MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Mjuman presenteert: MuMe's Song and Dance topic

zoeken in:
Toen ik een tijdje geleden bij een topic een liedje postte waar een raar dansje bij hoorde, bedacht ik dat het wellicht aardig zou zijn een topic in het leven te roepen over songs waar een (raar) dansje bij hoorde, dat ook in het lideje zelf wordt getoond of bezongen - de Vogeltjesdans is een voorbeeld, maar ook de Kabouterdans - het mooist zou zijn als de dansjes evt kunnen worden nagedaan, dus met instructiebeelden, voorzover mogelijk.

Ik heb er een aantal aardige gevonden en wil vandaag beginnen met twee dansen/dansjes uit 1965.

De eerste uit Nederland: de Ploem Ploem Jenka, ook wel Jenka genoemd, met een Zweedse versie van Lill-Babs en dansles van Zweedse midelbare scholieren.

Trea Dobbs - Ploem Ploem Jenka:

Lill-Babs Letkiss Jenka:

Dansles

De tweede, de Boogaloo

Bezongen door James Brown (op 4:15), excuses voor de slechte kwaliteit; al blijft hoe altijd leuk om te horen hoe Soul Brother #1 funkt in The Apollo en te zien hoe hij qua dansen zijn mannetje staat:

Dansles van JB zelf:

Enjoy!

Bij elk liedje moet je ook een video plaatsen waarop te zien is hoe je zelf het dansje doet, Mju. Dan wordt dit ongetwijfeld een zeer populair ende succesvol topique.

Ik zie dubbel.

Slowgaze schreef:
Bij elk liedje moet je ook een video plaatsen waarop te zien is hoe je zelf het dansje doet, Mju. Dan wordt dit ongetwijfeld een zeer populair ende succesvol topique.

'k waar bezig mon cher, maar mijn brauzerd wauzert: "doe een hupkreet voor een effectieve wondersteuning van YouTube"

De Jenka - een kind kan de was doen:

Rechtervoet op de hak tweemaal naar voren
Linkervoet op de hak tweemaal naar voren
Herhaal driemaal

Hupje naar voren, Hupje naar achteren
Driemaal naar voren huppen

Van voren af aan en herhalen

De Boogaloo is lastiger

Zephyr
Waarom zie ik ook nog dit topic ?

Is da niet krek eender ..........

Mjuman is de jongste niet meer. Oudere mensen kunnen vaak niet zo goed omgaan met computers.

Zephyr schreef:

Ik herhaal mezelf wel eens - wellicht omdat ik een aandachtsjunk ben, of omdat ik het een mooi effect vind - ik vergeet dat wel eensch.

Paalhaas schreef:
Mjuman is de jongste niet meer. Oudere mensen kunnen vaak niet zo goed omgaan met computers.

Jongere users spreken regelmatig met een gebrek aan feitelijke kennis
De feitelijke verkalring: het was blijkbaar combinatie van browser hickup en mume's afkeer van bepaalde MS dingen - mijn post leek in een groot zwart gat te verdwijnen.
Mjuman schijnt zijn geld te verdienen met behulp computers of wat daarvoor doorgaat. Zo was de eerste chip waarmee ik kennis maakte, de Intel 8088 (in de IBM PC).

O jee, vergat ik daar nou een knipoog achter dat berichtje?

Ik wacht met smart op de beelden van een jumpstylende Mjuman

Doe mij maar de Kabouterdans!

Of één van de vele Michael Jackson-moves.
Because I'm bad Hi-hi!

Zephyr
Zephyr schreef:

Mjuman schreef:

Ik herhaal mezelf wel eens - wellicht omdat ik een aandachtsjunk ben.

Het woord wellicht had je net zo goed weg kunnen laten in deze zin ...

Zephyr schreef:
[Het woord wellicht had je net zo goed weg kunnen laten in deze zin ...

Hoezo - je hebt wel licht nodig om te kijken - of kijk jij in het donker naar je scherm

chevy93 schreef:
Doe mij maar de Kabouterdans!

Of één van de vele Michael Jackson-moves.
Because I'm bad Hi-hi!

Iemand die vraagt om Michael Jackson, heeft:

a. niet gekeken naar de moves van JB
b. geen weet van "kinderen die vragen worden overgeslagen"

'k moet toegeven de Kabouterdans is knap irritant, maar deze - uit '96 - is zo mogelijk nog irritanter, de Macarena

Dans:
Praktijkles:

Theorieles:

Mjuman schreef:
a. niet gekeken naar de moves van JB
Ja, ik ken de moves van James Brown. Zeer goeie poging om Michael Jackson na te doen!

Verder ben ik inmiddels al bijna een jaar geen kind meer, dus heb ik even mazzel! Kom maar op met die moonwalk! Inclusief instructie graag (van jezelf uiteraard).

chevy93 schreef:
Verder ben ik inmiddels al bijna een jaar geen kind meer, dus heb ik even mazzel! Kom maar op met die moonwalk! Inclusief instructie graag (van jezelf uiteraard).

