Muziek / Algemeen / Hedendaagse klassiekers
zoeken in:
0
geplaatst: 6 februari 2011, 14:22 uur
In Muziek > Algemeen > Classic Albums (de BBC documentaire-reeks):
Wat ik me afvraag, stel ze maken over 20 jaar een nieuwe reeks 'classic albums', welke albums van het afgelopen decennium zouden ze dan nemen? Of worden er geen echte 'klassiekers' meer gemaakt?
Wat ik me afvraag, stel ze maken over 20 jaar een nieuwe reeks 'classic albums', welke albums van het afgelopen decennium zouden ze dan nemen? Of worden er geen echte 'klassiekers' meer gemaakt?
0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:15 uur
Arcade Fire en Radiohead. Misschien Oasis, Porcupine Tree en Interpol. (ik noem maar wat)
Klassiekers worden er nog steeds gemaakt.
Een aflevering over Sigur Rós zou ook wel leuk zijn
Klassiekers worden er nog steeds gemaakt.
Een aflevering over Sigur Rós zou ook wel leuk zijn

0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:18 uur
Ik vroeg me hetzelfde af en het leek me wel een mooi onderwerp voor een nieuw topic.
Ik dacht zelf ook aan de Gorillaz (Demon Days?) en bijvoorbeeld High Violet. En Ataloona, Radiohead en Oasis hebben natuurlijk vooral klassieker gemaakt in de jaren 90... (oke, In Rainbows zou een klassieker kunnen worden)
Ik dacht zelf ook aan de Gorillaz (Demon Days?) en bijvoorbeeld High Violet. En Ataloona, Radiohead en Oasis hebben natuurlijk vooral klassieker gemaakt in de jaren 90... (oke, In Rainbows zou een klassieker kunnen worden)
0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:22 uur
Ja maar zij zijn nog niet in Classic Albums geweest al zou dat wel een keer moeten.
Gorillaz kan ook wel en als we het over de jaren 90 hebben dEUS ook wel een keer.
Gorillaz kan ook wel en als we het over de jaren 90 hebben dEUS ook wel een keer.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:33 uur
Hmm, hier wordt vooral weer pop/rock genoemd. Als daarbuiten wordt gekeken maakt Discovery van Daft Punk ook wel een kans denk ik.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:36 uur
En als we wat meer de soulkant opgaan: Back to Black van Amy Winehouse.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:41 uur
Ik heb het over albums uit de jaren '00.
Ik denk zelf in elk geval Coldplay - A Rush Of Blood To The Head, niet omdat ik het zelf zo'n geweldig album vind, maar ik denk dat deze in elk geval behandelt zou worden.
Verder, tja...Gorillaz kan goed, maar bijvoorbeeld Arcade Fire - Funeral... is die wel succesvol genoeg geweest bij het grote publiek? Want dat zijn de albums bij Classic Albums toch allemaal wel geweest. Hetzelfde geld wellicht ook een beetje voor Interpol?
Verder denk ik dat Eminem - The Marshall Mathers LP ook wel kan, het populairste album van de bestverkopende artiest van de jaren '00.
Ik denk zelf in elk geval Coldplay - A Rush Of Blood To The Head, niet omdat ik het zelf zo'n geweldig album vind, maar ik denk dat deze in elk geval behandelt zou worden.
Verder, tja...Gorillaz kan goed, maar bijvoorbeeld Arcade Fire - Funeral... is die wel succesvol genoeg geweest bij het grote publiek? Want dat zijn de albums bij Classic Albums toch allemaal wel geweest. Hetzelfde geld wellicht ook een beetje voor Interpol?
Verder denk ik dat Eminem - The Marshall Mathers LP ook wel kan, het populairste album van de bestverkopende artiest van de jaren '00.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:49 uur
Arcade Fire is toch vrij populair hoor.
Misschien het Dark Fantasy van Kanye West..
0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:53 uur
Door de jaren heen zijn er best albums gemaakt als classics worden gezien. De nadruk hoeft dan (wat mij betreft) nog niet eens zozeer op rockmuziek te liggen. Popalbums kunnen ook grote impact hebben (dat betekent overigens niet dat het altijd inhoudelijk goede albums zijn, maar dat terzijde). Niet of semi-rock albums die ik wil noemen zijn:
Alanis Morissette - Jagged little pill*
Amy Winehouse - Back to black
Christina Aguilera - Stripped
Duffy - Rockferry
Eminem - The Eminem show
Gorillaz - Gorillaz
Kanye West - My beautiful dark twisted fantasy
Madonna - Ray of light*
Norah Jones - Come away with me
Shania Twain - Come on over (maakte destijds een enorme indruk)*
Spice Girls - Spice(world)*
Al vind ik het moeilijk om bij sommige titels het album een "classic" te noemen, ik kan me voorstellen dat dergelijke albums (vanwege verkoopcijfers en hitnoteringen) later in soortgelijke programma's genoemd zullen worden. Ook Coldplay, Britney Spears, Kelly Clarkson (Breakaway) en Evanesence (Fallen) zullen wellicht een kans maken. *Zijn dan wel jaren '90 albums.
En zoals ik al zei, ik zou niet alle genoemde albums "classics" willen noemen, maar belangrijke albums waren het zeker.
Alanis Morissette - Jagged little pill*
Amy Winehouse - Back to black
Christina Aguilera - Stripped
Duffy - Rockferry
Eminem - The Eminem show
Gorillaz - Gorillaz
Kanye West - My beautiful dark twisted fantasy
Madonna - Ray of light*
Norah Jones - Come away with me
Shania Twain - Come on over (maakte destijds een enorme indruk)*
Spice Girls - Spice(world)*
Al vind ik het moeilijk om bij sommige titels het album een "classic" te noemen, ik kan me voorstellen dat dergelijke albums (vanwege verkoopcijfers en hitnoteringen) later in soortgelijke programma's genoemd zullen worden. Ook Coldplay, Britney Spears, Kelly Clarkson (Breakaway) en Evanesence (Fallen) zullen wellicht een kans maken. *Zijn dan wel jaren '90 albums.
En zoals ik al zei, ik zou niet alle genoemde albums "classics" willen noemen, maar belangrijke albums waren het zeker.
0
En Kid A van Radiohead.
Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not. Zeker omdat Classic Albums een Engelse serie is (toch?). Dat was het snelstverkopende album ooit in Engeland. Sowieso kan je daar wel een mooie aflevering over maken, denk ik.
Keane - Hopes and Fears
Muse - Origin of Symmetry
The Killers - Hot Fuss
Ik heb het succes-aspect daarbij ook in m'n achterhoofd gehouden.
Arctic Monkeys - Whatever People Say I Am, That's What I'm Not. Zeker omdat Classic Albums een Engelse serie is (toch?). Dat was het snelstverkopende album ooit in Engeland. Sowieso kan je daar wel een mooie aflevering over maken, denk ik.

