MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Apple Music

zoeken in:
Lang verwacht, ver van tevoren aangekondigd en nu is het er dan eindelijk.

iTunes 12.2 brengt Apple Music naar de computer - iphoned.nl

Komt er een megaverschuiving in streamend muziekland of zal Spotify net zo groot blijven als Windows?

Apple Music: een eerste indruk - 3voor12 - 3voor12.vpro.nl
http://www.ad.nl/ad/nl/5597/Economie/article/detail/4091605/2015/06/30/Wat-je-moet-weten-over-Apple-Music-en-Spotify.dhtml
Gaat Apple met Music de streamingmarkt veroveren? - De Standaard

Ben benieuwd wie er hier al een proefabonnement genomen hebben.

Ik hoop vooral dat er de mogelijkheid komt om content vanuit iTunes zonder het te hoeven kopen (al dan niet gecodeerd) op je iPod kan plaatsen.

En wie weet een hardware apparaat waarmee je de content kan streamen zonder dat je hiervoor een internetabonnement nodig hebt. Dit is momenteel de grootste beperking van Spotify.

Ben er aan begonnen en was het gelijk al zat. Heel veel afbeeldingen in mijn iTunes op de iPhone werden aangepast naar soms gewoon totaal niet kloppende hoesjes of deluxe versies of weet ik het wat (dus ook in 'mijn muziek'). Afgrijselijk en hoogst irritant.

Ik ben ook geen Spotify gebruiker dus dit zal het ook wel niet gaan worden voor mij alhoewel ik het wel ga proberen, hopend dat dat met die afbeeldingen een tijdelijk iets was (na synchronisatie stond het weer goed dus nu kijken wat er gaat gebeuren als ik Apple Music weer ga inschakelen).

Ik vind het er verder wel goed uitzien allemaal.

Aaah, dat verklaard dan weer waarom Deezer die sweet deal hadden van 3 maanden abo voor 0,99. Die verwachten dus veel concurrentie. Vermoed dat deze Deezer dus eerder het loodje zal leggen dan Spotify. Nu maar hopen dat dat niet in de komende 3 maanden is

Zelfs als Spotify zou in-een-klappen dan komt waarschijnlijk wel snel een alternatief vanuit China of India met die megamarkt aan consumenten die ze alleen al hebben in eigen land.

Ik ben geen Apple fan, van geen enkel van hun producten, maar iTunes schijnt wel de meest complete catalogus te hebben en daar ben ik dan weer wel jaloers op. Ik was en ben een groot fan van de opzet van Last.fm ondanks dat ze nu van Spotify en Youtube afhankelijk zijn geworden. Het is meer een community / gemeenschap en dat is wel zo fijn dan louter emotieloze streamzenders.

OKay je kan dan dingen delen met andere op die diverse streamingsite, maar vaak moeten dan je vrienden en kennissen ook op die site een account hebben. Dat is dan, zoals in mijn geval, weer door landsgrenzen niet altijd beschikbaar in elk land.

Na Deezer denk ik Google Play Music eens verder uit ze zoeken nu dat er 10.000? uploads van eigen mp3 gekoppeld kan worden aan het gratis afspelen daarvan (als ik het goed begrepen heb). Alleen jammer dat ik nog geen manier heb gevonden om een random playlist te genereren die duizenden nummers kan afspelen.

Apple Music zal denk ik vooral voor Apple fans een toevoeging/uitbreiding zijn en mogelijk op nieuwe markten (landen waren ze nog geen of zeer klein marktaandeel hebben) nieuwe klanten gemakkelijker aan zich zullen binden. Denk niet dat ze veel overstappers krijgen maar hangt misschien af van of iTunes / Apple Music een completere catalogus heeft en hoe belangrijk je dat vindt. Met een maandelijks opzegbaar abo betekend dat enige verandering aan het einde van deze maand pas echt duidelijk wordt. Apple kende zullen ze wel een extra manier hebben gevonden om van die deels gratis(?) product dan toch weer meer geld binnen te halen.

FRIPI
Ik vind iTunes kwa indeling wel goed maar net als andere mediaplayers zwaar om te draaien. Kwa invoeren van info of artiesten werkt iTunes wel ideaal.

