MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Iconen van het Lied: Sally Can't Dance

zoeken in:
Een topic dat misschien niet lang op eigen benen zal lopen.

Maar in songs worden regelmatig figuren en plaatsnamen opgevoerd
die in de loop der tijden een symbolische betekenis lijken gekregen te hebben.

Of beeld ik mij wat in?

Als we onze koppen samen steken, komen we er misschien wel uit.

WHO'S JOHNNY?

Ik vraag me al een aantal jaren af wie Johnny is?

El DeBarge - Who's Johnny

Je komt hem in de jaren 80 overal tegen in de hitparade.

Fine Young Cannibals - Johnny Come Home

En dus ook in 1963 van New Order.

New Order - 1963

Gaat het over Kennedy? Met die 1963 in de titel, zou dat kunnen.

Bronski Beat - I Feel Love / Johnny Remember Me

Hoewel het nummer van Bronski Beat een cover integreert van Johnny Leyton uit 1961.
En ook in de New Order song 1963 moet de genaamde Johnny zich de ik-figuur herinneren.

Ik heb de indruk dat Johnny een soort symboolnaam is,
maar ik kan er niet precies de juiste vinger op leggen.

Heeft iemand een idee?

Marc Almond - Stories of Johnny

Wie kent er nog songs over Johnny?

En wie weet of het allemaal aparte Johnny's zijn
of dat er misschien een archetypische Johnny bestaat?

buizen
dazzler schreef:
WHO'S JOHNNY?

Ik vraag me al een aantal jaren af wie Johnny is?

Fine Young Cannibals - Johnny Come Home

En wie weet of het allemaal aparte Johnny's zijn
of dat er misschien een archetypische Johnny bestaat?

Johnny is duidelijk een runaway kid, de ouders maken zich zorgen of ie ooit weer thuis komt.

"What is wrong
in my life
that I should get drunk
every night"

Deze specifieke song zou gebaseerd zijn op een documentaire over runawaykids (14/15jr) die in Londen op straat en in bepaalde clubs rondhingen (rond Picadilly Circus) en 'hosselden' om in leven te blijven. Denk aan Wir Kinder Von Bahnhoff Zoo. O.a. ook over een Schotse jongen die weggelopen was van huis en ten prooi viel aan pedofielen die hem misbruikten. De jongen heette Tommy, FYC noemt 'm Johnny.
De docu heet "Johnny Go Home", FYC's song heet "Johnny Come Home".

buizen
Deze Johnny was "a good man":

Johnny went out on a Saturday night
Never hurt anybody never started no bar room fight
Johnny never did nobody no wrong
Never hurt anybody never hurt anybody
Johnny was a good man
Johnny, Johnny, Johnny...

Johnny was a good man

Over zinloos (religieus?) geweld (gebeurtenis in Belfast)
Some men travel down twisted roads. And innocent lives get lost. May Jah bless his soul

How long do we have to suffer, and just learn 'these things': that we must be united.
Bob Marley.

Patti Smith - Land

The boy looked at Johnny, Johnny wanted to run,
but the movie kept moving as planned
The boy took Johnny, he pushed him against the locker,
He drove it in, he drove it home, he drove it deep in Johnny
The boy disappeared, Johnny fell on his knees,
started crashing his head against the locker,
started crashing his head against the locker,
started laughing hysterically

When suddenly Johnny gets the feeling he's being surrounded by
horses, horses, horses, horses
coming in in all directions

Leuk zo'n topic, heb me altijd afgevraagd wie of wat de Johnny in dit nummer is, en heb nu dit gevonden:

It tells the story of Johnny, a boy who is physically attacked and possibly raped, and the subsequent Surrealist journey he experiences. Smith based Johnny on the character Johnny in William Burroughs’ The Wild Boys.

The Byrds - Old John Robertson - YouTube

Old John Robertson
He wore a Stetson hat
People everywhere would
Laugh behind his back

No one cared to take
Any time to find out
What he was all about
Fear kept them out

Little Johnny Jewel - Television - YouTube
Now Little Johnny Jewel,
Oh, he's so cool,
He has no decision,
He's just trying to tell a vision.
Some thought that this was sad,
And others thought it mad,
They just scratching the surface,
JJ can do the floor kiss.
Was he on display?
No, no, not today.

