Ik heb een aantal vragen ivm bitrate; Ik heb op mijn pc verschillende tracks (met verschillende bitrates) en als ik ze allemaal eens beluister, dan is het ene nummer luid en het ander stiller, hoe komt dit ? Komt dit door de bitrate ? Zoja, hoe moet ik dat dan doen om ze even luid te krijgen ?
Ik heb gehoord van het programma WinLame, wat doet dat precies ?
Dat het ene nummer een stuk luider klinkt dat het andere, heeft op zich niks met de bitrate te maken. Dat ligt aan de bron: de CD waar de download vandaan komt. Hedendaagse CD's klinken een stuk luider dan die van pakweg een jaar of tien, vijftien geleden - en dat hoor je als je allemaal verschillende nummers op je computer hebt staan.
De bitrate is van invloed op de totale kwaliteit van de muziekweergave: hoe hoger de bitrate, hoe beter de extreem hoge en lage tonen die bij muziek horen, worden weergegeven. Maar die verschillen zijn vanaf pakweg 192 kB te verwaarlozen - althans nauwelijks hoorbaar voor het menselijk oor.
Toen ik vroeger cd'tjes brandde (dat is iets van een paar jaar geleden, maar ik doe het haast nooit meer), had ik op mijn Nero-brandprogramma wel een optie om alle nummers even luid te krijgen. Normaliseren heette dat - of tegenwoordige programma's om muziek op computers mee te draaien dat ook hebben, weet ik niet, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk.