Muziek / Algemeen / Obscuur versus Populair
zoeken in:
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 14:35 uur
Als je het topic titel aandachtig leest, gaat het hier dus niet
om de wat achterhaalde tegenstelling Alternatief versus Commercieel.
Als ik de top 10 of het stemgedrag van een aantal gebruikers
onder de loep neem, dan kom ik soms tot de vaststelling dat ik
geen enkele artiest tegenkom waarvan ik ooit gehoord heb.
En dan vraag ik me af ...
Hoe kom je op het spoor van muziek
die werkelijk zo obscuur (onbekend) is?
Niet via airplay of advertenties denk ik dan.
En nog merkwaardiger ...
Hoe kan het dat je geen enkele bekende band
meer opneemt in je top 10 of dat zo iemand bijna
uitsluitend nog stemt op obscure artiesten?
Ik neem aan iedereen toch via de bekendere artiesten
het muzikale landschap instapt. Hoe komt het dan dat sommigen
dat eerste, vertrouwde muzikale pad compleet verlaten hebben?
Het zijn vragen die me al langer bezighouden.
Ikzelf probeer wel nieuwe dingen te leren kennen,
maar die slagen er zelden in om bij mij evenveel indruk
te maken als mijn allereerste platen. Gekker nog, muziek
uit het verleden die ik niet ken, spreek me meer aan
dan veel van die nieuwe dingen.
om de wat achterhaalde tegenstelling Alternatief versus Commercieel.
Als ik de top 10 of het stemgedrag van een aantal gebruikers
onder de loep neem, dan kom ik soms tot de vaststelling dat ik
geen enkele artiest tegenkom waarvan ik ooit gehoord heb.
En dan vraag ik me af ...
Hoe kom je op het spoor van muziek
die werkelijk zo obscuur (onbekend) is?
Niet via airplay of advertenties denk ik dan.
En nog merkwaardiger ...
Hoe kan het dat je geen enkele bekende band
meer opneemt in je top 10 of dat zo iemand bijna
uitsluitend nog stemt op obscure artiesten?
Ik neem aan iedereen toch via de bekendere artiesten
het muzikale landschap instapt. Hoe komt het dan dat sommigen
dat eerste, vertrouwde muzikale pad compleet verlaten hebben?
Het zijn vragen die me al langer bezighouden.
Ikzelf probeer wel nieuwe dingen te leren kennen,
maar die slagen er zelden in om bij mij evenveel indruk
te maken als mijn allereerste platen. Gekker nog, muziek
uit het verleden die ik niet ken, spreek me meer aan
dan veel van die nieuwe dingen.
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 14:48 uur
Tsja, allereerst is het natuurlijk een kwestie van smaak. Over het algemeen houden de meeste mensen van het geluid van de meer mainstream acts. Een select groepje zoekt iets anders in hun muziek, spanning, originaliteit, tegendraadsheid. Tot die laatste schaar ik mezelf ook. Ik kan heel erg genieten van sommige muziek die de meeste mensen niet aanspreekt. Ik ben dan ook altijd op zoek naar nieuwe dingen, via mensen die ik ken, website zoals deze, last.fm etc. en tijdschriften. Daarentegen zijn er ook voldoende grote bands die ik erg kan waarderen. Dit is ook af te lezen aan mijn top 10, waar bekende namen als Pink Floyd, Joy Division, Radiohead en The Doors afgewisseld worden met obscure acts als The Flashbulb, Comus en Yusef Lateef. Natuurlijk zijn er ook mensen die gewoon van wat obscuurdere genres houden, zoals elektronica, hiphop, reggae, metal, noise, jazz e.d.
Overigens hebben een aantal users een tijd geleden expres obscure top 10's ingevoerd, dus dat kan ook verklaren waarom je bij sommige helemaal niks kent
Overigens hebben een aantal users een tijd geleden expres obscure top 10's ingevoerd, dus dat kan ook verklaren waarom je bij sommige helemaal niks kent

0
geplaatst: 12 oktober 2010, 15:09 uur
Interessant topic.
