MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Blogs

zoeken in:
Eigenlijk erger ik me al wat langer aan dit verschijnsel, maar inmiddels ben ik toch wel benieuwd hoe anderen er over denken: Nederlandse muziekblogs, en dan vooral muziekblogs die hun berichten presenteren als recensies. Ik weet niet hoe het precies werkt, of men ook daadwerkelijk recensie-exemplaren ontvangt of zelf de cd koopt of streamt en daar vervolgens een stuk over schrijft (het laatste scenario zou natuurlijk echt kneuterigheid ten top zijn, laten we wel zijn), maar recensies zijn het nauwelijks. Mijn problemen met veel Nederlandse blogs zijn de hoeveelheden spelfouten (spatieproblemen zorgen voor een ronduit onintelligente indruk), de rare, irrelevante argumentatie (ja nou en dat je The Voice of de top 40 niets vindt, maar ga niet van daaruit doen alsof je een muziekkenner met een Echt Goede Smaak bent) en zo te zien het compleet overslaan van de redactiefase. Contextualisering, verdieping, nadere duiding of überhaupt intelligent observaties ontbreken veelal.

Wat ik werkelijk niet begrijp: als het bijvoorbeeld over literatuur gaat, is de grens tussen boekbespreking op een blog en een echte recensie duidelijk. Op muziekblogs wordt echter snel de pretentie gewekt dat het het hier om daadwerkelijk journalistieke recensies gaat, en die pretentie wordt snel gelogenstraft door de matige inhoud. Waarom literatuurbloggers zichzelf niet voor lijken te houden dat ze aan journalistiek doen, ik weet het niet, want de twijfelachtige inhoud ('dit boek doet dit en dat met mij', 'ik heb eigenlijk geen verstand van poëzie, maar...', enzovoort) heeft haar equivalenten in muziekblogs ('deze muziek geeft met het gevoel dat...', 'ik hou normaal niet van hiphop, maar...', enzovoort). Ik zeg niet dat de recensies in dag- of weekbladen, of op recensiesites (denk aan 8WEEKLY, CultuurBewust, KindaMuzik, State Magazine) altijd even sterk zijn, maar daar wordt de lat tenminste hoger gelegd. Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben het zat om na een zoveelste blogbericht over bijzondere instrumentatie nog steeds niet te weten welke bijzondere instrumenten nu gebruikt worden. Hoe denken jullie over de blogkwestie en bijhorende subkwesties?

Vriend, ik ga hierover nadenken - intuïtief zeg ik, je hebt een punt. Moet er alleen nadenken over de invulling en de kleur ervan. Wat ikzelve buitengewoon ergerlijk vind, zijn hobbyscribenten die met een p3 (pretentieuze prutspen) hele lappen tekst schrijven en die dan ook nog eens 100% identiek hierheen sleuren ipv samen te vatten; vaak incl. de door jou aangehaalde omissies, non-kennis etc.

Even kort: ik vind het ook vaak irritante en nogal nietszeggende stukjes, maar we leven gelukkig in een vrij land.

Da's een buitengewoon vlakke dooddoener. Laat ik je het volgende ter overweging meegeven: in deze moderne internet-tijden kan iedereen uitgever zijn en zijn gedachten posten op een blog - da's de vrijheid die jij zo roemt. Edoch, de aandacht die daarheen gaat, is gewoon een schaars economisch goed (aandacht, eyeballs = big bucks) en dat blijkt weer uit de links die door Google worden opgediend bij vaak geraakte (hit) sites.

Waar een traditionele uitgever uit de bescherming van de waarde van zijn merk ervoor zorgde dat zijn content goed ende waerachtig was, is dat voor veel selfmade publishers absoluut niet het geval: fact finding is één (en zelfs dat wordt lang niet altijd gedaan), fact checking een tweede. De traditionele uitgever had dat voor elkaar.

Overigens vind je in Dan Gillmor - We the Media (Grassroots Journalism by The People for The People) genoeg voorbeelden van zinvol en waerachtig bloggen.

Doet me een beetje hieraan denken, dit topic.

Running On Empty schreef:
Even kort: ik vind het ook vaak irritante en nogal nietszeggende stukjes, maar we leven gelukkig in een vrij land.

Vrij land, prima en zo, maar juist het internet biedt de plek om verder in te gaan op het besprokene. En gezien we te maken hebben met internet: waarom beginnen al die stukken met te veel achtergrondinformatie over de artiest, terwijl je die informatie ook gewoon via Wikipedia kunt vinden? Bovendien, de manier waarop bloggers zich profileren is vaak ontzettend nietszeggend. Dat varieert zoals gezegd van 'ik hou niet van The Voice' tot 'dit is eigenlijk mijn genre niet, maar...', maar laten zien dat iemand verstand heeft van zaken, ho maar. Ga dan de diepte in; dát is de manier om een naam op te bouwen.

