MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Achtergrondzangeressen die een nummer af maken

zoeken in:
Ik wil een topic openenen met achtergrondzangeressen die echt iets toe voegen aan een nummer.
Regelmatig wordt hun rol te weinig gewaardeerd.

Merry Clayton bij The Rolling Stones - Gimme Shelter

Clare Torry bij Pink Floyd - Great Gig in the Sky

Small Faces - Tin Soldier - YouTube

Oorspronkelijk geschreven voor P.P. Arnold, die we hier dus op de achtergrond horen.

Ik vermoed dat de meeste mensen hier hem wel zullen kennen, maar de docu Twenty Feet from Stardom gaat precies over dit onderwerp.

Link

Casartelli (moderator)
Kate Pierson bij R.E.M. ... nee, niet Shiny Happy People, maar die andere

Moet dan altijd meteen aan deze denken. Misschien niet zo prominent als bij de Stones en Floyd als ik het nu terug hoor, maar toch. Zangeres heet Tessa Niles blijkbaar.

Ellen Foley was hier nog totaal onbekend.
In de clip is ook een andere dame te zien.
Later scoorde ze zelf wel nog met We belong to the night en What's a matter baby.
Ook zong ze mee op Joe Jacksons Body & Soul, maar weer niet op Happy Ending.
Ze was tevens de zangeres op Hitsville UK van The Clash, maar haar bekendste bijdrage was op Paradise By the Dashboard Light van Meat Loaf.

Elaine Caswell verzorgde de 2e stem bij Joe Jacksons Happy Ending.

Maggie Reilly is natuurlijk bekend vanwege haar bijdrage bij Moonlight Shadow en To France van Mike Oldfield.
Wat velen niet weten is dat ze met de zwarte vleermuizen van The Sisters Of Mercy heeft samen gewerkt.

Ik ga voor de non-sexist approach: male vocal en nomineer Trey Lorenz - a long-time schmiering fave:

en deze, nationale fave, deel van de Bombita's (koortje van Brood), Deedee:

Dezelfde Sisters of Mercy werkten ook samen met Terri Nunn, een naam die velen zo ook niet kennen, maar ze heeft een flinke nummer 1 hit op haar naam staan met Berlin; Take My Breath Away.
Zegt het je nog niks, dan noem ik Tom Cruise en Top Gun.
Dit gaat over een ander geweer.

Julia P. Hersheimer in Come Around van Daryl Ann, vanaf 2'30'' te horen (het mooiste gedeelte van het nummer natuurlijk).

En wie horen en zien we op 2 minuten en op het einde van The Memory Remains? Marianne Faithfull!

Oleta Adams scoorde aardig wat hitjes, maar voordat ze Woman in Chains samen met Tears for Fears zong, had nog niemand van haar gehoord.

Sheryl Crow is een bekende naam, maar ze begon haar cariere bij een van de bekendste artiesten die er ooit heeft bestaan, namelijk Michael Jackson.
Tijdens de Bad tour was ze achtergrondzangeres; inclusief zeer fout kapsel.

Misschien handig linkjes te zetten ipv embeds? Dit topic is bijna niet meer te laden. Ellen Foley op Paradise by the Dashboard vind ik trouwens niet echt meer op de achtergrond zingen.

Nog eentje:

The Beatles - All You Need Is Love-HQ - YouTube

O.a. Marianne Faithful op de achtergrond (en Mick Jagger, Keith Moon, etc.)

Een perzoonlijke fave is deze:

Set The Fire To The Third Bar - YouTube

net als deze (met Antony voor de co-vocals; imo een van de meest interessante duetten van het vorige decennium):

Björk - The Dull Flame of Desire (Official Music Video) - YouTube

De grap tav de Gehaktbalhit is trouwens dat de vrouw in de bijbehorende clip Karla Devito is - daarover was Foley destijds zeer verbolgen (alsof het een lolletje zou zijn geweest om naast de heftig transpirerende Meaty Marvin te staan).

Gast
geplaatst: vandaag om 21:03 uur

geplaatst: vandaag om 21:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.