MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / 3D geluid / Quadrophonie

zoeken in:
Op NOS.nl staat te lezen:
NOS Nieuws - 3D bezig aan opmars, ook in de muziek
....waarbij ik me dan afvraag: dit hadden we toch al eens : is dit niet gewoon een opgepimpte variant van quadrophonie???

Dat idee krijg ik ook als ik dit lees. Vooral omdat ze niet goed uitleggen wat het nu eigenlijk precies is. Opgenomen met bewegende microfoons, dat is alles wat er staat, maar of je daarmee een driedimensionaal effect bereikt?

Ik ben er nogal sceptisch over, vrees dat het nogal gekunsteld gaat klinken. Net als de quadrofonie van vroeger. En juist vanwege dat gekunstelde heeft die variant het nooit gehaald. Ik kan me niet voorstellen dat je het beoogde effect op een schijfje kan vastleggen zonder dat je je installatie hoeft aan te passen of te vervangen.

Slecht verhaal trouwens. Om te beginnen is die kop boven het stuk nogal opgeblazen: op welgeteld één release baseren ze het 'feit' dat 3D aan een opmars bezig is. Wat die techniek precies behelst, hoe het wordt opgenomen e.d. wordt nergens uitgelegd. Het hele verhaal lijkt me vooral een promo-praatje van de heren Gilmour en The Orb c.q. de muziekindustrie, die hoopt hiermee het volgende experiment in gang te zetten om de omzet wat te verhogen. Aan de andere kant, en dat stellen ze zelf ook: de meeste muziek leent zich er niet voor.

Moet zeggen dat ik toch wel nieuwsgierig ben. Ik sluit dan ook niet uit dat ik binnenkort de CD aanschaf. Maar dan vooral vanwege het (hopelijk hoogstaande) muzikale gebodene.

3d60

Het is anders dan quadrophonie. Je hebt alleen een geluidsbron en een hoofdtelefoon nodig.
Als je op de link klikt, kun je zelf luisteren met een hoofdtelefoon.
Ik vind het wel grappig. Ik heb de 3d versie van the Orb ook en dat is best geinig om te luisteren. Hoewel ik wel verwacht dat dit met name in de ambient hoek een leuke toevoeging is.
Verder zal dit naar mijn mening niet de geluidsbranche over nemen.

Gallow
Oud kunstje, ik kan me nog herinneren dat er een aantal jaren terug een geluidsfragment was met een 3d geluid erin, waarbij ze gebruik maakten van 2 microfoons. Verder lijkt het me leuk voor eventjes, net als bij de film, zijn we zo weer beu.

"... so that's what you get with 3D60; the future, the future....." zegt het promostukje op de link van platedraaier.
Wat ik hoor is een iets ruimtelijk klinkender stereogeluid.
Maar ik hoor niets schokkends nieuws. Komt me meer over als een onrustig heen en weer geschuif van het stereobeeld met een soort echo/ruimte effect.

Weer een hoop gebakken lucht mijn inziens, waar een hoop hype-gevoelige mensen wel weer in zullen trappen...

Zoals het bericht van de NOS al zegt, de mannen van Pink Floyd experimenteerden hier decennia geleden al mee op album en tijdens concerten, dus feitelijk gezien is het niets nieuws.

Stijn_Slayer
Ach, ik zie het allemaal wel. Ik ga er in ieder geval niet meer voor betalen.

Klinkt meer als een soort van verkooptruc dan dat het echt iets nieuws is. Ik heb zelfs lang geleden de band Kong nog een quadrofonisch optreden zien geven in het Noorderlicht in Tilburg.

Je kreeg zeker alle hoeken van de zaal te zien ?

Gast
geplaatst: vandaag om 09:30 uur

geplaatst: vandaag om 09:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.