Paalhaas schreef:
Jordy bracht mij net op het idee om eens een topic te starten over dubbelalbums die eigenlijk te veel 'opvulling' bevatten. Je kent dat wel: de artiest dacht om één of andere reden dat we allemaal wel zaten te wachten op
alle nummers van de sessie, en niet alleen
de beste. NIET DUS! Vaak staat er overigens wel veel goede nummers op waardoor je algauw tot de conclusie komt: Wat jammer toch...
Het is de bedoeling om de slechte/mindere nummers te verwijderen en dus je ideale tracklist voor een enkele cd te plaatsen. Uiteraard is het mogelijk om te discussiëren (Dat en dat nummer hoort er zeker wel/niet op!).
Ik zal zelf beginnen met het album dat het idee voorbracht:
Nine inch nails - The fragile:
1. Somewhat Damaged
2. The Day the World Went Away
3. The Frail
4. The Wretched
5. We're in This Together
6. The Fragile
7. Just Like You Imagined
8. Pilgrimage
9. La Mer
10. The Great Below
11. The Mark Has Been Made
12. Starfuckers, Inc.
13. The Big Comedown
14. Underneath It All
15. Ripe (With Decay)
Ik vind het eigenlijk al doodzonde om een meesterwerk als
The Fragile op te splitsen (ik ben blij dat Reznor niet tot deze conclusie kwam), maar ja, mening is mening. Wel vind ik dat
The Way Out Is Through, Where Is Everybody?, Please en I'm Looking Forward To Joining You, Finally absoluut niet mogen ontbreken. Dat zijn echt hoogtepunten op de toch al fenomenale rechterschijf. Ik zou dan eerder
Underneath It All, The Mark Has Been Made en Pilgrimage van de cd afplukken. Maar ja, eigenlijk is het hele album meesterlijk en er een enkelaar van maken zou heel het concept kapotmaken.