MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Met dank aan The wall

zoeken in:
Door het hele album The Wall van Pink Floyd loopt een bepaalde riff, het duidelijkste hoorbaar in The Wall part 1.

Deze riff wordt later ook hergebruikt door Porcupine Tree voor hun track Voyage 34 (Phase 1)

Nu ik dat in meerdere nummers hoor vraag ik me af: Is er een naam voor, is het door PF verzonnen of bestond het al langer?

Yann Samsa
Ik denk dat Wilson gewoon een ode wou brengen aan Waters en co, belangrijk(e) voorbeeld/invloed, met een (bass)line die behoorlijk dicht aanleunt bij het originele. In welke nummers hoor je het nog, dan?

In 'She's a fast persuader' van Jamiroquai hoor ik fragmenten die een opgeknipte variant van het ritme lijkt.

Ook betwijfel ik niet dat het later door andere underground artiesten gebruikt is.

Dus het was PF die deze progressie verzon?
Dat is eigenlijk mijn vraag.

Bestond het al, heeft het een naam...

Yann Samsa
Ik denk niet dat er een naam is voor dit fenomeen, en dat bedoel ik op twee vlakken:
*Het is geen theoretische muzikale progressie met een bepaalde naam, die Pink Floyd en andere - door jou aangehaalde artiesten - gebruiken.
*Het is niet zo dat Floyd deze speciale vorm ontwikkelde, en dat er nu een fenomeen bestaat (met een naam) die inhoudt dat andere artiesten datgene overnemen.

Volgens mij gaat het om puur toeval (want 100% gelijkend is het nooit) of om een RIP OFF, gepikt.
Maar ik kan me vergissen... Anders doen we 'es wat research? Of heb je dat reeds gedaan? Leverde het iets op?

lambf

Trouwens een nieuwe Vomir uit

Ferre Clabau schreef:
Anders doen we 'es wat research? Of heb je dat reeds gedaan? Leverde het iets op?

Nee, kwam nergens, vooral omdat de zoektermen weinig opleverden.
Maar ben idd wel benieuwd of hij vaker terugkomt.

En @lambf: wtf?

lambf
Dacht dat dit een ode aan de wall was, sory!

sxesven
lambf schreef:
Trouwens een nieuwe Vomir uit

Wanneer niet hè Application à Aphistemi is wel een must btw... hoor ik ook wel Pink Floyd in...

lambf
Zolang iets geen Merzbow is mag zoiets gezegd worden~!

Stijn_Slayer
Ik denk dat andere bands dit stuk gewoon citeren, zoals ook in de beeldende kunst vrij gebruikelijk is.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:45 uur

geplaatst: vandaag om 22:45 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.