MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Digileen: gratis muziek lenen via muziekweb.nl

zoeken in:
Zijn er onder jullie al mensen bekend met Digileen? Prachtige nieuwe service van de Centrale Discotheek Rotterdam:

Muziekweb schreef:
Met DigiLeen kunt u een deel van de muziekcollectie van de Centrale Discotheek Rotterdam digitaal lenen.
Op dit moment kunnen zo’n 4.000 jazz- en klassieke cd’s van de labels Challenge, Chesky en Naxos geleend worden via internet. Uiteindelijk wil de Centrale Discotheek Rotterdam zo veel mogelijk muziek digitaal uitlenen.

Iedereen in Nederland met een internetverbinding kan digitaal muziek lenen. Het enige wat u ervoor hoeft te doen is het DigiLeen-programma downloaden en installeren.
Hiermee kunt u muziek opzoeken, downloaden en afspelen.

Muziek lenen met DigiLeen houdt in dat een muziekbestand van hoge kwaliteit (256 kbps) wordt gedownload van het internet en wordt opgeslagen op uw computer. Dit bestand is gecodeerd, daarom wordt bij het downloaden automatisch een sleutel toegezonden. Hiermee kunt u de muziek gedurende een week, of maximaal 70 maal beluisteren.

Ik heb hier en daar wat geleend en het bevalt mij prima. Het werkt inderdaad heel eenvoudig. Je hoeft alleen maar hun speler te downloaden en een account aan te maken.

Met name de Naxos-catalogus is gigantisch groot. Van vrijwel alle beroemde klassieke werken zijn er 1 of meerdere uitvoeringen te beluisteren, waaronder uitvoeringen en opnames van topkwaliteit.

Ben wel benieuwd of mensen hier het ook kennen en hoe het bevalt.

Ik heb ook al verscheidene malen moeilijk te vinden albums bij de CDR geleend via mijn plaatselijke bibliotheek. Erg fijne service voor de muziekliefhebber.
Dat dit voortaan ook digitaal kan voor sommige labels is nieuw voor mij, maar ik zal het zeker eens gaan checken. Bedankt voor de tip!

Nu is het natuurlijk wachten totdat dit weer gekraakt gaat worden......

Sinds afgelopen woensdag doen ook de labels Pentatone, Dox en ECM mee.

Zeker wat betreft ECM (Keith Jarrett, Jan Garbarek, Gary Peacock, Charlie Haden, Paul Bley en vele anderen) vind ik dat een uitkomst, want die platen vind je zelden in platenzaken en zijn blijvend duur. Nu kun je ze eenvoudig kostenloos beluisteren. Niet alles van ECM staat er op, maar wel heel veel.

Applaus!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:56 uur

geplaatst: vandaag om 21:56 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.