MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Clipping

zoeken in:
FightForMore
Ik heb laatst met het pogramma 'MP3Gain' mijn nummers qua volume luider gezet, maar ik heb nu een enorme last van clipping. Hoe kan ik dit oplossen ?

hdk-nl
Kort antwoord: Niet.

lambf
Nooit maar dan ook nooit je cd's luider 'levelen'

FightForMore
Ik kan toch moeilijk naar stille nummers luisteren ?

Gallow
mooi geluidje toch?

Maar goed, als je speakers vol open staan het het nummer is nog te zacht, dan moet je ze van betere kwaliteit binnenhalen.

Het hangt een beetje van je luistergewoonten af, maar ik heb juist liever 'zachtere' nummers om naar te luisteren. Die hebben een groter dynamisch bereik en klinken beter als je je versterker vol open gooit. 'Luide' nummers krijgen dan al gauw last van clipping.

Als je een zacht opgenomen CD (of een aantal geripte MP3's daarvan) achter elkaar draait, kun je de muziek gewoon afstellen op het geluidsniveau dat jou bevalt.
Het wordt pas een probleem als je je MP3-speler in de shuffle-stand zet. Dan krijg je soms last van grote verschillen in volume. Het is dus kiezen uit twee kwaden. Maar ik zou het 'levellen' met MP3 gain achterwege laten. Daar gaat je muziek echt niet beter door klinken.

FightForMore
Maar als ik luister via mijn subwoofer (speakers), dan klinken sommige liedjes erg onduidelijk en stil, terwijl bij mijn hoofdtelefoon dit niet zo is (alhoewel, soms moet ik boven de 50% zitten, wil ik ze duidelijk horen).... Hoe kan ik dat dan oplossen ?

Gast
geplaatst: vandaag om 19:33 uur

geplaatst: vandaag om 19:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.