menu

Genres / Hip-Hop / Engels geschikter?

zoeken in:
De laatste tijd spookt er een vraag rond in mijn hoofd:
zou het mogelijk kunnen zijn dat engels gewoon een betere taal is om in te rappen? ik bedoel in het opzicht dat de engels woorden beter passen in het ritme of dat sommige taalverschillen beter uitkomen in het engels? misschien klinkt engels stoerder ofzo?

misschien heeft iemand hier duidelijke antwoorden waarom dit (of helemaal niet) zo is?

Ik vind Engels in ieder geval sowieso een fijnere taal om naar te luisteren. Japans en Frans vind ik persoonlijk nog fijner. Nederlands en Duits vind ik echt heel erg lelijke talen en luister ik niet graag naar. Russisch en dergelijke nog erger.
Het is verder gewoon een kwestie van smaak denk ik. Denk niet dat er een direct voordeel te halen is uit taalkeuze.

Ik zeg: ja. Gezien mijn Nederlands veel beter is dan mijn Engels let ik bij Nederlandstalige hiphop veel gedetailleerder en scherper op de teksten i.t.t. Engelstalige hiphop waardoor Nederlandstalige rappers vaak extra bekritiseert worden door mij. Omdat ik van NL-hiphop ook alles begrijp en bij Engels lang niet altijd scheelt dat ook vaak een slok op een borrel, waarmee ik ook bedoel dat een zwakker stukje Engelse tekst kan worden gecamoufleerd door een goede flow/stem.

Ik ben het eens met MJ. En dat merk ik vooral hier op MusicMeter. Soms worden stukken versen Engels rap als goed bestempeld terwijl het toch aardig simpel is geschreven. We zijn dan ook minder kritisch tegenover de Engelse taal. Een goede Nederlandse vers word al snel als simpel bestempeld. Simpelweg omdat we denken dat we zulke teksten ook wel kunnen bedenken. Maar in praktijk is het toch wel lastiger. Aan matige Engelse teksten storen de meesten mensen zich niet zo aan. Terwijl dat in het Nederlands wel zo is. In Nederland rijmen veel woorden niet lekker of gewoon niet. De rapper is daarom beperkter in zijn woorden keus dus zoekt hij al snel zijn uitweg in klank rijmen. Verder zijn de zinnen in het Nederlands langer dan in het Engels. Dus klinkt de aangepaste zinsonderbouwing simplistisch.

Mb.
Ach, je kunt het technisch allemaal wel leuk analyseren, maar uiteindelijk gaat het gewoon om gevoelens en meningen. Persoonlijk vind ik in zijn algemeenheid het niveau van Nederlandse Hip-Hop ver beneden peil. Er wordt teveel gedaan alsof men in Amerikaanse ghetto's leeft en er wordt teveel ergerlijk Engelse slang gebruikt, wat voor een nare mix van allerlei invloeden zorgt. In principe denk ik dat de Nederlandse taal zich prima leent voor rap, maar te wijten aan o.a. de bovenstaande redenen laten maar weinig rappers dit ook zien. Maar enfin, dit is enkel mijn ongezouten mening.

Ik heb een tijdje Engels gestudeerd, en sindsdien kan ik slecht luisteren naar Nederlandse rappers (en zangers) die zich bedienen van het Engels. De reden dat -volgens mij- veel teksten zo stom klinken als je ze vertaalt in het Nederlands is omdat veel teksten ook stom zíjn, en je dat pas merkt als je ze hoort in je eigen taal.
Vaak hoor je mensen roepen, in het Engels kan ik me veel beter uitdrukken, maar in feite is Engels vaak gewoon een camouflagenet voor een gebrek aan ideeën en creativiteit: je kunt altijd een paar standaardzinnetjes uit Queensbridge achter elkaar plakken zodat het lijkt alsof je iets zegt (hoewel een rhyme natuurlijk niet persé draait om woordbetekenis). Zodra je je gaat uitdrukken in je eigen taal, merk je pas hoe moeilijk het is om iets zinnigs en origineels te zeggen, maar als dat lukt krijg je ook iets bijzonders: zoiets als Sprokkeldagen van Typhoon, toch naar mijn mening een behoorlijk goede rhyme, had de rapper in kwestie volgens mij nooit kunnen schrijven als hij in het Engels had gewerkt. Daar komt nog bij dat vooral amateur-muzikanten vaak de meest belachelijke taalfouten maken in hun Engelse teksten.
Ik begrijp wel dat muzikanten een wel erg kleine afzetmarkt voor zichzelf creëren als ze in het Nederlands zingen, maar als het gaat om de kwaliteit, zou ik zeggen: laat het Engels over aan de Engelstaligen. En dat is enkel mijn ongezouten mening

