziek draait niet altijd om vermaak maar ook om het ondergaan van sferen en emoties. Dat kan vermaak zijn maar ook woede en angst. Coldplay is er voor het amusement en met mate het ondergaan van emoties.
0
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:22 uur
Het ondergaan van emoties kun je ook vermaak noemen. Ik begrijp heel goed wat jij bedoelt, maar het is maar net hoe je het noemt.
0
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:33 uur
Jocharo-T schreef:
Nee, dat klopt. Maar uiteindelijk luister je muziek omdat je er zin in hebt, of het nu opwekkend is, droevig of dat je een bepaalde sfeer wilt creëren. Ik ken zat popmuziek die meer verdriet bij mij oproept dan vreugde. Het woord 'vermaak' moet je in dat opzicht niet helemaal letterlijk nemen. Mijn punt was eigenlijk dat het onzin is om te roepen dat bij uitstek het genre popmuziek alleen maar draait om vermaak. Dat is natuurlijk gewoon onzin. Ik kan me dan ook gigantisch storen aan users die roepen van 'hé, het is maar popmuziek'. Net of het minderwaardig is. Hiermee doel ik overigens niet op de user Eveningguard, hoewel hij in bovenstaande post daar wel een klein trekje van heeft.
Het is toch logisch dat ik dat schrijf? Popmuziek licht vaak genoeg beter in het gehoor dan andere genres. Is daar wat mis mee? Nee, natuurlijk niet. Kijk maar eens naar The Smiths. Het ligt goed in het gehoor en luistert makkelijk weg, maar wie de teksten erbij haalt ontdekt zeker diepgang. Je hoord mij nergens zeggen dat het 'maar' popmuziek is.
0
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:38 uur
Tsja , ook daar kunnen we over discussiëren natuurlijk. Want velen hebben nog al problemen met het stemgeluid en de manier van zingen van Morissey zoals dat ook bij Thom Yorke het geval is. Ik kan echter niemand die zich stoort aan de stem van Chris Martin die het bij iedereen toch wel redelijk goed doet. En dat geval is de muziek van Coldplay inderdaad licht te noemen en de muziek van The Smiths en Radiohead wat minder maar het betekent inderdaad niet dat lichter ook slechter is maar vaak (althans bij mij) doet goed in het gehoor liggende muziek (lichte muziek) me vaak helemaal niks op emotioneel gebied.
0
Jocharo-T
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:40 uur
Eveningguard schreef:
Je hoort mij nergens zeggen dat het 'maar' popmuziek is..
Je hoort mij nergens zeggen dat het 'maar' popmuziek is..
Dat heb jij ook niet gezegd. Zoals ik al zei 'Hiermee doel ik overigens niet op de user Eveningguard'. In de bovenstaande discussie stonden woorden als cliché, nietszeggend, zeker niet filosofisch. Jou reactie die daarna kwam suggereerde dat dat ook helemaal niet uitmaakt omdat we vooral niet moeten vergeten dat het popmuziek is. Daar was ik het niet mee eens en vanwege dat stukje zin doelde ik dus op 'hoewel hij in bovenstaande post daar wel een klein trekje van heeft'.
0
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:42 uur
Want het is juist lichte muziek omdat er niet zoveel emoties mee gepaard gaan, Timootje. 

