MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip-Hop Top10 2006

zoeken in:
Pauper
Aangezien we kunnen voten voor de 10 beste albums van 2006 even een bijbehorende topic. Laat hier weten waar je op hebt gevote en een korte toelichting (als je daar behoefte aan hebt).

#1. Gnarls Barkley - St. Elsewhere

Op één Gnarls Barkley, toch wel naar mijn mening het album dat het complete paketje had. De toffe productie in de handen van Danger Mouse, het heerlijke soul-volle geluid van Cee-Lo, gewoon een stukje perfectie. Ook meteen de grootste verassing van 2006 denk ik wel.

#2. Opgezwolle - Eigen Wereld

Opgezwolle zette al in begin van het jaar een hele hoge lat voor het verdere werk dat zou gaan uitkomen. Orginele, maar vooral ook sterke, onderwerpen. Vreemde producties en dat allemaal in ons eigen landje.

#3. Oh No - Exodus into Unheard Rhythms

De tweede plaat van het broertje van Madlib was niet alleen voorzien van leuke experimentele producties en een goede lijst aan gastoptrends, Oh No zelf had ook genoeg te melden.

#4. Madlib - The Beat Konducta: Vol. 1-2: Movie Scenes[/i]

Een plaat vol korte, sfeervolle producties en geheel instrumentaal. Maarliefst 35 nummers die allemaal een geheel eigen stijltje hadden en bol stonden van orginaliteit en nieuwe geluiden.

#5. J Dilla - Donuts

Wat Madlib deed met zijn Beat Konducta Movie Scene's deed Dilla eigenlijk met Donuts, het laatste album waar hij persoonlijk de hand aan heeft gelegd helaas. Ook voorzien van korte-, aparte- en nieuwe geluiden.

#6. J Dilla - The Shining

Misschien niet het beste album van Dilla maar desondanks wel een van de betere albums die dit jaar verscheen. Een paar zwakke tracks opgevuld met een aantal gruwelijke producties van nieuw niveau.

#7. Jiggy Djé - Noah's Ark

Viel wellicht wat tegen na alle verwachtingen maar desondanks niet tegengevallen. Een album vol producties van Terilekst en de kritische rhymes van Jiggy zelf.

#8. Murs & 9th Wonder - Murray's Revenge

Niet echt meer orgineel na 3:16 maar toch gewoon leuk als toetje na die fantastische plaat. De typische 9th Wonder producties en de soms wat vreemde teksten van Murs maakt het een van mijn favorieten van 2006.

#9. Aceyalone & RJD2 - Magnificent City

Deze plaat puur om de muziek gekozen inplaatst van de MC waar het eigenlijk om draaid. Gewoon een hele dikke productie uit de hand van RJD2 en hoewel deze vergeleken met het oudere werk iets wat tegenviel vond ik het alles behalve slecht.

#10. The Roots - Game Theory

De nieuwe Roots was wederom een stuk anders dan het voorgaande werk van de mannen, dat de dood van Dilla hier waarschijnlijk een grote rol in heeft gespeeld zou mij niet verbazen. Een hele leuk vernieuwd Roots geluid.

eazyfan
1. Tim Dog - The BX Warrior (2006)
2. Chino XL - Poison Pen (2006)
3. Army of the Pharaohs - The Torture Papers (2006)
4. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell (2006)
5. Ice Cube - Laugh Now, Cry Later (2006)
6. M.O.P. - Ghetto Warfare (2006)
7. Nas - Hip Hop Is Dead (2006)
8. The Game - Doctor's Advocate (2006)
9. 2Pac - Pac's Life (2006)
10. Mobb Deep - Blood Money (2006)

Maar er komen nog vette hiphopalbums uit dus dit verandert zeker nog.

eazyfan
1. Tim Dog - The BX Warrior (2006)
3. Army of the Pharaohs - The Torture Papers (2006)
5. Ice Cube - Laugh Now, Cry Later (2006)
6. M.O.P. - Ghetto Warfare (2006)
7. Nas - Hip Hop Is Dead (2006)
8. The Game - Doctor's Advocate (2006)
9. 2Pac - Pac's Life (2006)
10. Mobb Deep - Blood Money (2006)

Verandert zeker nog.