Keane - Hopes and Fears
Muse - Origin of Symmetry
The Killers - Hot Fuss
Ik heb het succes-aspect daarbij ook in m'n achterhoofd gehouden.
0
Ataloona schreef:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik totaal geen idee heb van hoe populair albums zijn in de wereld buiten musicmeter. Alles wat ik weet is dat ik zowat niemand ken die Arcade Fire kent.
Dan toch eerder College Dropout, denk je niet? Maar zou goed kunnen, één van die twee. Maar ik moet nog zien hoe populair My Beautiful Dark Twisted Fantasy is over een jaar of twee.
Verder denk ik dat de albums van Arrie ook een goede kans maken, van de meer pop albums die Angelo noemt vraag ik me af of ze in zo'n programma zouden worden opgenomen, waar de nadruk toch iets meer op rock muziek met af en toe een uitstapje naar een ander genre, zo denk ik dat Amy Winehouse en Duffy wel behandeld zouden kunnen worden. Of je die andere zelf klassiekers wilt noemen is een tweede.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:55 uur
Iedereen die ik ken, kent Haiti minimaal en Power Out kennen de meesten bij mij op school zelfs.
En Dark Fantasy is zowat uitgeroepen door de PERS notabene als de Thriller van de 00's!
En Dark Fantasy is zowat uitgeroepen door de PERS notabene als de Thriller van de 00's!
0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:57 uur
Ik zou niet weten hoe ze Haiti kennen, maar de gemiddelde persoon kent Arcade Fire echt niet hoor... Jouw school is dan wel een behoorlijke uitzondering.
Edit: de Arcade Fire van Funeral dan. The Suburbs is wel redelijk bekend, moet ik zeggen.
Edit: de Arcade Fire van Funeral dan. The Suburbs is wel redelijk bekend, moet ik zeggen.

