menu

Genres / Hip-Hop / Grime

zoeken in:
Arrie schreef:
(quote)

Mwah, vind ik niet echt dubstep. Maar dat is een andere discussie. (ik hou overigens zeker van grime, maar dat zie ik Kendrick niet zo snel doen, is juist een heel erg Engels genre)

Tja, nu dat de VS grime heeft ontdekt is de kans er wel.

IllumSphere schreef:
(quote)

Tja, nu dat de VS grime heeft ontdekt is de kans er wel.

Nu de VS grime heeft ontdekt? Huh? Heb je een voorbeeld?

FRIPI
Grime is er al jaren alleen maken de Amerikanen er een variatie net als bij Dubstep.

FRIPI schreef:
Grime is er al jaren alleen maken de Amerikanen er een variatie net als bij Dubstep.

Nogmaals: heb je een voorbeeld?

Arrie schreef:
(quote)

Nu de VS grime heeft ontdekt? Huh? Heb je een voorbeeld?

Kanye West die bij de Brits Awards samen met grime artiesten een optreden gaf, Drake zijn nieuwe plaat/mixtape heeft invloeden uit grime en hij heeft al meermaals zijn liefde voor grime besproken en dan het feit dat Skepta enorm succesvol is in de Verenigde Staten en meestal te zien is in de entourage van Kanye West.

En d'r is geen Amerikaanse variatie van Grime, ik weet niet van waar hij dat heeft.

FRIPI
Skepta is succesvol daar omdat hij crossover nummers maakt zoals deze
Skepta feat. Young Lord - "It Ain't Safe" (Official Video) - YouTube

Wat hij doet is een variant maken dat meer Trap is dan Grime. In dit geval Trap met zeikerige vocalen dat nu erg hype iis bij veel zogenoemde hiphop fans.

Ook dat nummertje van IllumSphere is Trap achtig. Gooi daar de zeer krampachtige vocalen bij van Kanye en voila een nieuwe Grime soort is geboren.

FRIPI
Hier een typisch Grime nummer.

AKALA - DAILY DUPPY - YouTube

Skepta heeft zijn succes helemaal niet te danken aan 'zogenaamde' crossovers nummers. Het is niet omdat er een beetje bass onder zit dat het plots trap is. Trap is een totaal ander genre. Het is alsof je even snel op Wikipedia hebt gekeken om mee te kunnen doen met een discussie. Grime is ontstaan uit UK garage en was onbewust een antwoord op de decadente levenstijl die veel fans van UK garage op na hielden (het kledij bij uitstek bij dergelijke raves waren designermerken zoals Versace en Moschino en die koop je niet voor een appel en een ei). Dat is ook de reden waarom de bekende eskibeat zoveel gelijkenissen heeft met UK Garage, het is immers daar begonnen. Dat is tevens ook de reden waarom ik enkele posts geleden zei dat men best kon rappen op dubstep en waarom er zoveel grime artiesten te vinden zijn in dubstep raves (Flow Dan oa). Een ander genre die enorm veel invloed had op grime is jungle die dan weer deels verantwoordelijk was voor UK Garage (UK Garage is min of meer een vertraagde variant van jungle). En de invloed van jungle was vooral de energieke mc's die nu één van de grote kenmerken is van grime. Ga eens naar een grime rave en de energieke sfeer is het eerste wat je zal opvallen (het is niet dat je er naast kunt kijken). De reden waarom veel mensen zeggen dat 'All Day' invloeden heeft uit grime is het energieke aan dat nummer, maar het blijft een hip-hop nummer.

Als jij tegen me zegt dat het Skepta nummer dat je hebt gepost 'trap-achtig' is, dan vraag ik me af wat je van dit en dit vindt. Hier wordt er nog meer geconcentreerd op de bass, maar net zoals dat nummer van Skepta is er geen enkele link met trap. En die twee voorbeelden zijn typische grime instrumentals, hoor je die kilheid?

Uiteraard is er nog meer, maar ik heb snel even uit mijn hoofd enkele dingen getypt om een beeld te vormen van wat grime nu precies is. Het probleem van grime is dat je tegenwoordig niet meer precies kunt zeggen wat grime is, een probleem die door de 'community' meermaals aangekaart wordt in de vele interviews met personen zoals Elijah en Logan Sama. Maar van trap is iedereen het unaniem eens; het is geen subgenre van grime of een nieuwe soort grime, het heeft er zelfs niks mee te maken.

