MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / HipHop Top 00/09

zoeken in:
Het is al bijna 2010. Dat betekent meer dan een nieuw jaar, het staat voor een nieuw decennium. Afvragend wat de volgende tien jaar ons gaat brengen. Is het commercieel weer zo slecht? Is Hiphop dan echt dood? En ga zo maar door. Een ding is zeker nu kunnen we terug kijken op de afgelopen 10 jaar. Met name kijken we terug op de ontwikkeling van Hiphop. Was het echt zo rampzalig? Of was het juist top. Zo denk ik bijvoorbeeld vaan Madvillainy als hèt album van de afgelopen tien jaar.

In dit topic is het de bedoeling om stil te staan bij en te vooral te discussiëren over dit vooral memorialen decennium. Plaats hier ook je Top 10 van dit decennium en niet te vergeten van dit jaar.

Madvillainy
The Cold Vein

voor mij de 2 meest geniale hiphop platen van de afgelopen (10) jaar al dan niet ooit.

Leuk topic.
Ik vind dat dit decennium zeker tegenvallend was ten opzichte van 1990 t/m 1999. Dat komt natuurlijk ook omdat ik de stijl van de jaren '90 beter vond, maar we zijn het er allemaal over eens dat vorig decennium meer meesterwerken het licht hebben gezien dan deze. Ik moet, moet ik zeggen, wel nog heel veel platen checken van dit decennium waarvan ze ook de status "geniaal" of "prachtig" etc. hebben gekregen (oa. de platen die 2nd Chamber opnoemde, When Life... etc.). Dat zal ik ook zeker gaan doen.
Zeker zijn in de afgelopen 10 jaar een aantal meesterwerken uitgebracht (God Loves Ugly, Violent by Design, Will Rap for Food, A Long hot summer etc. etc.)
Maar die kunnen bij mij weten niet tippen aan Hell on Earth, Illmatic, Infamous, OB4CL enzovoorts.

Hoewel het toch al weer ruim 7 jaar terug is is een het succes verhaal van Aftermath/Shady records niet te vergeten uit de boeken. Eminem werd populairder dan ooit met The Marshal Mathers LP. We maakten toen ook kennis 50 cent met Get Rich & Die Tryin’. Lil Wayne werd groter dan ooit te voren. Het was het decennium van Lil Jons Crank, Missy Elliot’s dans moves. Cash Money weer helemaal terug in de charts. Jay-Z in een enorme historische ruzie met Nas. En werd daarmee ook de rapper met meer nummer 1 albums dan Elvis. We mogen natuurlijk niet Kanye West vergeten. We maakten echt kennis met hem op The Blueprint. Sinds de release van meesterlijk debuut College Dropout is hij niet meer weg te denken uit de charts. Het is ook het decennium van de buzz rondom Detox.

Maar we gaan verder. Dieper de grond in. MF Doom en Madlib namen verschillende vormen aan. Atmosphere kwam met een enorm catalogus aanzetten. Stones Throw, Definitive Jux en Rhymesayers werden de koningen van de underground. De oude veteraren (met uitzonderingen als Masta Ace) kwamen niet meer op oude kracht. En hier in Nederland, ontpopte hiphop tot en van de belangrijkste subculturen. Groepen als Opgezwolle maakte de ene meester werk na de andere. Top Notch groeide uit tot de grootste en vooral meest belangrijkste Hiphop label van Nederland. Meer dan genoeg ontwikkelingen in dit decennium dat boekdelen spreekt.

Ik denk.

Tegenover de jaren '90 is hiphop nu immens veel populairder geworden (zeker in Europa) en is daarmee ook meer populair (pop) gaan klinken. Daardoor is ook de nood aan 'echte' hiphop hoger geworden en is de undergroundscene sterk gegroeid. Met het www is het ook makkelijker geworden dingen op het spoor te komen en te verspreiden. Is er eigenlijk nog wel sprake van underground? Hoe het beestje ook heet, de classics van dit decennium lijken toch eerder uit deze hoek te komen.

Denk ik.

Eigenlijk wel eens met kemm. Alleen was hiphop vroeger (althans dat denk ik) veel gezelliger. Meer het ouderwetse familie gevoel, tegenwoordig te veel individualisten. Zowel de luisteraars als de makers van de muziek.

De mooiste hiphop voor mij komt uit deze eeuw, ik heb echter meer respect voor de muziek van toen.

