MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Ritmedoofheid

zoeken in:
Bij Muziek > Algemeen > Gehoorbeschadiging:

Hoi, misschien niet helemaal met gehoorbeschading te maken, maar wel het topic waarvan ik dacht dat het bij hoorde omdat ik het een beetje overdreven vind er een heel topic van te maken.

Ik heb dus blijkbaar ritmedoofheid als ik google moet geloven. Vrienden van me viel dat al op aangezien ik op de dansvloer meestal volledig uit de maat dans, omdat ik simpelweg de beat niet hoor, behalve als deze heel erg duidelijk is. Ook met meeklappen bijvoorbeeld heb ik alle mogelijke moeite en volg meestal maar gewoon de rest, zodat het nog enigszins klopt.
En volgens mij heb ik het dus al sinds de basisschool, aangezien ik me nog goed herinner dat ik bij de musical ook een soort dans scène moest doen en ik vervolgens de klas werd uitgestuurd omdat ze dacht dat ik het expres aan het verpesten was. (nog steeds de behoefte om een baksteen bij die lerares door de ruit te gooien overigens)

Het is niet zo'n big deal als gehoorbeschading, maar zeker voor een muziekliefhebber als ik is het best wel irritant als je iedere keer dat je bij een concert staat of uitgaat, je voornamelijk bezig bent met te verbloemen dat je volledig uit de maat beweegt. Ik had m'n hele leven erg graag een instrument willen bespelen, maar een ritme houden is toch wel essentieel wat ik dus totaal niet kan.
Ik vroeg me af of er anderen zijn op Musicmeter die met hetzelfde probleem zitten en als er toevallig experts zijn, is er wat aan te doen (training van gehoor ofzo)?

Snoeperd schreef:
Ik heb dus blijkbaar ritmedoofheid als ik google moet geloven. Vrienden van me viel dat al op aangezien ik op de dansvloer meestal volledig uit de maat dans, omdat ik simpelweg de beat niet hoor, behalve als deze heel erg duidelijk is. Ook met meeklappen bijvoorbeeld heb ik alle mogelijke moeite en volg meestal maar gewoon de rest, zodat het nog enigszins klopt.

Herkenbaar, vooral dat klappen.

In de eerste drie klassen middelbare school hadden wij ook muziek als school. Het derde jaar zei m'n docent ook gewoon dat ik geen maat kan houden en als ik beloofde niet verder te gaan met muziek (was ik ook niet van plan) zou hij gewoon een voldoende op m'n rapport zetten. Keurig van hem, want het schijnt dat je dat ook gewoon niet kan leren.

Hm, ik weet wel dat ik vroeger door m'n grote broer en zus ook altijd volledig belachelijk werd gemaakt omdat het me simpelweg niet lukte om mee te klappen met de maat van een nummer, maar sindsdien, misschien juist door het spelen van een instrument, is dat wel weggegaan eigenlijk. Ik zou mezelf geen ritmisch genie noemen, maar als ik samenspeel met andere mensen is maat houden geen probleem en dansen gaat ook wel prima. Ik merk wel dat het ritmegevoel meer in m'n vingers zit, als dat enigszins logisch klinkt: bij ingewikkeldere ritmes gaat meespelen of -fluiten redelijk moeiteloos, maar met m'n voet meetikken is dan al wat lastiger zeg maar.

Misschien zou ik ook eens een instrument moeten gaan bespelen dan, kijken of het beter wordt. Wat voor instrument bespeel je?

Ik speel sinds m'n zevende gitaar, later is daar ook piano en ukelele bijgekomen.

Gast
geplaatst: vandaag om 21:44 uur

geplaatst: vandaag om 21:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.