On a more positive note:
Judy Collins John Riley LIVE Hootenanny 1963 - YouTube
He picked her up all in his arms
And kisses gave her one, two and three
Saying "Weep no more, my own true love
I am your long lost John Riley"
Saying, "Weep no more, my own true love
I am your long lost John Riley"

buizen
Het is te gek voor woorden dat de "Kinderstrich" waar 13jarigen zich prostitueerden rond Bahnhoff Zoo tot in begin jaren '90 nog schijnt te hebben bestaan.
De grenzen van de politie-arm reikten niet verder dan: "Het is tot 22.00 uur niet verboden dat een kind bij iemand in de auto stapt".
Nu niet meer voorstelbaar.

Van het gelijknamige album, een nummer over een rock'n'roll-ster:

Ook een rock'n'roll-ster, Johnny Cash, fungeert als titel van een nummer van Sons and Daughters.

Een ander bekend nummer met een Johnny (maar ik weet niet wat voor een):

buizen
Poek schreef:

Een ander bekend nummer met een Johnny (maar ik weet niet wat voor een):

(embed)

Jammer. Dat je dat niet weet. Of zelf uitgezocht hebt. Want dit topic is nu juist bedoeld om grip te krijgen op Johnny. Door songteksten, door een uitgezocht verhaal er achter. Per Johnny, of een eenduidig verhaal voor alle Johnny's, maar dat laatste kan denk ik niet. De ene Johnny is de andere Johnny niet.

Oh my-my, you are so sci-fi,
Please will you let me ride?

Johnny, riding on the monorail

buizen
Ben overigens benieuwd naar waar de - soms - onnavolgbare - dazzler straks weer mee komt. Hij had het over namen en locaties die steeds opduiken.
Na Johnny krijgen we misschien wel "Nirvana", een 'locatie' of is dat wat anders?
Of "Heaven": ook zo'n locatie (of is het geen locatie?) die steeds maar weer op duikt, maar als je wat doorvraagt weet niemand hoe Heaven er precies uit ziet, of waar het is.

They say in heaven love comes first
We'll make heaven a place on earth

Minder goed nieuws rondom Johnny

Johnny always takes more than he needs
Knows a couple chords, knows a couple leads
Johnny always needs more than he takes
Forgets a couple of chords, forgets a couple of breaks
And everybody tells me Johnny is hot
Johnny needs something that he ain't got

And Johnny's gonna die
Johnny's gonna die
Johnny's gonna die

Everybody stares and everybody hoots
Johnny always needs more than he shoots
Standing by a beach and there ain't no lake
He's got friends without no guts, friends that never ache
In New York City, I guess it's cool when it's dark
There's one sure way, Johnny, you can leave your mark

Op Songmeanings.com wordt er verteld dat het om punkicoon Johnny Thunders gaat

Nog even over Johnny.

Ik vind het idee van de runaway kid best de moeite.
Dat was hij in zekere zin al bij Chuck Berry, met vallen en opstaan.

Vaya Con Dios - Johnny

Een weggelopen jongen die erin slaagt om op zijn stappen terug te keren.
Om te leren uit de fouten van het verleden en zich aan een nieuwe kans te wagen.

Johnny is uiteraard Patti Smith, The Waterboys hebben er een liedje over gemaakt.

A Girl Called Johnny - The Waterboys - YouTube

Sluit dit topic maar. Johnny kan het toch niet lezen....:-)

Zowel de muziek als de video is zo 'eighties' als het maar kan, maar toch stipt Don Henley in dit nogal (v)luchtige nummer een vrij zwaar onderwerp aan: het gegeven dat sommige kinderen van school komen zonder dat ze fatsoenlijk kunnen lezen. En natuurlijk vooral de vraag hoe dat dan komt en wie of wat daar verantwoordelijk voor is.