Mb. schreef:
Persoonlijk vind ik in zijn algemeenheid het niveau van Nederlandse Hip-Hop ver beneden peil. Er wordt teveel gedaan alsof men in Amerikaanse ghetto's leeft en er wordt teveel ergerlijk Engelse slang gebruikt, wat voor een nare mix van allerlei invloeden zorgt.
Dit bedoel ik nou; is in Amerika precies hetzelfde, alleen valt het daar minder op d.m.v. (o.a.) de taal. Je moest eens voor de grap Raekwon's teksten proberen te vertalen, dan zie je het pas.

Mb.
Engelse slang valt veel beter in de Engelse taal, dan Engelse slang valt in de Nederlandse taal. Dat lijkt me logisch. Overigens laat ik die tip van Raekwon naast me liggen; ik heb totaal niks met Wu-Tang en consorten.

Maar ik hoor in Nederlandse rap toch vooral slang wat dus juist wel bij Nederland past. Woorden uit Marokko, Suriname en de Antillen.

Raekwon vind ik sowieso geen lyricist. Evenals rappers als Nas tegenwoordig.

Bij rap let ik meestal niet op de teksten alleen als het echt duidelijk is en dat vind ik meestal niet het geval ook niet vaak bij Nederlandse rap. Bij Disses is het altijd wel leuk om naar de teksten te luisteren vind ik.

ik dacht dat bij hiphop teksten toch vrij essentieel waren.

maar ja ik ben toch eentje van de oude stempel , public enemy enzo , en wie onder de 30 kent dat nog........

PE echt nog wel meer dan je denkt . En tjek de top10 van Timmie hij luistert mabe niet zo naar de teksten maar heeft PE toch in zijn lijst .

ja ik ben 15 en ik ken PE wel (via mijn vader ) maar ik vind het wel goed!
Dat teksten er helemaal niks toe doen vind ik natuurlijk ook niet het is wel leuk als er een verhaal of bootschap in zit.

Waarom ben je een jaar jonger dan Tom?

ik weet niet hij is waarschijnlijk een jaar eerder geboren

MJ_DA_MAN schreef:
Ik zeg: ja. Gezien mijn Nederlands veel beter is dan mijn Engels let ik bij Nederlandstalige hiphop veel gedetailleerder en scherper op de teksten i.t.t. Engelstalige hiphop waardoor Nederlandstalige rappers vaak extra bekritiseert worden door mij. Omdat ik van NL-hiphop ook alles begrijp en bij Engels lang niet altijd scheelt dat ook vaak een slok op een borrel, waarmee ik ook bedoel dat een zwakker stukje Engelse tekst kan worden gecamoufleerd door een goede flow/stem.

Vreemde motivering, MJ. Dat wij als Nederlandstaligen kritischer staan tegenover Nederlandstalige raps is namelijk geen argument dat Engels in het algemeen een betere taal is voor rap.

Maar goed, laat ik, met mijn sterke interesse in de taalkunde, hier ook maar even mijn zegje doen. Dus bij dezen: het is een stompzinnig, bevooroordeeld idee om aan te nemen dat een bepaalde taal noemenswaardig beter is om je in te uiten (praten, zingen, rappen) dan een andere taal. Mits het volgroeide talen zijn, dan. Nu zijn het Nederlands en het Engels beide zonder twijfel volwassen talen, dus dat zit wel goed. De reden dat die aanname dom en bevooroordeeld is, is ook juist dat hij impliceert dat een van de bekeken talen (hier dus Nederlands en Engels) niet volgroeid is. Een volgroeide taal heeft immers een bijna zo efficiënt mogelijke verhouding tussen de klanken in de taal bereikt; een taal wordt wat de klanken betreft vanzelf zo simpel als mogelijk is binnen het gebruik. 'Bijna zo efficiënt mogelijk', niet helemaal, omdat een fonetiekverhouding nooit helemaal uitgebalanceerd is, omdat dat zo betekenen dat er geen dynamiek meer zou bestaan, en dat kan niet, want je wordt niet geboren met een taal in je hoofd, en niet al het andere in de wereld is constant.

