MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Psychedelische albums met vrouwelijke vocalen

zoeken in:
Ik heb twee boeken geleend over psychedelia, maar kan hoofdzakelijk albums vinden met mannelijke vocalen. Ik hou meer van vrouwelijke vocalen, vooral als er electronica aan te pas komen, ben namelijk niet zo weg van gitaarmuziek. Hopelijk kan iemand mij helpen.

White Noise - Electrical Storm
United States of America - United States of America

Valt dat binnen je zoekopdracht?

Stereolab zul je denk ik ook wel waarderen. Gemêleerde muziek met een zweem van psychedelica én met vrouwelijke vocalen.

Jefferson Airplane - Surrealistic Pillow

Omsk schreef:
Stereolab zul je denk ik ook wel waarderen. Gemêleerde muziek met een zweem van psychedelica én met vrouwelijke vocalen.

Of Broadcast. Minder neo-kraut (mocht die term nog niet bestaan wil ik hem bij deze claimen) en nog meer psychedelisch.

RobbyT schreef:
Ik heb twee boeken geleend over psychedelia, maar kan hoofdzakelijk albums vinden met mannelijke vocalen. Ik hou meer van vrouwelijke vocalen, vooral als er electronica aan te pas komen, ben namelijk niet zo weg van gitaarmuziek. Hopelijk kan iemand mij helpen.

Welke boeken?

Probeer de volgende juffrouws eens:

Valet
Julianna Barwick
Grouper
Jessica Bailiff

En als je wel echte gitaren wil het liedje:
Acid Mothers Temple - Pink Lady Lemonade.

Vooral de releases van Broadcast van vorig jaar zijn erg psychedelisch.

Verder is er natuurlijk enorm veel Acidfolk met vrouwen!

sq
Ik ga binnenkort naar een concert van deze band: YouTube - Under Byen - Legesag , iets in die sfeer? Voldoet qua bezetting in elk geval ernstig aan je gewenste omschrijving.

Ik dacht aan Grace Slick, Gylly Gmith (Gong) misschien ?
Die boekeninteresseren me wel, Robby

Jongens, hartstikke bedankt, ik ga jullie aanbevelingen meteen beluisteren. En wat de boeken betreft:

Jim Derogatis - Kaleidoscope eyes : Psychedelic musuic from 1960s to the 1990s - 275 blz. als je van lezen houdt zeer aan te bevelen. Achterin een lijst van belangrijke psychedelic rock platen, ongeveer 25 blz. lang

20th century rock and roll psychedelia - Belmo - Dun beknopt boekje voor als je niet van lezen houdt. Overzicht van de 50 belangrijkste psychedelische bands. Achterin een lijst van de 100 beste albums, de 200 beste songs, en een grote opsomming van groepsnamen uit de psychedelische 60's ik schat zo'n 300 namen en een overzicht van collectables met de prijs daarachter.

De albums van Rotary Connection zijn ook wel de moeite, vooral de laatste met 'I Am the Black Gold of the Sun'. Dat is wel een groep waar ook een mannenstem in meedoet. Een van de vrouwenstemmen is trouwens van Minnie Riperton, wiens eerste album Come to My Garden (met 'Le Fleur') ook nog vrij psychedelisch is.
Niks electronic aan, maar echt gitaarmuziek is ook niet.

Er zijn natuurlijk in de late jaren '60 heel veel psychedelische groepen met vrouwelijke vocalen geweest en veel platen zijn ook op enig moment op CD uitgebracht. Zelden is er alleen sprake van een zangeres. Meestal ook ten minste één zanger, net als bij Jefferson Airplane. Een blik in mijn eigen CD-kast levert al het volgende op (en dat zijn dan alleen nog maar de Amerikaanse bands):
The Bow Street Runners
The Fifty Foot Hose
The Folklords
The Fort Mudge Memorial Dump
The Growing Concern
The Haymarket Square
High Treason
The Ill Wind
Insect Trust
Ivory
The Music Emporium
The Neigb'rhood Childr'n
The Peanut Butter Conspiracy
Serpent Power
Ultimate Spinach

Mensen die net als ik ook van Broadcast houden (met name Work and Non Work en The Noise Made by People) kan ik ook de EP Remember Pepper? van de band Still Corners aanbevelen (zie hier)

Niet echt psychedelisch maar wel een late jaren ’60 topper is natuurlijk ‘Genesis’ van Wendy & Bonnie.

Stijn_Slayer
The Great Society

Janis Joplin vind ik opzich ook nog wel in het rijtje thuis horen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:52 uur

geplaatst: vandaag om 22:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.