Genres / Hip-Hop / Hip-hop is jarig!!!
zoeken in:
0
FightForMore
geplaatst: 12 augustus 2010, 00:51 uur
Hip-hop heeft gisteren z'n verjaardag geviert, het is precies 37 jaar geleden dat Kool Herc de eerste hip-hop plaat heeft gemaakt (toen was het nog allemaal via Block party's).

Gefeliciteerd met je 37ste verjaardag, jammer dat geen enkele rapper dit viert... Blijkbaar is hip-hop niet meer zo speciaal.

Gefeliciteerd met je 37ste verjaardag, jammer dat geen enkele rapper dit viert... Blijkbaar is hip-hop niet meer zo speciaal.
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 01:02 uur
Ik denk ook niet dat veel mensen dit weten en/of gebruiken als eerste hiphop dag.
Toch gefeliciteerd
.
Toch gefeliciteerd
.
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 01:07 uur

Ja, Kool Herc is de Schepper. Hiphop is volledig door Hem bedacht, geschapen vanuit helemaal niets. Niet eens vanuit stof. Het was absoluut niet zo dat hiphop het product is van een geleidelijk sterker worderde synergie van begeesterde figuren die bestaande genres, waar ze mee opgroeiden, om talloze redenen, waaronder sociaal-economische achterstelling, te krap vonden. Nee, Kool Herc zat verlegen om een passendere muzikale identiteitsonderstreper. Hij verzon daarop iets wat precies aansloot op zijn wezen. En heel toevallig gold dat nog voor duizenden, en later, na wat evolutie, voor miljoenen! Ja, dit laatste is het bewijs: Kool Herc was een metafysicus van de hoogste orde!
...
Kom op, het slaat nergens om een geboortedatum van de hiphop te benoemen. Het is historisch gewoon nonsensicaal. Bovendien verontacht het, doordat het geëikt is op één persoon, dat het begon als subcultuur. En dat een groep mensen langzaam maar zeker elkaar vond om iets gezamenlijks tot uiting te brengen, dat is juist het fascinerende en heroïsche aan het ontstaan van hiphop. Ik onthoud liever dat, dan dat hiphop nog steeds niet overleden is (want ja, daarom vier je een verjaardag). Dat hiphop nog leeft is bovendien niet iets waar ik me over verbaas of waar ik aan herinnerd moet worden. Het is je reinste vanzelfsprekendheid.
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 11:06 uur
Waarom moet je nou weer zo'n negatieve opmerking maken Sjaak? Zeg dan gewoon niks.
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 11:15 uur
Hij wilt gewoon weer een stukje proza neerknallen en met moeilijke woorden uitleggen dat volgens hem hip hop geleidelijk aan is ontstaan en niet door 1 enkele plaat van 1 persoon. Je zou in de politiek moeten gaan, een simpel probleem zo verwoorden dat de gewone man het niet begrijpt en zegt: laat hem het maar oplossen, ik kan er toch niet aan uit 
@kebab ik had jou ouder geschat als 18, 19 jaar. Of misschien ben ik gewoon al oud
Fijn feitje FFM ! Paaarteeey

@kebab ik had jou ouder geschat als 18, 19 jaar. Of misschien ben ik gewoon al oud

Fijn feitje FFM ! Paaarteeey
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 11:23 uur
Ik snap wat hij bedoeld maar hij moet alles zo overdrijven alsof het een zaak van leven of dood is.
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 12:38 uur
Ja, en zoals thgydra zegt: je kan hetzelfde zeggen als Sjaakspeare in een paar zinnen. Hij heeft daar een hele lap tekst voor nodig. 

0
geplaatst: 12 augustus 2010, 12:39 uur
Toch is de essentie van Sjaak's stuk wel mooi:
Sjaakspeare schreef:
dat een groep mensen langzaam maar zeker elkaar vond om iets gezamenlijks tot uiting te brengen, dat is juist het fascinerende en heroïsche aan het ontstaan van hiphop.
dat een groep mensen langzaam maar zeker elkaar vond om iets gezamenlijks tot uiting te brengen, dat is juist het fascinerende en heroïsche aan het ontstaan van hiphop.
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 12:41 uur
De essentie is misschien mooi maar zoals Thgryda en Arrie al aangaven kan het ook met minder zinnen en minder moeilijke woorden. Dit geld overigens voor 90% van Sjaaks berichten.
Maar ontopic: Hoera hopelijk volgen erg nog vele mooie jaren.
Maar ontopic: Hoera hopelijk volgen erg nog vele mooie jaren.

0
geplaatst: 12 augustus 2010, 13:12 uur
Ik ook vaak, maar deze was onnodig (lang). Maar goed, hoe later het wordt, hoe meer Sjaak los gaat.
0
geplaatst: 12 augustus 2010, 14:14 uur
Misschien een beetje flauw om het hier te plaatsen, maar voor de Sjaak-fans check onze bio
Ik vind Sjaak zijn tweede alinea over hiphop echt geniaal, al die wacke mensen maar zeggen dat hiphop dood is zeggen we gewoon dit:
Hiphop is niet geboren dus kan het ook niet dood
. Yeah.
Ik vind Sjaak zijn tweede alinea over hiphop echt geniaal, al die wacke mensen maar zeggen dat hiphop dood is zeggen we gewoon dit:
Hiphop is niet geboren dus kan het ook niet dood
. Yeah.
0
Misterfool
geplaatst: 12 augustus 2010, 14:20 uur
Het is 37 jaar geleden besloten.
De wereld moet en zal vernietigd worden.
in 2012 zouden ze het afmaken.
De wereld moet en zal vernietigd worden.
in 2012 zouden ze het afmaken.

