MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Bitrate

zoeken in:
FightForMore
Ik heb een aantal vragen ivm bitrate; Ik heb op mijn pc verschillende tracks (met verschillende bitrates) en als ik ze allemaal eens beluister, dan is het ene nummer luid en het ander stiller, hoe komt dit ? Komt dit door de bitrate ? Zoja, hoe moet ik dat dan doen om ze even luid te krijgen ?

Ik heb gehoord van het programma WinLame, wat doet dat precies ?

Dat het ene nummer een stuk luider klinkt dat het andere, heeft op zich niks met de bitrate te maken. Dat ligt aan de bron: de CD waar de download vandaan komt. Hedendaagse CD's klinken een stuk luider dan die van pakweg een jaar of tien, vijftien geleden - en dat hoor je als je allemaal verschillende nummers op je computer hebt staan.

De bitrate is van invloed op de totale kwaliteit van de muziekweergave: hoe hoger de bitrate, hoe beter de extreem hoge en lage tonen die bij muziek horen, worden weergegeven. Maar die verschillen zijn vanaf pakweg 192 kB te verwaarlozen - althans nauwelijks hoorbaar voor het menselijk oor.

Toen ik vroeger cd'tjes brandde (dat is iets van een paar jaar geleden, maar ik doe het haast nooit meer), had ik op mijn Nero-brandprogramma wel een optie om alle nummers even luid te krijgen. Normaliseren heette dat - of tegenwoordige programma's om muziek op computers mee te draaien dat ook hebben, weet ik niet, maar het lijkt me niet onwaarschijnlijk.

Ja, ik weet sowieso dat die optie er is in Foobar, ik heb het zelfs weleens gebruikt, ik zou alleen niet meer weten hoe dat moet.

MP3gain doet het op een nette manier, en is freeware

De makkelijkste manier is om het zelfde album ergens anders opnieuw te downloaden en waarschijnlijk heb je dan geen last meer van het geluidsverschil.

Met Foobar gaat dat ook heel makkelijk, daar zit dus dat Mp3gain ingebouwd.

lambf
gaucho schreef:
Maar die verschillen zijn vanaf pakweg 192 kB te verwaarlozen - althans nauwelijks hoorbaar voor het menselijk oor.

Niet bij alle muziek hoor

lambf schreef:
(quote)

Niet bij alle muziek hoor

Let me guess: bij klassieke muziek niet?

lambf
Wie weet....

Vooral muziek die of vrij gelaagd is of tot in het extreme oprekt hebben baat bij beter. Luister maar eens Gnaw op 265, dat klinkt niet.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:55 uur

geplaatst: vandaag om 17:55 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.