0
geplaatst: 6 februari 2011, 15:59 uur
Mijn school is juist erg pijnlijk maar Haiti kennen de meesten verassend genoeg wel.
Misschien herkenbare melodie maar hij volgens mij nog welleens op MTV/TMF geweest.
Edit: The Suburbs is wel bekend ja. Dat deuntje wordt nog welleens door alternatievelingen op school gefloten
Misschien herkenbare melodie maar hij volgens mij nog welleens op MTV/TMF geweest.
Edit: The Suburbs is wel bekend ja. Dat deuntje wordt nog welleens door alternatievelingen op school gefloten

0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:01 uur
Dan weet ik het ook niet maar ook familie kent het terwijl die vooral naar artiesten luisteren die Frans heten 

0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:03 uur
Haiti had trouwens best een goed verkopende single kunnen zijn.
Eg aanstekelijk en herkenbaar.
Eg aanstekelijk en herkenbaar.

0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:03 uur
niels94 schreef:
Viva La Vida maakt ook wel een kans, denk ik. Lijkt me ook wel interessant, vooral om Brian Eno erover te horen.

0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:07 uur
niels94 schreef:
Verder denk ik dat de albums van Arrie ook een goede kans maken, van de meer pop albums die Angelo noemt vraag ik me af of ze in zo'n programma zouden worden opgenomen, waar de nadruk toch iets meer op rock muziek met af en toe een uitstapje naar een ander genre (...)
Verder denk ik dat de albums van Arrie ook een goede kans maken, van de meer pop albums die Angelo noemt vraag ik me af of ze in zo'n programma zouden worden opgenomen, waar de nadruk toch iets meer op rock muziek met af en toe een uitstapje naar een ander genre (...)
Ja, is inderdaad ook zo. In de huidige reeks zie je inderdaad dat bijna alleen maar rockalbums genoemd worden, maar dat vind ikzelf dan ook meer typerend van de jaren '70 (geldt trouwens ook voor soulmuziek). Ik denk dat échte klassiekers die je toen had, tegenwoordig niet echt meer voorkomen. Dat zal vast te maken hebben met het feit dat de genres rock en soul (m.u.v. de stemmers hier op MusicMeter) tegenwoordig niet echt meer centraal staan in de hitlijsten. Het gaat de laatste jaren sowieso vooral om de verkoopcijfers (gezien de jaarlijkse daling), terwijl het vroeger meer om het experimentele aspect van het maken van albums ging (vind ik dan). Vandaar dat ik ook al aangaf dat je niet bij alle titels kunt spreken van "classics" bij de genoemde albums (die dus wel de laatste jaren groot dan wel belangrijk waren in de muziekindustrie).
0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:16 uur
Arrie schreef:
Viva La Vida maakt ook wel een kans, denk ik. Lijkt me ook wel interessant, vooral om Brian Eno erover te horen.
(quote)
Viva La Vida lijkt me het meest interessant, vind ik ook een leukere plaat en Eno

0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:21 uur
Maar toch denk ik niet dat die het wordt, wordt over het algemeen als een mindere plaat van Coldplay beschouwt. Dan nog eerder Parachutes, denken jullie niet?
Dat er een Coldplay album in zou komen weet ik vrij zeker.
Dat er een Coldplay album in zou komen weet ik vrij zeker.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:25 uur
Iemand idee van hun verkoopcijfers aangezien de BBC zich daar een beetje op richt zo lijkt het.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:27 uur
Ataloona schreef:
Iemand idee van hun verkoopcijfers aangezien de BBC zich daar een beetje op richt zo lijkt het.
Zo goed heeft Transformer van Lou Reed ook weer niet verkocht... dus ze baseren het niet puur op verkoopcijfers.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:30 uur
Als het over heftigere muziek gaat, maakt 'Crack The Skye' van Mastodon misschien wel een kans. Het debuut van The Strokes vind ik ook een erg invloedrijke plaat. Verder zijn er natuurlijk de te verwachten namen, zoals Radiohead, Coldplay, Arcade Fire, Interpol. Hip-hop? Hmm, niet zo in thuis eerlijk gezegd. 'Illinoise' van Sufjan Stevens, maar dat zeg ik nu meer omdat ik het een geniale plaat vind, en niet omdat dit per sé een essentiële plaat is 
En zo kom je toch al aan een pak namen, als je er even over nadenkt

