MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / De Rickenbacker basgitaar

zoeken in:
buizen
http://www.thecanteen.com/paulsric.gif

De fijn knorrende of spetterende maar altijd oh zo specifieke Rickenbacker bassguitar die net dat extra geeft aan een song of liedje.
Wat is toch dat speciale aan die basgitaar?
Waarom zweren beroemde bassisten hun hele leven bij de Rickenbacker?

Wie het weet mag het zeggen en juweeltjes van songs zijn welkom.

lang intro, de muziek begint op 1.56

De Rickenbacker, eerste keer dat ik het echt opmerkte was bij Lemmy. Nu, de Rickenbacker heeft een bepaalde charme die een P bijvoorbeeld niet heeft (voor mij). Ze knort, ze leeft, ze is alles maar vooral niet onopvallend. Nu is dat in veel muziekgenres echt niet gewenst, daar moet de bas een groove geven, bijvoorbeeld in soul. André 3000 van Outkast bewijst dat het ook in andere genres kan maar ze wordt niet veel gebruikt. Het is wel een nogal dure bas, vergeleken met bijvoorbeeld een standaard Fender.

buizen
En dan had Lemmy ook nog een heel speciale bass, met dat houtsnijwerk en zo.
Gelukkig werd ie af en toe eens goed onderhouden / nagezien.
http://2.bp.blogspot.com/-ROkslC5oPDE/Te1aXBne3eI/AAAAAAAAAuc/Htb7RV3cRDA/s1600/Screen%2Bshot%2B2011-06-06%2Bat%2B6.39.00%2BPM.png

Rickenbacker bracht 'm ook uit voor de consument: Bass of the Week: Rickenbacker Limited Edition Lemmy Kilmister Signature 4004LK - notreble.com

Gents, time to broaden the perspective. Toegegeven, een van mijn fave bassisten, Chris Squire, speelt af en toe op een Rickenbacker, maar kijk eens wat verder dan de 'wondere' wereld van de rock en check waarop bijv Christian McBride, Stanley Clarke, Tony Levin en Danny Thompon spelen, of Paul Webb.

Rickenbacker: 12-snarig (oa Byrds) heeft zijn ereplaats met recht verworven. Maar de bas is minder onomstreden, wat mij betreft.

Mjuman schreef:
Toegegeven, een van mijn fave bassisten, Chris Squire, speelt af en toe op een Rickenbacker

Ik wilde hem net noemen...1 van de beste bassisten ever !

buizen
Mjuman schreef:
Gents, time to broaden the perspective kijk eens wat verder dan de 'wondere' wereld van de rock en ..

Het is geen kwestie van blind staren o.i.d. Kan veel bassisten op heel andere basgitaren waarderen maar de Rickenbacker bass is echt zo specifiek, een fenomeen. Gewoon, er even uitgelicht.

Als er voor de meest grijze albums of artiesten al een apart topic is, dan zeker ook voor dit instrument.

buizen schreef:
Als er voor de meest grijze albums of artiesten al een apart topic is, dan zeker ook voor dit instrument.

Misschien wordt het tijd voor je om de lange latten onder te binden en mee te doen aan de slalom. Van deze semantische slingerpartij kan ik geen chocola maken.

Tijd voor een Ludwig- of Pearl drumtopic, of Stratocaster vs Les Paul, Boss effect-boxen, MXR
flangers?

Assurancetourix
Mjuman schreef:
semantische slingerpartij

geen idee wat dat betekend, maar het klinkt goed...

buizen
Mjuman schreef:
(quote)

Misschien wordt het tijd voor je om de lange latten onder te binden en mee te doen aan de slalom. Van deze semantische slingerpartij kan ik geen chocola maken.

Tijd voor een Ludwig- of Pearl drumtopic, of Stratocaster vs Les Paul, Boss effect-boxen, MXR
flangers?
De semantische slingerpartij (wat gesteggel over de betekenis van woorden) doe je toch echt zelf.
Wat valt er niet te begrijpen aan Rickenbacker basgitaar. En wat valt er niet te begrijpen dat ik vind dat dit instrument wat aandacht verdiend.
Heb er inderdaad geen enkel probleem als iemand eens de Marshall JCM-800 ('toren) in al z'n varianten aan bod zou willen laten komen. Of de Fender Stratocaster.
Zo'n vaart zal dat echt niet lopen, dat er opeens allerlei instrumenttopics worden gestart.

Vind het raar om in een topic over de Rickenbacker bass meteen te beginnen over "Opgelet rockies, er zijn nog heel veel andere basgitaren en er is meer dan het genre rock", of over een Rickenbacker gitaar te beginnen.
Alsof je in een topic over blues of jazz meteen begint met "Opgelet, bluesfreaks/jazzfreaks: er is nog zoveel meer: probeer eens naar klassiek of metal te luisteren.