Een interessante docu (de beste docu die je kunt vinden over grime) is deze en daar wordt er uitgebreid gepraat over wat grime nu precies is.

FRIPI
De oorsprong is niet te achterhalen omdat Grime een versie is van UK Garage/Dubstep en elektronische muziek maar vaak een donker ondertoontje en daar bovenop UK slang rappers.

Jij hoort toch ook verschil in de instrumentaties van je laatste posts en dat van Skepta.

Dat van de Dubstep kant verwijs ik je door naar wat ze nu vaak post-dubstep noemen.

Van oorsprong ontstaan uit UK Garage/2-Step/Reggae Dub en elektronische muziek en dan voornamelijk Atmosferische en duistere Ambient. De ondertoon is somber en duistere sfeer.

Ik blijf daarom sommige stijlen liever elektronische muziek noemen omdat veel mensen de raakvlakken niet zien omdat ze naar een alternatieve stijl luisteren dat niets te maken heeft met de originele stijl.

Rappen over Dubstep nummers zal vrij lastig zijn omdat deze stijl meer raakvlakken heeft met vocal samples dan raps. Ook de afwisselende drums waarvan de ritmes regelmatig afwijken is het lastig om er goed op te rappen. Waar ze wel op rappen is de Dub kant van Dubstep.

FRIPI schreef:
De oorsprong is niet te achterhalen omdat Grime een versie is van UK Garage/Dubstep en elektronische muziek maar vaak een donker ondertoontje en daar bovenop UK slang rappers.

Toen grime ontstond bestond dubstep nog niet eens. Dus hoezo is het een versie van dubstep? En wat ik zei is geen mening, het is een feit.

FRIPI schreef:
Jij hoort toch ook verschil in de instrumentaties van je laatste posts en dat van Skepta.

D'r zit een tijdspanne van tien jaar tussen die nummers en het nummer van Skepta. Natuurlijk dat er een verschil zit. Maar dat was niet eens de bedoeling van die links, het was om aan te tonen dat er niks 'trap-achtig' was aan Skepta's nummer en dat het heus niet de eerste keer is dat er wat meer bass in de beats zitten.

Dat van de Dubstep kant verwijs ik je door naar wat ze nu vaak post-dubstep noemen.

Hoe kan iets post-dubstep zijn als de betreffende plaat is uitgekomen in 2005/2006? In 2005 had men niet eens een naam voor wat we nu dubstep noemen.

Van oorsprong ontstaan uit UK Garage/2-Step/Reggae Dub en elektronische muziek en dan voornamelijk Atmosferische en duistere Ambient. De ondertoon is somber en duistere sfeer.

Hoe vaak moet men nog zeggen dat de dub in dubstep niet van het subgenre dub komt? Uiteraard zitten er Jamaicaanse invloeden in dubstep, maar die zaten er ook in UK hardcore, jungle en UK garage. En atmosferische en duistere ambient zat van oorsprong niet in dubstep, dat hebben we te danken aan muzikanten zoals Burial en Distance.

Ik blijf daarom sommige stijlen liever elektronische muziek noemen omdat veel mensen de raakvlakken niet zien omdat ze naar een alternatieve stijl luisteren dat niets te maken heeft met de originele stijl.

Je spreekt over jezelf, hoop ik?

Rappen over Dubstep nummers zal vrij lastig zijn omdat deze stijl meer raakvlakken heeft met vocal samples dan raps. Ook de afwisselende drums waarvan de ritmes regelmatig afwijken is het lastig om er goed op te rappen. Waar ze wel op rappen is de Dub kant van Dubstep.

Ik kan het begrijpen als je geen zin hebt om dingen op te zoeken, maar ik heb de moeite genomen om enkele voorbeelden te tonen. Ik vind het dan een beetje gek dat je dan nog steeds met dergelijke uitspraken komt. Dubstep is instrumentaal, met of zonder vocal samples. Uiteraard gaat men niet rappen op nummer met vocal samples, maar dat betekent niet dat het niet kan. Skepta heeft zelfs een remix gemaakt van Midnight Request Line van Skream die, jawel, gewoon een dubstep plaat is. En op het debuut van Skream staat 'Tapped' met een featuring van JME, dus hoezo kan men niet rappen op een dubstep nummer?

Volgens mij bestaat dubstep al langer dan grime hoor. Dubstep ontstond eind jaren '90 al.

