Muziek / Algemeen / Britpop
zoeken in:
0
geplaatst: 23 maart 2012, 21:30 uur
Bij The White Stripes - Elephant (2003):
Eigenlijk ben ik inderdaad niet zo bekend met britpop en daar zal ik snel verandering in moeten brengen.
Eigenlijk ben ik inderdaad niet zo bekend met britpop en daar zal ik snel verandering in moeten brengen.
0
geplaatst: 23 maart 2012, 21:42 uur
Blur ken ik wel, zo ook Oasis. Maar die zijn zo bekend, dus het is best normaal als je die twee kent.
0
geplaatst: 23 maart 2012, 21:54 uur
Blijkbaar was er nog niet eens een topic over britpop.
Hoe dan ook, meteen maar wat misverstanden uit de wereld helpen. Britpop is wat anders dan Britse pop. Je had het over de britpopscene van de jaren '00 maar dat is een contradictio in terminis. Met britpop wordt namelijk specifiek gedoeld op bandjes van pakweg 1992-1997. Het woord wordt heel vaak verkeerd gebruikt.
Het is eigenlijk net als grunge meer een verzamelnaam voor bandjes uit een bepaalde tijd en van een bepaald gebied. Oasis en Blur zijn namelijk al heel verschillend. Voor mijn gevoel is er echter toch wel een britpopgeluid, en dat is meer het geluid van Blur, en bijvoorbeeld Pulp en Supergrass.
Zachary Glass omschreef dat eens treffend:
En The White Stripes staat er dus echt mijlenver vanaf.
Hoe dan ook, meteen maar wat misverstanden uit de wereld helpen. Britpop is wat anders dan Britse pop. Je had het over de britpopscene van de jaren '00 maar dat is een contradictio in terminis. Met britpop wordt namelijk specifiek gedoeld op bandjes van pakweg 1992-1997. Het woord wordt heel vaak verkeerd gebruikt.
Het is eigenlijk net als grunge meer een verzamelnaam voor bandjes uit een bepaalde tijd en van een bepaald gebied. Oasis en Blur zijn namelijk al heel verschillend. Voor mijn gevoel is er echter toch wel een britpopgeluid, en dat is meer het geluid van Blur, en bijvoorbeeld Pulp en Supergrass.
Zachary Glass schreef:
Voor mij is Britpop een soort gevoel - humor (vooral die humor
) gekoppeld aan een soort muziek die me altijd weer zin geeft om een ritje met de fiets te maken (mét bijhorende stompzinnige grijnslach op het gezicht !
)
Voor mij is Britpop een soort gevoel - humor (vooral die humor
) gekoppeld aan een soort muziek die me altijd weer zin geeft om een ritje met de fiets te maken (mét bijhorende stompzinnige grijnslach op het gezicht !
) En The White Stripes staat er dus echt mijlenver vanaf.
0
geplaatst: 23 maart 2012, 22:03 uur
Arrie schreef:
Met britpop wordt namelijk specifiek gedoeld op bandjes van pakweg 1992-1997. Het woord wordt heel vaak verkeerd gebruikt.
Met britpop wordt namelijk specifiek gedoeld op bandjes van pakweg 1992-1997. Het woord wordt heel vaak verkeerd gebruikt.
Je kunt met britpop ook best doelen op The Smiths of Arctic Monkeys. Dat lijkt me niet verkeerd, maar een kwestie van welke definitie je aanhoudt.
0
geplaatst: 23 maart 2012, 22:07 uur
Tuurlijk, maar het wordt een beetje ingewikkeld als er verschillende definities voor één woord worden gebruikt.
0
geplaatst: 23 maart 2012, 22:11 uur
The La's - The La's (1990)
Zonder dit album zou Oasis waarschijnlijk een stuk anders klinken.
Volgens mij wel een van de voorlopers op het Britpopgebeuren.
Al vallen volgens de definitie van Deric over Britpop daar zeker ook bands als Stone Roses en The Charlatans onder.
Ik zie bijvoorbeeld Madchester niet zozeer als stroming, maar als de gekte rondom Britse bands uit de buurt van Manchester ( tevens volgens het Muzikale woordenboek van Mr. Raven).
Al vallen volgens de definitie van Deric over Britpop daar zeker ook bands als Stone Roses en The Charlatans onder.
Ik zie bijvoorbeeld Madchester niet zozeer als stroming, maar als de gekte rondom Britse bands uit de buurt van Manchester ( tevens volgens het Muzikale woordenboek van Mr. Raven).
0
Misterfool
geplaatst: 23 maart 2012, 22:13 uur
Ben eigenlijk niet zo'n enorme fan van britrock in enge zin. Van wat ik er van gehoord heb, vind ik eigenlijk alleen blur echt een sterke band. Meestal is het me toch te poppy en daardoor ook te saai. Al is het dan gek dat ik de popmuziek van bijvoorbeeld paul mccartney en ook the kinks wel helemaal geweldig vind.
0
geplaatst: 23 maart 2012, 22:16 uur
The Kinks zijn The Godfathers van de Britpop. 
En op The Great Escape van Blur hoor ik behalve The Kinks ook de humor van Ian Dury in terug.

