MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / CKV

zoeken in:
Beste mm-users,

Er wordt nu al verschillende jaren op de middelbare school (Havo 4 en Vwo 5) culturele kunstzinnige vorming (CKV) gegeven. Dit jaar volg ik zelf dit vak en ik kan zeggen dat hij mij bijzonder teleursteld. Er zijn totaal geen richtlijnen aan het vak en op het gebied van film en muziek weet ik, als bijna-17-jarige, nog meer van als de docent waarbij ik de lessen volg.

Muziek is, natuurlijk, ook een onderdeel van het vak. We kregen nu de opdracht om een opdracht voor volgend jaar te bedenken. Ik vraag jullie niet mijn huiswerk te doen, maar wat vinden jullie nu eigenlijk wat de richtlijnen op het gebied van muziek moeten zijn voor dit vak?

2MY
Geen flauw idee wat CKV inhoudt.... is het 'geschiedkundig' gericht of eerder 'musisch vormend'?

Het zou cultureel vormend, dus op het gebied van muziek inderdaad musisch vormend moeten zijn. Het probleem is dat het momenteel niet echt iets inhoudt...

Ik heb het vak zelf nooit gehad, maar het leek me altijd wel leuk. Ik had zelf KCV (klassieke culturele vorming) met Griekse cultuur, architectuur en filosofie. Achteraf best boeiend, maar op dat moment had ik er niet zo veel mee.

Wat krijg je dan op het gebied van muziek?

Dat is per school verschillend. Er zijn geen boeken voor. Bij ons op school heeft een leraar een module gemaakt waarin enkele opdrachten staan. Wij moesten (voor onszelf, niet tijdens de les):
- een cover namaken (d.m.v. zelf op de foto te gaan)
- een subgenre kieze en een korte geschiedenis daarvan maken in de vorm van een boekje in een album
- 3 nummers met persoonlijk verhaal omschrijven
- 1 nummer recenseren uit een selectie (gebasseerd op een boek van Nick Hornby)
- één cover per decennium uitkiezen en zeggen wat je ervan vindt
- een samenvatting maken van de nooit afgekeken documentaire over metal en een slechte documentaire over hip-hop

In de lessen zelf hebben we alleen mogen aanhoren wat de leraar leuk vondt. Dat was dus Adele en één nummertje U2...

Op die opdracht van het subgenre, waarbij ik me tenminste zelf heb verdiept in progressieve rock, heb ik niets geleerd. Dat kan niet de bedoeling zijn...

huVILEub schreef:
Er zijn totaal geen richtlijnen aan het vak en op het gebied van film en muziek weet ik, als bijna-17-jarige, nog meer van als de docent waarbij ik de lessen volg.

Ligt dat niet aan het feit dat er geen geschikte docent op je school zit? Ik ken het vak overigens niet, maar het lijkt me echt een vak dat leerkrachten er enkel bij nemen om hun uren op te vullen.

Volgens mij is er ook nog geen geschikte opleiding om dat vak te kunnen doceren. En vergeet niet dat de muziekwereld enorm breed is. Progressieve rock is (in tegenstelling tot wat een hoop fans durven beweren) echt maar een tak in de muziekwereld.

CKV

Gewoon een voldoende halen en daarna snel weer vergeten. Huilen met de pet op dat 'vak'.

Die opdrachten lijken me best leuk. CKV was bij ons vrijwel alleen gericht op beeldende kunst en soms een uitstap naar film(pjes) en theater.

Zo moesten we de helikopterscène van Apocalypse Now kijken en daar wat vragen over beantwoorden. Of 20 filmpjes op YouTube zoeken met cabaretscènes en die beschrijven.

Het lijkt me inderdaad dat jouw docent vrij slecht is ja. Bij mij op school zei de docent dat ze kunstvormen aan ons wilde introduceren waar we ons anders niet in zouden verdiepen. Maar dat vond ik een vage definitie, want dat is per persoon verschillend.
Voor de rest vond ik het vak onzin, behalve de "culturele activiteiten". Zo ben ik er dankzij CKV wel achtergekomen dat theater niet saai en veel directer is dan film.
Om op jouw vraag in te gaan: ik denk dat muziek in de meest brede zin behandeld zou moeten worden, dus zowel popmuziek als klassieke muziek. maar daar zal wel geen tijd voor zijn (bij mij werd er in ieder geval weinig aandacht aan muziek besteed).

Wij hebben een hele periode muziek behandelt. Da's toch bijna 10 weken, met 2 lessen in de week...

En de opdrachten zijn ook niet direct erg om te doen, maar zo ontzettend nutteloos. Dus vroeg ik me af of er deugende richtlijnen aan het vak te geven waren.

huVILEub schreef:
En de opdrachten zijn ook niet direct erg om te doen, maar zo ontzettend nutteloos.
Typische middelbare school mentaliteit. Ik heb dat nooit begrepen. "Wat heb ik aan biologie? Ik word toch geen wetenschapper!" of de beste: "Je hebt alleen wat aan wiskunde als je wiskunde gaan studeren". Au contraire!

Nou ik vind dat jullie qua muziek nog best diep gaat vergeleken met ons. Helemaal niet over gehad. Sowieso sloegen heel die lessen nergens op en was het verder gewoon een museum bezoeken, keertje naar bios etc. Waardeloos vak, wat inderdaad heel leuk is in te delen, maar dat gebeurt in de praktijk volgens mij vrijwel nooit.

