MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hiphopawards 2012

zoeken in:
Nou, dan zit de awardshow er weer op. Bedankt aan iedereen die zijn of haar stem heeft uitgebracht. Jullie zijn awesome.

De winnaars op een rijtje:

Beste rapper nationaal: Roscovitsch
Beste producer (nationaal): DJ Nikes
Beste artiest (algemeen): Evidence
Beste rapper (internationaal): Black Thought
Beste producer(sduo) (internationaal): Questlove
Beste album: The Roots - undun
Beste groep: The Roots
Beste talent: Long Arm
Beste clip: Tyler, The Creator - Yonkers
Beste liveshow: Rhymesayers European Tour
Beste festival: Splash Festival
Beste cover: Long Arm - The Branches en The Roots - undun

The Roots is dus de grote winnaar van de hiphopawards.

En terecht.

Beste clip kan ik me wel in vinden. De rest niet .

Ik zal binnenkort aan een van de moderators vragen om de titel van dit topic te wijzigen naar "Hiphopawards 2012", daarna zal ik een opstart maken voor de nieuwe editie. Ik zit er wel aan te denken het iets kleiner te houden dan voorgaande editie. Ik denk dat 6 tot 8 categorieën genoeg is.

Misschien zou je dingen als beste liveshow en beste festival weg kunnen laten en daarvoor in de plaats bijvoorbeeld beste nummer. Die eerste twee zullen nooit echt accuraat zijn aangezien er over het algemeen niet meer dan vijf mensen van deze site naar hetzelfde concert of festival gaan, op een paar uitzonderingen na. Het beste nummer lijkt me toch wel een onderdeel dat er sowieso bij zou moeten zitten. Misschien zou je nog de onderdelen als beste beat of beste raps op één nummer erbij kunnen maken, hoewel het dan natuurlijk niet kleiner wordt dat de voorgaande editie.

Heel goed idee om het nog eens te laten doorgaan! Ik verander de titel alvast, kwestie van geen druk op te leggen op de organisatie. Rob.

Ik zit nu zelf te denken aan deze categorieën:

Beste album (internationaal)
Beste album (nationaal: Nederland + België)
Beste rapper (internationaal)
Beste producer (internationaal)
Beste groep (internationaal)
Beste artiest/groep (nationaal: Nederland + België)
Beste videoclip
Beste track (algemeen)

Iemand op- en/of aanmerkingen op deze lijst? Ik kies voor weinig nationale awards omdat de binnenlandse hiphop veel minder leeft (lijkt te leven) op deze site. Een categorie als beste cover vind ik zelf niet al te boeiend (meer) en live en/of festival is natuurlijk niet echt te doen. Ik ben bijvoorbeeld wel naar The Roots gegaan maar niet naar Kanye West en Jay-Z. Terwijl andere users misschien wel naar Nas zijn gegaan maar niet naar El-P. Misschien nog beste artiest algemeen? Hoewel ik dat weer een vage categorie vindt, wat nomineer je dan? Rappers die producen (of producers die ook rappen)? In dat geval wint El-P toch, onze site een beetje kennende.

Wat mij betreft kunnen we trouwens 1 december beginnen. Dan kan ik volgend jaar (als ik dan weer awards doe) albums uit december 2012 ook nog meenemen. Mochten bijvoorbeeld de platen van o.a. Big Boi en Game heel goed zijn.

Voor de eerste 6 categorieën kijk ik welke artiesten,groepen en albums het beste scoren op MusicMeter. Voor beste videoclip en tracks heb ik suggesties nodig. Welke nummers mogen van jullie sowieso niet ontbreken? Plaats ze in dit topic of stuur ze via de PM naar mij.

Beste artiest is vaag inderdaad. Vorig jaar werd Black Thought de beste rapper en Evidence de beste artiest, terwijl Evidence juist vooral rapt. Sloeg dus helemaal nergens op.

We zouden kunnen doen dat iedereen twee a drie favoriete nummers en clips kiest. Degene die het meest voorbij zijn gekomen worden dan genomineerd. Het wordt alleen lastig als we het totaal niet met elkaar eens zijn.

Een goed idee Hessel, laten we allemaal even een top 3 plaatsen in dit topic. De meest genomineerde nummers doen mee voor de awards.

Beste video:

G.O.O.D. Music - Mercy
El-P - The Full Retard
Killer Mike - Reagan

Beste nummer:

Kendrick Lamar - m.A.A.d City
Earl Sweatshirt - Chum
A$AP Rocky - Goldie

Nomineren mogelijk tot zaterdag 1 december, 20.00u.

Video zal ik zo meteen even doen aangezien ik vrij weinig memorabele video's van dit jaar heb gekeken. Ik kan me er in ieder geval niet heel veel herinneren op dit moment.

Beste nummer is trouwens ook echt een lastige, maar die juist omdat er veel te veel zijn.

- Lupe Fiasco - Form Follows Function: Deze staat eigenlijk wel vast. Het nummer met de beste lyrics van dit jaar, en eigenlijk lyricaal een van de beste nummers ooit.
- Blu & Exile - A Man: Net zoals FFF sterke teksten met geweldige begeleiding van Exile, vooral het tweede gedeelte.
- Big Baby Ghandi - Post Nihilism: Weer sterke teksten en nu met een aparte maar o zo lekkere beat. Ik hou wel van de manier van rappen van Big Baby Ghandi. Dit is ook meteen het nummer dat ik het meest heb geluisterd dit jaar (60x al).

Zoals ik al zei, erg lastige keuze. Ik had ook m.A.A.d City kunnen kiezen, maar ik heb het gevoel dat die toch al genoeg gekozen gaat worden. Daarnaast nog nummers als The First 48, Hometown, What Chew Want en nog veel meer sterke nummer dit jaar (die ik laatst ook al plaatste in het 'top 10 nummers 2012' topic).