En op The Great Escape van Blur hoor ik behalve The Kinks ook de humor van Ian Dury in terug.
0
geplaatst: 24 maart 2012, 00:24 uur
Arrie schreef:
Jaja, steel mijn quote maar weer. Zachary Glass omschreef dat eens treffend:

0
geplaatst: 24 maart 2012, 10:38 uur
Cygnus schreef:
Je vergeet Suede.
(quote)
Je vergeet Suede.
Ik wou hier nog een paar albums van Travis aan toevoegen, maar dat is blijkbaar post-Britpop

0
geplaatst: 24 maart 2012, 10:39 uur
Cygnus schreef:
Je vergeet Suede.
(quote)
Je vergeet Suede.
O ja, vergeten, maar daar heb ik dan ook nog nooit een heel album van beluisterd. Zal misschien nog weleens komen, al heeft het nu niet bepaald de prioriteit.
0
geplaatst: 25 maart 2012, 11:11 uur
In het niemandsland tussen postpunk en britpop
bevonden zich New Order en The Smiths.
Ash
Babybird
Blur
Cast
Catatonia
Coldplay
Elastica
Embrace
Happy Mondays
Inspiral Carpets
James
Jesus Jones
Kula Shaker
Levellers
Manic Street Preachers
Mansun
Oasis
Ocean Colour Scene
Pulp
Radiohead
Stereophonics
Suede
Supergrass
Texas
The Charlatans
The Farm
The House of Love
The La's
The Stone Roses
The Sundays
The Verve
Travis
Heel wat van deze artiesten begonnen zelfs al in de jaren 80
maar komen pas bovendrijven na het legendarische debuutalbum van The Stone Roses.
bevonden zich New Order en The Smiths.
Ash
Babybird
Blur
Cast
Catatonia
Coldplay
Elastica
Embrace
Happy Mondays
Inspiral Carpets
James
Jesus Jones
Kula Shaker
Levellers
Manic Street Preachers
Mansun
Oasis
Ocean Colour Scene
Pulp
Radiohead
Stereophonics
Suede
Supergrass
Texas
The Charlatans
The Farm
The House of Love
The La's
The Stone Roses
The Sundays
The Verve
Travis
Heel wat van deze artiesten begonnen zelfs al in de jaren 80
maar komen pas bovendrijven na het legendarische debuutalbum van The Stone Roses.
0
geplaatst: 25 maart 2012, 12:53 uur
In de jaren tachtig is er ook al veel britse popmuziek die naadloos op het 'genre' aansluit:
- The Jam
- Squeeze
- Lloyd Cole (& The Commotions)
- Prefab Sprout
- The Housemartins
- The Primitives
En wat later:
- The Heart Throbs
- The Trash Can Sinatras
- Sleeper
- The Sundays
- Babybird
- Cornershop
- Rialto
- Mansun
- Catatonia
- Elastica
- Ocean Colour Scene
- The Jam
- Squeeze
- Lloyd Cole (& The Commotions)
- Prefab Sprout
- The Housemartins
- The Primitives
En wat later:
- The Heart Throbs
- The Trash Can Sinatras
- Sleeper
- The Sundays
- Babybird
- Cornershop
- Rialto
- Mansun
- Catatonia
- Elastica
- Ocean Colour Scene
0
geplaatst: 25 maart 2012, 15:21 uur
Ja, ik was nog niet klaar met mijn 90s lijstje.
Lukas noemt nog een paar interessante namen die er in edit graag bijzet.
Waarvoor dank.
Lukas noemt nog een paar interessante namen die er in edit graag bijzet.
Waarvoor dank.
0
geplaatst: 9 april 2012, 17:25 uur
Dazzler, Texas past niet in jou lijstje. Zij hadden hun hoogtepunt (bluesrock) voor het begin van de Britpop en begin jaren 90 waren het zwoele popliedjes geworden die ook niet met britpop te vergelijken zijn. Missing in jou lijst is wel Paul Weller, die heeft er als solo artiest wel een aanzienlijke steen aan bijgedragen.
0
geplaatst: 20 juli 2012, 13:03 uur
Ik vind zelf The Beatles ook een behoorlijk britpop gehalte hebben. Hoewel die band voor de gehele popmuziek van belang is, vind ik britpop toch wel de beste benaming voor de muziek die ze maakten. Het was allemaal alleen iets netter.
0
geplaatst: 23 juli 2012, 18:46 uur
Britpop is, zoals hierboven al vernoemd, een verzamelnaam van bepaalde bands tijdens een bepaalde periode. The Beatles vallen daar dus volledig buiten.
0
geplaatst: 23 juli 2012, 21:02 uur
En ik meen te herinneren dat The Beatles bij een andere verzamelnaam hoorde die bij de historie van het rock genre hoort. Iets met The British Invasion. wat trouwens niet echt een genre is, maar een verzamelnaam voor alle eerste Britse bands die historisch van enig belang waren voor de overleving van dit genre.
1
geplaatst: 24 juli 2012, 15:30 uur
deric raven schreef:
Geweldig album

* denotes required fields.