Heb nooit aan streamen gedaan. Soms wel eens overwogen maar ik vind dat de catalogus te traag gaat. Zo ondervind ik op Spotify dat nieuwe albums van independent artiesten vrij laat uitkomen om stream diensten.

FRIPI schreef:
Zo ondervind ik op Spotify dat nieuwe albums van independent artiesten vrij laat uitkomen om stream diensten.

Voor mij ook een grote reden niet over te stappen op diensten als Spotify.

FRIPI
aERodynamIC schreef:
(quote)

Voor mij ook een grote reden niet over te stappen op diensten als Spotify.

Ik ben zelf enorm fan van bandcamp maar koop vaak albums in de VS.

Ziegler
Ben net een beetje aan het uitproberen op mijn stereo in combinatie met macmini. Het heeft een aantal leuke features, maar ik moet het vooral nog wat ontdekken. Ik vermoed dat ik het voorlopig gebruik als een soort van radio.
The A-list vind ik in ieder geval een mooie 'feature'. Het is alleen even afwachten hoe vaak die A-list nieuwe 'pareltjes' bevat.
Op de telefoon vind ik het net als earo nogal druk en onoverzichtelijk. Dat is op een groot scherm in iTunes minder. Overzichtelijk is niet een woord dat ik zou kiezen, maar in geval beter dan op de telefoon.

Ziegler
Oké. Net een mogelijkheid ontdekt die er waarschijnlijk voor gaat zorgen dat ik een abbo blijf houden. Je kan elk album luisteren via apple music, maar hem ook op je computer zetten tussen je eigen albums (die ik zelf gekocht danwel geript heb). Voor €10 per maand is dat niet duur als je bedenkt dat ik normaal gesproken 1 à 2 albums ler maand aanschaf. Dat laatste hoef ik niet vaak meer te doen (tenzij ze via apple music niet beschikbaar zijn).
Al met al zal het afhangen van de beschikbaarheid van interessante muziek of ik blijf. Apple kennende zit zit dat wel goed.

Ziegler schreef:
Al met al zal het afhangen van de beschikbaarheid van interessante muziek of ik blijf. Apple kennende zit zit dat wel goed.

Gelukkig maar, St Steve zat in de hemel vol spanning te kijken of er afvalligen zouden opstaan.

Het verbaast me telkens weer hoe Apple erin slaagt haar afficionado's de spreekwoordelijke sigaar uit eigen doos als een onmisbaar must-have te verkopen.

Ziegler
Blijf jij je toch lekker verbazen. Op zich geen onprettige toestand om in te verkeren.

Magick1
E-Clect-Eddy schreef:
.
Zelfs als Spotify zou in-een-klappen dan komt waarschijnlijk wel snel een alternatief vanuit China of India met die megamarkt aan consumenten die ze alleen al hebben in eigen land.

China en copyright is geen goede combinatie, en zowat alles is er gratis te streamen. Verwacht dus geen Chinese spotify

Magick1 schreef:
(quote)

China en copyright is geen goede combinatie, en zowat alles is er gratis te streamen. Verwacht dus geen Chinese spotify

In principe heb je maar 1 (Chinese) miljardair nodig met de wil om dit op poten te zetten en de rest is onderhandelen. Iets wat elke streaming dienst überhaupt continue moet doen.

Twee maanden verder. Blijkbaar is niemand hier dermate geïrriteerd dat ze er wat over moesten schrijven. Aan de andere kant waarschijnlijk ook niet dermate enthousiast.

Iemand die nog wat zinnigs te melden heeft?

Ik ben er wel tevreden over

Vind de curated lijsten leuk, redelijk goede aanbevelingen, goede integratie met m'n Apple producten, en fijn dat je "missende" albums kunt uploaden (zoals ook bij Google Music overigens). De user interface vind ik vele malen beter dan Spotify.

Wel jammer dat het allemaal in iTunes gepropt zit ipv een losse app. En het lijkt net wat trager te laden dan Spotify.

wat zijn nou de voordelen van Apple music vergeleken met zoiets als spotify? ik word er niet veel wijzer van

si3ntje schreef:
wat zijn nou de voordelen van Apple music vergeleken met zoiets als spotify? ik word er niet veel wijzer van

Geen.

