MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Beter dan het origineel..

zoeken in:
pretfrit
Samen met zijn broertje geef mij maar het origineel een veelgelezen kreet op mume..

Het prachtige nummer At the dark end of the street wat ik tot vanmorgen enkel in de versie van The Flying Burrito Brothers kende blijkt door een groot aantal artiesten opgenomen te zijn. De ene versie nog mooier dan de andere..

In dit topic kun je origineel en covers bundelen d.m.v. youtube of andere geluidsbronnen en de bedoeling hievan is aardige overzichtjes te krijgen, nieuwe muziek te ontdekken, vergelijken etc

Ik trap af met At the dark end of the Street/i.

YouTube - James Carr - At the dark end of the street
YouTube - Porter & Dolly - The Dark End Of The Street
YouTube - OSCAR TONEY JR. - DARK END OF THE STREET
YouTube - Percy Sledge - The Dark End Of The Street
YouTube - Dark End Of The Street - Flying Burrito Brothers
YouTube - Ry Cooder Dark End of the Street
YouTube - Eva Cassidy - Dark End of The Street
YouTube - Linda Ronstadt - Dark End of the Street
YouTube - Richard and Linda Thompson Dark end of the street (Live)
YouTube - Dan Penn and Spooner Oldham - The dark end of the street
YouTube - The Commitments - Dark end of the Street
YouTube - Cat Power - Dark End Of The Street (Album recording)
YouTube - Billy Bragg - At the Dark End of the Street (Eeklo 21/05/2010)

En 4 vrolijke versies

YouTube - Pat Kelly- Dark End Of The Street
YouTube - Clarence Carter - Making Love (At The Dark End Of The Street)
YouTube - Bruce Springsteen: The Dark End of The Street, Tampere Finland
YouTube - Dark End Of The Street

mooiste versie naast die van James Carr (het origineel..) is naar mijn mening de ingetogen versie van Richard en Lnda Thompson.

Als ik nog een fraaie versie gemist heb, schroom niet om dat in dit topic te melden

wie & wat volgt?

Ik weet dat Eels het live heeft gecovert, en op dit album heeft gezet Klik

Ik kon alleen geen link via youtube vinden, misschien dat iemand anders daar wel toe in staat is?

En door The Afghan Wigs is 't ook gespeeld, maar die kan ik potvolkoffie ook niet vinden!

EDIT: Op Spotify staan ze wel, daar kun je ze eventueel vinden..

Bij Fred Neil - Fred Neil (1966):

muziekobsessie schreef:

Weet jij trouwens nog covers die beter zijn dan origineel??

Poging tot antwoord:

Graag noem ik mijzelf spottend 'erelid, voorzitter en enig lid van het evenmin in oprichting zijnde Genootschap ter Bescherming van Ultieme Uitvoeringen'. Soms neem ik mij voor om boze brieven naar de radio te sturen als ze weer eens de verkeerde uitvoering draaien.

Sommige covers zijn zo mooi dat iedereen er verder van af moet blijven, zoals er originelen zijn die te goed zijn voor een cover.

Bijvoorbeeld "Ne me quitte pas" van Jacques Brel is door hem zelf niet te evenaren goed vertolkt. Hij pleegde in feite oneerlijke concurrentie, want het thema verlatingsangst is door hem definitief behandeld. Alle covers van songs van Kris Kristofferson's eerste twee albums zijn minder. Zelfs Me and Bobby McGee (Janis Joplin). Een godgeklaagd schandaal is het album van Brian Ferry waarop hij songs van Bob Dylan vertolkt. Zoals wij allen weten is Brian Ferry als kind in een pot met de mierzoetste syroop gevallen, en zo komt het dat The Times Are A'Changin' klinkt als een kleffe ode 'Nothing changed'.

Aan de andere kant:
Jimi Hendrix heeft een niet te overtreffen cover van Dylans All along the watchtower gemaakt. Creedence Clearwater Revival heeft Suzie Q tot een zenith gebracht (origineel is me onbekend). Them (met Van Morrison) heeft de mooiste I put a spell on you.. Joe Cocker heeft hele goede covers gemaakt van With a little help (Beatles) en Like a bird on the wire (Leonard Cohen).
George Thorogood heeft goede covers van Chuck Berry nummers gemaakt, hoewel niet de ultieme. The American Recordings van Johnny Cash bevat tal van waanzinnig goede covers. Dr. John's album Mercernary bevat alleen covers van liederen die door Johnny Mercer zijn geschreven (op één nummer na). Dit is een waanzinnig goed album van Dr. John, zodat ik benieuwd ben hoe Mercer klonk. Ik ken hem niet, maar hij schijnt meer dan 2.000 songs geschreven te hebben die door tal van musici vertolkt zijn.

O ja, O lonesome me van Neil Young is een geweldige cover in een volstrekt ander tempo dan het origineel dat door een zangeres is gezongen. Haar naam ben ik vergeten.

Is dit een beetje een antwoord op je vraag? Overigens is Nilsson's cover van Fred Neil's nummer de enige cover van Neil-nummers die kwaliteit heeft. Jefferson Airplane en A beautiful day hebben allebei dacht ik Dolphins gecovered. Ik was niet onder de indruk. Roy Orbison heeft naar het schijnt een nummer van Fred Neil tot een hit gezongen. Ik weet niet uit mijn hoofd welk nummer. En dat terwijl ik van zowel Neil als Orbison bijna het hele oevre bezit.