Rene1979
Ik hoop niet dat deze wordt weggehaald want er is al een top 10 topic....Ondanks dat het in de jaren 90 allemaal erg vet was, komt mijn top 10 aller tijden bijna alleen maar uit de jaren vanaf 1999. Dit omdat de kwaliteit in de underground heel hoog is imo

P-DawG
Dit decennium was episch

Mijn Hip-Hop top 10 van dit decennium ziet er nu zo uit:

1. CunninLynguists - A Piece of Strange (2006)
2. Opgezwolle - Vloeistof (2003)
3. CYNE - Time Being (2003)
4. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
5. Blackalicious - Blazing Arrow (2002)
6. Atmosphere - When Life Gives You Lemons(2008)
7. Arts the Beatdoctor - Transitions (2007)
8. Nujabes - Metaphorical Music (2003)
9. Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
10. CYNE - Evolution Fight (2005)

Wel lastig om zo'n lijst te maken aangezien er zoveel geniale albums zijn uitgekomen... Nu sla ik albums als Be van Common, Revo 2 van IT en Redemption van Loyalists schaamteloos over terwijl die in niveau niet veel verschillen van de meeste albums in mij top 10. Vanaf nummer 6 is mijn top 10 ook eigenlijk op willekeurige volgorde.

En dan heb ik het nog niet eens gehad over All of the Above van J-Live en.. nja ik houd er gewoon niet van om zulke lijstjes te maken.

Voor de top 10 van 2009 bestaat trouwens al een topic als ik me niet vergis.

Rene1979
1. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain (2003)
2. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having (2005)
3. Asheru & Blue Black of the Unspoken Heard - Soon Come (2001)
4. Madvillain - Madvillainy (2004)
5. CYNE - Time Being (2003)
6. Jedi Mind Tricks - Violent by Design (2000)
7. Brother Ali - Shadows on the Sun (2003)
8. The Loyalists - Moodswing (2004)
9. CunninLynguists - Southernunderground (2003)
10. Surreal - Pardon My Dust (2008)

Mijn top 10 van de jaren '00

Met als eervolle vermelding

J-Live
Oddisee
Musab

Mijn top 10 ziet er als volgt uit..

01. Madvillain - Madvillainy (2004)
02. Cannibal Ox - The Cold Vein (2001)
03. CunninLynguists - A Piece of Strange (2006)
04. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold (2008)
05. Deltron 3030 - Deltron 3030 (2000)
06. Common - Like Water for Chocolate (2000)
07. Quasimoto - The Unseen (2000)
08. Blu & Exile - Below the Heavens (2007)
09. J Dilla - Donuts (2006)
10. Binary Star - Masters of the Universe (2000)

Vallen er net buiten

Masta Ace - A Long Hot Summer (2004)
Reflection Eternal - Train of Thought
Flying Lotus - Los Angeles (2008)
Y Society - Travel at Your Own Pace (2007)

Wat een decennium _0_

01. Madvillain - Madvillainy (2004)
02. Cannibal Ox - The Cold Vein (2001)
03. Deltron 3030 - Deltron 3030 (2000)
04. Aesop Rock - Labor Days (2001)
05. DANGERDOOM - The Mouse and the Mask (2005)
06. Edan - Beauty and the Beat (2005)
07. Atmosphere - Lucy Ford, the Atmosphere EP's (2001)
08. Non-Prophets - Hope (2003)
09. Felt - Felt 2: A Tribute to Lisa Bonet (2005)
10. People Under the Stairs - O.S.T. (2002)

Eervolle vermeldingen:
Blackalicious - Blazing Arrow (2002)
Sage Francis - A Healthy Distrust (2005)
One.Be.Lo - S.O.N.O.G.R.A.M. (2005)

De 1e helft van de jaren '00 is duidelijk mijn favoriet.

Improvision
1. Flying Lotus - Los Angeles (2008)
2. Common - Like Water for Chocolate (2000)
3. J Dilla - Donuts (2006)
4. Oddisee - Foot in the Door (2006)
5. Aesop Rock - Labor Days (2001)
6. Reflection Eternal - Train of Thought (2000)
7. Baloji - Hotel Impala (2007)
8. Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
9. CunninLynguists - A Piece of Strange (2006)
10. Nujabes - Metaphorical Music (2003)

Eervolle vermeldingen:
MHz - Table Scraps (2001)
J Dilla - Jay Love Japan (2007)

1. Eminem - Marshall Matters LP (2000)
2. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx 2 (2009)
3. Sean Price – Jesus Price Superstar (2007)
4. Clipse - Hell Hath No Fury (2006)
5. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
6. Jay-Z - The Black Album (2003)
7. Ghostface - The Pretty Toney Album (2004)
8. Opgezwolle - Vloeistof (2003)
9. Jay-Z - The Blueprint (2001)
10. Ghostface - Supreme Clientele (2000)