CKV. Cultureel Kunstzinnige Vorming. Klinkt best leuk, maar het valt echt vies tegen. Over muziek hebben we het niet eens gehad. Wel over dansen, fotografie, scripts en (anti)reclames. Ook moet je films kijken die vol zitten met interessantdoenerij. 4 verslagen inleveren per jaar en 2 per discipline. Ik kan dus volgend jaar geen concertverslagen meer inleveren!

En je wordt met voldoende of onvoldoende beoordeeld. Ik zet me meestal goed in op school maar ik vind het toch een beetje jammer dat ik met mijn groep een 9 heb gehaald met goede inzet en een andere groep met een beetje halfbakken werk een 6. Dit is allebei een voldoende, doe dan tenminste nog ruim voldoende of zo! Ik leer echt niks van CKV maar het is goede ontspanning zo op een maandagmorgen.

Leuk dat hier een topic over is geopend. Kan ik mijn gal spuien over dit waardeloze vak. CKV: Cultureel Kut Vak.

Want wát een onzinvak Helemaal mee eens als mensen zeggen dat er niets mis is met wat kunstzinnige vorming. Wat mij betreft hoeft het vak ook niet per se afgeschaft te worden. Maar zoals ik het heb gehad (overigens door een best goede docent, hoor) mogen er wat dingen worden aangepast...

De opdrachten die je krijgt zijn geregeld onzinnig en simpelweg véél te veel werk (zeker in vergelijking voor wat je er nou werkelijk van leert). Gingen echt uren inzitten, en altijd net op momenten dat ik mijn tijd véél beter kon gebruiken. Even een voorbeeld: je zit in de 5e. SE week komt eraan, je moet een aantal PO's (praktische opdrachten, tellen mee voor SE en zijn groot) inleveren, én je moet door dorpen rondrijden om foto's te maken van kerken, hier muziek bij zoeken en daar dan een heel uitgebreide powerpoint presentatie van maken voor CKV. En o ja, als je het niet doet kost het je een herkansing. Wat heb je daar in godsnaam aan? Beter nog, je moet van die culturele activiteiten doen. Mijn zusje laatst: museum in, rats, rats, rats een paar foto's gemaakt voor haar verslag en binnen 10 minuten(!!!) stond ze weer buiten. Heeft nog geld gekost ook, wat je zelf moet betalen. Soms zat het echt andere, wél belangrijke vakken, in de weg, het kost je geld en het is verspilde moeite. Om nog maar te zwijgen over de toetsen die je kreeg in de SE week, je moet doodleuk best veel kunstwerken en kunstenaars e.d. kennen terwijl ik toch echt liever voor scheikunde of natuurkunde leerde.

Overigens kregen wij als eindopdracht de opdracht om van alle tien de 'culturele activiteiten' een top 10 te maken en die in een kunstwerk te verwerken in de vorm van een trap. Ik heb 4 A4'tjes aan elkaar geplakt, hier random strepen op gezet met markeerstiften en de woorden 'this is art' erboven gekalkt. Vervolgens kwam ik er op school achter dat die top 10 erin verwerkt moest, toen heb ik die er doodleuk tussen gekalkt. Mijn statement En het mooie was dat het meetelde samen met een gesprek die we moesten voeren met de docent, en ik kan wel goed lullen, dus had ik alsnog een 6,5

Het enige wat best leuk was om te doen was een film maken. Omdat we een soort belachelijke, thriller achtige versie van Romeo en Julia hebben gemaakt. En die was best lachen (ik was Romeo ). Maar ook daar is erg veel tijd in gaan zitten. En dat moest ook wel... Plot was overigens wel geniaal, want ik had hem bedacht natuurlijk

Over muziek hebben we het maar mondjesmaat gehad. Nauwelijks zelfs. Ze kende Trout Mask Replica niet En In The Aeroplane Over the Sea ook niet

Ben heel erg blij dat ik dit vak afgesloten heb. Een kutvak, echt.

Haha herkenbaar verhaal Niels. Hoorde er ook alleen maar slechte verhalen over van klasgenoten. Had zelf KCV gelukkig...

Ik ging naar de Heideroosjes en kreeg een negen voor mijn verslag. Fok jullie bitches. En zo. Gewoon omdat. De lerares was wel bijzonder vergeetachtig; je moest haar vijf keer om iets vragen en zo.

niels94 schreef:
Ze kende In The Aeroplane Over the Sea ook niet

(afbeelding)

Ik ging net ook zoiets zeggen...

Was meer een grapje, waren de enige twee dingen die ik had gevraagd en bovendien was het zeker niet in die strekking bedoeld Ze zal als muziekdocent, dat was ze ook, zat muziek kennen.

chevy93 schreef:
(quote)
Typische middelbare school mentaliteit. Ik heb dat nooit begrepen. "Wat heb ik aan biologie? Ik word toch geen wetenschapper!" of de beste: "Je hebt alleen wat aan wiskunde als je wiskunde gaan studeren". Au contraire!

Ik noem vakken zelden nutteloos, maar als je meer weet dan je docent op het gebied waar het vak over gaat en daarbij zo'n opdrachten krijgt, kan ik dat nutteloos noemen, ja.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:33 uur

geplaatst: vandaag om 16:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.