Ziegler
Ik gebruik AppleMusic nu een paar maanden. Het bevalt. Sterker, ik ben goedkoper uit. Vroeger kocht ik zeker 1 a 2 albums per maand in de iTunes Store. Nu ben ik voor onder een tientje klaar. Wat ik prettig vind is dat je heel gemakkelijk je 'oude' muziek in iTunes kan mengen met de muziek die je uit AppleMusic toevoegt aan je bieb. Elke maand verschijnen er nogal wat nieuwe titels en daar waar ik vroeger moest selecteren, voeg ik ze nu toe aan mijn bieb. Natuurlijk is een belangrijk nadeel dat je bij het opzeggen van apple music al die titels ook weer kwijt bent. maar goed, daar komen we op andere manieren wel weer aan als het zover is. Alle toetsers en bellen van de muziekdienst laat ik voor wat het is. Oninteressant.

Ik heb het 5 maanden lang geprobeerd, maar nu is dan toch het moment gekomen dat ik Apple Music vaarwel ga zeggen. Ik wil het echt heel graag goed vinden (ik ben tegen het gratis aanbieden van muziek, zoals Spotify doet, en bovendien vind ik de integratie van mijn mp3 collectie met mij streaming collectie ideaal), maar er zijn de laatste tijd gewoon te vaak foutmeldingen. Dan wordt er een volgend nummer niet afgespeeld en moet je iTunes opnieuw opstarten om verder te kunnen met dat nummer. Of het duurt een paar seconden voordat een nummer begint te spelen. Bij een studio album waarbij er sowieso een paar seconden stilte tussen de nummer is niet zo erg misschien, maar bij een live album bijzonder irritant. In combinatie met de navigatie die niet altijd even handig is, heb ik nu het besluit genomen dat ik per 1 januari weer een Spotify abonnement neem.

Ja hier hetzelfde, ik ga ook weer terug naar Spotify, ben klaar met iTunes, en met alle bugs en connectie problemen.

Wel jammer, want Apple Music heeft wel pluspunten. De integratie met andere Apple producten (bv. de nieuwe Apple TV), maar ook dat het er allemaal wat verzorgder uit ziet. Biografietje bij artiesten, video clips, redelijk goede "similar artists"... zo'n pagina lijkt mensenwerk te zijn en geen computerwerk. Ook het uploaden van je eigen muziek (die dan op al je apparaten beschikbaar is) is in theorie een goede feature, die het bij mij helaas alleen niet (meer) doet.

Ziegler
Welke bugs en connectieproblemen bedoelen jullie? Ik heb eigenlijk geen last.

Ik had vooral last van nummers die maar niet afgespeeld worden plus dat het hele programma tergend langzaam is. Opzoeken van artiesten, laden van albums en als je er dan eindelijk bent - speelt het nummer niet af. Ik probeer het volgend jaar wel weer.

Ziegler
Waarop doe je dat? Ik heb toch geen snelle macmini, maar ik herken dit niet.

Ziegler schreef:
Welke bugs en connectieproblemen bedoelen jullie? Ik heb eigenlijk geen last.
Voorbeeld van bugs

- ik voeg een album toe aan My Music dat nog niet uit is (alleen 1 of 2 singles zijn te beluisteren). Wanneer dit album wel uit is, blijven de overige tracks niet playable. Ik moet dan het album uit My Music verwijderen en 'm opnieuw opzoeken

- ik zoek een album, kom per ongeluk op het "koop" deel van itunes uit (sowieso al irritant dat dat in dezelfde app zit) en speel een nummer af... dan speel je dus een 30 seconde preview af. Vervolgens ga ik in Apple Music naar dat album, probeer die track daar af te spelen... en kan alleen maar de eerder opgehaalde 30 seconde versie afspelen

- ik voeg thuis een aantal mp3's aan m'n library toe, hij verschijnt op m'n werk ook netjes in My Music, maar krijg network errors als ik de tracks probeer af te spelen (terwijl er thuis netjes staat dat de tracks zijn geupload naar m'n iTunes cloud library)

Ziegler
Het eerste heb ik ook wel gezien. Laatst liep mijn telefoon spontaan vol met muziek. Was gelukkig éénmalig. Het is nog niet perfect, maar vol met bugs herken ik niet.
iTunes is geen prettige software, maar dat is geen bug.

Yakkes, de nieuwe interface / website waar je naar toe gestuurd wordt als je een Apple Music / iTunes album pagina bezoekt.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:40 uur

geplaatst: vandaag om 16:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.