Ik denk dat je 'Johnny' hier overigens gewoon kan vertalen met onze eigen Jantje of Pietje, oftewel een voor de hand liggende naam om mensen in het algemeen aan te duiden. Daar is weinig symbolisch of mythisch aan.

Toch vind ik dit topic wel interessant als invalshoek, maar ik zou het zeker willen verbreden. Want heel veel songs hebben titels of zinnen en namen die verwijzen naar een plaats of persoon die je in eerste instantie niet thuis kunt brengen, maar waar je soms jaren later pas oog voor krijgt. Zo kwam ik er bijvoorbeeld pas twee jaar geleden achter waar de titel van een instrumentaal nummer van Rush op sloeg. YYZ klonk voor mij altijd wat raadselachtig, maar tijdens een vakantie in Canada kwam ik erachter dat het de bagagecode is van Toronto Pearson Airport. Ook weer opgelost...:-)

En zo zijn er ongetwijfeld tientallen voorbeelden te geven. Ik zal een kijken of ik er later nog een paar kan ophoesten.

Wat dat betreft is het ook het internet een zegen: je kunt heel veel opzoeken en ontsluieren waar je vroeger nooit achter gekomen zou zijn.

Via Rush kom ik ook op Xanadu - behalve Rush hebben ook Dave Dee, Dozy, Beaky, Mick & Tich en Olivia Newton-John en ELO een nummer met die titel opgenomen. En ook in de literatuur keert de naam regelmatig terug.
Lange tijd heb ik gedacht dat het een plaatsnaam met een mythische betekenis was, zoiets als Arcadia en Shangri-La.Maar het is wel degelijk een plek die ooit bestaan heeft: het zomerverblijf van Khoeblai Khan in het tegenwoordige Mongolië. Schijnt erg tot de verbeelding van schrijvers en musici te hebben gesproken.

Xanadu (stad) - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Shangri-La ook nog maar even opgezocht: Shangri-La - Wikipedia - nl.wikipedia.org

Die naam heeft toch iets meer mythische proporties, maar het is opvallend hoe vaak die naam terugkeert in de literatuur en de (pop-)muziek, als verwijzing naar een paradijselijk oord op aarde:

Electric Light Orchestra met Shangri-La
The Kinks met Shangri La
Jack Jersey met Sri Lanka my Shangri-La
Gerard Joling met Shangri-La
Grandaddy met Shangri-La
Mark Knopfler noemde zijn vierde soloalbum Shangri-La
The Rutles met Shangri-La
Jake Bugg noemde zijn tweede album Shangri La

De Shangri-Las waren een legendarische damesgroep die classics opnamen als Leader of the pack.

Je hebt de wiki niet nodig om te weten wat Xanadu is. In het titelnummer van het mythische album Welcome to the pleasure dome legt Frankie het heel beknopt uit:

In Xanadu did Kublai Khan a pleasure dome erect

gaucho schreef:

Lange tijd heb ik gedacht dat het een plaatsnaam met een mythische betekenis was, zoiets als Arcadia en Shangri-La.

Arcadië is overigens gewoon een streek in Griekenland, het centrum van het schiereiland Peloponnesos. Omdat het zo weinig bevolkt en 'herderlijk' was, kwam later de betekenis van 'lieflijk en onbedorven' erbij.

ranboy schreef:
(quote)

Arcadië is overigens gewoon een streek in Griekenland, het centrum van het schiereiland Peloponnesos. Omdat het zo weinig bevolkt en 'herderlijk' was, kwam later de betekenis van 'lieflijk en onbedorven' erbij.

't Ligt ook in Canada - ik heb altijd gedacht dat de overstijgende betekenis van het mythische Arcadia daarop gebaseerd was. Maar je hebt gelijk - Demis Roussos zong tenslotte al over 'Schones Mädchen aus Arcadia'

ranboy schreef:
Je hebt de wiki niet nodig om te weten wat Xanadu is. In het titelnummer van het mythische album Welcome to the pleasure dome legt Frankie het heel beknopt uit:

In Xanadu did Kublai Khan a pleasure dome erect

Toch handig om via Wiki te weten te komen dat Frankie dat niet van zichzelf had. Dat is de beginregel van het gedicht Kublai Khan van de Britse dichter Samuel Taylor Coleridge. Wordt ook genoemd in de verwijzing naar die Wiki-pagina die ik hierboven aanhaalde.

gaucho schreef:

't Ligt ook in Canada - ik heb altijd gedacht dat de overstijgende betekenis van het mythische Arcadia daarop gebaseerd was.

