MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Bandnaamtrends binnen bepaalde scenes

zoeken in:
Wat mij soms nog wel eens opvalt is bepaalde voorkeuren en patronen binnen genres en subgenres voor een type bandnaam. Rond de British Invasion hielden vrijwel alle bands zich aan het fameuze 'The ' patroon, als in The Beatles, The Rolling Stones, The Byrds, etc.

Maar er is meer. Binnen de britpop van de jaren 90 leek er een voorkeur voor een bandnaam van slechts 1 woord, en dan het liefst ook nog compact. Vier van de grootste bands uit de scene voldeden hieraan: Pulp, Blur, Oasis, Suede.

Nog eentje die me opviel was misschien nog subtieler en heeft betrekking op het aantal vrouwelijke zangeressen in de electro-pop richting die een moniker kiezen die met een L begint: Lady Gaga, La Roux, Ladyhawke, Little Boots, Lykke Li.

Een laatste voorbeeld: Italiaanse progbands. Misschien niet bij iedereen bekend maar Italie had begin jaren 70 een enorm rijke muziekscene die zich liet inspireren door deels de opkomende progressieve rock uit Engeland en deels de rijke eigen muziekhistorie. De bands zongen bijna allemaal in het Italiaans en kozen overwegend lange Italiaanse namen: Premiata Forneria Marconi, Banco del Mutuo Soccorso, Il Balletto di Bronzo, Locanda delle Fate, etc.

Ik vraag me af of jullie dit soort dingen soms ook opvallen, of dat ik patronen zie die er niet echt zijn. En als ze er wel zijn, hoe zijn ze te verklaren? Ik kan me voorstellen dat het als beginnende band belangrijk is dat je bandnaam referenties aan de juiste muziek opwekt. Zo had ik vroeger achter The Zombies nooit zonnige psychedelische popmuziek gezocht.

Onlangs in het tiptoppertopic nog aangestipt bij een review van het Silver Apples debuut:

Het is duidelijk waar bands als Suicide, Stereolab en Spiritualized en Spacemen 3 (zou het aan de beginletter liggen?) de mosterd in elk geval deels vandaan gehaald hebben.

Maar wellicht is dit gewoon toeval

In de emo- en screamoscene heb je vaak bands met hele lange en buitengewoon trieste, pathetische, lachwekkende "kijk mij nou eens" namen

I Would Set Myself on Fire for You
I Wrote Haikus About Cannibalism In Your Yearbook
The Birds Are Spies, They Report To The Trees
Love Like... Electrocution
The Number Twelve Looks Like You
Fear Before the March of Flames
Love Lost But Not Forgotten

Ik denk dat het is te verklaren door dat die mensen interessant willen doen, of intellectueel, of denken dat het zo hoort.

In de jaren '80 en vaak in de new wave of synthipopscène waren afgekorte bandnamen al dan niet met met cijfers erg in.

U2
R.E.M.
XTC
OMD (voorheen Orchestral Manoeuvres in the Dark)
UB 40
ABC
B-52's

Ook bandnamen met 2x hetzelfde woord.

Duran Duran
Talk Talk
The The
Medium Medium

In de jaren '60 had je allemaal variaties op dierennamen: Monkees, Beatles, Byrds, etc.

Verder had je in de postrockscene een tijdje een trend waarin het hip was ellenlange songtitels te gebruiken.

En recentelijk nog de chillwave hype met allerlei flauwekulnamen. Er is zelfs een bandnamengenerator.

Doo Wop groepen uit de jaren 50 hadden vaak vogelnamen.

The Crows, The Flamingos, The Orioles, The Penguins etc ...

Nirvana, Soundgarden, Alice in Chains, Pearl Jam, The Screaming Tree, The Mudhoneys.

Hoewel de artiesten elkaar al voor de roem kende is er in de grunge scene geen duidelijk verband te vinden qua namen. Misschien dat de namen uit twee delen bestaan?

Alice - Chains
Mud - Honeys
Screaming - Tree
Pearl - Jam

Maar qua namen is er de laatste tijd ook een trend onder de Alternative/Pop Rock bandjes. Ik moet hier alleen meer onderzoek naar doen.

Dat wachten jullie van de frontmannen en hun aanhang

Tom Petty and the heartbreakers
Bruce Springsteen and the E street band
Lars Frederiksen and the bastards
Frandmaster Flash and the furious five
Buddy Holly and the crockets
Booker T and the MG's
Elvis Costello and the Attractions
Johnny Cash and the tennessee three

naja etc etc etc. Alhoewel dit mischien een nutteloze bijdrage is aangezien deze muzikanten verschillende genres bespelen.

Dubbel bericht verwijderd.

Ook aardig is de bandnamen met dubbele consonanten die een tijdje terug in waren. Wavves is waarschijnlijk de bekendste, maar je had ook Lovvers, Nodzzz, Mayyors en UUVVWWZZ en vast nog wel meer die ondertussen alweer vergeten zijn.

LucM schreef:
In de jaren '80 en vaak in de new wave of synthipopscène waren afgekorte bandnamen al dan niet met met cijfers erg in.