Dr.Greenthump
Hoezo nou weer Blood Money en Doctor's Advocate .. ? Ik bedoel het zijn nou niet de beste albums 2006. Oké het blijft persoonlijk natuurlijk, maar vind jij die dan echt zo dope. Dacht dat je een hekel had aan de nieuwe Mobb Deep

Relax
Pauper schreef:
Top 10 van Pauper je weet toch!1!~~!1!!!!!

Kerel wij hebben gewoon bijna HETZELFDE damn

1. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell (2006)
3. Murs & 9th Wonder - Murray's Revenge (2006)
4. Ghostface Killah - Fishscale (2006)
5. The Lost Children of Babylon - The 911 Report: The Ultimate Conspiracy (2006)
6. Oh No - Exodus into Unheard Rhythms (2006)
7. Jiggy Djé - Noah's Ark (2006)
8. Skyzoo & 9th Wonder - Present Cloud 9: The 3 Day High (2006)
9. The Roots - Game Theory (2006)
10. Aceyalone & RJD2 - Magnificent City (2006)

-01. Opgezwolle - Eigen Wereld.
Sowieso mijn favoriete album. Fantastische beats van Delic die elke gemoedstoestand goed weergeven. MC's voelen dat perfect aan, er vertellen de waarheid.

-02. Gnarls Barkley - St. Elsewhere
Voor mij geen verassing. Fantastische zanger met één van de talentvolste producers op deze aarde. Waar de glamoreuze strings en de souvolle koortjes er bij Kanye en Timbo vaak wel erg dik opliggen, doet Danger dit heerlijk subtiel. Cee-Lo etaleert zijn stem weer en of dit nou binnen hiphop of soul valt, maakt geen fuck uit.

-03. Ghostface Killah.
Eén van mijn favoriete MC's gaat weer heerlijk tekeer. Bevat classic 9 Milli Bros.

-04. The Roots - Game Theory.
Nog één van mijn favoriete MC's spitte weer een nieuw album vol. Volgens mij heeft The Roots nog iets meer potentie, maar dit was zeker weer ruimvoldoende. Af en flink rockend, soms zwoele R 'n B, bonkende Black Thought-verses, en muzikaal altijd sterk.

-05. Jiggy Djé - Noah's Ark.
Dope gast, fantastische MC. Het kwam er absoluut niet allemaal uit, maar het album luistert lekker weg. Er staan ook wel een paar fillers op, wat erg jammer is. Waarom moeten er tracks op, waarin hij het alleen over zijn eigen faam heeft, laat hem die liever waarmaken. Maar om positief te blijven, De Eerste Dag, De Kleren van de Keyser, Positivisme en vooral Equinox horen bij het beste wat de Nederlandse hiphop ooit heeft voortgebracht.
Terilekst bewijst zich als één van Neerlands beste producers, en onderscheidt zich van de internationale hiphop door uitsluitend Nederlandse samples te gebruiken.

Pauper
Eigenlijk best wel een telleurstellend jaar.

1. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
Lijkt me duidelijk.

2. The Roots - Game Theory (2006)
Vind ik misschien wel het beste Roots-album tot dusverre. Echt groot respect voor deze artiesten. Ze blijven verrassen met nieuwe frisse goed platen. Die classic moet toch een keer komen...

3. Outkast - Idlewild (2006)
Vind dat deze ondergewaardeert is dit jaar. Staan veel nummers op en ruim 2/3 daarvan is gewoon heel goed. Zeker niet de beste, maar ook zeker niet de slechtste van Outkast.

Tsja, JMT heeft eigenlijk nog nooit echt teleurgesteld. Maar de platen lijken allemaal wel wat op elkaar. Gelukkig voor Vinnie en gevolg verveelt de stijl niet snel. Leuke plaat.

5. Busta Rhymes - The Big Bang (2006)
Dit zal velen verbazen dat ik deze zo hoog heb. Maar ik luistere hem laatst terug na hem een tijdje niet gehoord te hebben, en toen merkte ik dat ik hem toch wel erg goed vond. Met een aantal topproductie, paar leuke gasten en een Busta die niet verrast ofso, maar wel genoeg in huis heeft om een album te vullen.