0
geplaatst: 12 augustus 2010, 18:43 uur
Dat zeker, en ik ben nog geeneens 18. Wel wijs, dat dan weer wel.
En ik ben ook zeker een fan van Sjaaks berichten. Alleen waar de beste man soms tijd en motivatie vandaan haalt om zulke berichten te typen weet ik ook niet. Daarom ook een
voor zijn bericht hier
0
Misterfool
geplaatst: 13 augustus 2010, 01:21 uur
Om even mijn flauwe grap toch te laten vergezellen door serieuze repliek. Hiphop 37 jaar, en dat het nog ouder mag worden. Prachtige muziek, die ik de afgelopen maanden helemaal ontdekt heb. Ondanks de flauwe repliek die ik eerder gepost heb bij hiphop albums, is het genre nu hard op weg om een van mijn favorieten te worden.
Exit haat, enter liefde.
Amen!
Exit haat, enter liefde.
Amen!
0
raffael77
geplaatst: 13 augustus 2010, 09:49 uur
Ik hoop alleen niet dat je te veel houd aan deze datum waarin verondersteld wordt dat het toen begonnen was.
0
geplaatst: 17 augustus 2010, 09:14 uur
Met enige fantasie kun je de levenslijn van hiphop nog wat verder doortrekken tot een ander 'geboortejaar', namelijk 1970. Toen verscheen het eerste album van The Last Poets.
Volgens mij worden de Last Poets vaak aangehaald als de grondleggers van de rap en later de hiphop. Zij waren de eersten die als ware dichters hun militante en maatschappijkritische teksten en verhalen over een beat heen vertelden. Zo ontstond rap en later hiphop, heb ik altijd op school geleerd...
Toegegeven: DJ Kool Herc speelde een cruciale rol in de vorming van de hiphop-cultuur zoals we die nu kennen, inclusief 'turntablism' en MC'ing. Maar de oorsprong - het 'rappend' verhalen vertellen - gaat terug tot een groep als The Last Poets.
The Last Poets - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
The Last Poets - The "Godfather's of Hip-Hop": The Origin of Militant Rap Music - raphiphopmusic.suite101.com
PUNA.NL | Blog | Prijsvraag: Win De Laatste Dichters mixtape
Maar of hiphop nu 37 of 40 jaar geworden is, blijft me om het even - in elk geval van harte gefeliciteerd!
Volgens mij worden de Last Poets vaak aangehaald als de grondleggers van de rap en later de hiphop. Zij waren de eersten die als ware dichters hun militante en maatschappijkritische teksten en verhalen over een beat heen vertelden. Zo ontstond rap en later hiphop, heb ik altijd op school geleerd...
Toegegeven: DJ Kool Herc speelde een cruciale rol in de vorming van de hiphop-cultuur zoals we die nu kennen, inclusief 'turntablism' en MC'ing. Maar de oorsprong - het 'rappend' verhalen vertellen - gaat terug tot een groep als The Last Poets.
The Last Poets - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
The Last Poets - The "Godfather's of Hip-Hop": The Origin of Militant Rap Music - raphiphopmusic.suite101.com
PUNA.NL | Blog | Prijsvraag: Win De Laatste Dichters mixtape
Maar of hiphop nu 37 of 40 jaar geworden is, blijft me om het even - in elk geval van harte gefeliciteerd!
0
geplaatst: 17 augustus 2010, 10:40 uur
Sjaakspeare schreef:

Het is historisch gewoon nonsensicaal.

Het is historisch gewoon nonsensicaal.
nonsensicaal prachtig
0
raffael77
geplaatst: 17 augustus 2010, 10:41 uur
Je zit er wel wat naast. Welles waar speelde zij een rol in de geboorte van mc maar hun stijl was poëtisch praten en hadden niet echt een soort van flow. Maar ze maakten wel de weg vrij. Wat ook het probleem is is dat je er geen touw aan vast kan knopen omdat de meeste gewoon zeggen dat het is onstaan in de early '70's.
DJ Kool Herc begon met funk platen van o.a James Browm maar ook Jimmy Castor Bunch en Booker T & The Mg's te mixen. De specifieke stijl die hij ontwikkelde was beat juggle. Dat staat voor een stukje muziek herhalen. Doordat je van links naar rechts gaat met 2 draaitafels kreeg hij een soort van partoon en dat noemen ze Break. Door de break te herhalen klonk het heel vet en zo onstond er eigenlijk een soort van hip-hop beat.
Daarom is Herc ook baanbrekend geweest op het gebied van hip-hop.
Check dit filmpje ff voor een stukje standaard beat juggle en daarna iets lastiger. Bij 53 seconde standaard en de overgang naar lastiger gedeelte volgt al snel al kan je wel horen dat het synchroon gaat.
DJ Kool Herc begon met funk platen van o.a James Browm maar ook Jimmy Castor Bunch en Booker T & The Mg's te mixen. De specifieke stijl die hij ontwikkelde was beat juggle. Dat staat voor een stukje muziek herhalen. Doordat je van links naar rechts gaat met 2 draaitafels kreeg hij een soort van partoon en dat noemen ze Break. Door de break te herhalen klonk het heel vet en zo onstond er eigenlijk een soort van hip-hop beat.
Daarom is Herc ook baanbrekend geweest op het gebied van hip-hop.
Check dit filmpje ff voor een stukje standaard beat juggle en daarna iets lastiger. Bij 53 seconde standaard en de overgang naar lastiger gedeelte volgt al snel al kan je wel horen dat het synchroon gaat.
* denotes required fields.