Genres / Hip-Hop / Hiphopromans?
zoeken in:
0
geplaatst: 27 april 2012, 22:38 uur
Voor een schoolvak dat ingaat op de functies van popmuziek in literatuur moet ik op zoek gaan naar een roman waarin populaire muziek dus een grote rol speelt en dit werk analyseren. Omdat het altijd maar over die eeuwige Bietels en verantwoorde ouwelullenrock gaat, wil ik eigenlijk een roman gaan analyseren waar hiphop een grote rol in speelt. Ik heb in elk geval nog niks gevonden, of het is Angry Black White Boy van Adam Mansbach, maar ik ga geen bijna vierhonderd pagina's in het Engels lezen, want dat ding is niet vertaald. Zo ben ik ook wel weer: ik lees het alleen maar als het in het Nederlands beschikbaar is, of als het niet heel gek lang is in het Engels. Mijn vraag is dus of jullie nog tips hebben, dus bij deze, hebben jullie nog tips?
0
geplaatst: 28 april 2012, 13:07 uur
Ik heb het daar met Thomas over gehad, maar hij denkt niet dat er genoeg hiphop in zit om drieduizend woorden aan te kunnen wijden, wat overigens niet wil zeggen dat ik De Allestafel nooit zal gaan lezen.
0
geplaatst: 28 april 2012, 13:17 uur
Thomas is bescheiden. Ik zou daar makkelijk drieduizend woorden aan kunnen wijden.
0
geplaatst: 29 april 2012, 11:12 uur
"Ik zou", ik heb uiteraard betere dingen te doen. Zoals eens wat No Limit-albums te beluisteren. Daar maak ik Thomas ook veel gelukkiger mee. 

0
geplaatst: 29 april 2012, 11:49 uur
Ik raad de Laatste Dichters van Christine Otten aan. Dit gaat over the Last Poets 1 van de grondleggers van de hiphopmuziek.
0
geplaatst: 8 mei 2012, 22:24 uur
Excusez-moi, ik reageer wat laat, maar De Laatste Dichters vond ik sowieso wel interessant klinken. Maar het is biografisch, niet? Ik denk dat ik het sowieso de leraar voor zal leggen, maar toch, ik weet niet of het helemaal de bedoeling is. Ik heb White Boy Shuffle van Paul Beatty bij de bieb geleend nu, op aanraden van Dennis Gaens, en ik heb The End of the Jews van Adam Mansbach aangeschaft. Hopelijk kan ik met die twee wat, maar andere suggesties zijn sowieso altijd nog welkom.
0
geplaatst: 9 mei 2012, 08:26 uur
Misschien is T.H.U.G. Life van Sanyika Shakur wat voor je. Deze titel is ook in het Nederlands beschikbaar.
Deze auteur ging eerder door het leven als 'Monster' Kody Scott. Het is een voormalig Cripslid met gruwelijke dingen op zijn kerfstok die zijn ervaringen verwerkte in deze roman. Hij heeft ook nog een autobiografie geschreven maar die heb ik niet gelezen.
Het is geen hoogstaande literatuur maar wel zeer onderhoudend. De South Centralsfeer van de welbekende scenes uit de oudere video's van N.W.A., Ice Cube en Dr Dre walmt van de pagina's af.
Deze auteur ging eerder door het leven als 'Monster' Kody Scott. Het is een voormalig Cripslid met gruwelijke dingen op zijn kerfstok die zijn ervaringen verwerkte in deze roman. Hij heeft ook nog een autobiografie geschreven maar die heb ik niet gelezen.
Het is geen hoogstaande literatuur maar wel zeer onderhoudend. De South Centralsfeer van de welbekende scenes uit de oudere video's van N.W.A., Ice Cube en Dr Dre walmt van de pagina's af.
0
geplaatst: 9 mei 2012, 20:43 uur
0
geplaatst: 12 mei 2012, 14:14 uur
Oké, dat is al een aantal interessante suggesties. Dat boek van Christine Otten is sowieso beschikbaar bij onze bieb, dus die zal waarschijnlijk wel nog voor m'n plezier gelezen worden. Mijn onderzoeksobject is de roman The End of the Jews geworden, van Adam Mansbach. De wat provocatieve titel is overigens niet antisemitisch. Hier kun je wat meer over de roman vinden.
0
geplaatst: 13 mei 2012, 10:00 uur
Niet echt een Roman maar het boek van Chuck D dat hij schreef in de jaren 90 is een aanrader. De titel weet ik even niet maar die is vast wel te vinden op het net.
0
geplaatst: 13 mei 2012, 10:01 uur
0
geplaatst: 15 mei 2012, 09:15 uur
Maarten is op de hoogte en uit de hoogte. Prima muziek overigens in The End of the Jews, Public Enemy, Boogie Down Productions, bijna de hele Golden Age minus de Beastie Boys wat gek is omdat de Beastie Boys joods zijn/waren. En er zitten ballende pitbuls in die Tupac en Biggie heten.
0
geplaatst: 11 juni 2012, 22:22 uur
Zoo, de missie is volbracht. Iemand interesse in de conclusie? Nee? Ik geef 'm toch: een jood mag best naar hiphop luisteren, zolang hij dat maar niet tegen negers zegt, want die maken daar een probleem van. Niet racistisch bedoeld overigens.
0
Ulfat-e-Zulmat
geplaatst: 12 juni 2012, 11:55 uur
Is het niet: een blanke mag best naar hiphop luisteren, zolang hij dat maar niet tegen negers zegt, want die maken daar een probleem van?
Wel racistisch bedoeld overigens.
Wel racistisch bedoeld overigens.
* denotes required fields.