MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De toppers in de hedendaagse R&B

zoeken in:
Welke R&B artiesten van hedendag vind je goed? En nog belangrijker: waarom????

Omdat het zo enorm storm loopt begin ik zelf maar.

Mattafix:

Mattafix, oftewel Matters Fixed, bestaat uit het bizarre duo Marlon Roudette en Preetesh Hirji, de ene geboren en getogen in het Caraïbische Sint-Vincent, de andere een Londense Indiër. Beide heren vormen de ruggengraat van een van de meest soulvolle groepen die we sinds lange tijd verwelkomd hebben. Dankzij een intelligente mix van onder meer soul, electro, hiphop en reggae weten ze met Signs Of A Struggle een debuut af te leveren dat menig Amerikaanse collega het nakijken geeft.

De prachtige single Big City Life teistert tegenwoordig de radiogolven en geeft perfect de symbiose tussen de verschillende stijlen weer die het album zo onweerstaanbaar maken. Ook "Gangster Blues" heeft hitpotentieel te over dankzij enkele aanstekelijke dreunen die intelligent gekoppeld worden aan steeldrums en akoestische gitaren.

"Passer By" speelt de kaart van de soul uit door warme klanken op een bed van akoestische gitaren uit te spreiden, waarna op "To & Fro" gespannen violen de song aankleden, opdat Roudettes zachte stem voluit zou kunnen gaan. De hoge stem van Roudette blijft dan ook een grote troef. De man wisselt een ijle, soulvolle stem geregeld af met raps, doorspekt met een typisch patois. Hierdoor weet hij zich niet alleen van andere rappers te onderscheiden, maar ook zijn beperkingen als rapper omzeilt hij handig op deze manier.

Op "Everyone Around You" wordt voorzichtig naar de jaren tachtig gehint met stotterende drums en meeslepende keyboards. Een opzwepende piano zorgt op "Clear And Present Danger" voor een onrustige melodie die knap gecounterd wordt door zacht aanzwellende gitaren, terwijl een op hol geslagen drumritme geen kamp kan kiezen. Ook op de andere songs toont het duo, al dan niet bijgestaan door derden, wat het in zijn mars heeft. De weemoed van "Older", het sterk Brits gekleurde "Impartial" of het door kille gitaarklanken gedragen "Means" ademen allen eenzelfde sfeer uit, hoewel ze in se sterk verschillend zijn.

Op tekstueel vlak lijken we ver verwijderd van de machopraat die maar al te vaak in dergelijke songs doorklinkt. "When you're cold and battered, all you want is to know you matter to someone (…) with marks against my shoulder, I feel like I'm older than I am" klinkt het zacht in "Older". Ook "I To You" blijkt ondanks een bevreemdende vrolijkheid introspectrief te zijn: "I'm a stranger in your town, I'll be a friend if you let me." Toch sluipt hier en daar ook voorzichtig maatschappijkritiek in de songs door, zoals in "Impartial": "Why do we fight in your name? (…) And do you ever answer my prayers? (…) Do I have the right to write this down? Without heresy pointing a finger at me."

Mattafix brengt met Signs Of A Struggle opnieuw het bewijs dat heden ten dage de interessantste urban music uit Groot-Brittanië komt en niet uit Amerika, waar men maar al te vaak succesverhalen zoals Kanye West en The Neptunes eindeloos uitmelkt en kopieert tot elke smaak er uit verdwenen is. De geniale mix van soul, reggae, hiphop, electro en zowat de hele muziekgeschiedenis zorgt er net voor dat Signs Of A Struggle een album geworden is voor de ladies and the gents

Alstublieft, en nu luisteren met zn allen.

wauw, wat een een ongelovelijke stroom van berichtjes

Cath schreef:
wauw, wat een een ongelovelijke stroom van berichtjes

Gaan we lopen katten

Heb het hier al moeilijk genoeg als R&B/Nu-Soul liefhebber.

Floetry, Rahsaan Patterson, R. Kelly, Jaheim, Raphael Saadiq, John Legend, Alicia Keys, Musiq Soulchild, John Forté, Bilal.

Al zullen sommige ook wel in het Soul-hokje geplaatst worden.

Reijersen schreef:
(quote)

Gaan we lopen katten

Heb het hier al moeilijk genoeg als R&B/Nu-Soul liefhebber.

aaaah..
Zo was het niet bedoeld hoor.
Veel succes met dit topic.

Iemand al Mattafix ten gehoren laten brengen??

Ik ben nog in dubio over Big City Life. Ergens wel een lekker nummer maar ergens ook helemaal niet. Misschien het album eens proberen.

Ik raad het je alleen maar aan.

Nog een tip van mij kant is het album van Urban Mystic. Het album heet Ghetto Revelations. Heb m toegevoegd op de site ook. Goeie R&B.

