MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphop Quality

zoeken in:
De Klever
Ik luister nu ongeveer 7 jaar naar hiphop. Mijn interesse werd gewekt door vrienden die muziek luisterden van Nas en Extince. Redelijke commerciele hiphop dus. Lang was het mogelijk om hiphop te luisteren zonder je te ergeren aan andere stoorzenders in het genre. Dat is nu definitief afgelopen. Emimem ging de clown uithangen met zijn D12 crew en is hier nooit meer van hersteld. Lozers als 50 cent en the Game (ja, hij ook!) bestormen de ranglijsten en in Nederland zijn alle 12-jarige meisjes fan van Bange Frans en Ali B: basisschoolhiphop met basisschoolrijmpjes. Wat op de box langskomt qua hiphop is om te huilen, met een uitzondering daargelaten.

Mijn behoefte werd steeds groter om naar meer van die uitzonderingen te zoeken. Gewoon mensen die goede hiphop maken, zonder al die populaire onzin eromheen. Langzaamaan kom je er dan achter dat je nog vrij weinig van hiphop af weet. Er is enorm veel goede (underground)hiphop te vinden! Je moet er alleen wel zelf achteraan gaan!

Ik koop cd's nog gewoon in de winkel of op het internet (de meesten verklaren je voor gek).
Dit is wat ik toe nu toe gevonden en gekocht heb:

The Roots
- Illadelph Halflife
- Things Fall Apart
- Phrenology
- The Tipping Point

Mos Def
- Blackstar (met Talib)
- Black on Both Sides

Talib Kweli
- Quality
- Reflection Eternal - Train of thought
- The Beatiful Struggle
- Right about now

Shurik 'n
- Ou Je Vis

IAM
- L'ecole Du Micro D'Argent

DJ Shadow
- Endtroducing

Blackalicious
- Nia
- Blazing Arrow

Dead Prez
- Let's get free

Common
- Like Water For Chocolate
- Be

The Streets
- Original Pirate Material
- A grand don't come for free

Immortal Technique
- Revolutionary Vol. 2

K-os
- Exit
- Joyful Rebellion

Zion I
- The collection
- True & Livin'

Murs
- 3:16

Pete Philly & perquisite
- Mindstate

Fort Minor
- The rising tied

Little Brother
- The Listening

Madvillain
- Madvillainy

Foreign Exchange
- Connected

Kev Brown
- I do what I do

Deze lijst kan natuurlijk niet compleet zijn.. Heb je iets aan te raden? Voeg dan toe! Want ik wil meer, meer, meer!

Aesop Rock
- Float
- Daylight
- Labor Days
- Bazooka Tooth
- Fast Cars, Danger, Fire and Knives

Sage Francis
- Personal Journals
- A Healthy Distrust

Cyne
- Evolution Flight

Cunninlynguists
- Will Rap for Food
- Southernunderground
- A Piece of Strange

Braille
- Shades of Grey

Pigeon John
- Pigeon John Is Dating Your Sister
- Pigeon John Sings the Blues!

Josh Martinez
- Buck Up Princess
- Midriff Music

En nog vele anderen, maar om ze allemaal te noemen gaat me wat te ver .

De Klever
Haha, kijk zo komen we nog eens ergens!

Ik zal eens gaan checken, waar zal ik beginnen?

Dus, wat raad jij het meeste aan?

Aesop Rock - Labor Days en Sage Francis - A Healthy Distrust, die heb ik op een 5 staan. Maar het is wel wat anders dan de artiesten die jij genoemd hebt. Als ik jou was zou ik er eerst wat nummers van dowloaden voordat je ze koopt.

Meer in het straatje van de artiesten die jij noemde zijn Pigeon John Is Dating Your Sister en Braille - Shades of Grey. Op die laatste produceert ook 9th Wonder van Little Brother.

De Klever
De artiesten die ik noemde zijn al vrij uiteenlopend toch? Immortal Technique is niet echt te vergelijken met Little Brother, K-os weer niet met Common. Het hoeft voor mij niet allemaal persee in hetzelfde straatje te liggen hoor.

Ik ben me nou ook aan het verdiepen in Jaylib en J-Live. Eens kijken wat dat is.

Eindelijk een mooi hiphop-topic. Over de echte hiphop.
Ik mis misschien iets van De La Soul, Run DMC en Madlib. De laatste Blackalicious mag natuurlijk ook niet onderbreken.