6. Bronze Nazareth - The Great Migration (2006)
De meest onbekende plaat in dit rijtje. Bronze Nazareth is een rapper/producer welke in de leer is geweest bij the RZA. En dat hoor je terug. Geen echt bekende (Wu) gastartiesten. Maar de rappers op dit album (net als BN zelf) zijn best goed. Ook de productie is soms gewoon supergoed. Album mist wat kwaliteit injecties om echt een topper te zijn.

7. Snoop Dogg - Tha Blue Carpet Treatment (2006)
Zoals bij zovelen, heeft ook Snoop mij verbaast met dit album. Veel nummers die gewoon lekkere pure hiphop zijn. Niet buitengewoon goed, maar heerlijk om gewoon op te zetten. En Snoop lijkt hier meer aandacht aan zijn raps te hebben besteed dan op R&G. Leuk album!

8. Ghostface Killah - Fishscale (2006)
Gewoon leuk dit album. Paar toptracks met oa The Champ en 9 Milli Bros, en verder gewoon voldoende. Leuk om erbij te hebben.

9. Method Man - 4:21 the Day After (2006)
Beetje hetzelfde verhaal als Ghostface-album, ware het niet dat deze wat minder Wu-Tang overkomt. Hoeft geen minpunt te zijn, maar is dat bij mij wel.

10. Nas - Hiphop is Dead
Viel me tegen, maar Nas blijft toch wel een topmc die hier van een paar aardige producties leuke tracks maakt. Samenwerking met Jay-Z is geslaagd, maar het statement maken 'hiphop is dood' is niet echt overgekomen...

luc011190 schreef:
-01. Opgezwolle - Eigen Wereld.
Sowieso mijn favoriete album. Fantastische beats van Delic die elke gemoedstoestand goed weergeven. MC's voelen dat perfect aan, er vertellen de waarheid.

Dat weet je nooit zeker, natuurlijk.

Dat valt wel mee, ik zie een heleboel goede albums niet terug in de rijtjes hierboven. De nieuwe albums van Mos Def, Jurassic 5, People under the stairs,...

Dr.Greenthump
Vraag me eigenlijk ook af of dit jaar nu zo slecht is. Het zal wel te maken hebben met het feit dat men nog niet alles heeft ontdekt. Misschien dat ik tegen de tijd van 2007 pas alle paraltjes gevonden heb. Dit geld wellicht voor bijna elk jaar. Daarnaast is er misschien niet zo veel dope shit (van dit jaar) in de Hiphop te vinden, maar er zijn nog genoeg andere genres waar wel leuke dingen zijn uit gekomen. Overigens zie ik ook veel dezelfde artiesten (ook in mijn Top 10) en komt het er op neer dat de meeste hier voornamelijk het bekendere werk hebben benadert.

Ik ken niet veel uit 2006 maar heb toch maar een top 10 gemaakt:

1. Army of the Pharaohs - The Torture Papers

Een van de beste hiphopalbums van de afgelopen jaren. Deze undergroundgroep (opgezet door JMT) bevat stuk voor stuk top-MC's (o.a. Apathy, King Syze, Crypt the Warchild en Vinnie zelf natuurlijk), scherpe teksten maar vooral geweldige producties. Stoupe produceerd geen enkele track, maar toch creëren de tamelijk wat minder bekende producers een echt JMT-sfeertje. Echt pure underground rap, zoals underground moet zijn. Battle Cry prijs ik echt de hemel in, nu al een klassieker. Echt een aanrader als je van underground houdt.

2. Opgezwolle - Eigen Wereld

Een van de beste Nederhop albums allertijden. Briljante lyrics van Stick en Rico in combinatie met Delic's geweldig leuke producties zorgen voor een echt sfeertje waarbij je nooit je aandacht verliest. Hier mag ons land echt trots op zijn.

3. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell

JMT, mijn favoriete underground-act, komt met een album die uiteindelijk (net als alle JMT-albums) gewoon top is. Qua productie ietjes minder dan zijn voorgangers, maar Vinnie dropt op dit album zijn beste teksten in zijn carriëre. Maar niet Vinnie steelt de show (helaas alwéér niet nee), maar R.A. the Rugged Man heeft naar mijn mening dé verse van het jaar op Uncommon Valor. Een klein stukje van zijn verse:

Call me Thorburn, John H. Staff Sergeant, Marksman
Skilling, killing, illing
I'm able and willing
Kill a village elephant, rape and pillage your village
Illegitimate killers, US Military guerillas
This ain't a real war, Vietnam shit
World War II, that's a war, this is just a military conflict
Soothing, drug-abusing, Vietnamese women screwing
Sex, scampling and booz, and all the shit is amusing

Kortom, weer een goed album dus van Vinnie en Stoupe.