Reijersen schreef:
Nog een tip van mij kant is het album van Urban Mystic. Het album heet Ghetto Revelations. Heb m toegevoegd op de site ook. Goeie R&B.

Leuk zo'n monoloog!

Sorry, maar je kan beter in de header zetten dat er bij reactie een reis naar Spanje wordt verloot.

Ach, zoals met wel meer topics, komt het vanzelf wel goed met de animo naarmate het drukker wordt op de site. Je zal zien dat over een jaar of twee dit topics ook 150 pagina's telt en Reiersen te boek staat als de R&B-keizer van MuMe.

herman schreef:
Ach, zoals met wel meer topics, komt het vanzelf wel goed met de animo naarmate het drukker wordt op de site. Je zal zien dat over een jaar of twee dit topics ook 150 pagina's telt en Reiersen te boek staat als de R&B-keizer van MuMe.

Ja ik zal inderdaad nog even verder dromen.
Maar zal volhouden met het respresenten van nu-soul en R&B op deze site. Misschien komt er idd ooit eens animo voor.

Zeker weten. De aanhouder wint! P.s. wanneer je een vergelijking maakt met Radiohead gaat "iedereen" luisteren. Maakt niet uit welk genre!

bloempje24 schreef:
Zeker weten. De aanhouder wint! P.s. wanneer je een vergelijking maakt met Radiohead gaat "iedereen" luisteren. Maakt niet uit welk genre!

Haha, bedankt voor de tip.

Wat ik echt helemaal fantastisch vind (kippenvel, rillingen langs de ruggengraat, dat soort dingen) is Beautifully Human: Words and Music Vol. 2 van Jill Scott. Ik hou niet zo heel erg van die softe R&B enzo en nu-soul trek ik alleen in sommige gevallen/buien, maar dat album is echt fantastisch. Misschien komt het omdat het wat gevarieerd is, scheut soul, scheut R&B, snufje jazz. Sowieso zingt ze alsof haar leven er vanaf hangt. En die teksten gaan nogal wat dieper dan ik-hou-van-jou-ik-blijf-je-trouw. Staat sinds kort ook in mijn top 10.

Daar heb je ook meteen een favoriet van mij te pakken psychonaatje. Ik plaats Jill Scott toch wel onder de nu-soul.
Beautiful Human is ook stukken beter als haar 1e album.

Reijersen schreef:
Mattafix

^ Ben hier overigens wel benieuwd naar. Zag 't album vandaag nog bij de FRS liggen. Misschien dat ik die deze week nog ga halen.

Ik presenteer jullie: RAY J.

Broertje van Brandy. Vond het nooit zo goed, maar zijn laatste album Raydiation klinkt toch wel erg lekker om te laten liggen.

Sean Paul die maakt lekkere muziek, met zo'n vette bass ertussen, zoals bij temperature .
Daar kan ik wel een tijdje naar luisteren.
Qua R&B vind ik Alicia Keys de beste muziek maken, lekkere muziek om een avondje op te chillen.

Beste vriend, Sean Paul is geen R&B.

Oh ik dagt dat het hier over R&B en Hiphop ging... sorry...

Sean Paul maakt ook geen hiphop.

herman schreef:
Sean Paul maakt ook geen hiphop.

Als je hiphop ruim neemt.. kan het misschien wel ergens tussen worden gepropt

Urban Mystic is een zeer begenadigd zanger. Geen standaard R&B zanger,maar juist iemand die eens wat anders probeert. Zijn sterkste punt zijn zn teksten en zijn zeer eigen stemgeluid.

Ne-Yo heeft een geweldig album gemaakt. Natuurlijk wel erg commercieel, maar echt helemaal niks mis mee. Zeker het proberen waard.

Reijersen schreef:
Urban Mystic is een zeer begenadigd zanger. Geen standaard R&B zanger,maar juist iemand die eens wat anders probeert. Zijn sterkste punt zijn zn teksten en zijn zeer eigen stemgeluid.

Leuk inderdaad, ik zal maar niet gaan zeggen dat iedereen Rihanna moet gaan luisteren, daar begin ik niet meer aan

Alicia Keys, Beyonce en Corrine Bailey Rae zijn erg leuke goeie zangeressen die (volgens mij) ook wel in dit straatje horen.

jowietje schreef:
(quote)

ik zal maar niet gaan zeggen dat iedereen Rihanna moet gaan luisteren, daar begin ik niet meer aan

Is toch ook pop met een beetje reggae.

Ik vind het een mix tussen RnB, Pop en Reggea. Met Reggea bij de meeste nummers overheersend.

ik vind Joss Stone zo leuk

Gast
geplaatst: vandaag om 16:00 uur

geplaatst: vandaag om 16:00 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.