MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Muziek ordenen

zoeken in:
Hoe ordenen jullie muziek op de pc? Ik wil daar verandering in brengen, maar weet nog niet wat. Misschien dat jullie tips hebben, die zo voor de handliggend zijn, maar die ik niet zie.

Mijn muzieklijst is met mappen ingedeeld op artiesten in een alfabetische volgorde.
In het artiesten naam map, heb ik de albums van deze artiest staan.

BV

A forest mighty black > Mellowdramatic Remixed

A Silver Mt. Zion> 13 Blues for Thirteen Moons
He Has Left Us Alone, But Shafts of Light Sometimes Grace the Corner of
Horses in the Sky
This Is Our Punk-Rock, Thee Rusted Satellites Gather + Sing

Absynthe Minded > ect

Ik overweeg de muziek op genres te selecteren. Nu zijn er voor deze opties 2 heikelpunten.

1)
Artiesten maken albums met van verschillende genres. Dus artiesten komen niet als 1 geheel in een genre voor, maar zouden verspreid over een aantal genres liggen

2)
Welke genres neem je erbij. Omdat er zoveel (sub)genres zijn.
Andere muziekgenres luister ik niet

Rock
Pop
Metal
Techno
Minimal/Avant Garde
Electro
Soundtracks
Blues/Jazz
Klassiek
Folk/Country
Reggea/Ska
Nederlands/Vlaams

tnx ben benieuwd

Nederlands/Vlaams is een genre? Goh, weer wat geleerd.

tnf
Ik gooi gewoon bijna alle stijlen in één map, en door de naam van het mp3-tje met het releasejaar te laten beginnen worden ze automatisch op volgorde gezet. Aan die ordening heb ik genoeg. Geen gedoe met genres.

Als ik er een cd van maak, zoek ik de dingen die - binnen een bepaalde periode - bij elkaar passen wel bij elkaar.

Na het maken van zo'n cd worden de mp3-tjes trouwens verhuisd naar het 'zelfgemaakte cd's-archief'; per cd een mapje. Door de manier waarop ik m'n cd's samenstel (voor elke periode een eigen serie, compleet met nummering, ik brand enkel verzamelaars), is daar ook gelijk een ordening, maar dan in blokken van meestal drie of vier jaar. Bijvoorbeeld 2008-2011 volume 1, 2008-2011 volume 2, enzovoort. En de ene heeft dan een dance-tintje, terwijl de ander wat meer funky is.

Ik heb in de 'normale' mp3-mappen enkel aparte mappen voor een paar muzieksoorten die amper met andersoortige muziek te combineren zijn, als ik er een cd van zou maken (extreem foute muziek, ambient & aanverwanten).

Ik sorteer alles eerst op genre, maar maak dat er meer dan genoeg overlap is. Zelfs nog net iets strikter dan MusicMeter.

Dat geeft dus voorlopig:

- Metal & Punk
- Rock & Pop
- Jazz
- Blues, Folk, Country & Roots
- Electronica & Ambient
- Score/Soundtrack

Daarna sorteer ik alles op artiest, daarna op albums. Een artiest kan inderdaad in meerdere genres thuishoren, maar ik behoud het genre waarin ze het meest bekend staan. Mastodon zal dus mooi in 'Metal & Punk' blijven, ook al hebben ze een progrock-plaat gemaakt.

Ik heb overigens ook een map waarin ik alle albums van dit jaar in bijhoudt. Maakt het overzicht voor de jaarlijsten handiger. Iedere maand januari begin ik dan alles gewoon te sorteren over de reguliere mappen.

Ik heb mijn genreverdeling heel breed gehouden, anders krijg je geheid het probleem dat artiesten in meerdere straatjes passen of dat je niet weet of een album nu onder electro of techno hoort.

Ik hanteer nu dit:

- jazz
- klassiek
- wereld (zuid-amerika)
- wereld (afrika)
- wereld (azië)
- score/soundtrack (apart kopje onder verzamelaars bij mij)
- dance (eigenlijk alle artiesten waar ik losse tracks/12"s maar geen albums van heb)
- de rest (pop, rock, electronic, blues, folk, metal, punk, etc.)

DjFrankie (moderator)
Alles op alfabet, lp's in de kast cd's in de Benno's en digitale muziek op de externe schijf.

Stijn_Slayer
Speel met het idee om mijn cd-kast opnieuw in te delen. Het lijkt me wel wat om Compay Segundo en Ibrahim Ferrer achter Buena Vista Social Club te zetten en alle Beatles/Floyds bij elkaar. Zo'n eenzame cd verdwijnt anders wel eens uit het zicht.

Blijkt echter lastig met The Byrds en CSNY. Dan heb ik straks een gigantische rij met Byrds, Gene Clark, Gram Parsons, Gene Parsons, International Submarine Band, Flying Burrito Brothers, Rice, Rice, Hillman & Petersen, David Crosby, CPR, Crosby & Nash, CSN, CSNY, Nash, Hollies, Stills, Manassas, Buffalo Springfield, Poco, Bruce Palmer, Neil Young, Crazy Horse en Billy Talbot. Wordt er niet overzichtelijker op.