4. Chino XL - Poison Pen

Het enige album van Chino die ik (tot nu toe) heb. Als je Chino hoort, en daarna naar zijn foto kijkt kun je niet geloven dat dat dezelfde man is, maargoed dat terzijde. Dit album is puur punchlines, gespit op redelijke tot goede producties. Maar toch luister ik dit album meer om Chino en zijn lines, want vaak heb je echt zo'n gevoel van: weeeeeyoooooo (je weet wel). Het zijn er teveel om op te noemen, ga het album dus zelf maar checken.

5. Ghostface Killah - Fishscale

Gewoon een erg leuk album met een erg leuk sfeertje. Helaas iets teveel skits, maar slechte nummerszijn moeilijk te vinden. 9 Milli Bros is het hoogtepunt van het album, ook The Champ is erg vet.

6. Busta Rhymes - The Big Bang

Voor mij misschien wel het meest verrassende album van 2006. Dr. Dre levert naar mijn mening zijn beste producties uit 2006 op dit album. Zijn geproduceerde nummers Get You Some, How We Do It Over Here, Don't Get Carried Away en Legend Of The Fall Offs zijn stuk voor stuk voortreffelijk. Busta zelf speelt op safe, maar stelt zeker niet teleur als MC op deze plaat. Vind Busta nog steeds een unieke MC. Maar dus vooral qua productie een topalbum.

7. Ice Cube - Laugh Now, Cry Later

Ook dit album verraste me toen ik hem voor het eers horen. Ik verwachte een erg commerciël album van Cube die nog eventjes snel wat centen binnen wou halen. Uiteindelijk staan er nog wel van dat soort nummers op (ik noem de Lil' Jon-producties, bah), maar uiteindelijk heeft Cube toch nog wel een erg leuk album neergezet. Zelfs zijn lyrics vielen me mee. Smoke Some Weed, Laugh Now Cry Later, The Nigga Trapp, Growin' Up, Click Clack - Get Back en Spittin' Pollaseeds zijn gewoon allemaal leuke en/of vette nummers. Cube brengt op veel momenten weer eventjes het ouderwetse westcoastsfeertje terug.

8. The Roots - Game Theory

Tja, gewoon goed werk van The Roots die hun eigen stijl keurig behouden op deze plaat. Klink als één geheel, raps zijn goed, maar ook op de lyrics is totaal niks aan te merken. Helaas miste ik één of meerdere échte uitschieters, waardoor het cijfer wat lager is uitgevallen.

9. Snoop Dogg - Tha Blue Carpet Treatment

Ik ben er nog steeds niet achter waarom ik die album nou zo goed kan pruimen, maar dat maakt me eigenlijk niks meer uit. Het gaat eigenlijk (bijna) overal nergens over maar toch is de sfeer op dit album uitermate prettig. Net als Cube weet ook Snoop hier weer een westcoastsfeertje neer te zetten. Lyrics zijn schandalig op dit album (a Bitch I Knew, Which One Of You), maar zó slecht dat het gewoon vermakelijk is. Hier en daar dan wel een meer serieuzere track, zoals Round Here en Imagine. Maar ook Snoop heeft me dus verrast dit jaar.

10. Vinnie Paz - The Sound and the Fury

Een mixtape is dit dacht ik van JMT's rapper Vinnie Paz. Er staan veel nummers op die officiël op albums staan van verschillende Babygrande-artiesten, maar veel maakt dat niet uit. Staan veel erg vette nummers op, ook Canibus dropt weer even een vette verse op het nummer Liberal Arts. Een fijne mixtape om even tussendoor te luisteren. Silence And I vind ik het beste nummer.

MJ_DA_MAN schreef:

4. Chino XL - Poison Pen

Het enige album van Chino die ik (tot nu toe) heb. Als je Chino hoort, en daarna naar zijn foto kijkt kun je niet geloven dat dat dezelfde man is, maargoed dat terzijde. Dit album is puur punchlines, gespit op redelijke tot goede producties. Maar toch luister ik dit album meer om Chino en zijn lines, want vaak heb je echt zo'n gevoel van: weeeeeyoooooo (je weet wel). Het zijn er teveel om op te noemen, ga het album dus zelf maar checken.