En zo kom je toch al aan een pak namen, als je er even over nadenkt

0
geplaatst: 6 februari 2011, 16:36 uur
Arrie schreef:
Zo goed heeft Transformer van Lou Reed ook weer niet verkocht... dus ze baseren het niet puur op verkoopcijfers.
(quote)
1 van de uitzonderingen en daarom zeg ik ook een beetje.
Maar zouden ze zich niet vooral richten op hits, successen, podiumsucces, verkoopcijfers toen en nu nog. En die albums zijn kwalitatief nou eenmaal ook allemaal vrij sterk maar dat kwalitatiefe is persoonlijk en dat weet de BBC ook wel dus ik denk dat zij gewoon kijken naar de dingen die ik net opnoem en ook invloeden op andere artiesten (bv. bands die zeggen dat ze grote inspiratie waren) en natuurlijk goede recensies voor bladen als Rolling Stone, die moeten toch ook wel een rol hebben gespeeld.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 17:57 uur
Albums die er vrijwel zeker in komen denk ik
Back to Black - Amy Winehouse
Whatever you say... - Arctic Monkeys
Coldplay - éen van de eerste twee
Voor de rest denk ik Californication, maar die is wel uit '99.
Van de zeroes maakt Green Day met American Idiot een grote
kans, the Strokes, Dido heeft ook 2 klassiekers gemaakt qua
verkoopcijfers. Mumford & Sons misschien, Linkin Park, Amy Macdonald? En als hiphop meedoet schat ik de kans van Eminem, Kanye West en Dr. Dre groot in.
Back to Black - Amy Winehouse
Whatever you say... - Arctic Monkeys
Coldplay - éen van de eerste twee
Voor de rest denk ik Californication, maar die is wel uit '99.
Van de zeroes maakt Green Day met American Idiot een grote
kans, the Strokes, Dido heeft ook 2 klassiekers gemaakt qua
verkoopcijfers. Mumford & Sons misschien, Linkin Park, Amy Macdonald? En als hiphop meedoet schat ik de kans van Eminem, Kanye West en Dr. Dre groot in.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 20:16 uur
Linkin Park, Amy Macdonald, Dido en Green Day? Verkoopcijfers alleen telt (hopelijk) niet. Mumford & Sons is meer de hype van het moment (wel terecht vind ik), maar wordt niet echt als klassieker gezien. Ik denk dat High Violet (zoals eerder genoemd) ook wel een kans maakt.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 21:58 uur
Ik zeg ook niet dat ze goed zijn maar dat ze wel kans maken. Maar eerlijk gezegd denk ik dat alleen Green Day kans maakt en ik zou het eigenlijk wel terecht vinden als hij erin komt. Zou dan ook wel benieuwd zijn naar het verhaal achter deze maatschappijkritische rockopera.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 22:06 uur
Joren999 schreef:
Linkin Park, Amy Macdonald, Dido en Green Day? Verkoopcijfers alleen telt (hopelijk) niet. Mumford & Sons is meer de hype van het moment (wel terecht vind ik), maar wordt niet echt als klassieker gezien. Ik denk dat High Violet (zoals eerder genoemd) ook wel een kans maakt.
Hybrid Theory van Linkin Park en American Idiot en Dookie van Green Day maken toch zeker wel een kans, denk ik. Dat jij het niks vindt, is wat anders. Ik vind Hybrid Theory bijvoorbeeld helemaal niks, maar in zijn genre is het wel een klassieker, denk ik.
0
geplaatst: 6 februari 2011, 22:08 uur
Naast Amy WInehouse - Back to Black denk ik dat Madonna met Confessions on a Dance Floor overigens ook een goede kans maakt. Al is het alleen maar vanwege het feit wat "Hung Up" teweeg heeft gebracht.
En commercieel gezien sluit ik FutureSex LoveSounds van JT en Loose van Nelly F. ook niet uit overigens.
En commercieel gezien sluit ik FutureSex LoveSounds van JT en Loose van Nelly F. ook niet uit overigens.
* denotes required fields.