Arrie schreef:
Volgens mij bestaat dubstep al langer dan grime hoor. Dubstep ontstond eind jaren '90 al.

De basis werd gelegd eind jaren '90 met Zed Bias en Horsepower Productions, maar om dat al direct 'het ontstaan van dubstep' te noemen is imo te simpel. 2step is een cruciaal genre geweest voor het ontstaan, maar d'r is er nog heel wat meer gebeurd in de jaren tot de 'echte' geboorte van dubstep.

FRIPI
Dat kan jij wel fijn beweren maar gasten zoals Burial en Kode 9 waren ook al bezig sinds die tijd. Burial met zijn gelijknamige album titel bevatte nummers van 2000 tot 2006. Hij brak door in de underground scène met zijn album Untrue.

Waarschijnlijk heb jij nooit naar reggae dub geluisterd want Dubstep bevat wel degelijk veel sporen van Dub en niet DnB.

De laatste is wel een onderdeel van Brostep waar Skream of Skrillex bij horen.
De fout die velen maken is dat ze alles Dubstep zijn gaan noemen waar wobble bas in voor kwam terwijl dat geen onderdeel was van Dubstep. Nadat Skrillex bekend werd onder de naam Dubstep was Burial maar ook Kode 9, Shackleton en Synkro al bekend onder de naam Dubstep.

Groepen als Mount Kimbie,Blak Nite, Volor Flex of Thrupence zijn allen Dubstep.

Bij Zed Bias hoor je duidelijk dat het nog in de kinderschoenen stond en meer raakvlakken had me 2-Step en Garage.

Het is Burial die aan kwam zetten met atmosferisch en sombere sound. Duister was het ook en zeker bij zijn eerste plaat.

De oude nummers wat jij dus poste zijn eigenlijk UK Garage nummers maar zijn de beginselen van Grime wat destijds geen Grime was.

Hier een voorbeeld uit hiphop.

Cybotron was een Electro-Hop groep in begin jaren tachtig maar wordt door velen gezien als eerste beginselen van house wel heel vreemd omdat deze persoon behoorde tot de Miami Bass stijl maar omdat deze persoon (ik weet zijn naam niet meer) ook house maakte laten wordt hij gezien als godfather of house.

Wat ik hiermee wil zeggen dat bepaalde elektronische muziek geen benaming had en uiteindelijk ook gekregen heeft. Dat was vrij snel maar vervolgens wordt een stijl kompleet uit zijn verband gerukt en wordt er aan gesleuteld. Dubstep was in Nederland pas vanaf 2010 bekend maar dan hadden ze het over Skrillex en consorten omdat Dubstep net als Hiphop mainstream was geworden.

Grime is moeilijk te benoemen omdat Grime niet uitsluitend elektronische invloeden heeft maar ook veel hiphop. Veel artiesten rappen ook vaak op hiphop achtige nummers met een grimmig sfeertje.

De link die jij legt naar bass klopt niet.

Trap komt voort uit Dirty South en Bass music. Bass music is eigenlijk Miami Bass maar werd in de jaren'90 ook vaak Bass genoemd.

De overeenkomst van Skepta (mijn link) en Trap is heel simpel te definiëren door drum ritmes en nog niet eens zozeer de bas in het nummer. Het enige grote verschil zijn drum samples. Trap gebruikt voornamelijk 808 drums en Grime Elektronische muziek drums variërend van house tot hiphop.

Kwa raps zeker een verschil maar Skepta en ook anderen gebruiken niet altijd die vette Engelse tongval waardoor er niet altijd sprake is van Grime maar meer hiphop.

Engelse rap was bovendien nooit populair in de VS.

Die wel naam hebben gemaakt zijn Derek B, Monie Love, Slick Rick waarvan de laatste het meest herkenbare tongval had maar niet echt de London stijl.

Het is precies zoals Trip-Hop.

Trip-Hop bestaat niet maar is Trip-Hop genoemd omdat groepen als Tricky en anderen zich niet wilde associëren met hiphop (negatieve naam door gangsterrap).

Het gekke is dat ze producers zoals Krush, Shadow ook tot Trip-Hop benoemde terwijl zij gewoon hiphop waren alleen met instrumentaties bezig waren.

Gewoon instrumentale hiphop dus.

Neem lounge muziek.

Is geen genre omdat het allerlei verschillende stijlen bevat maar mensen noemen het lounge.

DJ Mark Farina is een grote bekende in deze stijl maar draait voornamelijk instrumentale hiphop van Ant tot Premier.

