Muziek / Algemeen / Album- hygiene
zoeken in:
0
geplaatst: 22 februari 2010, 22:27 uur
Het valt mij op dat overal geponeerd wordt dat het luistergedrag van jongeren bepaalt wordt door tracks en niet meer door albums.
Is het mijn bouwjaar dat ik vasthoud aan albumlengte of is het de gebrekkige aandachtsboog van jongeren?
Artiesten doen nog steeds hun best op albumlengte te produceren.
Krijg overigens wel eens de neiging de beste nummers te ontkoppelen
en het restant weg te gooien.
Het merendeel van de inhoud op deze site is ook op het album gericht, zijn wij met z'n allen te oud?
Is het mijn bouwjaar dat ik vasthoud aan albumlengte of is het de gebrekkige aandachtsboog van jongeren?
Het merendeel van de inhoud op deze site is ook op het album gericht, zijn wij met z'n allen te oud?
0
geplaatst: 22 februari 2010, 23:03 uur
Of we met zijn allen te oud zijn is een moeilijke vraag. Ik zeg maar zo, een mens is nooit te oud om te leren. Ja en dan de vraag over album-hygiëne. Dat is volgens mij iets wat ik althans heb over gehouden uit het lp-tijdperk, daar sloeg je ook geen nummers van over en een enkele keer liet je de naald zakken in de track die je op dat moment wilde horen. Een enkele keer dus. Ja, en toen kwam de cd en is dit principe blijven hangen. De knop om tracks te programmeren gebruik ik zelden en ook de andere functies laat ik links liggen. Voor mij is een album iets wat je van A tot Z beluisterd en niet tussendoor gaat zitten zappen. Dat vind ik althans zonde van de sfeer.
0
geplaatst: 23 februari 2010, 08:19 uur
Gerards Dream schreef:
De knop om tracks te programmeren gebruik ik zelden en ook de andere functies laat ik links liggen. Voor mij is een album iets wat je van A tot Z beluisterd en niet tussendoor gaat zitten zappen. Dat vind ik althans zonde van de sfeer.
De knop om tracks te programmeren gebruik ik zelden en ook de andere functies laat ik links liggen. Voor mij is een album iets wat je van A tot Z beluisterd en niet tussendoor gaat zitten zappen. Dat vind ik althans zonde van de sfeer.
Niets aan toe te voegen!

0
geplaatst: 23 februari 2010, 08:22 uur
spiderandi schreef:
Het valt mij op dat overal geponeerd wordt dat het luistergedrag van jongeren bepaalt wordt door tracks en niet meer door albums.
Wat ik ook niet snap aan popmuziek is dat liedjes nooit langer dan 3 minuten schijnen te duren(waarschijnlijk een marketingtruc ofzo) en dat doorsnee mensen dat hebben overgenomen en gaan klagen over de lengte als het langer duurt. (heb het wel eens geprobeerd om collega's een nummer van 20 minuten te laten horen...
)
0
geplaatst: 23 februari 2010, 11:38 uur
Ik heb heb idee dat dit toch vooral een generatie-ding is. Zelf ben ik opgegroeid met de LP en het is waarschijnlijk juist door die jarenlange luisterervaring in LP-vorm dat ik 40 tot 45 minuten een perfecte tijd vind om van een aaneengesloten moppie muziek te genieten. Zelfs bij het draaien van CD's betrap ik me er wel eens op dat ik een zogeheten plaatkant beluister (de eerste twintig minuten ofzo, of de nummers 6 t/m 9), ook als het album zelf uit het CD-tijdperk (vanaf ongeveer 1990) dateert.
Hier op MuMe merk ik wel vaker dat ook jongeren zich door die 20/40 minuten-grens aangesproken voelen. Maar in het algemeen komt er, vooral door het downloaden, weer een sterke voorkeur voor één nummer naar voren.
In een ander topic werd uit recente cijfers duidelijk dat het aantal downloads van individuele, losse nummers momenteel veruit de overhand heeft boven gedownloade albums, terwijl dat in het LP- en later CD-tijdperk precies andersom lag. Toen werden er altijd veel meer LP's verkocht ten opzichte van het totale aantal singles.
Ik ben het helemaal eens met Gerard's Dream: ook ik heb een duidelijke voorkeur voor het luisteren naar een album in de nummervolgorde zoals de artiest die bedoeld heeft. Ik denk dat daar wel en publiek voor blijft bestaan, maar dat zal wel veel kleiner worden. Dat zijn de echte muziekfans die alles willen horen wat een artiest uitbrengt. De goegemeente heeft aan een handvol nummers genoeg.
