MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Zelfrifferenties

zoeken in:
Klink allicht wat vreemd en de uitleg is dan ook de eerste zaak:
Soms gebruiken bands riffs uit een nummer in een ander nummer, meestal tot een goed resultaat.

Zo is op het einde van de instrumental Pharaohs van TFF de gitaar van Everybody wants to rule the world te horen.
In de Alternate take van The Sky Moves Sideways (Porcupine Tree) is de riff van Voyage 34 te horen.

Het gaat mij hier dus niet om dezelfde riff (Als in All day and all of the night/Destroyer) maar om een muzikale referentie naar een ander nummer. (Wel van hunzelf!)

En het originele nummer op een manier in een andere context komt te staan.

De riff uit The Black Page #2 van YCDTOSA Volume 5, vormt de basis van Ya Hozna van het album Them Or Us.

Het kan ook andersom zijn, met Zappa weet je dat nooit !

Maartenn (crew)
Ik geloof dat Kanye West in één van zijn laatste nummer de riff uit 21st Century Schizoid Man van King Crimson heeft gebruikt.

Dat laatste is niet te hopen, maar rappers jatten van alles, dus het zal wel...

Maar van dat soort samples zijn er natuurlijk duizenden op te noemen. En dat is volgens mij niet wat OldSkool bedoelt. Die zoekt naar riffs die de originele artiest hergebruikt in een nieuw nummer, als ik het goed begrijp.

Ze zijn er ongetwijfeld, maar de enige die ik zo snel kan bedenken is Mike Oldfield die de gitaarriff uit de finale van Tubular Bells laat terugkeren in het nummer The Wind Chimes (van Islands uit 1987). Maar ja, Oldfield heeft inmiddels zo'n beetje alle riffs en thema's van Tubular bells hergebruikt...

En over King Crimson gesproken: ik meen dat er op In the wake of Poseidon verschillende thema's en riffs van In the court of the crimson king worden hergebruikt. Maar ik zou even goed moeten luisteren wat en waar precies.

Leuke topictitel !
Als ik alles goed begrijp, dan is Bo Diddley hier aartsvader.

Stalin schreef:
De riff uit The Black Page #2 van YCDTOSA Volume 5, vormt de basis van Ya Hozna van het album Them Or Us. Het kan ook andersom zijn, met Zappa weet je dat nooit !

Is dat niet een vorm van zelfbevlekking, jatten uit eigen werk ?

Overbekend:

Beatles - All You Need is Love, met op het eind een stukje She Loves You.

Return To Hangar van Megadeth is natuurlijk één grote riff en referentie aan Hangar 18

En het kerkorgelintro van George Michaels Faith is een verwijzing naar Freedom van Wham!

Starten we nu een nieuw topic: zelfrifferentie, of laten we het hier staan...
Wie weet er nog meer ? Ook hier is Bo Diddley aartsvader !

In Outlaw Pete van Bruce Springsteen komt(ik denk per ongeluk) een paar keer de riff van I Was Made For Loving You van Kiss voor.

willemmusic schreef:
Starten we nu een nieuw topic: zelfrifferentie, of laten we het hier staan...

OldSkool schreef:

Het gaat mij hier dus niet om dezelfde riff maar om een muzikale referentie naar een ander nummer. (Wel van hunzelf!)

Als ik de eerste post goed lees gaat het hier juist om "zelfrifferentie". Maar ik kan me vergissen natuurlijk.

Je hebt gelijk ! Er is hier een beetje verwarring over de juiste invulling, ook door mij.
Ik probeer het opnieuw:
Er zijn artiesten, die nooit verder gekomen zijn dan uit eigen werk te riffen. Daar heb je 'm weer: Bo Diddley.
Ook Elmore James heeft zijn hele carrière opgebouwd uit slechts één enkele riff. Dat hebben wel meer bluesartiesten gedaan. Mag ik hierbij nog het citaatzwangere Glass Onion van the Beatles noemen ?
Verder staat er een hele mooie op de cultplaat The United States of America - The United States of America (1968) waarop in het laatse nummer zowat alle voorgaande nummers geciteerd worden.

willemmusic schreef:

Er zijn artiesten, die nooit verder gekomen zijn dan uit eigen werk te riffen. Daar heb je 'm weer: Bo Diddley.

In dat geval dient Status Quo ook een eervolle vermelding te krijgen.

Zeker waar, maar de Quo kende ook een psychedelische periode.

Aangezien er wat twijfel is zal ik verhelderen wat ik precies zoek.
Gaucho had daar gelijk in:

gaucho schreef:
Die zoekt naar riffs die de originele artiest hergebruikt in een nieuw nummer, als ik het goed begrijp.

En dan natuurlijk op zo'n manier dat het voor de fan herkenbaar is: 'Hee, deze riff komt uit..'

En inderdaad, dan was de titel 'zelfrifferenties' meer op zijn plaats geweest. Moderators?

Agent Steel - Let It Be Done
Staat op de Mad Locust Rising EP. Het bevat een prelude op The Day At Guyana van het Unstoppable Force album.

Van Halen: De outtro van "Jump" is geevolueerd tot de intro van "Top Of The World".

willemmusic schreef:
Verder staat er een hele mooie op de cultplaat The United States of America - The United States of America (1968) waarop in het laatse nummer zowat alle voorgaande nummers geciteerd worden.