The Mitchell Brothers vind ik persoonlijk erg goed, ze passen in het rijtje The Streets thuis, UK Garage enzo.

K-Os is indd ook goed, ik zag een keer een clip van hun op The Box en heb toen maar een zootje nummers van hun gedownload (draaien ze toch nog iets goeds op The Box:P)

De Klever
Reijersen schreef:
Eindelijk een mooi hiphop-topic. Over de echte hiphop.
Ik mis misschien iets van De La Soul, Run DMC en Madlib. De laatste Blackalicious mag natuurlijk ook niet onderbreken.

Blackalicious-The Craft
Ik help je even

Als jij een echt goed album van De La Soul kan noemen... Ik hou je niet tegen. maar ik dacht dat De La Soul vooral albums heeft die het net niet zijn..

Run DMC lijkt me voor iedereen wel bekend he...

Van Madlib ken ik nog niks.. ik denk dat je het album shades of blue bedoeld?

De Klever
Cath schreef:

K-Os is indd ook goed, ik zag een keer een clip van hun op The Box en heb toen maar een zootje nummers van hun gedownload (draaien ze toch nog iets goeds op The Box:P)

Ik vind het eerste album van K-os nog een stuk beter dan de laatste.

Kos
Die albums die je noemt zijn vooral vrij recent, ik neem dus aan dat het in die hoek gezocht moet worden?

De Klever
Het liefst vette hiphop die voor het grote publiek niet of nauwelijks bekend is.

De Klever schreef:
(quote)

Blackalicious-The Craft
Ik help je even

Als jij een echt goed album van De La Soul kan noemen... Ik hou je niet tegen. maar ik dacht dat De La Soul vooral albums heeft die het net niet zijn..

Run DMC lijkt me voor iedereen wel bekend he...

Van Madlib ken ik nog niks.. ik denk dat je het album shades of blue bedoeld?

Heb niet echt de albunnamen erbij gezet idd. Ik bedoelde idd The Craft van Blackalicious.
Bij De La Soul kan ik erg genieten, ik vind ik ook echt een goede cd, Three Feet High and Rising.
Bij Madlib bedoel ik inderdaad Shades of Blue.

Lozers als 50 cent en the Game (ja, hij ook!) bestormen de ranglijsten en in Nederland zijn alle 12-jarige meisjes fan van Bange Frans en Ali B: basisschoolhiphop met basisschoolrijmpjes. Wat op de box langskomt qua hiphop is om te huilen, met een uitzondering daargelaten.

Ik ben het hierow wel met de Klever eens. Ik moet mezelf verdedigen omdat ik shit van Yes-R en 50 Cent niet vet vind!! "hip-hop" staat in hetzelfde rijtje als Frans Bauer, Jan Smit en Trance energie. Ik vind het persoonlijk meer HIP-POP, gewoon popmuziek die zoveel mogelijk geld in het laadje moet brengen. Als je zegt dat je hip-hop vet vind komen er idioten met cd's van k-liber aansnellen!!!???

Ik wordt er zo moedeloos van en ga me steeds meer tegen die troep afzetten. En zo ga je, met de goede muziek die je al kent als bagage, op een muzikale wereldreis om de onbekendere ( voor mij dan ) muziek te ontdekken. Ben nu een jaartje echt op speurtocht en heb al flink wat gevonden!

onder andere heb ik Supastition ontdekt, hij staat nog niet op musicmeter, maar ik zal de cd's ff toevoegen. Zker een aanrader voor mensen die houden van bijv. Little Brother en The Foreign Exchange ( op 't moment echt een favoriet van me! ). Ik heb gisteren ook Sage Francis gekocht. Supervet! En ook ben ik nog benieuwd naar Buck 65, alleen er staan maar weinig reacties hier..... is er iemand die 'm kent en ff zijn mening wil geven??

Vizzle schreef:
En ook ben ik nog benieuwd naar Buck 65, alleen er staan maar weinig reacties hier..... is er iemand die 'm kent en ff zijn mening wil geven??

