MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Qua teksten, kan dit??

zoeken in:
eazyfan
Nouja ik vroeg me iets af, kan een tekst die bvb alleen gangsta is,beter zijn dan een track die over iets groot gaat,bvb Survival Of The Fittest (als gangsta-track) tegenover Peruvian Cocaine, ik bedoel de ene is maar gangsta maar diep, de andere gaat over een ruimer onderwerp.mijn mening is dat het onderwerp niet zoveel uitmaakt, deels wel maar het gaat mij meer over de raps, en hoe ze gebracht worden.
wat is jullie mening?

Mijn mening is dat het onderwerp vrijwel alles uitmaakt. Hoe leuk je over wapens mag rappen, het blijft niet veel voorstellen. Hoe simpel je ook over kinderarbeid rapt, het blijft iets ernstigs.

HedKandi
thomzi50 schreef:
Mijn mening is dat het onderwerp vrijwel alles uitmaakt. Hoe leuk je over wapens mag rappen, het blijft niet veel voorstellen. Hoe simpel je ook over kinderarbeid rapt, het blijft iets ernstigs.

Dan gaat jou voorkeur dus uit naar de "niets voorstellende rap"?, aangezien je (top 3, Dre en Snoop) teksten over whores, bitches, hennesee en chronic gaan.

Ehhh, tsja ik vind het leuk als het echt ergens over gaat en er dus ook een kern van waarheid en/of gevoel in zit.
Maar daarentegen kan ik ook heel goed luisteren naar raps die misschien niet echt ergens over gaan, maar die gewoon lekker klinken, het juist afstemmen van woorden waardoor het geheel een prettig gehoor word kan ik ook waarderen, maar dan niet op zo`n manier als bijvoorbeeld Brainpower dat doet ma dan wel weer zoals Snoop dat kan.

als je maar niet loopt te pronken met je gangsta status terwijl niemand in die hood je ziet als gangster maar als stripper lol....

ik hou in ieder geval van echte lyricsm.... (nas, chino,gza en canibus for example) en niet van die meerendele neppe "gangsta-shit"

Misty44 schreef:
maar dan niet op zo`n manier als bijvoorbeeld Brainpower dat doet ma dan wel weer zoals Snoop dat kan.

Kan juist erg genieten van Brainpower, dat spelen met woorden vind ik geweldig. Voor mij zijn er twee typen goede teksten: Zware, ernstige teksten over dingen die ertoe doen of teksten die grappig zijn met veel woordspelingen enz. Zo had 2Pac het meer op het eerste type. En een Biggie rapte ook vaak grappig over sex bv. Al met al blijven de goed gevonden zinnetjes mij het meest bij; de 'grappige' teksten dus. Maar dat is een kwestie van smaak. Een opening als in Warning...:

"Who the fuck is this? Pagin me at 5:46
in the mornin, crack of dawn an'
now I'm yawnin, wipe the cold out my eye
See who's this pagin me - and why"

...vind ik geweldig, terwijl het eigenlijk nergens over gaat, het is de simpelste vorm van storytelling. Toch geniet ik van het gerijm dat elkaar in rap tempo opvolgt (mornin, dawn an', yawnin).

Om deze redenen vind ik Method Man ook beter dan Raekwon terwijl ik ook wel weet dat Raekwon op punten beter is.
Al met al vind ik de poezie van een tekst belangrijker dan de tekst zelf. Maar het een kan het ander wel degelijk compenseren. Dus een zwakke poeet die goede dingen te melden heeft kan ik zeker waarderen.

wie de rijmen van brainpower ook maakt, het rijmt allemaal prachtig, en is aardig bedacht, maar er zit na twee drie zinnen geen logica meer in, juist omdat hij alles zoveel laat rijmen, ik haat dat nog het meeste van alles, rap dan maar over guns, pimps en bitches das beter als dat rijmen wat nergens toe lijdt.

Dr.Greenthump
Niek mooi gesproken hoor! Ben het volkomen met je eens behalve het feit dat je Biggie associeerd met het tweede type van teksten. Tupac had meer dezelfde stijl van rappen (niet negatief bedoelt) vaak relealistische, harde teksten, maar mist de rijmschema's van Biggie. Brooklyn's Finest himself zweeft een beetje tussen deze 2 groepen in. Valt niet echt te nuanceren, maar hij heeft zeker een aantal tracks die binnen de eerste categorie vallen zoals Juicy en Suicidal Thoughts om maar iets te noemen. In ieder geval geef je een mooi voorbeeld met die intro van Warning en ook ik vind het meesterlijk. In dit geval hoeft de inhoud niet orgineel of sterk te zijn, maar het is wel zo effectief. En ook om diezelfde redenen vind ik Method Man als mc ietwat doper dan Raekwon, hoewel ik Inspectah Deck zie als het genie van de Wu-Tang familie, maar dat terzijde. In principe zou een nummer over ''bitches'' dus net zo sterk kunnen zijn als een inhoudelijk diepgaan nummers en soms zelfs leuker

Kos
Ik snap niet waarom je die teksten moet vergelijken. Of ze nu politieke inhoud hebben, over bloempjes gaan of wapens of sex of over weet -ik-wat- voor onzin, dan kunnen ze a) nog steeds goed en apart zijn en b) de manier waarop de teksten gebracht worden is altijd belangrijk.

Het lijkt me niet zo fijn als alle hiphop over diepe filosofische of politieke toestanden zou gaan.

Dr.Greenthump
Dat is mijn punt toch ook ...

edit: die The Game, Snoop Dogg of Jay-Z topic is pas een zinloze vergelijking.

eminem zijn teksten zijn massas goed :>

Relax
Teksten zijn pas goed voor mij als de rijm kloppend met de zin is, het sterk is, overtuigend is of gewoon een prachtig onderwerp bespreekt.
IT, Gza, zelfs Rass Kass, Chino XL en wellicht Vinnie Paz met R.A The Rugged Man hebben unieke teksten of intelectuele of weer overtuigende.
Vinnie Paz die wel eens over Vietnam rapt en het zo goed naar boven toverd terwijl het een track is .. dat is goed.
Het album van 2pac - Me Against The World draait het om eerlijkheid en emotionele woorden, de beats die passen erbij en 2pac bespreekt het allemaal zeer goed.
Dan vind ik het pas goed.

Gast
geplaatst: vandaag om 16:25 uur

geplaatst: vandaag om 16:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.