PS Hoewel de kenners er anders over denken hebben de Smithereens in 2007 het alleraardigste album Meet The Smithereens gemaakt. De titel verwijst naar het tweede album van de Beatles. Het album bestaat uit covers van Beatles-nummers die niet allemaal op Meet The Beatles staan. Ik draai nog altijd een paar keer per maand Meet The Beatles, vaak gevolgd door Meet the Smithereens. De covers zijn niet beter, maar wel erg leuk.

suzi q van dale hawkins is echter 100000x beter dan de veel te lange ccr versie, i put a spell on you is toch van screamin jay hawkins on overtrefbaar met die duivelse lach aan 't eind. ken je overigens dat boek "the originals" als naslagwerk onmisbaar.

verder catergorie onbekende originele super tracks:
-the thrill is gone-roy hawkins
-shake your money maker-elmore james
-money-barett strong
-wild is the wind-mathis
-hound dog-big mama thorton
-louis louis- richard berry

oja en tim buckley's dolphins is toch ook niet slecht??

Deze man ken ik niet maar het lijkt er op dat ik hier heel snel eens achteraan moet gaan. Ben benieuwd.
Een prachtige cover die iedereen zou moeten horen is Flaming Lips with Stardeath and White Dwarfs – “Borderline" van Madonna.
We moesten hier over maar een nieuw topic starten.!

Nog een: zijn 'That's the Bag I'm In ' vind ik van HP Lovecraft mooier...
Gevalletje artist's artist, deze singersongwriter volgens mij, maar zeker niet te versmaden.

Enne... Nilsson's versie van 'Mothers Nature Son' is natuurlijk ook beter dan 't origineel.
Voor mij is hij een artiest die al zijn coveraars blijft overstijgen.
En een band ? Ik heb nog niets gehoord dat het originele materiaal van de Beach Boys overtreft...

Een nieuw topic ? Houd het nog even hier, dan worden we vanzelf door een moderator in een hoekje geveegd.

willemmusic schreef:
Nog een: zijn 'That's the Bag I'm In ' vind ik van HP Lovecraft mooier...
Gevalletje artist's artist, deze singersongwriter volgens mij, maar zeker niet te versmaden.

he, die ga ik gelijk even luisteren, die plaat ken ik niet.
oeh mothers nature beter van Nilsson dan de beatles is een gevaarlijke uitspraak maar mischien mee eens even vergelijken... net als dat ik nilssons covers van Newman stiekem ook ietsjepietsjes beter vind. En inderdaad artist's artist die Fred.

volledig mee eens, nilsson's mother nature son is beter van Nilsson, zeker het toe toe toe toe toe gedeelte die nilsson dromerig meerstemmig prachtig weergeeft terwijl Mccartney hoempa pa erachter zet.

geschreven door soulproducer dan penn die destijds,als je dit een mooi nummer vindt, een redelijk onbekend meesterwerk "nobody's fool" Dan Penn - Nobody's Fool (1973) heeft afgeleverd die stuk voor stuk het nivo van dit nummer halen

muziekobsessie schreef:
ken je overigens dat boek "the originals" als naslagwerk onmisbaar.

Nee dat boek ken ik niet.
Voor het overige ben ik het deels eens en deels oneens met je. Met alle waardering voor de geweldige Tim Buckley, voor mij doet Fred Neil Dolphins het beste. Maar goed, ik ben al veertig jaar een Fred Neil adept, en ik heb vaak moeten horen dat hij ouwe lullenmuziek maakt en of ik niet Roxy Music etc. kon opzetten. Daar raak je hardnekkig van. Ik althans.

De Luisteraar schreef:
O ja, O lonesome me van Neil Young is een geweldige cover in een volstrekt ander tempo dan het origineel dat door een zangeres is gezongen. Haar naam ben ik vergeten.

Nou ja, vrouw... Dit is overigens ook wel een grappige (Franse) versie.

En ik vind bijvoorbeeld de versie van "Waxie's Dargle" van de Pogues beter dan het origineel van de Sweeney's Men.

muziekobsessie schreef:
volledig mee eens, nilsson's mother nature son is beter van Nilsson, zeker het toe toe toe toe toe gedeelte die nilsson dromerig meerstemmig prachtig weergeeft terwijl Mccartney hoempa pa erachter zet.

Dat heb je goed gehoord !
We mochten onlangs een nieuwe user begroeten, die blijkens zijn username ons allen in de schaduw gaat stellen: De Luisteraar.
We zullen onze oren dus nog meer moeten scherpen !
Ben benieuwd of je ook vindt dat Harry Nilsson andermaal The Beatles overtreft met zijn cover van 'She's Leaving Home".
Overigens heeft Tim Buckley 'Dolphins' verschillende keren op de plaat gezet, live, alles even prachtig.
Van Fred Neil ken ik er slechts een, de cd The Other Side Of Life heb ik dus niet in mijn bezit....

the other side of life is een verzamelaar, hij heeft solo slechts 2 platen gemaakt die allebei verplichte kost zijn vind ik. bleeker @ macdougal vind ik overigens de mooiste hoes allertijden(zeker op vinyl!!)
he ruik ik weer een nieuwe topic, mooiste hoezen...

Had trouwens fred neil-fred neil(tja altijd lastig te benoemen) zwaar onderschat, blijf 'm maar draaien. Trouwens ook grappig dat gelijkgetitelde albums altijd de beste zijn. Kunnen we dan beter niet stoppen met titels geven, ha ha

Gast
geplaatst: vandaag om 09:30 uur

geplaatst: vandaag om 09:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.