Dat doet mij weer denken aan Queen: niet per se een riff, maar het slotnummer van de LP Jazz, toepasselijk getiteld 'More of that jazz', haalt een groot aantal nummers dat er aan voorafging nog een keer door de mangel.

Misterfool
Of wat dacht je van van all the seats were occupied van Aphrodite's child: daar worden alle numers van 666 ook nog eens luchtig geciteerd.

Stijn_Slayer
'Low Country Blues' van Cuby & the Blizzards lijkt wel érg veel op hun eigen 'Window of My Eyes'.

Queen: Seven Seas Of Rhye (van het album Queen) - Seven Seas Of Rhye (van Queen II) - Brighton Rock (van Sheer Heart Attack). Verder wordt er in het nummer Lily Of The Valley (van datzelfde album) naar verwezen.

Nirvana: Rape Me's intro is een duidelijke verwijzing naar Smells Like Teen Spirit.

Howard Jones citeert in de extended remix van Conditioning,
de openingstrack op Human's Lib (1984) en terug te vinden als Total Conditioning
op de 12" release van Pearl in the Shell aan het einde van die remix
uit de helft van de tracks uit Human's Lib.

Overigens een heel leuk topic dat me meteen aan het denken zet ...

Sting citeert aan het einde van Love Is the Seventh Wave uit Every Breath You Take.
Hij doet het opnieuw in We'll Be Together, waar hij naar If You Love Somebody verwijst.

The Beatles citeren aan het einde van All You Need Is Love naar Yesterday en She Loves You.
In Glass Onion wordt er verwezen naar I Am The Walrus om de Paul-is-dood-mythe meer gestalte te geven. In datzelfde nummer zitten ook verwijzingen naar Fixing A Hole, The Fool On The Hill en Strawberry Fields.

Oké, heb een hoop gecheck te doen!

En Katzor, van Glass Onion weet ik (Beatle fan), maar die zijn textueel.
Ik zoek echt alleen muzikaal
Ik denk dat het interessanter is een muzikale passage te horen en dan na te denken over welk nummer het is dan ff een naamcheck te horen

Ga zo voort!

Stijn_Slayer
Op Gone Troppo van Harrison zit ook ergens in een nummer één korte lick uit 'Something'. Heb nu alleen niet zo'n zin om het hele album door te spitten om die lick te vinden.

Leonard Cohen heeft de neiging om af en toe nummers te schrijven die wel sterk wat weghebben van "So Long Marianne". Luister "A Bunch of Lonesome Heroes" of "Let's Sing Another Song Boys" er maar op na.

Wat te denken van die arme Colin Bluntstone, die in het retrocircuit naar wens òf de Zombies òf de Santana-versie van 'She's Not There' gaat zingen. Past dit in het topic?

Nee, dat is een cover die jij bedoelt.
Hier gaat het om eigen muzikale passages die terugkomen in een ander nummer.

OldSkool schreef:
Nee, dat is een cover die jij bedoelt.

Colin zong zijn cover door anderen, de ultieme zelfbevlekking.
Okay, never give up..
Ehhh... al die bandjes met een hit, de zogenaamde onehitwonders, die het nog een keertje
proberen met precies dezelfde riffs in een iets andere toonsoort of andere tekst?
Voorbeelden genoeg: The McCoys - Hang On Sloopy >> Fever en The Knack - My Sharona >>>
Baby Talks Dirty, zelfs The Kinks hebben zich hieraan bezondigd: You Realy Got Me>>> All Day and All Night ! En er waren er nog zo meer...
Volgens mij vinden we hier de oorsprong van de Zelfrifferentie.

Dat bedoel ik dus niet.
Het gaat mij echt om een klein deel van het geheel, niet de hele beat.
Ik zoek niet 'nieuwe versies' van een nummer.

Ik zoek muzikale passages uit een nummer (bv. de riff van Voyage 34) dat terugkomt in een ander nummer (komt even terug in een instrumentaal tussenstuk van de track The sky moves sideways).

En niet textueel, maar puur muzikaal.
Textueel is makkelijker dan muzikaal.
(een tekst hergebruiken is weinig moeite, maar een riff hergebruiken en goed laten klinken is meer een uitdaging)

Hopelijk is het nu een beetje duidelijk, want ik heb geen zin deze uitleg telkens opnieuw te moeten geven.

Zal even ondergenoemd voorbeeld posten.

Voyage 34 (Deel 1) van het gelijknamige album (1993), Porcupine Tree.

De gitaar op 1,57

The Sky moves sideways (Alternate Take), eveneens het gelijknamige album (1995), Porcupine Tree

De riff vanaf 11,46

Er zit natuurlijk tempoverschil in, maar de overeenkomst is duidelijk.

Dit soort referenties zoek ik.

OldSkool schreef:
ik heb geen zin deze uitleg telkens opnieuw te moeten geven.

Ok, Old Skool, ik ga in de hoek met m'n rug naar je klasje staan ....

Het is je vergeven, ik weet dat ik soms een kortlontige persoon kan zijn

Gast
geplaatst: vandaag om 22:46 uur

geplaatst: vandaag om 22:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.