Sorry voor mijn wijsneuzigheid, maar die streek in Canada heet Acadie, niet Arcadie.

ja, dat had ik eigenlijk kunnen weten, als bezitter van deze CD.

je hebt gelijk, al zie ik het - ook en vooral op internet - heel vaak fout geschreven staan. Niet dat dat een excuus is natuurlijk....

Het aardige is dat je voortdurend bijleert, ook in dit topic Ik ken heel veel voorbeelden van plaats- en persoonsaanduidingen in liedjes die me als tiener niets zeiden en die je pas later een plaats geeft. Heeft ongetwijfeld met algemene ontwikkeling en levenservaring te maken.

buizen
dazzler schreef:
WHO'S JOHNNY?
Bronski Beat - I Feel Love / Johnny Remember Me
Hoewel het nummer van Bronski Beat een cover integreert van Johnny Leyton uit 1961.
En ook in de New Order song 1963 moet de genaamde Johnny zich de ik-figuur herinneren.

Overigens wordt de naam van de jongeman in de clip / song van de hit Smalltown Boy niet genoemd, maar dikke kans dat ook die runaway kid Johnny heet.

You leave in the morning with everything you own
In a little black case
Alone on a platform, the wind and the rain
On a sad and lonely face

Run away, turn away, run away, turn away, run away

buizen schreef:
Overigens wordt de naam van de jongeman in de clip / song van de hit Smalltown Boy niet genoemd, maar dikke kans dat ook die runaway kid Johnny heet.

Precies wat ik dacht. Die Johnny is soms wel eens een homo jongen.
Of laat ik het anders zeggen: zijn runaway status heeft te maken met het zoeken naar identiteit.
En dat kan dus even goed de schoorvoetende ontdekking van de eigen geaardheid inhouden.

Robert Palmer zingt over de Johnny's en Marina's van deze wereld.
Maar ook hier draait Johnny ongedurig in het rond, op zoek naar meer.

Johnny's always running around
Trying to find certainty
He needs all the world to confirm
That he ain't lonely

Robert Palmer - Johnny and Mary

buizen
UJiteraard heeft runaway te maken met het elders zoeken, en heel vaak naar idd de eigen (seksuele) identiteit.

Mother will never understand
Why you had to leave
For the answer you seek
Will never be found at home
The love that you need
Will never be found at home

Triest eigenlijk. En ik vraag me af of het (uiteindelijk) waar is.

Een fenomeen wat al zo oud is als de weg naar Rome (ongeveer dan).
In Nederland trokken en trekken 'dergelijke' jongeren ook uit hun verstikkende geboorteplaatsen Elburg, Ede of Terneuzen naar de Grote Stad.
Hopelijk komt zo'n jongen dan goed terecht zonder verslonden te worden door de verlokkingen en verleidingen van de Grote Stad, en hopelijk is er uiteindelijk toch acceptatie door het thuisfront.
Het blijft toch je kind.

Weet niet of de dame in kwestie Anita heet maar ook de vrouwelijke runaway kid dient alert te zijn op het Sodom en Gomorra van de Grote Stad.

On the street where you live girls talk about their social lives
They're made of lipstick, plastic and paint
A touch of sable in their eyes
...
No one heard a single word you said
They should have seen it in your eyes
What was going around your head

Oh, she's a little runaway
Daddy's girl learned fast
All those things he couldn't say
Ooh, she's a little runaway

Bon Jovi - Runaway - YouTube

buizen
Zal de filmmusical Tommy ook weer eens gaan bekijken. Tommy had ook Johnny kunnen heten. Alleen al omdat het beide Engelse namen zijn..
Echt een mooie film.

Gast
geplaatst: vandaag om 18:36 uur

geplaatst: vandaag om 18:36 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.