MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Muzikale ontdekkingen van 2013

zoeken in:
Wat waren je muzikale ontdekkingen van 2013? Dit kunnen zowel artiesten zijn die dit jaar zijn doorgebroken als artiesten dit je dit jaar hebt leren kennen maar al langer actief zijn.

Om af te trappen bespreek ik mijn 5 muzikale ontdekkingen van het afgelopen jaar.

Nick Cave & The Bad Seeds
Al kende ik wel al een aantal nummers van Nick Cave toch was ik niet echt bekend met zijn werk en de vele albums die hij al had gemaakt. Door het sterke album Push the Sky Away kwam ik echt in aanraking met zijn muziek. Vanaf toen ben ik vele albums uit zijn discografie gaan beluisteren en heb zo de verschillende muzikale stijlen ontdekt die hij door zijn carrière heeft ontwikkeld. De sfeer en het gevoel dat Nick in zijn nummers toepast is van een uitzonderende kwaliteit. Hij brengt zijn teksten in een verhaalvorm op poëtische wijze waarbij de muziek alleen maar dat extra steuntje geeft om nog meer nadruk te leggen op zijn verhaal. Andere nummers zijn weer wat steviger qua geluid maar passen wel goed bij hem als persoonlijkheid. Het komende jaar hoop ik veel van zijn werk goed te leren kennen en in de toekomst naar een optreden van Nick Cave te gaan.

Jonathan Wilson
Door mijn voorliefde voor de muziek van Neil Young kwam ik in aanraking met het werk van Jonathan. De vergelijkingen met artiesten als Neil, Pink Floyd en CSNY begreep ik als snel na het beluisteren van zijn laatste album Fanfare. De verschillende muziekstijlen en invloeden maken Fanfare tot een fantastische plaat. Afwisselend met psychedelische folk en rustige popnummers maar het toch altijd weer kenmerkende gitaargeluid van Jonathan. Ook zijn andere werk zoals Gentle Spirit kan ik zeer waarderen en biedt mooie afwisselingen. Hoogtepunt was het optreden op 7 december in Rotown. Ik hoop dat hij de komende jaren nog wat mooie platen uitbrengt.

Queens of the Stone Age
Met de komst van het nieuwe album …Like Clockwork begon ik me te verdiepen in het verleden van Queens of the Stone Age. Daarbij viel me gelijk op dat ze qua muziekstijl nogal wat wisselingen hebben doorgemaakt en van het wat hevigere werk wat rustiger zijn geworden. …Like Clockwork is één van mijn favoriete albums van het afgelopen jaar geworden. Daarnaast valt me op dat de oudere albums zoals Songs for the Deaf heel wat luisterbeurten nodig hebben om ze goed te leren kennen .

Arcade Fire
Populair op musicmeter en afgelopen jaar natuurlijk veel in het nieuws door het verschenen album Reflektor. Dit was een reden om de voorgaande albums een luisterbeurt te geven en dit beviel me zeer goed. De albums zitten goed in elkaar en zijn stuk voor stuk erg sterk. Hierdoor keek ik ook wel uit naar de komst van Reflektor. De plaat heeft me tot nu toe nog niet kunnen overtuigen, misschien een iets te elektronisch album. In ieder geval ben ik blij het werk van deze band te hebben ontdekt.

Songs: Ohia
Na het lezen van wat onderwerpen op het forum kwam ik toevallig bij het werk van Jason Molina uit. Al bij het beluisteren van de eerste plaat van hem (The Lioness) wist hij met zijn muziek te raken. De muzikale invloeden uit de indie rock en country zijn goed hoorbaar en passen bij mijn muzikale smaak. De afgelopen weken me wat meer verdiept in het werk en ik moet zeggen dat veel albums echt groeiplaten zijn en met elke luisterbeurt beter worden.

Ik ben benieuwd wat het komende jaar voor mooie muzikale ontdekkingen met zich meebrengt.