Tracks:

Big K.R.I.T. - 4eva 'n a Day (Theme)
Kirko Bangz - Drank In My Cup
Nas - Accident Murderers [ft. Rick Ross]

Video's:

Big K.R.I.T. - Money on the Floor [ft. 8Ball & MJG and 2 Chainz]
Kirko Bangz - Drank In My Cup
Waka Flocka Flame - Candy Paint & Gold Teeth [ft. Bun B and Ludacris]

Als het trouwens zo blijft dat iedereen totaal andere nummers kiest zouden we ook nog kunnen doen dat iedereen één nummer kiest en ze daarna op drie nummers moeten stemmen. Op die manier voorkom je dat iedereen alleen op 'zijn eigen' nummers stemt. Maar dat zien we later wel.

Goed idee, He$$el.

Video:

Flying Lotus - Putty Boy Strut | tekeningen als zijn muziek
Lupe Fiasco - Bitch Bad | zijn verhaal mooi weergegeven
G.O.O.D Music - Mercy | je ziet me wel, je ziet me niet

Nummers:

XV - Go on Without Me | geweldige track van één van de meest talentvolle rapper op dit moment
Chino XL - Fathers Day | zelden een nummer gehoord waarin het gevoel zo realistisch op de luisteraar wordt overgebracht
Killer Mike - R.A.P. Music | dé ode aan hiphop

panjoe (moderator)
Ik heb amper video's gezien dit jaar, vind ze sowieso niet belangrijk, dus daar doe ik niet aan mee.

Tracks:
1. El-P - The Full Retard
2. Apollo Brown & OC - Anotha One
3. Aesop Rock - Zero Dark Thirty

He$$el_01 schreef:
- Lupe Fiasco - Form Follows Function: Deze staat eigenlijk wel vast. Het nummer met de beste lyrics van dit jaar, en eigenlijk lyricaal een van de beste nummers ooit.

Helemaal mee eens. Echt insane hoe goed de lyrics wel niet zijn. Lupe is eigenlijk altijd al briljant geweest en snapte de vergelijkingen die mensen trokken met Nas ook helemaal nooit. Op tekstueel gebied was zijn album gewoon veruit het best, al vind ik zijn muziek dan wel weer minder. Ik heb erg veel respect voor een mainstream rapper die zoveel moeite stopt in zijn teksten. Zijn metaforen en wordplay behoren echt tot de top, zelfs vandaag.

Amen! Nog een kenner!

Dennisami
Rhythm & Poetry schreef:
Ik zit nu zelf te denken aan deze categorieën:

Beste album (internationaal)
Beste album (nationaal: Nederland + België)
Beste rapper (internationaal)
Beste producer (internationaal)
Beste groep (internationaal)
Beste artiest/groep (nationaal: Nederland + België)
Beste videoclip
Beste track (algemeen)

Iemand op- en/of aanmerkingen op deze lijst? Ik kies voor weinig nationale awards omdat de binnenlandse hiphop veel minder leeft (lijkt te leven) op deze site. Een categorie als beste cover vind ik zelf niet al te boeiend (meer) en live en/of festival is natuurlijk niet echt te doen. Ik ben bijvoorbeeld wel naar The Roots gegaan maar niet naar Kanye West en Jay-Z. Terwijl andere users misschien wel naar Nas zijn gegaan maar niet naar El-P. Misschien nog beste artiest algemeen? Hoewel ik dat weer een vage categorie vindt, wat nomineer je dan? Rappers die producen (of producers die ook rappen)? In dat geval wint El-P toch, onze site een beetje kennende.

Die lijst moet je invullen en hier plaatsen?

Meer dan één reactie lezen kan geen kwaad hoor.

Voor beste video ga ik nu El-P - The Full Retard en G.O.O.D. Music - Mercy nomineren. He$$el en Bennerd mogen van mij beide nog een video aanwijzen.

Voor beste nummer wil ik graag nog wat nominaties zien.

Zodra alle nominaties bekend zijn stuur ik wat pm's zodat er wel genoeg gestemd wordt in dit topic.

Bennerd en ik beide nog één zodat we uiteindelijk vier video's overhouden bedoel je?

In dat geval valt mijn keuze op Bitch Bad van Lupe Fiasco, om de reden die S&S ook al geeft. Ik vond Bitch Bad in het begin zonder video wel een leuk nummer, maar de video heeft in dit geval echt een toegevoegde waarde. Het verhaal dat Lupe verteld wordt op een mooie en duidelijke manier weergegeven.

Ja dat bedoel ik inderdaad. Beetje "irst komt, irst maalt" zoals die Friezen dat altijd zo prachtig zeggen.

En juist de Fries mag geen video nomineren

Whoop whoop! In dat geval ga ik voor Big K.R.I.T. - Money on the Floor [ft. 8Ball & MJG and 2 Chainz]. Gewoon, want Big K.R.I.T..

Silky & Smooth schreef:

Die Fries moet niet zo zeuren, want twee van zijn drie keuzes staan er gewoon tussen.

Silky & Smooth schreef:

Jouw nominatie staat er inderdaad al tussen.

Dan hoeven we nu alleen nog maar voor beste nummer te gaan en dan kan dit topic starten. Het gaat echter lastig worden om overeenkomsten te vinden. Daarom gaan we het weer op zijn Fries doen, de eerste 5 users mogen allemaal één nummer nomineren.

Kendrick Lamar ft. MC Eiht - m.A.A.d City

Gast
geplaatst: vandaag om 20:43 uur

geplaatst: vandaag om 20:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.