MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Muzikale tijdsgeest van nu

zoeken in:
Nu Stromae Amerika aan het veroveren is, kwam ik bij het nummer Alors On Danse. Zijn doorbraak, maar raakt tegelijkertijd wat ondergesneeuwd onder zijn recente wereldwijde doorbraak.

Alors On Danse vat mijns inziens perfect de tijdsgeest anno 2015.
Qui dit étude dit travail (Wie het over studeren heeft, heeft het over werken)
qui dit taf te dit les thunes (Wie het over werken heeft, heeft het over het geld)
qui dit argent dit dépenses (Wie het over geld heeft, heeft het over uitgaven)
qui dit crédit dit créance (Wie het over krediet heeft, heeft het over schuld)
qui dit dette te dit huissier (Wie het over schuld heeft, heeft het over de deurwaarder)
oui: dit assis dans la merde (Ja, nu zit je in de shit)
In een tijd waarin er, vooral van jongeren, steeds meer gevraagd wordt en er steeds minder voor terugkrijgt, is het niet verwonderlijk dat men naar iets primitiefs teruggrijpt als dansen.

We leven in een tijd waarin er niets lekkers is dan jezelf helemaal laten gaan op de muziek en letterlijk en figuurlijk de wereld om je heen vergeten. Dansen, zonder je te bekommeren om de tekst: Alors on danse.

Nu ben ik benieuwd naar welke nummers jullie perfect de huidige tijdsgeest vinden pakken.

Sinds Misterfool het zei, moet ik bij dit onderwerp ook aan Bloodbuzz Ohio denken: I still owe money to the money to the money I owe

Ik moet nu ook denken aan Sprawl II van Arcade Fire
Living in the sprawl
Dead shopping malls rise like mountains beyond mountains
And there's no end in sight
I need the darkness, someone please cut the lights

They heard me singing and they told me to stop
Quit these pretentious things and just punch the clock
Sometimes I wonder if the world's so small
Can we ever get away from the sprawl?

Misterfool
Eigenlijk een te mooi onderwerp voor een topic, om genegeerd te laten. Ik moet zelf ook nog denken aan dit nummer van Sage Francis(goede artiestennaam in deze context)

Sage Francis- The Best of Times:
Technology made it easy for us to stay in touch while keeping a distance,
'til we just stayed distant and never touched. Now all we do is text too much.

Maar ook eens wat mede-MuMe Jongeren(<30) Taggen:
Slowgaze, laxus11, Don Cappuccino, Ataloona, kobe bryant fan, Franck Maudit

Leuk topic, binnenkort eens over nadenken.
Er zijn zeker tal van voorbeelden.

Franck Maudit
Alvast bedankt voor de oproep Misterfool.

Vind dit wel geen gemakkelijk onderwerp (al is het wel razend interessant). Je kan wrs al een kleine bibliotheek volschrijven over het begrip 'tijdsgeest', heb er zelf reeds een aantal papers aan gewijd.

Dat neemt echter niet weg dat ik nog steeds bitterweinig bevredigende antwoorden heb, laat staan dat ik het even kort in een MuMe-bericht kan samenvatten. Laat het duidelijk zijn: ik vind het niet eenvoudig om te bepalen welk nummer aan de huidige zeitgeist beantwoordt. Zal weldra eens een nummer posten, ik heb al enkele in gedachten. Maar eerst denk ik nog wat na over wat de huidige tijdsgeest inhoudt

Daar heb je een goed punt, ik ben het met je eens dat Stromae de tijdsgeest goed te pakken heeft.

Snakehips feat. Tinashe & Chance The Rapper - All My Friends

All my friends are wasted
And I hate this club
Man I drink too much
Another Friday night I wasted
My eyes are black and red
I'm crawling back to your bed

Een nummer dat de party lifestyle van de huidige generatie (millenials) perfect samenvat. Over hoe mensen eenzaamheid proberen te verdringen met behulp van allerlei soorten drugs en alcohol.

Stay High past ook goed in dit overzicht.

En veel actulere dan M.I.A. ga je het natuurlijk niet krijgen. Uit Borders:
Freedom, 'I'dom, 'Me'dom
Where's your 'We'dom?
This world needs a brand new 'Re'dom
We'dom - the key
We'dom the key'dom to life!
Let's be 'dem
We'dom smart phones
Don't be dumb!

Franck Maudit schreef:
Zal weldra eens een nummer posten, ik heb al enkele in gedachten. Maar eerst denk ik nog wat na over wat de huidige tijdsgeest inhoudt
Ben benieuwd. Zowel naar je antwoorden als naar je papers.

Franck Maudit
chevy93 schreef:
Ben benieuwd. Zowel naar je antwoorden als naar je papers.

Compleet uit het oog verloren vrees ik
Maar aan het aantal berichten te zien ben ik niet de enige schuldige

Zal spoedig mijn leven eens proberen beteren (dit is een voornemen, geen belofte).