Of bands waarvan de naam algauw afgekort werd uit gemak
RATM
TFF

Zijn de gekoppelde woorden al geweest?
Audioslave
Soundgarden
Coldplay
Radiohead

En in de 90's was het ook heel modieus om een Dj zijn functie mee te geven in zijn naam:
Dj Tiësto
Dj Armin van Buuren...

Voortbordurend op de DJ's:

Door het succes van o.a. bovengenoemden was het in het buitenland ook een trend om een Nederlandse naam aan te nemen (geen grapje). Er zijn best wat Engelse DJ's die onder een fictieve Nederlandse naam opereren.

Verder was het in het midden van de 90's erg gangbaar om een "The" bandje te zijn. The Music, The Knife, The Moi Non Plus, The Datsuns, The dit, The dat, etc.

En er is nog een soort trend geweest om White of Black in je bandnaam te hebben, meestal binnen de Amerikaanse gitaarscene: White Stripes, Black Angels, Black Rebel Motorcycle Club, White Denim, Black Keys, etc.

herman schreef:

Door het succes van o.a. bovengenoemden was het in het buitenland ook een trend om een Nederlandse naam aan te nemen (geen grapje). Er zijn best wat Engelse DJ's die onder een fictieve Nederlandse naam opereren.

Paul van Dyk.

herman schreef:

Ik heb best wel een tijd gedacht dat Armand van Helden een Nederlander was, maar hij is een Amerikaan met Nederlandse vader en heet dus echt zo.

Je hebt ook nog Ian van Dahl, dat is een Belgische groep, maar ook een fictieve naam.

Jurgen Vries is volgens mij ook niet Nederlands (en ook fictief).

Waar ik helemaal simpel van word, zijn - althans in mijn regio, rond Zwolle - dj's die opereren onder een voor de hand liggende Nederlandse naam, meestal hun eigen naam vermoed ik: DJ Cor, DJ Maarten etc. Klinkt echt voor geen meter, vind ik.
Maar ik ben helemaal niet bekend in die scene, dus misschien haalt zaal Takens wel elke week de meest gerenommeerder Engelse en Amerikaanse club-dj's met dat soort namen naar Balkbrug...

Ik heb wel een paar heel andere andere voorbeelden: ik geloof niet dat het echt een 'scene' was, maar tussen pakweg ´75 en ´85 had je een hele rij bands die vrij pompeuze muziek maakten (vaak AOR/prog-achtig) en die gebruik maakten van een naam van een stad, land of continent. Waarschijnlijk om dat pompeuze ook een beetje in de naam uit te stralen. Voorbeelden: Boston, Kansas, Asia, UK, Europe, Japan, America.

Begin jaren zeventig had je heel even dat bands zich vernoemden naar een legendarisch figuur, al dan niet uit de literatuur: Uriah Heep, Jethro Tull.

En dan zijn er natuurlijk de - volstrekt fantasieloze - bands die zich hebben vernoemd naar de belangrijkste man in de groep: Steve Miller Band, Manfred Mann's Earth Band, Robert Cray Band, Dave Matthews Band, Santana etc.

En vergeet niet de 'verhalen': Jungleland van Bruce springsteen, Telegraph Road van de dire Straits...
Weet echter niet of het een trend was.

Of bandnamen die genoemd zijn naar een literair figuur

Uriah Heep
Jethro Tull

Had je de post van gaucho al gelezen?

CHIEP (crew)
Arrie schreef:
Je hebt ook nog Ian van Dahl, dat is een Belgische groep, maar ook een fictieve naam.

"had" Sinds 2008 hebben ze hun naam namelijk veranderd in AnnaGrace.

Stijn_Slayer
Ik moet meteen aan die zielige emo- en metalcore groepen denken. Ze klinken qua naam en muziek allemaal hetzelfde:

Bring me the Horizon
Bullet for My Valentine
Escape the Fate
As I Lay Dying

Etc.

4 woordjes die samen een aandachtstrekkend zinnetje vormen.

Stijn_Slayer schreef:
Escape the Fate

4 woordjes

herman schreef:

Dit vind ik wel interessant. Kun je een aantal voorbeelden noemen?

Stijn_Slayer

Soms zijn het er 3 of 5.

lowieke schreef:
(quote)

Dit vind ik wel interessant. Kun je een aantal voorbeelden noemen?

Jurgen Vries en Paul van Dyk zijn reeds genoemd. Of er nog meer zijn weet ik eigenlijk niet, het gaat hierbij vooral om trance dj's en dat is niet echt mijn pakkie an.

Onleesbare logo's in het metal-genre?

Rond de jaren '80 kwam het ook meerdere keren voor bij hardrockbands dat de naam van de frontman op een pakkende manier werd gebruikt als bandnaam. Zoals Bon Jovi, Van Halen, en Vandenberg.
Vandenplas is ook zoiets, maar dat is waarschijnlijk niet van de naam van een bandlid afkomstig.

Gast
geplaatst: vandaag om 17:02 uur

geplaatst: vandaag om 17:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.