MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Nederlandse 'bewuste' rappers

zoeken in:
Ik ben op zoek naar Nederlandse rappers met in hun teksten een zekere mate van sociale betrokkenheid, wat vaak neerkomt op 'politiek bewustzijn'. Ikzelf kom voorlopig niet veel verder dan Appa, die het vooral opneemt voor de jongere allochtoonse generatie, en Manu, die zich vooral verzet tegen Nederlands koloniale verleden. De politieke mening van Lange Frans en Baas B neem ik, uiteraard, niet serieus (genoeg). Verder zijn er nog tig, geloof ik, zoals RB Djan, die op het nieuwe album van Rocks Cohen heerlijk afkraakt, maar heel groot is mijn lijstje niet. Ik zou zeggen: brandt los!

Raymzter?

Raymzter is inderdaad dé bewuste rapper van Nederland: "Kutmarokkanen??!" "Vechten op het Schoolplein" "Vrouw of Bitch??". Als je het nog bewuster wilt zul je toch echt een bezoekje aan de ChristenUnie moeten brengen.

Hypnotick
Nul7Negen is zonder enige twijfel het beste wat je kunt vinden op dat gebied.

Raymzter doet helaas al jaren niets meer.

Typhoon is toch ook wel een heel 'bewuste' rapper te noemen. Hij is bewust van zichzelf en zijn daden.

Salah Edin?

Ik luister eigenlijk niet naar hem, maar volgens mij is hij best kritisch op de Nederlandse maatschappij...

Game schreef:
Salah Edin?
Die kun je denk ik niet serieus genoeg nemen, ik doe dat iig totaal niet.

raffael77
Ik vergeet nog een goede ondergewaardeerde rap groep.

Spoken Words die geheel op eigen houdje een mooie plaat heeft uitgebracht.

Ja dat is een erg goede plaat! Wat een producties
Nog bedankt Raf!

Manu, Appa en Salah Edin neem ik ook niet serieus. Vooral Manu en Salah Edin zijn net zo erg als Lompe Frans en Kneus B.

Als je Nederlandse MC's zoekt met maatschappelijk engagement dat zowel oprecht is als weldoordacht, moet je naar mijn idee vooral naar Typhoon, Nul7Negen en M.O. & Brakko luisteren. Het punt is bij hen alleen wel, dat het allemaal heel erg gericht is op hun eigen ervaringen. Hun nummers zijn geen muzikale manifesto's of iets dergelijks. Een nummer als 'Staat en de Straat' van M.O. & Brakko, wat ik echt meesterlijk vind, is verder ook weer te dubbelzinnig gebracht. De drie flapdrollen bovenaan dit bericht zijn wel heel direct, maar die hebben in mijn ogen al lang en breed aangetoond dat ze niet kunnen nadenken. Van het intellectuele vermogen van Jae'mel en Skafalau (van Stropstrikkers) ben ik ook niet onder de indruk, maar hun standpunt dat 'urban' vreselijk is, waardeer ik ten zeerste. En dat is ook wel een sociaal betrokken thema, lijkt me zo. Rico van Opgezwolle is tot slot natuurlijk ook heel erg geengageerd, en zeker niet op zijn kop gevallen. 'Electrostress' is misschien wel het meest eervolle Nederlandstalige rapnummer dat ik ken.

Gast
geplaatst: vandaag om 06:14 uur

geplaatst: vandaag om 06:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.