Super Topic dit

Een tijdje geleden schreef ik dit bij het album van Ou Est Le Swimming Pool :

moving on to someone else
you're always open with yourself
but no one
I talk to no one
always falling short of help
I choose to take this by myself
and go
I just go

Het is alweer meer dan vijf jaar geleden dat Charles Haddon, zanger van het onfortuinlijke Ou est le swimming pool, zichzelf van het leven beroofde. Deze jongeman wist perfect de leef- en gevoelswereld van Generation Y te verwoorden, zie bovenstaande quote. De enige OELSP LP, The Golden Year, is een soort Unknown Pleasures van deze tijd, waarin Charles zijn demonen tevergeefs tracht te overwinnen.

Still, it hurts for me to leave you,
I'll do what all the cheats do, and bluff that I'll be fine
And hold on to all our memories
At least they can protect me from the sadness now inside

Hoewel het album niet eens een cult-classic is geworden, heeft het des te meer waarde voor zij die het sinds release datum in huis hebben. Met als hoogtepunt het onverwoestbare Dance The Way I Feel, waarin Charles ondubbelzinnig zijn eigen wanhoopsdaad aankondigt. Een dansvloer bom die elke zichzelf respecterende DJ in zijn set zou moeten opnemen.

Laten we nu nog maar even vijf en een half jaar terug gaan in de tijd.

And now imagine, none of this is real

Mooi stukje Man of Sorrows! Doodzonde dat Ou Est Le Swimming Pool maar 1 album heeft kunnen uitbrengen. Dance the Way I Feel en The Key zouden moderne klassiekers moeten zijn, maar helaas heeft deze band vooralsnog niet de waardering gekregen die ze verdient.

Tourist LeMC (ft. Wally) - Horizon

Met enerzijds de vluchtingenproblematiek en anderzijds de terreurdreiging in Europa is de tekst van dit nummer enorm actueel:

Is het hopeloos te blijven hopen of
Leg ik me neer als misantroop
Was ’t nie voor de liefde van m'n mensen
Dan gaf ik het al lang op
Heb vertrouwen in de mensheid
Nen optimist zegt ‘t ga beter als ooit
Historicus pleit, we hebben ’t erger gehad
De grootten hoop heeft weer niks gezien niks gehoord
Een brandje hier een brandhaardje daar
De as zwaait tot in den achtertuin
Beziede gij een politieke landkaart
Of over hoe alles terug te brengen tot op ons eige bord
Ik blijf positief das zeker da
Toch vrees ik voor morgen desondanks
Zen we klaar voor een nieuw begin
Ik weet vandaag nog nie helaas
Morgen misschien

Fantastisch nummer Gretz! Krijgt gelukkig zeer veel Airplay. Ik heb het meestal niet voor dialecten en modern Nederlandstalig geneuzel maar Tourist is een openbaring.

buizen
Gretz schreef:
Tourist LeMC (ft. Wally) - Horizon

Met enerzijds de vluchtingenproblematiek en anderzijds de terreurdreiging in Europa is de tekst van dit nummer enorm actueel:
(quote)

(embed)
Geen politiek op MuMe s'il vous plaît.

buizen schreef:
(quote)

Lol, volgens mij is dit topic helemaal niet opgestart met de bedoeling om politieke discussies te starten. Ik geef enkel aan op welke manieren je de tekst van het nummer zou kunnen interpreteren. Niets meer dan dat.

Man of Sorrows schreef:
Fantastisch nummer Gretz! Krijgt gelukkig zeer veel Airplay. Ik heb het meestal niet voor dialecten en modern Nederlandstalig geneuzel maar Tourist is een openbaring.
Nu nog in Nederland die doorbraak. Hij krijgt al wel meer en meer optredens aangeboden (onlangs ook op verschillende bevrijdingsfestivals te zien), maar de radiozenders durven het typisch genoeg weer niet aan.

buizen schreef:

Katy Perry - Chained to the Rhythm

Are we crazy?
Living our lives through a lens
Trapped in our white-picket fence
Like ornaments
So comfortable, we live in a bubble, a bubble
So comfortable, we cannot see the trouble, the trouble
Aren't you lonely
Up there in utopia
Where nothing will ever be enough?
Happily numb
So comfortable, we live in a bubble, a bubble
So comfortable, we cannot see the trouble, the trouble

buizen
De jeugd in repressieve onderdrukte samenlevingen vind ik altijd wel interessant. Dansen op een vulkaan. Escape from reality. Morning walk. Night Life.
Zo intens en saamhorig gingen wij vroeger ook uit. Nu niet meer. Toen was alles nieuw.
Deze Russische jeugd weet ook niet wat er morgen komt, en het kan ze niks schelen ook.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:46 uur

geplaatst: vandaag om 21:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.