Overigens zie je nu al dat ook artiesten zich los maken van het album-model. Sommige artiesten brengen vaker losse nummers uit als download, of een setje van vier of zes nummers. Momenteel is ook de platenindustrie hiermee aan het experimenteren. Ik zou het jammer vinden als dat de trend werd, maar met de veranderende manier waarop muziek wordt aangeboden, is het onvermijdelijk.
Hier op MuMe merk ik wel vaker dat ook jongeren zich door die 20/40 minuten-grens aangesproken voelen. Maar in het algemeen komt er, vooral door het downloaden, weer een sterke voorkeur voor één nummer naar voren.
In een ander topic werd uit recente cijfers duidelijk dat het aantal downloads van individuele, losse nummers momenteel veruit de overhand heeft boven gedownloade albums, terwijl dat in het LP- en later CD-tijdperk precies andersom lag. Toen werden er altijd veel meer LP's verkocht ten opzichte van het totale aantal singles.
Ik ben het helemaal eens met Gerard's Dream: ook ik heb een duidelijke voorkeur voor het luisteren naar een album in de nummervolgorde zoals de artiest die bedoeld heeft. Ik denk dat daar wel en publiek voor blijft bestaan, maar dat zal wel veel kleiner worden. Dat zijn de echte muziekfans die alles willen horen wat een artiest uitbrengt. De goegemeente heeft aan een handvol nummers genoeg.
Overigens zie je nu al dat ook artiesten zich los maken van het album-model. Sommige artiesten brengen vaker losse nummers uit als download, of een setje van vier of zes nummers. Momenteel is ook de platenindustrie hiermee aan het experimenteren. Ik zou het jammer vinden als dat de trend werd, maar met de veranderende manier waarop muziek wordt aangeboden, is het onvermijdelijk.
0
Gallow
geplaatst: 23 februari 2010, 12:17 uur
Misschien komt het door de muziekzenders, radio's en toplijsten. Mensen worden aangespoord om een enkel nummer te luisteren van een artiest, in plaats van een album.
Ik denk dat het dan niet in ze opkomt dat er op de rest van het album ook leuke dingen kunnen staan, anders zouden die ook wel in de top20 staan, of op de radio komen.
Ik denk dat het dan niet in ze opkomt dat er op de rest van het album ook leuke dingen kunnen staan, anders zouden die ook wel in de top20 staan, of op de radio komen.
0
lambf
geplaatst: 23 februari 2010, 12:24 uur
gaucho schreef:
Zal het nu echt zo erg zijn? Ik denk het niet. Bands die anders fillers gebruiken voor het opvullen van een album hoeven daar geen gebruik meer van te maken en bands die wel echte "album" albums willen maken die blijven gewoon doorgaan met, ja eh, albums maken.
0
Casartelli (moderator)
geplaatst: 23 februari 2010, 12:25 uur
Ik ben al jarenlang een fervent albumluisteraar. Singles heb ik eigenlijk nooit gekocht en de radio is ook vrijwel helemaal uitgefaseerd.
Maar sinds het elpeeformaat niet meer leidend is, lijken nogal wat bands / platenmaatschappijen de kwantitatieve mogelijkheden van de cd volledig te willen benutten en dan heb je ineens een "album" van 78 minuten, waar we in feite beter af waren geweest met de beste 45 van die 78 minuten (uitzonderingen bevestigen de regel, maar zoveel zijn het er niet). Dan wordt het wel wat moeilijker om geloofwaardig het album als het beste format voor te dragen.
Van de weeromstuit merk ik de laatste tijd vaker (bijvoorbeeld bij de MuMe ladder, maar niet enkel daar) dat bij een album dat niet zo pakt één bepaald nummer nog wel eens wel pakt en eventueel zelfs als sleutel tot dat album fungeren wil. Laatst had ik een helder moment: ah, dus daar waren die singles goed voor.
Maar sinds het elpeeformaat niet meer leidend is, lijken nogal wat bands / platenmaatschappijen de kwantitatieve mogelijkheden van de cd volledig te willen benutten en dan heb je ineens een "album" van 78 minuten, waar we in feite beter af waren geweest met de beste 45 van die 78 minuten (uitzonderingen bevestigen de regel, maar zoveel zijn het er niet). Dan wordt het wel wat moeilijker om geloofwaardig het album als het beste format voor te dragen.
Van de weeromstuit merk ik de laatste tijd vaker (bijvoorbeeld bij de MuMe ladder, maar niet enkel daar) dat bij een album dat niet zo pakt één bepaald nummer nog wel eens wel pakt en eventueel zelfs als sleutel tot dat album fungeren wil. Laatst had ik een helder moment: ah, dus daar waren die singles goed voor.
0
Aquila
geplaatst: 23 februari 2010, 14:33 uur
Casartelli schreef:
Kan ik me helemaal in vinden. Ik vind albums tegenwoordig vaak te lang duren en heb wel de neiging vanaf track 8 mijn aandacht of zo te verliezen (wat gaucho ook schrijft).
Ik ben heel erg een album man, maar artiesten die de idelae lengte weten te benutten (40-50 minuten) zijn dan de meesters.
Ik merk wel dat ik op mijn iPod gerichter nummers uitzoek, maar dara is het ook veel makkelijker omdat die +/- 800 CD's (ik heb er mijn eigen bezit CD-albums opgezet - geen losse tracks!) dan allemaal bij elkaar staan.
0
the x
geplaatst: 23 februari 2010, 19:32 uur
ik snap eigenlijk nooit waarom single download de overhand heeft. Het downloaden gaat tegenwoordig toch merendeel via torrents? Hier zijn, bij mij weten, alleen hele albums te downloaden. Limewire, kazaa etc worden toch steeds minder gebruikt?, en dit zijn toch de programma's voor losse nummers.
Persoonlijk vind ik een heel album luisteren het mooist. Het is toch de hele sfeer van het album, dat bij mij heel belangrijk is.
wat heeft trouwens de topictitel (hygiene) met dit onderwerp te maken?
p.s ik weet niet of deze post mag? i.v.m het geven van download programma's?
Persoonlijk vind ik een heel album luisteren het mooist. Het is toch de hele sfeer van het album, dat bij mij heel belangrijk is.
wat heeft trouwens de topictitel (hygiene) met dit onderwerp te maken?
p.s ik weet niet of deze post mag? i.v.m het geven van download programma's?
0
geplaatst: 23 februari 2010, 19:44 uur
In deze context kan dat wel.
Er zijn ook wel andere populaire manieren om losse nummers te downloaden, denk maar eens aan iTunes. En vergeet ook niet YouTube, dat ook de nadruk op losse nummers legt. Ik ken wel wat mensen die via YouTube een playlist aanleggen en zo hun muziek luisteren. Als een soort alternatief voor de radio. Op zich wel een leuk idee.
Hele albums luisteren, is dat niet altijd al iets van de minderheid geweest?
En ik snap ook de link met hygiëne niet zo?
Er zijn ook wel andere populaire manieren om losse nummers te downloaden, denk maar eens aan iTunes. En vergeet ook niet YouTube, dat ook de nadruk op losse nummers legt. Ik ken wel wat mensen die via YouTube een playlist aanleggen en zo hun muziek luisteren. Als een soort alternatief voor de radio. Op zich wel een leuk idee.
En ik snap ook de link met hygiëne niet zo?
0
the x
geplaatst: 23 februari 2010, 19:53 uur
youtube valt toch niet onder downloaden??, en aan Itunes had ik idd niet gedacht. vind ik trouwens ook totale onzin. je betaalt aan losse nummers ook ongeveer 10 euro of meer voor een album. kan je hem net zo goed in de winkel kopen. maar voor losse nummers is het natuurlijk wel een goed alternatief.
volgens mij was vroeger het luisteren van albums niet in de minderheid. tegenwoordig wel, jammer
volgens mij was vroeger het luisteren van albums niet in de minderheid. tegenwoordig wel, jammer
0
geplaatst: 23 februari 2010, 19:54 uur
Die link met hygiëne begrijp ook niet zo. Zou het daarom niet beter zijn om deze te veranderen in Album-gebruik, of iets dergelijks.
0
geplaatst: 23 februari 2010, 20:05 uur
the x schreef:
youtube valt toch niet onder downloaden??
youtube valt toch niet onder downloaden??
Niet onder downloaden, maar wel onder losse liedjes luisteren.
0
geplaatst: 24 februari 2010, 09:02 uur
Het kopen van losse nummers op iTunes kan ook handig zijn natuurlijk. Denk maar aan DJ's die gewoon één bepaald nummer nodig hebben in goede kwaliteit en dat nummer daarom per iTunes aanschaffen, aangezien ze de rest van het album toch niet nodig hebben.
Verder vind ik het ook fijner om een heel album te beluisteren ipv losse nummers. Vaak zijn de nummers in de context van het album nog mooier ook. Hoewel de shuffle-functie van mijn iTunes ook nog wel eens wordt gebruikt: zo stuit je weer eens op nummers waarvan je niet meer wist dat je ze had. Of je ontdekt mooie nummers die juist wat ondergesneeuwd raken omdat ze op een middelmatig album staan. Dat kan natuurlijk ook.
Verder weet ik ook niet wat hygiene er allemaal mee te maken heeft.
Verder vind ik het ook fijner om een heel album te beluisteren ipv losse nummers. Vaak zijn de nummers in de context van het album nog mooier ook. Hoewel de shuffle-functie van mijn iTunes ook nog wel eens wordt gebruikt: zo stuit je weer eens op nummers waarvan je niet meer wist dat je ze had. Of je ontdekt mooie nummers die juist wat ondergesneeuwd raken omdat ze op een middelmatig album staan. Dat kan natuurlijk ook.
Verder weet ik ook niet wat hygiene er allemaal mee te maken heeft.
0
geplaatst: 24 februari 2010, 09:14 uur
OldRottenhat schreef:
Het kopen van losse nummers op iTunes kan ook handig zijn natuurlijk. Denk maar aan DJ's die gewoon één bepaald nummer nodig hebben in goede kwaliteit en dat nummer daarom per iTunes aanschaffen, aangezien ze de rest van het album toch niet nodig hebben.
Een DJ draait natuurlijk alleen van 12" op vinyl, die speelt toch geen albumtracks in mp3 formaat af?

0
geplaatst: 24 februari 2010, 09:32 uur
Mwah, de tijd dat alle DJ's alleen nog vinyl gebruiken is al geweest ben ik bang. Een paar mensen die ik ken zijn DJ en zij gebruiken inderdaad soms MP3's (of MP4's misschien, dat weet ik niet) voor hun sets. Nummers die op vinyl en/of cd niet te vinden zijn. De kwaliteit van dat soort nummers doet vaak niet eens onder voor hoe het op een cd of lp staat.
Maar echt authentiek is het allemaal natuurlijk niet nee
Maar echt authentiek is het allemaal natuurlijk niet nee

0
geplaatst: 24 februari 2010, 10:51 uur
herman schreef:
In gewoonten misschien wel (denk aan de radio of - vroeger - het getapede cassettebandje), maar niet als je het meet in verkoopcijfers. In het LP- en CD-tijdperk was het aantal verkochte albums over een heel jaar altijd veel groter dan het aantal verkochte singles. Pas sinds mensen de mogelijkheid hebben om MP3's te downloaden is dat precies andersom.
En dan beperk ik me nog tot de cijfers van het legaal downloaden. Als je illegale downloads erbij betrekt, ligt die verhouding ongetwijfeld nog veel schever. Geloof het of niet, deze manier van muziek aanbieden (en beluisteren; denk aan de shuffle-optie op je iPod) heeft geleid tot een radicaal andere manier van naar muziek luisteren, daar ben ik van overtuigd.
0
geplaatst: 24 februari 2010, 10:54 uur
GrafGantz schreef:
Een DJ draait natuurlijk alleen van 12" op vinyl, die speelt toch geen albumtracks in mp3 formaat af?
Ik zie je smiley, maar zeg net als oldrottenhat: die tijd ligt alweer ver achter ons, op een enkele die-hard na. Veel DJ's draaien tegenwoordig MP3's. En als ze op een hoge bitrate geript of gedownload zijn, is het allemaal niet zo'n probleem, maar MP3's van 128 of 160 kb die op een discothekeninstallatie worden afgespeeld, vallen echt genadeloos door de mand. Zelfs een leek hoort dat verschil.
0
lambf
geplaatst: 24 februari 2010, 11:06 uur
gaucho schreef:
Geloof het of niet, deze manier van muziek aanbieden (en beluisteren; denk aan de shuffle-optie op je iPod) heeft geleid tot een radicaal andere manier van naar muziek luisteren, daar ben ik van overtuigd.
Geloof het of niet, deze manier van muziek aanbieden (en beluisteren; denk aan de shuffle-optie op je iPod) heeft geleid tot een radicaal andere manier van naar muziek luisteren, daar ben ik van overtuigd.
Ooit wel eens gehoord dat een radiozender een heel album achter elkaar liet draaien, ja ?
0
geplaatst: 24 februari 2010, 11:10 uur
Ik ben echt een album-luisteraar. Een goed nummer is voor mij ook iets heel anders van nummers die samen een goed album maken. Als ik bijvoorbeeld een top 10 zou samenstellen van mijn favoriete songs denk ik niet dat ook maar 1 nummer van een van mijn top10-albums het zou halen. Het is ook een heel andere luisterervaring. Losse nummers zijn voor tussendoor, voor albums maak je tijd. Ik maak daar graag tijd voor, daarom koop ik ook veel op vinyl. Je hebt de grote hoes vast, je laat de naald vallen, hoort soms al eens wat gekraak en halverwege draai je de boel om. Het leeft, je hebt het gevoel dat je bezig bent met iets. Met vinyl beleef je muziek, met cd heb ik dat niet zo sterk en digitaal nog veel minder.
Ik duid bij de albums hier ook zelden mijn favoriete nummers aan (alleen als het echt duidelijk is), ik vind dat iets heel vreemds om te doen. Elke beluistering is anders.
Ik duid bij de albums hier ook zelden mijn favoriete nummers aan (alleen als het echt duidelijk is), ik vind dat iets heel vreemds om te doen. Elke beluistering is anders.
0
Magick1
geplaatst: 24 februari 2010, 11:15 uur
lambf schreef:
Ooit wel eens gehoord dat een radiozender een heel album achter elkaar liet draaien, ja ?
(quote)
op BBC Radio 1 doen ze dat regelmatig. Ik heb ooit zo eens het debuutalbum van The Stone Roses integraal gehoord.
0
lambf
geplaatst: 24 februari 2010, 11:44 uur
OK haha
Maar doelde eigenlijk meer op de nederlandse (FM) radio 
Maar doelde eigenlijk meer op de nederlandse (FM) radio 
0
geplaatst: 24 februari 2010, 11:50 uur
1987: U2 - The Joshua Tree
Die kan ik me nog herinneren omdat we toen op de terugweg waren van een wintersportvakantie. We waren reeds weer in Nederland dus het was de vaderlandse radio.
Die kan ik me nog herinneren omdat we toen op de terugweg waren van een wintersportvakantie. We waren reeds weer in Nederland dus het was de vaderlandse radio.
0
geplaatst: 24 februari 2010, 15:38 uur
OldRottenhat schreef:
Veel DJ's kopen muziek via sites als Beatport en Trackitdown. Gaat ook vaak om artiesten die ueberhaupt geen albums uitbrengen, maar alleen 12 inches.
Ik ken ook wel DJ's die via Discogs ed. voor veel geld obscuur vinyl kopen, die platen digitaliseren en ze vervolgens weer door verkopen.
En afhankelijk van het type muziek wordt er nog steeds wel vaak met vinyl gedraaid. Het zijn juist de CD's die langzaam uitsterven. Steeds meer dj's die ik ken draaien wel met mp3's via Traktor ofzo. Overigens kun je ook met vinyl èn mp3's draaien via Serato Scratch, waarmee je met vinyl je laptop aanstuurt.
0
geplaatst: 24 februari 2010, 15:44 uur
herman schreef:
gaucho schreef:
In gewoonten misschien wel (denk aan de radio of - vroeger - het getapede cassettebandje), maar niet als je het meet in verkoopcijfers. In het LP- en CD-tijdperk was het aantal verkochte albums over een heel jaar altijd veel groter dan het aantal verkochte singles.
In gewoonten misschien wel (denk aan de radio of - vroeger - het getapede cassettebandje), maar niet als je het meet in verkoopcijfers. In het LP- en CD-tijdperk was het aantal verkochte albums over een heel jaar altijd veel groter dan het aantal verkochte singles.
Goed punt, maar je gaat dan voorbij aan de mensen die ueberhaupt niet of nauwelijks muziek kopen (kochten). Dat zullen eerder 'losse-liedjes'-luisteraars zijn dan 'album'-luisteraars.
Maar inderdaad, nu in het mp3-/iPod-tijdperk zal er wel een flinke verschuiving plaatsvinden. Ik hoor ook wel eens mensen trots vertellen hoeveel liedjes ze wel niet op hun iPod hebben staan.
0
the x
geplaatst: 24 februari 2010, 17:02 uur
dat is toch hetzelfde als pochen hoeveel legale albums je hebt 

0
geplaatst: 24 februari 2010, 17:04 uur
Haha nouja... ik kan me voorstellen dat je daar nog enige trots uit kunt halen. Stoer doen over het aantal nummers op je I-pod is bijzonder sneu! Als iemand 3000 nummers van 2 minuten er op heeft staan is dat opeens cooler dan dat je 1500 nummers van 4 minuten hebt ofzo?!
0
the x
geplaatst: 24 februari 2010, 17:13 uur
Haha, waarschijnlijk wel tegenwoordig. Ik heb alleen hele albums op mijn ipod staan, dus blijf tellen in albums 

* denotes required fields.