Ga weg zeg, heeft dat inwijdingsritueel een jaar geleden plaatsgevonden - daarover stond niets in de Gooi- en Eemlander, schande!

Voor alle duidelijkheid: het gaat om songs waarin een dans wordt genoemd én die ook nog regelmatig wordt uitgevoerd (door derden); als zodanig kwalificeert "the moonwalk" zich niet echt. Dus een Michael Jackson song over een dans, die ook nog eens kan worden gedanst dan weer wel - niet het dansje sec

Ja, je moet ook de Gooi- en Eembode lezen!

Oh, in dat geval mag de Hippie Shake van K3 dus wel?

Leuk topic. Ik dacht ook nog aan de eerste single van Kylie.

En There Was A Time... wat een nummer en wat een energie zeg

Uit 2006, de grootste internet-Meme van het eerste decennium: het meisje met de prei:

allerlei vreselijke versies:

en het origineel van Loituma - Levan Polkka:

Heb ooit nog eens met Timo van Loituma hieorver een mailwisseling gehad, omdat het mij (en hem ook) een doorn in het oog was hoeveel ringtone aanbieders (maar ook anderen) over de rug van de oorspronkelijke artiesten veel geld eraan verdienden - ringtones was toen big bucks.

Overigens is heeft het woord Polka een Slavische oorsprong (Tsjechië - Bohemen); Polka werd ook wel eens opgevat als een verbastering van Polska (Poolse), een dans uit de negentiende eeuw die m.n in Noord-Europa heel veel gedanst werd.

Ik ben blij een paar goede US-instructeurs gevonden te hebben (meerdere clips - gewoon even YouTuben)

Zeer vaccinerend.

2MY
chevy93 schreef:
Hippie Shake van K3

Alle dansjes van K3

Uit 1961, USA – de Twist: Chubby Checker - ooit getrouwd met Miss Holland, Rina Lodders en tevens een single opgenomen met de legendarische Maskers: My Baby Baby Balla Balla – een fijn voorbeeld van Hollandse Beatmuziek
Let's Twist Again:

Do the Twist:

Dansles –van een busty babe; die je ook de betere (“sassy”) moves leert

En hier is ie dan – voor de liefhebbers: The Hippy Hippy Shake

Eigenlijk een soort twist, maar ook ... als in een pittige linedance variant:

En voor de jonge muziekvrienden, niet opgewonden raken van de heftige choreografie:

Leuk, ik zeg themameeting

We gaan op voor de eerste MuMe-flashmob?

Als we het over de twist hebben, mag deze scene natuurlijk niet ontbreken:

@Arrie: dank voor de leuke toevoeging; die scene zat - itt de bekende Big Mac scene – niet meer in mijn geheugen.

En nu, altijd leuk: volksdansen

Uit Engeland, de jig: Fairport Convention:

De bekendste ‘jig’ uit de 70’s - East of Eden

Dansles:

en:

En iets langzamer, een Reel
Steeleye Span;

Dansles:

Uit eigen land (NL)
De Driekusman - songtekst

Nu wil ik wel 's dansen van de driekusman, de driekusman, de driekusman
Nu wil ik wel 's dansen van de driekusman, de driekusman, wel ja
Varde, moeder wil mij slaan, mag ik weer met Driekus gaan
Driekusman, driekusman, keer je 's om en kiek me 's an
Met de handjes klap klap klap met de voetjes stap stap stap
Driekusman, driekusman, keer je 's om en kiek me 's an

Note: Verwijzen naar de Driekusman geeft in het buitenland voldoende excuus om bij feesten en partijen – zeker in Zuid-Europa – niet de dansvloer op te hoeven. NL dansklompen en zuidelijke dansstijlen – para bailar la Bamba necessita una poca de gracia – don’t go well together.

Misterfool
Weet zelf niks van dans, maar ik vind het nummer van fairport convention wel zeer gaaf.
Wie weet haal ik uit dit topic nog wel enige inspiratie voor een leuke avond in het Nijmeegse Studentenleven.

Dit is de enige dans die ik kan, maar die ik nooit zal tonen aan de vrouwtjes.

Wie kent hem niet

Misterfool
Ach ja dit dansje kan ik ook nog wel:

Dank voor de feedback: ik zin op een entry over doorgeslagen jumpende kabouters die de weg kwijtraken en onverhoopt in Zuidlaren eindigen - of wellicht in Londerzeel. Naam alleen al: prima plek om onder zeil te gaan, want in Zuidlaren zit men op blaren.

Zoals aangegeven – vandaag, de Tango

Zonder meer de bekendste van deze eeuw, van Carel Kraayenhof:

Een wat oudere versie van Wim Sonneveld:

En een vrij recente:

Dansles:

Een eveneens recente live-opname - studioversie (met Sly en Robbie) mid-80's (een persoonlijke fave), Grace Jones:

Gast
geplaatst: vandaag om 04:21 uur

geplaatst: vandaag om 04:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.