FRIPI schreef:
Dat kan jij wel fijn beweren maar gasten zoals Burial en Kode 9 waren ook al bezig sinds die tijd. Burial met zijn gelijknamige album titel bevatte nummers van 2000 tot 2006. Hij brak door in de underground scène met zijn album Untrue.

Waar zei ik van niet?

Waarschijnlijk heb jij nooit naar reggae dub geluisterd want Dubstep bevat wel degelijk veel sporen van Dub en niet DnB.

'Uiteraard zitten er Jamaicaanse invloeden in dubstep, maar die zaten er ook in UK hardcore, jungle en UK garage'. Ik denk dat ik genoeg gezegd heb.

De laatste is wel een onderdeel van Brostep waar Skream of Skrillex bij horen.
De fout die velen maken is dat ze alles Dubstep zijn gaan noemen waar wobble bas in voor kwam terwijl dat geen onderdeel was van Dubstep. Nadat Skrillex bekend werd onder de naam Dubstep was Burial maar ook Kode 9, Shackleton en Synkro al bekend onder de naam Dubstep.

Vertel me aub niks wat ik al weet.

Groepen als Mount Kimbie,Blak Nite, Volor Flex of Thrupence zijn allen Dubstep.

Zei ik dan van niet?

Bij Zed Bias hoor je duidelijk dat het nog in de kinderschoenen stond en meer raakvlakken had me 2-Step en Garage.

Zoals ik al zei...

Het is Burial die aan kwam zetten met atmosferisch en sombere sound. Duister was het ook en zeker bij zijn eerste plaat.

Alweer herhaal je wat ik zei.

De oude nummers wat jij dus poste zijn eigenlijk UK Garage nummers maar zijn de beginselen van Grime wat destijds geen Grime was.

Wat het destijds was is irrelevant, want nu zijn het grime nummers.

Wat ik hiermee wil zeggen dat bepaalde elektronische muziek geen benaming had en uiteindelijk ook gekregen heeft. Dat was vrij snel maar vervolgens wordt een stijl kompleet uit zijn verband gerukt en wordt er aan gesleuteld. Dubstep was in Nederland pas vanaf 2010 bekend maar dan hadden ze het over Skrillex en consorten omdat Dubstep net als Hiphop mainstream was geworden.

Wat heeft dit in godsnaam te maken met wat ik zei?

Grime is moeilijk te benoemen omdat Grime niet uitsluitend elektronische invloeden heeft maar ook veel hiphop. Veel artiesten rappen ook vaak op hiphop achtige nummers met een grimmig sfeertje.

'Het probleem van grime is dat je tegenwoordig niet meer precies kunt zeggen wat grime is, een probleem die door de 'community' meermaals aangekaart wordt in de vele interviews met personen zoals Elijah en Logan Sama' Heb je überhaupt wel gekeken naar mijn berichten?

De link die jij legt naar bass klopt niet.

'Als jij tegen me zegt dat het Skepta nummer dat je hebt gepost 'trap-achtig' is, dan vraag ik me af wat je van dit en dit vindt. Hier wordt er nog meer geconcentreerd op de bass, maar net zoals dat nummer van Skepta is er geen enkele link met trap' Waar leg ik een link? Die nummers hebben een bass, maar hebben zoals dat nummer van Skepta niks met trap te maken. Wat is er daar zo moeilijk aan?

En kunnen we het aub over grime hebben? Die hele informatie over trap, trip-hop en lounge muziek boeit me eerlijk gezegd niet. Vooral omdat het irrelevant is met het onderwerp van dit topic en omdat ik tevens weet hoe Wikipedia werk.

FRIPI
Ontopic maar weer ja.

Jij legt de nadruk bij die nummers op de bas lijn of groove. Ik zeg daarop dat de drum ritmes overeen stemmen met Trap. Ik zeg niet bij alle nummers maar wel dat nummer van Skepta wat ik poste.

Ik wil me verder niet mengen in de discussie over oorsprong en weetikveelwat, maar dit is toch gewoon trap muziek? Misschien dat je in de synthesizer nog enige grime kunt horen (alhoewel dat ook gewoon typische trapsynths zijn), maar die 808 drums, dat is gewoon typische trap. Waar je echter nog wel grime in kunt horen, natuurlijk, is de flow van Skepta zelf. Dat is natuurlijk een typische grime flow die zich netjes laat vertalen naar een trap beat. Dat zeker. Maar de instrumentatie? Dat is trap, en daar hoeven we het verder denk ik niet eens over hebben.