0
geplaatst: 29 augustus 2011, 17:45 uur
Eveningguard schreef:
Want het is juist lichte muziek omdat er niet zoveel emoties mee gepaard gaan, Timootje.
Dan zijn we het met elkaar eens ja inderdaad.
0
geplaatst: 29 augustus 2011, 20:21 uur
niels94 schreef:
Ik begrijp heel goed wat jij bedoelt, maar het is maar net hoe je het noemt.
Ik begrijp heel goed wat jij bedoelt, maar het is maar net hoe je het noemt.
Over 'vermaak':
Ik zou zeggen dat vermaak altijd met emoties te maken heeft, enerzijds met 'lichte' (leuke) zoals opwinding, verlangen, vreugde, anderzijds met meer 'donkere' (die wij dan 'negatief noemen) als verdriet en angst. Als ik me enorm vermaak met muziek, film of boek zijn er altijd wel zowel lichte als donkere kanten.
Over 'lichte' muziek.
Daar wordt 'licht' in een andere betekenis gebruikt: dit verwijst voor mij niet zozeer naar muziek met 'lichte' emoties maar naar milde (=lichte) vormen van emoties, zowel 'lichte' als 'donkere'. Lichte muziek kan daarom best droevig zijn (=donker op ander nivo). Maar zelden zwaar droevig. Hoewel dat uiteindelijk aan de individuele luisteraar is om te beoordelen, En punk of metal kan weer heel vrolijk (licht) zijn, ook al noem ik dat zeker geen lichte muziek.
Zo zie je dat zelfs binnen 1 persoon (mijzelf) het woord 'licht' alweer onafhankelijke betekenissen kent...
0
geplaatst: 29 augustus 2011, 20:31 uur
Met 'lichte muziek' bedoel ik muziek die goed in het gehoor ligt en waar je als luisteraar zijnde niet of nauwelijks moeite hoeft te doen. Makkelijk verteerbaar en op ieder moment van de dag luisterbaar en ook vaak als achtergrond muziek te draaien. eigenlijk de top 40 muziek beschouw ik als 'lichte muziek' , omdat er achter de muziek ook geen diepere betekenis ofzo achter zit. Gewoon een lekker luisterliedje. En dit gaat bij de muziek van Coldplay zeker op wat mij betreft.
0
geplaatst: 30 augustus 2011, 01:20 uur
Licht in het gehoor liggend alla, maar er zijn wel veel 'lichte' liedjes met goede en soms zware teksten. Wat bedoel je in dit kader met 'diepere betekenis'?
0
geplaatst: 30 augustus 2011, 19:58 uur
Nou , als ik naar de muziek op de commerciële stations luister dan gaat het helemaal nergens over eigenlijk. Bij 'serieuze muziek' probeert de muzikant zijn gevoelens te uiten of iets te zeggen. 'lichte muziek' valt op door teksten die niet diep gaan en eigenlijk nietszeggend zijn.
0
geplaatst: 30 augustus 2011, 20:59 uur
Meestal gewoon via de stereo in de woonkamer of in mijn slaapkamer. Tijdens huiswerk maken heb ik meestal muziek aanstaan op mijn computer, ik kan dan veel beter werken. Meestal wel rustgevende muziek, vandaag bijvoorbeeld Counting Crows. Om nou The Dillinger Escape Plan op te zetten tijdens huiswerk..... 
Soms ga ik op zolder wat LP´s van mijn moeder luisteren. Vooral veel Focus.

Soms ga ik op zolder wat LP´s van mijn moeder luisteren. Vooral veel Focus.

0
geplaatst: 31 augustus 2011, 15:56 uur
Timo-otje schreef:
Nou , als ik naar de muziek op de commerciële stations luister dan gaat het helemaal nergens over eigenlijk. Bij 'serieuze muziek' probeert de muzikant zijn gevoelens te uiten of iets te zeggen. 'lichte muziek' valt op door teksten die niet diep gaan en eigenlijk nietszeggend zijn.
Zou jij zeggen dat het meeste van wat veel mensen aanduiden met 'lichte muziek' jou niet raakt of geef je puur als definitie "lichte muziek is muziek die me niet raakt" of een beetje van allebei?
Ik zie zelf Sky Radio wel als typisch lichte muziek. De teksten en emoties van de liedjes die daar gedraaid worden zijn gemiddeld wat minder verheffend dan de MuMe rotatielijst.
Maar soms zitten er tussen 'lichte' muziek ook wel wat pareltjes. Ken je 'Have A little faith in me' van John Hiatt of 'Fast Car' van Tracy chapman? Sky radio draait ze regelmatig, en ik zou het ook lichte muziek noemen. Maar wel verheffend! Overigens luister ik nooit op eigen initiatief Sky radio, omdat ik me vooral erger aan de sufheid van de muziek. Te veel lichtheid? Of leegheid?

* denotes required fields.