De conclusie is dan ook: Engels en Nederlands zijn allebei even geschikt om in te rappen. Dat sommige andere volgroeide talen (zoals het Russisch of Pools) vaker slecht klinken kan komen doordat de rapscene daar gewoonweg van een laag niveau is. Je moet je variabelen wel gelijk houden natuurlijk. Wat bij de afweging Nederlandse-Engelse rap vooral van belang is, is dat Engels de taal van de dominante cultuur is. De meeste Nederlandsers kijken op tegen op zijn minst een aantal delen van de cultuur van Amerika, al dan niet bewust, en die waardering straalt uit op de taal van de bejubelden. Ook kun je niet in het minst weglopen van de Amerikaanse cultuur. Die is overal. Naast dat het voor ons dus sowieso al ontastbaarder is, omdat we de meeste teksten door de taalbarrière (die er altijd is wanneer je maar één moedertaal hebt) zelf niet zo of zelfs totaal niet zo geschreven hadden als de Engelstalige rappers, zijn we ook gewoon bevooroordeeld. Engels is dope.

Gelukkig is dat tij, van de ophemeling van het Engels, een beetje aan het keren. Het Nederlandstalige hiphopwereldje wordt met de dag groter en niet toevallig merkten leden hier al op dat Engelse teksten alleen maar vetter líjken.

@ Kill_illuminati, tot slot: in lijn met het betoogde is het onzin dat het Nederlandse minder goed rijmbaar is dan het Engels, maar met dat Nederlandse zinnen langer zijn heb je een interessant punt. 'Interessant, niet goed, want dat hoeft niet te betekenen dat het Nederlands als raptaal devalueert. Wat het wel betekent is dat het logisch lijkt dat bij Nederlandstalige raps vaker tragere beats worden gebruikt. Dan heb je tenslotte meer tijd voor je zinnen. Toch is dit volgens mij helemaal niet zo. Nederlandstalige rappers compenseren het misschien wel gewoon met extra creativiteit.

Het is gewoon hoe ik het zelf ervaar met schrijven.

Engels klint gelikter op een beat dat vind ik. Niet omdat ik het minder zou begrijpen maar het is inderdaad wel makkelijker in een 'vreemde' taal abstractie te maken tussen lyriek en flow. Dat op zich maakt het engels niet geschikter natuurlijk maar het lijkt natuurlijk wel zo voor de waarnemer. Iemand in het nederlands kan nog zo gelikt flowen, je verstaat woord voor woord wat hij zegt dus als het echt nergens op slaat is de houdbaarheid minder...

Nu wil ik niet zeggen dat ik niks begrijp van engelse teksten ofzo, helemaal niet anders had ik mijn diploma niet gehaald, alle boeken waren namelijk in het engels. Ik moet ook vaak in het engels artikels schrijven, maar zoals ik al zei ga je (of beter gezegd: ga ik) toch in eerste instantie naar de beat en de flow luisteren. Je verstaat natuurlijk wel de tekst voor het grootste deel maar zeker bij mcs als doom is dit niet altijd meteen het geval. Als de flarden die je verstaat lyrisch gezien sterk zijn, is dit meegenomen. Het is bij echter pas na een tijd, als je de tracks al kent dat je de tekst echt door en door begint te analyseren en vaak tot briljante ontdekkingen komt...

Conclusie engels lijkt vooral geschikter voor non-native speakers. Niet engelstalige rappers kunnen zich beter in hun moedertaal uitdrukken als het hun om de inhoud van hun raps te doen is... Dit is altijd makkelijker in je moedertaal. Vaak heb je in je moedertaal wel een accent, dat hoef je eigenlijk niet eens weg te steken. In het engels zal je accent echter veel meer uitgesproken zijn en zal het sneller gaan irriteren...

En als je het heel algemeen bekijkt vind ik zelfs engels toch een mooiere taal die beter mij muziek past dan nederlands. Al is het zoals ik hier boven probeer uit te leggen bijna onmogelijk om objectief te bepalen welke taal beter klinkt. Moet je eigenlijk aan mensen vragen die noch engels noch nederlands verstaan... Dit alles neemt niet weg dat pakweg opgezwolle (of fakkelbrigade tis maar hoe je het bekijkt) tot mijn top 20 favor rap crews behoort en hun live optredens in mijn ogen vaak wel het internationale niveau halen...

Sjaakspeare schreef:
(quote)
Vreemde motivering, MJ. Dat wij als Nederlandstaligen kritischer staan tegenover Nederlandstalige raps is namelijk geen argument dat Engels in het algemeen een betere taal is voor rap.
Ik spreek namens mijzelf.

Gast
geplaatst: vandaag om 15:35 uur

geplaatst: vandaag om 15:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.