Slowgaze schreef:
Ga dan de diepte in; dát is de manier om een naam op te bouwen.

Niets aan toe te voegen en volledig mee eens.

Ben je nou niet gewoon al die blogs veel te serieus aan het nemen? Het is internet, kom op man! De oneindige grootte is een voordeel en een nadeel. Dat elke scheet erop wordt gezet is een nadeel, maar jij kunt er ook gewoon voor kiezen het niet te lezen! Het internet is zo groot dat je op andere plaatsen genoeg relevantere stukken kunt lezen.

Wat is het volgende? Ga je ook kritiek hebben op de inhoud van de interviews in de Playboy? Het gebrek aan inhoudelijke artikelen in de Duckstadkrant?

The Scientist schreef:
Ben je nou niet gewoon al die blogs veel te serieus aan het nemen? Het is internet, kom op man! De oneindige grootte is een voordeel en een nadeel. Dat elke scheet erop wordt gezet is een nadeel, maar jij kunt er ook gewoon voor kiezen het niet te lezen! Het internet is zo groot dat je op andere plaatsen genoeg relevantere stukken kunt lezen.

Wat is het volgende? Ga je ook kritiek hebben op de inhoud van de interviews in de Playboy? Het gebrek aan inhoudelijke artikelen in de Duckstadkrant?

Hoe groot is het internet nou eigenlijk, en wat lezen ze in Duckstad; bestaat er überhaupt een Duckstad-editie van Playboy en wordt daarin dan een full frontal van Fokke en Sukke geboden?

Een scheet op internet kan je wellicht horen, maar niet ruiken

Mjuman schreef:
bestaat er überhaupt een Duckstad-editie van Playboy

Onnodig, in duckstad loopt bijna iedereen al zonder broek rond.

The Scientist schreef:
(quote)

Onnodig, in duckstad loopt bijna iedereen al zonder broek rond.

Wanneer ben je daar voor het laatst geweest? Toen ik er was een paar jaar geleden werd de broek-rock een ferme toekomst voor speld.

Het is een vredig volk, maar dat constante gesnater werkt vermoeiend. Al heeft Donald wel smaak, vanaf 1:20: Donald Duck Sings David Bowie - Starman (As best as he can) - YouTube

Ik verveelde me en nu bestaat dit:

Een Muziekblog - Muziek Uitroepteken - muziekuitroepteken.nl

Gewoon om Slowgaze te zieken.

madmadder schreef:
Gewoon om Slowgaze te zieken.

Slowgaze was dit topique alweer vergeten, maar hij is dan ook alweer dertig.

Mooie ziekpoging trouwens, kan ik wel waarderen.

Kalamitsi
Vertraagde reactie. Nog even een vraag n.a.v. de eerste bovenstaande tekst van Slowgaze waarin ik me goed kan vinden. Hoe zit dat eigenlijk met zo'n 'recensie' die uit een blog (soms inclusief concertagenda) wordt overgeheveld naar MuMe? Krijg je als blogger daarvoor pegels of andere gunsten van belanghebbenden?

Het zal per blogger verschillen. Ik houd gewoon van amateuristische stukjes schrijven, die hier posten en ze samenbrengen op een website die ik zelf betaal en onderhoud.

Maar ik kijk wel eens op de blog 'krenten uit de pop' - die hier ook alle stukjes post - en daar staan wel advertenties en verkooplinkjes bij dus ik neem aan dat daar wel een deal gaande is.

Het maakt mij geen zier uit overigens. Als ik ooit heel veel bezoekers zou hebben op mijn website sluit ik misschien ook wel een deal.

Kalamitsi
Gelijk heb je. 'Amateuristische' en spontane stukjes bevallen mij het best omdat ze de uitwisseling van meningen en voorkeuren stimuleren. Grote lappen tekst slaan vaak dood en maaien het gras weg voor andere gebruikers. Fijne verzorgde website trouwens. Die ga ik vaker gratis bezoeken.

Geen muziekblog, maar ik heb mijn Books About Movies And Series blog terug leven ingeblazen met een Instagram channel: Instagram.com Books About Movies and Series en een meer up to date website: BAMAS: Books About Movies and Series - booksaboutmoviesandseries.blogspot.com

Bedoeling is dat ik op Instagram een kleine samenvatting geef over een boek (gerelateerd aan films en/of series dus) en dat de langere uitleg op de website komt. Het is een probeerseltje waar ik al langer mee speel, maar tot nu toe vind ik het nog wel tof. Met een bang hartje net de eerste post online gezet, want Instagram en ik... Wij zijn duidelijk geen goede vrienden

Gast
geplaatst: vandaag om 11:39 uur

geplaatst: vandaag om 11:39 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.