Mijn muziekcollectie ben ik beginnen op te bouwen vanaf eind jaren '70, begin jaren '80. Toen was je nog aangewezen op de hitlijsten, de radio, (muziek)tijdschriften en vrienden wat betreft je platenkeuze. Ik begon eerst met de bekendste of meest gewaardeerde albums en sommigen maakten mij enorme indruk (velen staan in mijn top-10). Daarna begon ik meer obscure dingen te verzamelen, soms van favoriete artiesten van mij, andere van minder bekende artiesten die ik via internet leerde kennen (o.a. MuMe). Er waren artiesten die mij voordien totaal onbekend waren (Neutral Milk Hotel, Bon Iver bv.) en ik nu interessant vind.
Mede dankzij internet en festivals worden obscure artiesten en bands veel gemakkelijker ontdekt en gewaardeerd.
Vele populaire bands waren trouwens aanvankelijk obscuur. Wij kunnen ons nu niet voorstellen dat the Beatles voor hun doorbraak in 1963 zes jaar lang enkel regionale bekendheid genoten. Anderzijds is het zo dat dat vele albums of artiesten die destijds populair waren in de obscuriteit zijn beland. Als je de oude hitlijsten nagaat vind je naast evergreens ook artiesten of nummers terug die door velen vergeten zijn of men nauwelijks voor is geïnteresseerd (wegwerphits).
Zoeken naar obscure albums, het maakt ook deel uit van je hobby als muziekliefhebber/verzamelaar. Ik herinner mij dat 30 jaar geleden al vele muziekliefhebbers en DJ's prat gingen met obscure albums en singles ... hoe obscuurder, hoe beter zij ermee konden pronken.
Ik hou met mijn stemmen overigens geen rekening met de bekendheid/obscuriteit van de artiest of album. Als de muziek maar goed is!
Mijn muziekcollectie ben ik beginnen op te bouwen vanaf eind jaren '70, begin jaren '80. Toen was je nog aangewezen op de hitlijsten, de radio, (muziek)tijdschriften en vrienden wat betreft je platenkeuze. Ik begon eerst met de bekendste of meest gewaardeerde albums en sommigen maakten mij enorme indruk (velen staan in mijn top-10). Daarna begon ik meer obscure dingen te verzamelen, soms van favoriete artiesten van mij, andere van minder bekende artiesten die ik via internet leerde kennen (o.a. MuMe). Er waren artiesten die mij voordien totaal onbekend waren (Neutral Milk Hotel, Bon Iver bv.) en ik nu interessant vind.
Mede dankzij internet en festivals worden obscure artiesten en bands veel gemakkelijker ontdekt en gewaardeerd.
Vele populaire bands waren trouwens aanvankelijk obscuur. Wij kunnen ons nu niet voorstellen dat the Beatles voor hun doorbraak in 1963 zes jaar lang enkel regionale bekendheid genoten. Anderzijds is het zo dat dat vele albums of artiesten die destijds populair waren in de obscuriteit zijn beland. Als je de oude hitlijsten nagaat vind je naast evergreens ook artiesten of nummers terug die door velen vergeten zijn of men nauwelijks voor is geïnteresseerd (wegwerphits).
Zoeken naar obscure albums, het maakt ook deel uit van je hobby als muziekliefhebber/verzamelaar. Ik herinner mij dat 30 jaar geleden al vele muziekliefhebbers en DJ's prat gingen met obscure albums en singles ... hoe obscuurder, hoe beter zij ermee konden pronken.
Ik hou met mijn stemmen overigens geen rekening met de bekendheid/obscuriteit van de artiest of album. Als de muziek maar goed is!
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 16:35 uur
Wel een interessante vraag inderdaad, ik heb zelf op dit moment geen Top 10 (kan nauwelijks een keus maken welke 10 eerlijk gezegd...), maar onder mijn vorige gebruikersprofiel Antonio had ik er nog wel een.
Daar stonden artiesten in als Zappa, King Crimson, Pink Floyd, Dylan en nog een zootje anderen.
Als ik nu weer een Top 10 zou moeten maken, dan zouden dezelfde 4 namen er ongetwijfeld nog wel in staan, vermoedelijk aangevuld met artiesten als Captain Beefheart, Fela Kuti, Talking Heads, een aantal jazz albums en waarschijnlijk nog iets van (modern) klassiek denk ik zo.
Niet bepaald de meest obscure namen (althans voor mij en een hoop mensen die ik ken) eerlijk gezegd, maar voor sommige anderen wellicht reden om de wenkbrauwen te fronsen...