In mindere mate heb ik nog een aantal van zulke gevallen. Alle Velvets bij elkaar of Fairport + Denny & Thompson vind ik logischer dan bijv. Akkerman, Lux, Brainbox, Focus, van Leer.

Stambomen clusteren werkt niet - er zijn geen eenduidige grenzen te trekken. Hoogstens die gevallen waar een band 1-2 spin-offs heeft.

Als je lang doorredeneert kan je Steeleye Span en Fairport ook naast elkaar zetten (linking pin: Ashley Hutchins); pleur dan meteen Ian Matthews, Plainsong er ook maar bij; enz enz.

Overigens gaathet ook weer te ver om het MuMe ordeningsprincipe te volgen; moet je soms voor 1 artiest/band wel 3 lemma's/entries openen.

Verder in 3: pop/rock, klassiek en jazz - eigenlijk 4: OLM (boven). Anne-Sofie van Otter wordt daardoor getroffen (actief in 3 genres: alles apart)

Stijn_Slayer
Als ik The Byrds negeer, lukt het nog wel aardig. Ik heb dan alleen de neiging om Sweetheart of the Rodeo bij Gram Parsons te zetten. De andere Byrdsplaten heb ik nml. op vinyl. Zit je alsnog weer met Hillman en Manassas.

Voor mijn gevoel horen bijv. Akkerman en Plant ook niet meer bij Brainbox of Led Zeppelin, want solo een hele andere weg ingeslagen. King Diamond en Mercyful Fate wel weer, maar zet je die bij de K of de M? Chronologisch of op naamsbekendheid?

Ben er een beetje bang voor dat ik het overzicht kwijtraak als ik in de toekomst nog meer cd's koop die ergens bij aanhaken. Fairport zie ik inderdaad snel misgaan. Met lage aantallen is het beter te doen.

Ik streef sinds kort naar een indeling op grond van draaibaarheid cq. onmisbaarheid. De cd's op de betreffende plank worden vervolgens alfabetisch geordend. In grote lijnen correspondeert dit "systeem" ook met het aantal sterren dat ik toeken op MuMe. Een probleem is wel dat ik iedere week moet gaan opschuiven in de kast. Bovendien heb ik eigenlijk een te grote cd-verzameling om goed op te kunnen bergen. Cd's met een lage rating verdwijnen doorgaans naar zolder, wachtend op een herkansing of een nieuwe eigenaar. Klassieke cd's houd ik wél apart, en wat me daarvan niet zo boeit verkoop ik of geef ik weg. Het blijft onbevredigend, maar opbergen op genre vond ik ook geen oplossing.

Ik heb alles gewoon lekker door elkaar en kan ook niets meer (snel) terugvinden. Voordeel is wel dat je soms weer echte ontdekkingen doet - en nadeel dat er (heel) soms een dubbele aanschaf plaatsvindt.

heartofsoul schreef:
Ik streef sinds kort naar een indeling op grond van draaibaarheid cq. onmisbaarheid. De cd's op de betreffende plank worden vervolgens alfabetisch geordend. In grote lijnen correspondeert dit "systeem" ook met het aantal sterren dat ik toeken op MuMe. Een probleem is wel dat ik iedere week moet gaan opschuiven in de kast. Bovendien heb ik eigenlijk een te grote cd-verzameling om goed op te kunnen bergen. Cd's met een lage rating verdwijnen doorgaans naar zolder

Geen idee hoe groot "groot" is, maar de hier bovengenoemde ordeningsprincipes zijn 'accident prone' - en rating is een hopeloos principe, want gebaseerd op de waan van de dag

Hier in huis staan albums op drie plaatsen; alle OLM in mijn werkkamer, tenzij ze dispensatie hebben gekregen. Nog geen 30% staat in woonkamer - in een Fibre van Pastoe, verder lp's achter deuren; Benno en Expedit boven.

Wel alles in .xls - ook voor inboedelverzekering. Voer je in het sheet ook een aankoopmaand in, kan je niet alleen een sort draaien op releasejaar, maar ook op aankoopdatum - soms vergeet je wat je allemaal hebt gekocht. Draaiplankje is zo'n 50 cm, maar sommigen staan er wel 4 mnd op

Stijn_Slayer
@ CD: Een vriend van me had dat ook, maar gaf elke nieuwe cd/lp een sticker met een nummer. In Excel had hij wel alles op alfabet met daarachter het betreffende nummer. Op zich wel een handig systeem, maar wel minder leuk als je door je eigen collectie wil neuzen (en je computer uit hebt staan).

Ergens vind ik het ook wel wat hebben om eens in de zoveel tijd al die cd's een stukje op te schuiven. Onthoud je ook beter wat je allemaal hebt.

