MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Bands die ondanks hun stomme bandnaam toch leuke muziek maken

zoeken in:
Ephel Duath.
Namen gebruiken uit de Tolkienboeken gebruiken, getuigt sowieso van achteraan staan bij het uitdelen van inspiratie. Gekgenoeg geldt dat voor de muzikale inspiratie dan weer niet.
En ach, uiteindelijk gaan de bandnamen gewoon bij de band horen en dus in je systeem vastzitten. In die zin stoor ik mij ook nooit aan bandnamen..

Oh ja, Elvis Hitler vond ik ook wel een rare bandnaam. De muziek ervan sprak me trouwens ook niet aan.

orbit schreef:
Orchestral Manoeuvres in the Dark vind ik geen stomme bandnaam, snap ook niet hoe je daar bij komt.

Ik wel, de naam slaat echt als een tang op een varken. Overigens vind ik de muziek ook niet echt denderend.

Misterfool
orbit schreef:
Orchestral Manoeuvres in the Dark vind ik geen stomme bandnaam, snap ook niet hoe je daar bij komt.

Tsja, hoe leg je zoiets uit. Ik vind de bandnaam erg bombastisch en cerebraal klinken, terwijl ze strakke kraftwerk geïnspireerde synthpop maakten. Ook klinkt de bandnaam gewoonweg niet lekker . Het zelfde geld ook bij Creedence Clearwater revival. De bandnaam zou ik niet zo snel verbinden met de blues/country-rock die ze maken.

O.M.D. vind ik wel wat mysterieus hebben. Ook een mooie klankkeuze.
CCR vind ik ook een stomme naam, maar CCR als afkorting staat dan wel weer leuk.

Zelf vind ik Dire Straits een lelijke naam, maar ben ik inmiddels, net zoals Ajax, van gaan houden.

Godspeed You Black Emperor! vind ik erg pretentieus, maar past dan weer goed bij de muziek.
Sigur Ros ziet er goed uit, maar als je het uit moet spreken...

Ik ga toch maar voor Gazpacho, denk ik, omdat ik dan aan eten moet denken...

chevy93 schreef:
Ik ga toch maar voor Gazpacho, denk ik, omdat ik dan aan eten moet denken...

En omdat ze naar een middelmatig Marillion-nummer zijn vernoemd?

Misterfool schreef:
Orchestral Manoeuvres in the Dark
Creedence Clearwater revival.
Mott the hoople
Maudlin of the well.

Wellicht vind je het gewoon allemaal te lang, Electric Light Orchestra zal je ook wel niks vinden

Ik vind bv Mr. Big nergens naar klinken.

Misterfool
vigil schreef:
(quote)

Wellicht vind je het gewoon allemaal te lang, Electric Light Orchestra zal je ook wel niks vinden

De à contrario redenatie past mij beter. Ik heb een voorkeur voor korte bandnamen. Het bekt gewoon een stuk lekkerder. Dat betekent niet dat langere bandnamen niet mooi kunnen zijn. ELO vind ik eigenlijk best sterk. Een bandnaam moet twee functies vervullen: Indicatie van de muziek die je kunt verwachten en je interesseren voor de muziek. ELO vervult die eerste functie in ieder geval erg sterk. Het is orkestrale muziek, het is rock & roll(electric) en het is pakkende popmuziek(light). Bovendien is het nou eenmaal bombastische muziek, dus dan past een lange bandnaam sowieso al een stuk sneller.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:36 uur

geplaatst: vandaag om 08:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.