Aan de andere kant frons ik mijn eigen wenkbrauwen ook nog wel eens bij het aanschouwen van echt obscure artiesten in andermans/vrouws Top 10 en ik heb toch wel een behoorlijke brede smaak en heb door de jaren heen aardig wat gehoord.
Trouwens, wellicht dat er een aantal antwoorden gegeven worden in dit topic.
Daar stonden artiesten in als Zappa, King Crimson, Pink Floyd, Dylan en nog een zootje anderen.
Als ik nu weer een Top 10 zou moeten maken, dan zouden dezelfde 4 namen er ongetwijfeld nog wel in staan, vermoedelijk aangevuld met artiesten als Captain Beefheart, Fela Kuti, Talking Heads, een aantal jazz albums en waarschijnlijk nog iets van (modern) klassiek denk ik zo.
Niet bepaald de meest obscure namen (althans voor mij en een hoop mensen die ik ken) eerlijk gezegd, maar voor sommige anderen wellicht reden om de wenkbrauwen te fronsen...
Aan de andere kant frons ik mijn eigen wenkbrauwen ook nog wel eens bij het aanschouwen van echt obscure artiesten in andermans/vrouws Top 10 en ik heb toch wel een behoorlijke brede smaak en heb door de jaren heen aardig wat gehoord.
Trouwens, wellicht dat er een aantal antwoorden gegeven worden in dit topic.
0
lambf
geplaatst: 12 oktober 2010, 16:49 uur
Geef toe, vage Kazachstaanse noiseprut is toch stiekem veel spannender dan een Nederlandse horsing 

0
geplaatst: 12 oktober 2010, 17:17 uur
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 19:20 uur
Nouja, het is vrij simpel, ik leer muziek kennen via allerlei verschillende media, ook via deze site. Namelijk via de top 10's en stemmenlijsten van andere users. Maar ik ontdek ook muziek via tijdschriften en andere sites. Ik pik er dan de dingen in die mij interessant lijken en soms zijn dat niet al te bekende dingen, maar dat kan tegenwoordig makkelijk met het internet.
0
Benno
geplaatst: 12 oktober 2010, 19:32 uur
Je kan hier lange antwoorden schrijven, maar dat zal ik maar niet doen. Ik denk dat het verschil zit in generatie (zie de post van LucM). Toen ik mij begon te interesseren voor muziek was ik niet maar aanwezen op een enkel muziekblad of de radio. Met name het internet speelt hierin een belangrijke rol. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik als 14-jarige zoektermen intoetste als "best albums". Dan vind je niet bepaald de klassieke albums: ik heb het zojuist nog gedaan en lijstjes van allerlei pluimage komen voorbij.
Zo is het ontdekken van nieuwe muziek veel gemakkelijker geworden: het wordt je als het ware voorgeschoteld. Als je dan maar genoeg wil hebt om de plaatjes die je op internet vindt op te zoeken en je erin te verdiepen, dan tref je een enorme hoeveelheid aan kennis. Zo was het voor mij al gauw duidelijk dat artiesten als The Velvet Underground en Sonic Youth grootheden in de muziek waren. Dat zij lang niet zo bekend waren kwam ik pas later achter.
Misschien nog even een korte verklaring: mijn top 10 geeft enkele tips weer en dan nog binnen een bepaald genre. Mijn echte lijst zou wel wat meer "normale" albums bevatten.
Zo is het ontdekken van nieuwe muziek veel gemakkelijker geworden: het wordt je als het ware voorgeschoteld. Als je dan maar genoeg wil hebt om de plaatjes die je op internet vindt op te zoeken en je erin te verdiepen, dan tref je een enorme hoeveelheid aan kennis. Zo was het voor mij al gauw duidelijk dat artiesten als The Velvet Underground en Sonic Youth grootheden in de muziek waren. Dat zij lang niet zo bekend waren kwam ik pas later achter.
Misschien nog even een korte verklaring: mijn top 10 geeft enkele tips weer en dan nog binnen een bepaald genre. Mijn echte lijst zou wel wat meer "normale" albums bevatten.
0
geplaatst: 12 oktober 2010, 23:03 uur
Wat is obscuur?
Er zijn massa's bands die geen enkele sterveling kent,maar toch erg bekend en/of berucht zijn in de scene.
Er zijn massa's bands die geen enkele sterveling kent,maar toch erg bekend en/of berucht zijn in de scene.