Heb net Floyd, Velvets en CSNY bij wijze van proef bij elkaar gezet en besloten er definitief van af te zien. Het is toch raar om na zo'n gigantische rij ineens weer bij Cuby + Blizzards verder te gaan. Heb ook geen zin om alles in de toekomst weer terug te draaien. Ik heb ook gewoon jazz, klassiek en overige. Avant-garde plaats ik voortaan denk ik bij klassiek.

Alle vijf de kasten zijn nu vol. Dat gaat nog lastig worden.

Chameleon Day schreef:
Ik heb alles gewoon lekker door elkaar en kan ook niets meer (snel) terugvinden. Voordeel is wel dat je soms weer echte ontdekkingen doet - en nadeel dat er (heel) soms een dubbele aanschaf plaatsvindt.

.xls lijkt me een verantwoorde toepassing; vergt wel discipline in bijhouden van aankopen. En regelmatig verversen van .xls naar smartfoon - om doublures te vermijden. Overigens als je H3 besmet bent, moet je in het geval van lp's ook aangeven welke versie/staat het album heeft, want stel dat je de eerste versie met reliëfhoes tegenkomt voor een schappelijke prijs, dan ....

In feite is ieder systeem wat voor JOU zelf werkt, ok. Jij bent degene die de weg moet weten in je collectie. Nooit iemand anders voorstellen zelf een cd uit te zoeken en nog 'nooiter' iemand toestaan cd's op te bergen (ooit in een boekhandel gewerkt en ca 2 - 2,5 u. p.w. waren we bezig het alfabet weer op orde te krijgen) - het is ook beter pas na een draaisessie alles op te bergen, dan meteen na beluisteren van een enkele cd. Heel vaak heb ik de net gedraaide cd opgeborgen op de plaats waar ik de volgende te draaien cd vandaan haalde

In stapjes ga je steeds grenzen over: de eerste 100, dan 250, dan 500 etc.

Qua ruimte nemen cd's tov een lp niet eens zoveel minder ruimte in: een cd is 2,5 zo laag, maar tegelijk ook 2,5 zo dik (in de regel) - cd's in 2 rijtjes achter elkaar zetten werkt niet. Het handige van de Fibre van Pastoe is dat ie een draaivoet heeft: de kast heeft een hoogte van 1.60 met een semi transparante schuif en een bodemoppervlak van 40 * 40; wanneer je de kast draait heb je iets meer ruimte nodig maar nog altijd kan je op een muuroppervlakte van 0.7 m2 ca 8000 cd's kwijt. Helaas maakt Pastoe de kast niet meer.

Streaming heeft als voordeel dat veel systemen werken op software met een tablet/smartphone app die zoveel metadata-mogelijkheden bieden dat je de inlay niet meer nodig hebt; erg handig.

Alles alfabetisch hier in een en dezelfde ruimte werkt het allerbeste wat mij betreft.

Alleen klassiek, verzamel en filmmuziek staan op 2 aparte plankjes in mijn omgebouwde billy's.

Vraagje: ondervinden LP's nadelige invloed als ze dicht bij een speaker staan? (Magnetisme e.d.).

Stijn_Slayer
Mjuman schreef:

Qua ruimte nemen cd's tov een lp niet eens zoveel minder ruimte in: een cd is 2,5 zo laag, maar tegelijk ook 2,5 zo dik (in de regel) - cd's in 2 rijtjes achter elkaar zetten werkt niet. Het handige van de Fibre van Pastoe is dat ie een draaivoet heeft: de kast heeft een hoogte van 1.60 met een semi transparante schuif en een bodemoppervlak van 40 * 40; wanneer je de kast draait heb je iets meer ruimte nodig maar nog altijd kan je op een muuroppervlakte van 0.7 m2 ca 8000 cd's kwijt. Helaas maakt Pastoe de kast niet meer.

Klopt, afhankelijk van je ruimte/indeling en wat je al aan opbergmogelijkheden hebt staan, kan een LP zelfs minder ruimte innemen. Ik heb een tijdje alleen vinyl gekocht, omdat ik dat nog wel eventjes kwijt kan. Cd's eigenlijk niet meer, maar ze blijven ondanks goede inbraakbeveiliging hun weg naar binnen vinden. Hoe doen ze dat toch?

Typfout: ik schreef dat die cd-kast van Pastoe 8000 kon bevatten; da's een "0" te veel - dat moet 800 zijn. Dan nog: met een afmeting van 40* 40 bodem), geplaatst in een hoek, met 10 cm ruimte aan achter- en zijkant ideaal.

@Stijn: cd's: de man van Postnl?

Stijn_Slayer
Is een mevrouw hier. Ik moet nog steeds lachen om een mental image. Paar jaar geleden toen cdwow voor twee en drie euro van alles had, stond ze een keer op de stoep met een stapel van tien pakketjes tussen handen en kin geklemd, helemaal in paniek: 'Neem ze alsjeblieft van me aan!'

Uit ervaring weet ik dat je een hekel gaat krijgen aan mensen die je helemaal niet kent, maar die constant vervelende pakketjes hebben of hun brievenbus niet fixen.

Gast
geplaatst: vandaag om 22:27 uur

geplaatst: vandaag om 22:27 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.