Ik denk overigens dat dat in ieder geval een deel van de onenigheid is hier: praten we over de vocalen of de instrumentatie? Bij het bovengelinkte nummer maakt dat een verschil. Neem je de Alias instrumental die Illumsphere linkt, dan is dat natuurlijk op en top Grime.

FRIPI
UK raps zijn UK raps en dat maakt geen zak uit op wat voor beats dat zijn. Skepta rapte in dat nummertje wat ik poste op een Amerikaanse manier maar omdat Skepta een Engelsman is kan je dat horen zoals bijvoorbeeld Slick Rick of Derek B ook Engels zijn maar ook op een Amerikaanse wijze rappen.

Daarin tegen heeft Skepta ook veel nummers waarbij hij met een typische Engelse slang rapt.

Zoals ik al zei Grime is een breed begrip

Grime... Dubstep... UK-garage... ik ken er eigenlijk niks van.
Dizzee Rascal - Boy in da Corner shijnt een van de essentieele Grime Plate te zijn? Zal deze eens gaan opleggen.
Graag het ik nog wat tips gehad in deze stijlen.
Misschien enkelle compilatie albums?

Voor nu zal dat wiki artikel eens uitpluizen.

Cellulord schreef:
Grime... Dubstep... UK-garage... ik ken er eigenlijk niks van.
Dizzee Rascal - Boy in da Corner shijnt een van de essentieele Grime Plate te zijn? Zal deze eens gaan opleggen.
Graag het ik nog wat tips gehad in deze stijlen.
Misschien enkelle compilatie albums?

Voor nu zal dat wiki artikel eens uitpluizen.

Wat tips:
AJ Tracey - Buster Cannon
slowthai - T N Biscuits
Commodo feat. Rocks FOE - Set It Straight
Roots Manuva - Witness the Fitness

Dat Nederlandse Grime artiekel op wiki trekt op geen kl@ten. Gelukkig is er ook een Engelstalige pagina en die is leerrijk. Wist niet dat Grime ZO populair is (in England) met zelf top hits.

bedank voor de tips Sjaakspeare.
Roots Manuva die ken ik nog van eind jaren 90. Atijd gedacht dat het hiphop was.

Cellulord schreef:
Roots Manuva die ken ik nog van eind jaren 90. Atijd gedacht dat het hiphop was.

Het is ook hiphop, grime is een subgenre. Hoewel de definitie van grime ook niet in steen gebeiteld staat; sommigen zullen Roots Manuva ongetwijfeld niet als grime zien.

Sjaakspeare schreef:
(quote)

Het is ook hiphop, grime is een subgenre. Hoewel de definitie van grime ook niet in steen gebeiteld staat; sommigen zullen Roots Manuva ongetwijfeld niet als grime zien.
En ongetwijfeld zijn er genoeg Grime MC's die zich niet als rapper zouden willen laten definiëren overigens.

Ja, Grime is een subgenre. Bij mij gaat het in de Hiphop-sectie .
Het debuut van Dizzee Rascal is me zeer goed bevallen. Ik kon de naam reeds heel lang en heb er ook wel eens iets van gehoord maar hiphop/rap was nooit aan mij besteed. Ik had slecht enkelle albums in mijn bezit en daarvan draaide ik eigenlijk enkel Public Enemy's FOABP en Edan's Primitive Plus. Maar in 2015 stoote ik op Death Grips en daarna op Moor Mother en ondertussen hebik een kleine verzameling hiphop.
Ik zal dai subgenre verder uitpluizen want zo te horen zit het qua electronica/sound wel iets meer in de experimentele richting.

Met het debuutalbum van Dizzee heb je mijns inziens al wel het toppunt van de grime te pakken. Verder vind ik zelf Playtime is Over van Wiley ook een fijn album.
Wiley - Johnny Was A Badboy [11/17] - YouTube
Wiley ft JME - No Qualms(prod by skepta) - YouTube

Qua teksten etc. zit je bij Dizzee toch wel beter overigens, maar stylistisch is het zeker vergelijkbaar.

Boy Better Know ft. Goldie1 - Athlete

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=-dADdmUl8qE

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MusicMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MusicMeter met je privacy omgaat.

Bijzonder verdienstelijk mengsel tussen trap en grime.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:02 uur

geplaatst: vandaag om 00:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.