01. Aesop Rock - Labor Days
02. Cee-Lo - Cee-Lo Green Is the Soul Machine
03. N*E*R*D - In Search Of...
04. Blackalicious - Blazing Arrow
05. Sage Francis - A Healthy Distrust
06. Eminem - The Marshall Mathers LP
07. Gnarls Barkley - St. Elsewhere
08. The Roots - Phrenology
09. Opgezwolle - Eigen Wereld
10. Pigeon John - Pigeon John Is Dating Your Sister

Social_Mask
Zij het wat voorspelbaar, maar een mens moet wat:

4,5*

1. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint That Shit Gold
2. Eminem - The Marshall Mathers LP
3. CYNE - Time Being
4. Blackalicious - Blazing Arrow
5. Non Phixion - The Future Is Now

4*

6. Deltron 3030 - Deltron 3030
7. Reflection Eternal - Train of Thought
8. CunninLynguists - Will Rap for Food
9. Mr. Lif - I Phantom
10. Typhoon - Tussen Licht en Lucht

Deze hoor er eigenlijk ook in, maar dan wordt het zo eenzijdig. Maar wel een meer dan eervolle vermelding:

Atmosphere - Lucy Ford, the Atmosphere EP's (Leve Osiris Apis!!!)
en You Can't Imagine How Much Fun We're Having

Eigenlijk hoort er ook een Roots plaat in te zitten, bedenk ik mij nu...

Weinig Madvillainy.

Eigenlijk hoort er ook een Roots plaat in te zitten, bedenk ik mij nu...

Een top 10 voor een heel decennium is ook wat aan de magere kant eigenlijk. Ik zou er zo ook nog een album van Common, Atmosphere, Josh Martinez, Outkast, Brother Ali, Mos Def, Mr. Lif of El-P in kunnen zetten.

Wat ik naar hiphopleeft heb opgestuurd:

01. Madvillain – Madvillainy
02. De Jeugd van Tegenwoordig – Parels voor de Zwijnen
03. Quasimoto – The Unseen
04. Mr. Lif – I Phantom
05. Opgezwolle – Eigen Wereld
06. RJD2 – Deadringer
07. Edan – The Beauty and the Beat
08. The Roots – Game Theory
09. Arts the Beatdoctor – Transitions
10. Oh No – Exodus Into Unheard Rhymes

Rene1979
Dat heb ik ook, bij mij zou Edan, Nog meer Atmosphere, Mos Def en Deltron makkelijk bijkunnen maar ja moest een top 10 worden.

Harco
01. Sean Price - Jesus Price Supastar (2007).
02. Sage Francis - A Healthy Distrust (2005).
03. The Jacka - The Jack Artist (2005).
04. UGK - Underground Kingz (2007).
05. Product of the 80's - Product of the 80's (2008).
06. Sean Price - Monkey Barz (2005).
07. Masta Ace - Disposable Arts (2001).
08. Cormega - The Realness (2001).
09. Non-Prophets - Hope (2003).
10. -

Nog niet definitief, denk ik (daarom heb ik ook niet een nummer 10 in mijn kop zitten). Ik moet er ook nog eentje sturen naar Hiphopleeft voor het weekend. Daar neem ik nog even iets langer de tijd voor.

Al met al een erg goed decennium, jammer dat het zo kut moet afsluiten met 2009. 2005 mag wel één van de beste jaren uit hiphop ooit genoemd worden.

1. CYNE - Time Being (2003)
2. Oddisee - Foot in the Door (2006)
3. Masta Ace - A Long Hot Summer (2004)
4. Deltron 3030 - Deltron 3030 (2000)
5. Quasimoto - The Unseen (2000)
6. J Dilla - The Shining (2006)
7. J Dilla - Donuts (2006)
8. Madvillain - Madvillainy (2004)
9. CunninLynguists - A Piece of Strange (2006)
10. Cannibal Ox - The Cold Vein (2001)

Niet per se volledig hiphop maar..