In 2013 zat ik muzikaal een beetje op twee sporen. Ik ben in toenemende mate de hiphop gaan verkennen en heb daar nieuwe favorieten in gevonden. Anderzijds ben ik ook mijn favoriete niche, (post)punk en new wave van 1977 tot 1989, verder gaan uitdiepen. Daarnaast heb ik meer dan afgelopen jaren wat nieuwe releases geluisterd, en daar zaten ook een paar mooie ontdekkingen bij.

Ontdekkingen hiphop:

Hier ben ik vooral langzaam mijn smaak aan het vormen. Vorig jaar viel ik in eerste instantie vooral voor de lompere underground (Jedi Mind Tricks, Immortal Technique en aanverwanten), maar die gingen me soms al snel wat tegenstaan. De houdbaarheid van de blankemannen-met-baardhiphop van Aesop Rock, Sage Francis en Atmosphere bleek wat hoger, hoewel dat genre me zelden écht helemaal overtuigt. Nee, mijn voornaamste favorieten vind ik toch bij de nieuwere allrounders als Kendrick Lamar en Big K.R.I.T., die commercieel en underground, soulvol en lomp kunnen combineren en afwisselen.

Ontdekkingen postpunk:

Een genre dat meer als mijn natuurlijke habitat voelt en waar ik inmiddels zowaar wat verstand van begin te krijgen, denk ik. Ook een genre dat zich moeilijk laat vangen in artiesten of zelfs platen waar ik helemaal weg van ben, maar vooral een periode die enorm veel geweldige singles met zich mee bracht. Uit de losse pols tien geweldige tracks die ik dit jaar heb leren kennen of definitief hoog ben gaan waarderen:

- For Against - Sabres
- Tones on Tail - Performance
- Another Sunny Day - You Should All Be Murdered
- The Monochrome Set - Eine Symphonie des Grauens
- Shriekback - My Spine (Is the Bassline)
- The Adverts - One Chord Wonders
- Radio Birdman - Aloha Steve and Danno
- A.R. Kane - Sado-Masochism Is a Must
- Ben Watt - Walter and John
- Talulah Gosh - Talulah Gosh

Een speciale vermelding verdienen hier Fad Gadget en Nikki Sudden (Swell Maps), die ik beiden vrij geniaal ben gaan vinden. En dan zijn er nog een paar artiesten die ik te vroeg op een tegenvallende ervaring heb afgerekend. Met name Ultravox, waarvan ik Vienna maar niks vind, maar die ik zowel in hun punk- als synthpopperiode bij vlagen geweldig vind. En de Simple Minds, waarvan ik New Gold Dream niet echt kan waarderen, maar die in hun echte begintijd geniale dingen blijken te hebben gedaan.

Nieuwe muziek:

Daft Punk, waarmee ik voorheen nooit veel had, is de absolute nummer 1 van 2013 voor mij. Mede dankzij Random Access Memories ben ik een interessante zoektocht door de Italo-disco gaan maken. Dat heeft ook weer een hoop favorieten opgeleverd. De nieuwe Arcade Fire behoort nog niet tot mijn grote favorieten. Maar Reflektor vond ik als nummer zo geweldig dat ik het toch ook maar weer eens met Funeral heb geprobeerd. En daar viel dan ineens toch het kwartje. Beter laat dan nooit...

Casartelli (moderator)
Overlap is misschien niet 100%, maar toch al gauw 80...

De Site >> Gebruikers >> Hoe was jouw muzikale 2013?

Casartelli schreef:
Overlap is misschien niet 100%, maar toch al gauw 80...

De Site >> Gebruikers >> Hoe was jouw muzikale 2013?

Ik had het topic al gezien maar hier is het echt puur gericht op artiesten/bands die mensen dit jaar hebben ontdekt en bijvoorbeeld niet op concerten of overige muzikale onderdelen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:01 uur

geplaatst: vandaag om 21:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.