0
geplaatst: 13 oktober 2010, 13:09 uur
^Voor de "gewone" wereld is dat wel degelijk obscuur, lijkt me 

0
geplaatst: 14 oktober 2010, 09:02 uur
Tja, bij mij begon het met de hardrock van mijn oudere broer, naar punk/hardcore, wat op zich al een 'alternatieve' scene is.
Je leert artiesten kennen die dan weer namedropping doen naar andere artiesten.
Je leert 'aternatieve' labels kennen waar je dan weer stuff opzoekt die je niet kent.
And so on.
Ik werk ook in de sector wat maakt dat ik dagelijks infosheets krijg van verdelers zoals De Konkurrent, Lowlands (RIP), Conspiracy Records, etc. die nogal wat alternatieve zaken in hun segment opnemen. Als je iets interessant daarin tegenkomt, dan check je dat even uit.
En zo hangt alles aan elkaar en kom je van het een bij het ander. A neverending story.
Je leert artiesten kennen die dan weer namedropping doen naar andere artiesten.
Je leert 'aternatieve' labels kennen waar je dan weer stuff opzoekt die je niet kent.
And so on.
Ik werk ook in de sector wat maakt dat ik dagelijks infosheets krijg van verdelers zoals De Konkurrent, Lowlands (RIP), Conspiracy Records, etc. die nogal wat alternatieve zaken in hun segment opnemen. Als je iets interessant daarin tegenkomt, dan check je dat even uit.
En zo hangt alles aan elkaar en kom je van het een bij het ander. A neverending story.
0
geplaatst: 14 oktober 2010, 09:28 uur
Ik kan me inderdaad voorstellen dat het ontdekken van onbekende artiesten tegenwoordig anders gaat dan twintig of dertig jaar terug. Toen moest je naar de radio luisteren, de bladen lezen en bij de platenboer langs om te zien of je wat nieuws kon vinden.
Tegenwoordig kun je elke nieuwe artiest over wie je vagelijk wat hebt gehoord, met een enkele muisklik ontdekken. Dat maakt het speelveld in elk geval een stuk groter en interessanter. Maar de kans dat je steeds meer 'scenes' krijgt is dan ook groter. Dan krijg je dus steeds meer kleine kringetjes van liefhebbers waarbinnen bepaalde namen behoorlijk groot zijn, terwijl die buiten dat kringetje nauwelijsk bekend zijn.
Tegenwoordig kun je elke nieuwe artiest over wie je vagelijk wat hebt gehoord, met een enkele muisklik ontdekken. Dat maakt het speelveld in elk geval een stuk groter en interessanter. Maar de kans dat je steeds meer 'scenes' krijgt is dan ook groter. Dan krijg je dus steeds meer kleine kringetjes van liefhebbers waarbinnen bepaalde namen behoorlijk groot zijn, terwijl die buiten dat kringetje nauwelijsk bekend zijn.
0
geplaatst: 14 oktober 2010, 11:24 uur
Alvast bedankt voor de antwoorden: boeiend om lezen.
Let wel: ik gebruik het woord obscuur ipv alternatief.
Met obscuur bedoel ik bands die geen airplay of reclame krijgen.
Zo loopt er op de Vlaamse radio nu een reclamespot voor dit album:
New Wave Club Class-X Box: Sinner's Day 10 (2010)
Dat is best alternatief, maar dus niet echt obscuur meer.
Al staan er een paar obscure dingen tussen, groepen waar ik zelfs
nog nooit van gehoord had, hoewel ik met de new wave ben opgegroeid.
Let wel: ik gebruik het woord obscuur ipv alternatief.
Met obscuur bedoel ik bands die geen airplay of reclame krijgen.
Zo loopt er op de Vlaamse radio nu een reclamespot voor dit album:
New Wave Club Class-X Box: Sinner's Day 10 (2010)
Dat is best alternatief, maar dus niet echt obscuur meer.
Al staan er een paar obscure dingen tussen, groepen waar ik zelfs
nog nooit van gehoord had, hoewel ik met de new wave ben opgegroeid.
0
geplaatst: 14 oktober 2010, 20:34 uur
Als je je gaat verdiepen in een bepaald genre, kom je automatisch wel op de meer obscure bands uit... Ik kan me voorstellen dat dit nu gemakkelijker gaat dan pakweg 15 jaar geleden.
* denotes required fields.