2009:

1. Brother Ali - Us (2009)
2. Dälek - Gutter Tactics (2009)
3. Mr. Lif - I Heard It Today (2009)
4. Felt - Felt 3: A Tribute to Rosie Perez (2009)
5. Thavius Beck - Dialogue (2009)
6. CYNE - Water for Mars (2009)
7. Mos Def - The Ecstatic (2009)
8. Blockhead - The Music Scene (2009)
9. Soulution - Shine Through (2009)
10. Fashawn - Boy Meets World (2009)

2000-2009:

1. Flying Lotus - Los Angeles (2008)
2. Madvillain - Madvillainy (2004)
3. Dälek - Abandoned Language (2007)
4. CYNE - Time Being (2003)
5. Clint Mansell - Requiem for a Dream (2000)
6. Mr. Lif - I Phantom (2002)
7. edIT - Crying over Pros for No Reason (2004)
8. Clint Mansell - The Fountain (2006)
9. Jedi Mind Tricks - Violent by Design (2000)
10. Y Society - Travel at Your Own Pace (2007)

Een mooi lijst HipHopDX's Top 10 Albums Of The '00s | Hip Hop Editorials | HipHopDX

Maar ongelooflijk wat een "Haters" (verschrikkelijk woord) in de comment box. Vooral voor Cannibal OX's The Cold Vein.

Al die mongolen die Lupe en Kanye erin willen zien .

De volgende comment is wel epic:

blueprint
college dropout
resession-jeezy
blak album
the doc-game
Stillmatic
50 2nd joint one of da most grimiest album of altime (stick up boys kno wat im tlkn about)
tm 101-jeezy
diplomatic immunity
american gangsta/big bang/common-be

i kno alot of ppl gon say y i put dis an dat on my list al i kan say u reali mus didnt listen to dese albums al these abums made since at its time i mean i kno it mite b "gansta list" but if u dink its real i wil explain dip set... that album is a movment dat kant eva b 4gotten at da end of a day gud album more like a mixtape an dats y its on da list gangsta muzik at its best .... now dx kno dam wel atlese 1 of them jeezy's blong on there tm 101 dats trap muzik at its best thaother1 do i really hav to explain
... now i know u wanna kno y da fuk i put da 2nd 50 album on here if not da 1st well dat album had sum good sounden grimey muzik on there an sum gud party joints an sum joints dat made alot of since (bmore luv thing, god giv me style...) i mean shall i go on... now da college drop out its nufin but wats da name of kanye record label ... goooood muzik... i kuda put da 2nd kanye joint too... now the game doc album was jus too me da best ding to kum out da west since a real pac album... now let me tlk about my las place big bang/be... i mean common did his ding on dat album wit alot of gud muzik on there (kanye beats on there was stupid an u already kno bout common lyrics)... da big bang is on da list kus dat album was real good an it kame at a time wen rap albums really suckd... NOW LAST BUT NOT LEASE WAT YALLL AL BEN ASKN AN WAT YAL SHUDNT B ASKN Y JAY-Z GOT 3 ALBUMS ON DA LIST LETS JUS SAY GOOOD MUZIK IS GOOOD MUZIK... HIPHOPDX WANTD TO PUT THESE 3 ON THERE BUT THEY DIDNT WANA KETCH DA SLACK WEL I WUD AN I GOT DA BALLS TO PUT THEM ON THERE AN NOT ASS 1 I MEAN DATS EVERYBODY PROBLM THEY DONT WANA GIV CREDIT WERE CREDIT IS DOOO KUS 4 1 YAL AL MAD HE GET TOO MUCH CREDIT AT AL (an sum credit he dont deserve) but got dam yal AINT GON GIV DAT MAN HIS CREDIT TIL HE DEAD AN AINT NUN OF DO HALF DA SHIT HE DID... NOW LET ME JUS SAY blueprint is hands down THE BEST ALBUM N DA LAS PAS 10 YEARS AN SUM MORE ... black album is SO SO rite under BLUEPRINT an american gangsta is a gus al around album ... JUS LIKE JEEZY SAID I GUES NO GREDIT IS JUS LIKE GOOD CREDIT

En jij hebt dat stuk volledig kunnen lezen? Ik ben afgehaakt na twee zinnen.

Ik heb er naar gekeken, niet gelezen. Was voor mij al genoeg voor deze eervolle vermelding .

Harco geplaatst op 16 december 2009, 13:15 uur

01. Sean Price - Jesus Price Supastar (2007).

Bazenalbum dit, eindelijk een medestander.

MJ_DA_MAN schreef:
Al die mongolen die Lupe en Kanye erin willen zien .

Wat is er mis met Lupe? The Cool staat zeker in mijn top 3 van dit decennia.

De beste man kan niet rappen. Of ja, alleen op een zwaar softe manier.

Game schreef:
(quote)

Wat is er mis met Lupe? The Cool staat zeker in mijn top 3 van dit decennia.

En met Kanye is wat mij betreft ook niks mis.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:37 uur

geplaatst: vandaag om 14:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.