Ik ken This Right Here Is Buck 65 van hem en dat vind ik een behoorlijk lekker plaatje. Heeft een beetje een alternatief countrysausje over zich heen. Zijn stem is redelijk laag en schor, wat zorgt voor een Johnny Cash-achtig sfeertje in de nummers (gemakkelijke vergelijking, want die noemt hij zelf ook regelmatig). Favorieten zijn het heerlijke Wicked and Weird en het schitterend mooie Cries a Girl. Ik moest het wel echt regelmatig beluisteren om het goed te gaan vinden, zeg ik er eerlijk bij. Op 3voor12 is overigens wat live-materiaal te vinden (verwacht bij het filmpje geen dansende en springende rapper met een attitude van "wie doet me wat", zeg ik er bij).

Een selectie van mijn favoriete moderne hiphop albums die nog niet genoemd zijn:

(afbeelding)

Haiku D'Etat - Haiku D'Etat
Luister maar eens naar het nummer Still Rappin!

(afbeelding)

Deltron 3030 - Deltron 3030

(afbeelding)

Quasimoto - The Unseen

(afbeelding)

Breakestra - The Live Mix, Pt. 2

(afbeelding)

Binary Star - Masters of the Universe

(afbeelding)

Jurassic 5 - Quality Control

(afbeelding)

(afbeelding)

Abstract Tribe Unique - Mood Pieces / South Central Thynk Taynk

Ik weet zeker dat je al deze platen heel goed zult vinden, want ze passen perfect in het rijtje wat jij al gepost hebt.

Mijn favoriete oudere school hiphop albums zijn:

(afbeelding)

Freestyle Fellowship - To Whom It May Concern...

(afbeelding)

A Tribe Called Quest - The Low End Theory

(afbeelding)

v/a - Project Blowed

Bijna vergeten:

(afbeelding)

Quannum - Quannum Spectrum

Geweldige groep artiesten met onder andere Blackalicious, Latyrx, Jurassic 5, Lyrics Born en DJ Shadow.

Zie hier mijn lijstje.

Snowman
2Pac - All Eyez on Me (1996)
2Pac - Loyal to the Game (2004)
50 Cent - Get Rich Or Die Tryin' (2003)
50 Cent - Guess Who's Back (2002)
50 Cent - The Massacre (2005)
8 Mile (2002)
Akon - Trouble (2004)
Big Punisher - Capital Punishment (1998)
Boogie Down Productions - Criminal Minded (1987)
D-12 - D-12 World (2004)
De La Soul - 3 Feet High and Rising (1989)
Death Row Greatest Hits (1996)
Dr. Dre - 2001 (1999)
Alternatieve titel: The Chronic: 2001
Dr. Dre - The Chronic (1992)
Eminem - Encore (2004)
Eminem - Marshall Mathers LP (2000)
Eminem - Slim Shady LP (1999)
Eminem - The Eminem Show (2002)
Eric B. & Rakim - Follow the Leader (1988)
Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
GangStarr - Step in the Arena (1991)
GZA - Liquid Swords (1995)
Ice Cube - Death Certificate (1991)
Jay-Z - Reasonable Doubt (1996)
Jay-Z - The Black Album (2003)
Mobb Deep - The Infamous (1995)
N.W.A. - Greatest Hits (1996)
Nas - Illmatic (1994)
Nas - It Was Written (1996)
Nas - Stillmatic (2001)
Public Enemy - It Takes a Nation of Mill... (1988)
Royce da 5'9" - Rock City (2002)
Snoop Dogg - Paid tha Cost to Be da Bo$$ (2002)
Snoop Doggy Dogg - Doggystyle (1993)
Talib Kweli - Quality (2002)
The Game - The Documentary (2005)
The Notorious B.I.G. - Ready to Die (1994)
Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Cha... (1993)

Shurik'n - Ou Je Vis, heel goed!

Kijk dan ook voor de andere IAM- solo projecten: Akhenaton - Sol Invictus
Freeman f/ K.Rhyme le Roi - L'Palais de Justice

Ikzelf ben persoonlijk een groot liefhebber van Dirty South hiphop, geef het een luisterbeurt:

UGK - Ridin' Dirty
Chamillionaire - The Sound of Revenge
Bun B - Trill
Paul Wall - The People's Champ
Slim Thug - Already Platinum
Outkast - Aquemini
Goodie Mob - Soul Food

Snowman schreef:
8 Mile (2002)
Akon - Trouble (2004)
D-12 - D-12 World (2004)
Dr. Dre - 2001 (1999)
Eminem - Encore (2004)
Nas - Illmatic (1994)
Nas - Stillmatic (2001)

en ik maar denken dat het om GOEDE hip-hop ging

hip-hop quality....... het meeste wat in deze lijst staat hoort niet op deze topic thuis vrees ik!

ok ok, zo erg is het nou ook weer niet..... maar tis toch niet de lijst die je hier verwacht..... ik zou hem inieder geval hier niet plaatsen.... 50 cent.... tja....