Persoonlijk wou ik altijd een Rickenbacker, tot ik eens een Fame Baphomet in handen kreeg. Toen had ik mijn aha -erlebnis. Klinkt, nu ja, is gewoon een Warwick kopie en voor minder dan de helft van een Rickenbacker. Soit, wat buiten klank ook heel aangenaam is aan die Rickenbacker 4000 reeks, is de body van de bas. Die is smal/dun waardoor je zowat het tegenovergestelde gevoel van een P-bas hebt, de nek is ook geen honkbalknuppel, wat ik ook wel leuk vind.

Ik begrijp de commentaar niet goed, dit is toch een forum, ja? En je moet dit toch niet lezen? Als mensen reageren is er interesse in het topic.

buizen schreef:
Vind het raar om in een topic over de Rickenbacker bass meteen te beginnen over "Opgelet rockies, er zijn nog heel veel andere basgitaren en er is meer dan het genre rock", of over een Rickenbacker gitaar te beginnen.
Alsof je in een topic over blues of jazz meteen begint met "Opgelet, bluesfreaks/jazzfreaks: er is nog zoveel meer: probeer eens naar klassiek of metal te luisteren.

Zoek gewoon eens op wat rockisme betekent. Als doorgewinterde drummende rockie ben je imo minimaal lichtelijk bevooroordeeld in je evaluatie van basgitaren. Per slot van rekening vraag je de paus ook niet naar de kenmerken/betekenis van het katholicisme.

M.u.v. genoemde Squire keek ik veel meer naar bassisten die in een ander kader actief waren (al ben ik ook nooit een fan geweest van Mark King).
Zelf een aantal basgitaren gehanteerd: Ibanez, DanElectro, Fender (Precision en Jazz), DeArmond en een gemodificeerde Burns - nimmer een Rickenbacker. De meeste bassisten - en dan neem ik even Tony Levin als voorbeeld - spelen meer dan één type en één merk.

I'm outta here

buizen
Mjuman schreef:
(quote)

Zoek gewoon eens op wat rockisme betekent. Als doorgewinterde drummende rockie ben je imo minimaal lichtelijk bevooroordeeld in je evaluatie van basgitaren. Per slot van rekening vraag je de paus ook niet naar de kenmerken/betekenis van het katholicisme.

M.u.v. genoemde Squire keek ik veel meer naar bassisten die in een ander kader actief waren (al ben ik ook nooit een fan geweest van Mark King).
Zelf een aantal basgitaren gehanteerd: Ibanez, DanElectro, Fender (Precision en Jazz), DeArmond en een gemodificeerde Burns - nimmer een Rickenbacker. De meeste bassisten - en dan neem ik even Tony Levin als voorbeeld - spelen meer dan één type en één merk.

I'm outta here

Nee, je hoeft niet 'outta here' te zijn Mjuman, vond de reactie (ook omdat het je allereerste reactie was) gewoon wat flauw en niet ingaande op de Rickenbacker Bass. Ja natuurlijk ben ik ietwat bevooroordeeld en kies 'rockisme'onderwerpen. Zoals anderen hun favo-onderwerpen kennen.
Maar goed, misschien heb ik m'n dag ook niet, ben zo ziek als een hond en wellicht wat 'korzelig'.

Mocht ik de man ooit ontmoeten dan ga ik aan de Paus ook niet naar de betekenis van het katholicisme vragen. Maar heb er geen moeite mee als muziekpersonen een topic starten over hun favo muziekniche.
Klopt zeker dat veel basgitaristen zich niet houden aan bijv. alleen maar de Rickenbacker.

Een veel leukere vraag aan de paus zou zijn wat ie van de Oscar voor Hail Caesar vindt.

Ik ben nooit aan de Rickenbacker begonnen, maar dat kwam grotendeels door het feit dat de 12-snarige zo primair in mijn mindset zat, net zoals heel veel mensen Sandeman alleen als sherrymerk kennen (man met de cape op de fles) terwijl het ook een prominent portmerk is

Beterschap

Mjuman schreef:
Een veel leukere vraag aan de paus zou zijn wat ie van de Oscar voor Hail Caesar vindt.

Wat de mening van de Bisschop van Rome is, daar is niks over bekend.
Hierbij wel 2 links naar andere katholiek getinte informatiebronnen en hun recensie van de film.

Link 1
Link 2

Gast
geplaatst: vandaag om 21:46 uur

geplaatst: vandaag om 21:46 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.