MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Het MuMe-woordenboek

zoeken in:
JonnieBrasco
rodneyVL schreef bij Crowded House - Woodface:
Voordat Acda en de Munnik doorhadden dat ze samen een heel mooi volume en stemgeluid hadden, hadden Tim en Neil Finn hetzelfde principe allang door. In de vorm van woodface hebben deze heren een muzikaal meesterwerk afgeleverd wat voor menig solfege een voorbeeld mag zijn.

solfège = zangoefening op de namen van de toontrappen

Laten we hier een leerzaam muziek-topic van maken, en moeilijke muzikaal-gerelateerde woorden en hun betekenissen (inclusief context) verzamelen.

Goed topic!

Helaas nog weinig succes.

Komt vanzelf wel. Misschien moet ie maar sticky ofzo.

neo
Pff hoeveel mag ik er in 1 bericht zetten? Geen zin in eigenlijk, teveel om op te noemen. Misschien later eens

Yak
Ik denk dat het beter werkt aan de hand van vragen, of zoals bij het startende bericht een stukje kwoten met een term erin die niet iedereen zal begrijpen.

neo
Beter plan inderdaad.

Sietse
Obscuur is

en nu is Onderhond aan het woord

Als enige een zelfgemaakte mp3 op je harde schijf hebben staan die nog niemand anders gehoord heeft.

Let wel, laat de file niet geshared staan in een P2P programma, of u bent de titel niet waardig.

Sietse
lol

Best een aardig topic dit lijkt me eigenlijk

Ik heb zelf wat moeite met het genre Roots hier op musicmeter. Wat houdt dat nou in?
Is er iemand die Roots aan het Mume-woordenboek wil toevoegen?

En dat terwijl in de wiki begrippen als Telepaap-csl prachtig staan uitgelegd!

Jazper schreef:
Best een aardig topic dit lijkt me eigenlijk

Ik heb zelf wat moeite met het genre Roots hier op musicmeter. Wat houdt dat nou in?
Is er iemand die Roots aan het Mume-woordenboek wil toevoegen?

Als ik een plaat luister die hier op MuMe als 'Roots' aangegeven wordt, zou ik hem altijd onder Folk of Country plaatsen. Iemand die het verschil wél kent?

Ja, L_T_B weet het!

DonDijk
Roots is country zonder pedal steel?

DonDijk
Bij scheiding der geesten:

Antiquiteiten-fetisjisten

itchy schreef:
Ja, L_T_B weet het!

(althans dat denkt ie)

Roots muziek is een smeltkroes van verschillende muziekstijlen (zoals rock 'n roll dat ook was in de jaren '50). Roots muziek ook wel america genoemd is in eerste instantie een mix van pure country (The Carter Family, Jimmie Rodgers) met pure folk (Woody Guthrie, Joan Baez). Daarnaast zijn er ook veel invloeden naar andere "oer" muziekstijlen zoals bluegrass (ook wel "moutain music" genoemd), blues, zydeco, cajun en tex-mex. Gram Parsons zou je kunnen zien als een van de eerste roots artiesten.

Eind jaren '80 bracht Uncle Tupelo een nieuw geluid ten gehore wat gezien wordt als de tweede roots/americana golf. Uncle Tupelo mixte het authentieke geluid van de country met punk elementen. Hun eerste album No Depression heeft ook geleid tot de oprichting van het gelijknamige magazine (waarvan de papieren versie helaas is gestopt). Bands die in deze hoek opereren, Old 97's en Son Volt (de band van ex-Uncle Tupelo frontman Jay Farrar) worden ook wel "No Depression bands" genoemd.

Roots muziek is een typisch Amerikaanse muziekstroming, maar omdat de oorsprong van de muziek (althans de stijlen waaruit het is voorgekomen) uit Europa komen, is het verschil met de Europese muziek soms helemaal niet zo groot. Zo heeft de Ierse band The Chieftains twee albums opgenomen met diverse Amerikaanse rootsartiesten (waaronder The Del McCoury Band en Emmylou Harris).

Gast
geplaatst: vandaag om 21:02 uur

geplaatst: vandaag om 21:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.