Ik heb trouwens ff albums toegevoegd van Skinnyman en Supastition..... zker de moeite waard!!!!!

Snowman schreef:
8 Mile (2002)
Akon - Trouble (2004)
D-12 - D-12 World (2004)
Dr. Dre - 2001 (1999)
Eminem - Encore (2004)
Nas - Illmatic (1994)
Nas - Stillmatic (2001)

gwn wat standaard 21 eeuws rap albums met wat klasiekrs toegevoegd, die hij waarsgijnlijk niet eens kende, om indruk te maken of zogenaamd als kenner over te komen (zie je met1 als je eric b en rakim en 50 cent in 1 lijst ziet staan)

De Klever
De Klever schreef:
Lang was het mogelijk om hiphop te luisteren zonder je te ergeren aan andere stoorzenders in het genre. Dat is nu definitief afgelopen. Emimem ging de clown uithangen met zijn D12 crew en is hier nooit meer van hersteld. Lozers als 50 cent en the Game (ja, hij ook!) bestormen de ranglijsten en in Nederland zijn alle 12-jarige meisjes fan van Bange Frans en Ali B: basisschoolhiphop met basisschoolrijmpjes. Wat op de box langskomt qua hiphop is om te huilen, met een uitzondering daargelaten.

Snowman, voortaan eerst even de topicstart doorlezen ok?

Braille en Aesop Rock klinken heerlijk, ben ze net aan het luisteren.

Muziek die ik al wel heb maar nog moet luisteren: Jurassic 5, Cunninlynquists, Cage en Cee-lo.

Heb toch het idee dat ik op de goede weg ben..

Snowman
Ik had het door gelezen, wat is er niet goed aan Get rich or die trying? Ja ik luister ook naar The Roots, Talib kweli maar om te zegen dat het beter is blijf smaak/mening.

De Klever
Snowman schreef:
Ik had het door gelezen, wat is er niet goed aan Get rich or die trying?

Ik denk dat de meeste mensen die reageren op deze topic heel goed het verschil weten tussen mensen die muziek maken voor de muziek en mensen die muziek maken voor het geld..

Snowman schreef:
Ja ik luister ook naar The Roots, Talib kweli maar om te zegen dat het beter is blijf smaak/mening.

Ik hou het op gezond verstand.

Snowman
De Klever schreef:
(quote)

Ik denk dat de meeste mensen die reageren op deze topic heel goed het verschil weten tussen mensen die muziek maken voor de muziek en mensen die muziek maken voor het geld..

(quote)

Ik ontken ook niet de er geen verschil is. Maar wat maakt underground hip-hop beter was de vraag.

Snowman schreef:
(quote)

Ik ontken ook niet de er geen verschil is. Maar wat maakt underground hip-hop beter was de vraag.

Underground of commercieel ? Ok daar kan ik nog inkomen als ik je lijst zie........ Maar Akon staat er ook in!?? Vind je zelf ook niet dat dat de plank totaal mis slaat als het op hip-hop gaat ???

De Klever schreef:
(quote)

(quote)

Klever, hang zo niet de moraalridder uit van " 50cent is slecht en commercieel ..... ". Al is hij niet meer zo best.

Nou dat tweede mag je wel een feit noemen. Feit blijft ook dat bijna geen enkel album uit de lijst van Snowman aansluit bij de bedoeling van dit topic.

gwn wat standaard 21 eeuws rap albums met wat klasiekrs toegevoegd, die hij waarsgijnlijk niet eens kende, om indruk te maken of zogenaamd als kenner over te komen (zie je met1 als je eric b en rakim en 50 cent in 1 lijst ziet staan)

Je kan toch best van verschillende muziek houden?? Dus hij houdt van 50 cent... wilt hij dan als kenner overkomen?

Ik kan er echt niet tegen als mensen bijv zeggen dat als je van rock houdt je neit van hiphop mag houden..
Onzin

Gast
geplaatst: vandaag om 23:42 uur

geplaatst: vandaag om 23:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.