Je zou dan echt I Told You So moeten checken. Heerlijke punchlines. En luister dan vooral naar Nunca. Alles klopt in dat nummer

eazyfan
herbertwest schreef:
(quote)

Je zou dan echt I Told You So moeten checken. Heerlijke punchlines. En luister dan vooral naar Nunca. Alles klopt in dat nummer
Nunca Beste Chino-track ooit.

1. Akir - Legacy (2006)
2. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven Kings in Hell (2006)
3. Inspectah Deck - The Resident Patient (2006)
4. Murs & 9th Wonder - Murray's Revenge (2006)
5. The Game - Doctor's Advocate (2006)
6. Swollen Members - Black Magic (2006)
7. The Roots - Game Theory (2006)
8. Jurassic 5 - Feedback (2006)
9. MF Grimm - American Hunger (2006)
10. Ghostface Killah - Fishscale (2006)

Vanaf nummer 5 heb ik de albums niet bijster veel geluisterd, maar op wat ik nog van de albums weet zoiets.

Trouwens verder niemand Akir in de list?

1 J Dilla - Donuts
Opgelofelijk lekker soulvolle hiphop beats.

2 Opgezwolle - Eigen Wereld
Ik luister al een aantal jaren niet meer naar nederhop. Deze toch maar aangeschaft. Internationale klinkende orginele producties en 2 goede mc's.
Zelfs een Fin op Last.fm vond de productie dik goed.

3 Gnarls Barkley - St. Elsewhere
Niet typisch hiphop, maar erg lekker klinkende nummers door de superstijl van Cee Lo en productie van Dangermouse.

4 Oh No - Exodus Into Unheard…
Vette gast mc's en dikke beats met funky samples van Galt MacDermot.

5 The Roots - Game Theory
Lekker album. Black Thought is weer op dreef.

6 Aceyalone & RJD2 - Magnificent City
Uitstekende productie van RJD2. maar een paar missers. Aceyalone is een dope mc.

7 Surreal & DJ Balance - Futu...
Dit album is gereleased op het label van Braille: Hiphop Is Music. Dit zal geen underground classic worden, maar Surreal glijdt als boter op die beats. De producties zijn relaxt en jazzy en een aantal nummers hebben een oldschool sound.

8 Glue - Catch as Catch Can
Ik vind de productie op dit album erg goed en onderscheidend. En Adeem is een intelligente en goede mc. Alleen zijn stem en flow zijn een beetje saai.

9 Anomaly - Long Road
Chille downtempo hiphop-achtige instrumentale tracks met veel lagen

10 People Under The Stairs - S...
Weer lekker album van PUTS.

Dit is mijn lijstje denk ik wel. Die laatste 4 hebben 3x één stem en 1tje met 4 stemmen. Dus niet slapen jongens.

net niet in mijn top 10:
- Madlib - Movie Scenes 1&2,
- Tanya Morgan - Moonlighting
- Mars Ill - Pro Pain
- Zion I & The Grouch - Heroes in the City of Dope
- Jel - Soft Money

MJ_DA_MAN schreef:

10. Vinnie Paz - The Sound and the Fury

ook Canibus dropt weer even een vette verse op het nummer Liberal Arts.

Beetje domme opmerking van mij, want dat nummer stond al eerder op het album Mic Club van Canibus . Maar nog blijft ie vet .

levenvergeten schreef:
(quote)

Dat weet je nooit zeker, natuurlijk.

Ach nee, en het is natuurlijk ook een beetje een cliché-uitspraak, rappers die de waarheid vertellen

Maarja, ik voel die gasten gewoon

Ik zie nergens P.O.S. - Audition. Voor mensen die het niet kennen probeer het eens.

Pauper
WeSSeL.. schreef:
Ik zie nergens P.O.S. - Audition. Voor mensen die het niet kennen probeer het eens.

Hmm, ik vond het niet waardig genoeg voor een plaatst in mijn top 10, sorry

Gast
geplaatst: vandaag om 23:09 uur

geplaatst: vandaag om 23:09 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.