Genres / Hip-Hop / Underrated/Overrated
zoeken in:
0
FelipeGutiérrez
geplaatst: 15 november 2013, 23:51 uur
Veel matige rappers tegenwoordig krijgen veel aandacht via tv en radio, verkopen heel veel albums en hebben goed bekeken videoclips. Daarentegen krijgen veel hele talentvolle rappers nauwelijks aandacht.
Nu is mijn vraag; welke rapper vinden jullie overrated of underrated? Ik ben benieuwd wat de verschillende meningen zijn over de huidige artiesten in de rapscene.
Nu is mijn vraag; welke rapper vinden jullie overrated of underrated? Ik ben benieuwd wat de verschillende meningen zijn over de huidige artiesten in de rapscene.
0
geplaatst: 16 november 2013, 18:43 uur
ScHoolboy Q is iemand die ik als underrated beschouw. Puur omdat hij enkel als party-rapper wordt gezien of als gangsterrapper. Zo bekeek ik hem zelf althans en ik zie die mening best vaak terugkomen. Hij verrast mij best vaak met nummers als ''Blessed''. Ook is hij lyricaal best okee opzich.
Daarnaast is voor mij de meest underrated artiest Guru van Gang Starr. Hij is voor mij toch echt wel top 10 materiaal, misschien zelfs top 5. Helaas wordt hij zelden zo gezien.
Daarnaast is voor mij de meest underrated artiest Guru van Gang Starr. Hij is voor mij toch echt wel top 10 materiaal, misschien zelfs top 5. Helaas wordt hij zelden zo gezien.
0
geplaatst: 17 november 2013, 16:01 uur
Ik vind de termen underrated en overrated altijd een beetje overdreven, en ze worden vaak te pas en te onpas gebruikt. Er zijn heel wat rappers die nauwelijks aandacht krijgen, maar dit maakt ze natuurlijk niet underrated.
Underrated, oftewel ondergewaardeerd betekend dus gewoon dat de betreffende artiest te weinig waardering krijgt. Maar wanneer krijg je te weinig waardering. Als ze een kleine groep fans hebben? Je kan zeggen, er luisteren te weinig mensen naar de artiest. De meeste mensen waarderen hem dus niet, of kennen hem niet eens. Maar aan de andere kant zijn dit juist vaak de artiesten die fans hebben die de artiest heel erg waarderen om zijn kwaliteiten. Alleen omdat er veel mensen zijn die nauwelijks de moeite nemen om zich in meer artiesten te verdiepen maakt ze natuurlijk niet underrated.
Schoolboy Q is op zich een goed voorbeeld van Holla. Het is een artiest die veel mensen kennen maar die, naar de mening van Holla dan, bepaalde kwaliteiten heeft die te weinig gewaardeerd worden door het grote publiek. Dit is echter ook weer een beetje het resultaat van het feit dat we artiesten, of eigenlijk alles, graag in hokjes plaatsen. Dat is makkelijker vergelijken en houdt het overzichtelijk. Zeker als je Schoolboy Q vergelijkt met Kendrick of Ab-Soul, wat in principe een veel voorkomende vergelijking is, zal je hem eerder in het hokje 'party/gansta' zetten dan in het hokje 'conscious'. Het kan echter ook zo zijn dat zijn zijn kwaliteiten om dat soort muziek te maken juist heel erg gewaardeerd worden. Als Big L een heel goed nummer over liefde zou hebben gemaakt zou hij waarschijnlijk alsnog vooral herinnerd worden aan zijn punchlines. Dit omdat hier nou eenmaal zijn grote kracht lag.
Overgewaardeerd is misschien nog wel moeilijker om over na te denken. Je neigt al snel naar rappers als Lil' Wayne en Drake (ik in ieder geval), omdat er heel duidelijk veel rappers zijn die, puur op het gebied van rapkwaliteiten, veel meer laten zien dat deze twee artiesten. Het grootste gedeelte van de realistische fans zal echter toegeven dat Lil Wayne niet de beste rapper is, maar dat hij gewoon de muziek maakt waar ze graag naar luisteren. Dat maakt ze als rapper zelf niet overgewaardeerd. Uiteraard zijn er op internet genoeg berichten te vinden in de trend van 'Lil Wayne is the best rapper alive'. Ondertussen is hij waarschijnlijk het grootste slachtoffer van de bekende YouTube reactie '... People listen to lil wayne' (waarbij de ... het aantal dislikes aangeeft).
Ik denk dat het over het algemeen het geval is dat artiesten bepaalde kwaliteiten hebben die ondergewaardeerd worden, zoals Holla dus al aangaf met Schoolboy Q. Uiteindelijk krijgt elke artiest met talent wel een bepaalde aanhang die zijn of haar kwaliteiten kunnen waarderen. Bij de een is dit echter een grotere groep dan bij de ander. Dat degenen met de grote groep fans over het algemeen de wat makkelijkere muziek maken was al wat langer bekend neem ik aan. Om ze dan overrated te noemen is vaak redelijk overdreven.
Maar dat was even mijn mening over het feit dat de termen underrated en overrated soms een beetje snel gebruikt worden. Betekend natuurlijk niet dat je niet kan discussiëren over artiesten waarvan je vind dat te weinig mensen naar hem luisteren of hem als een goede rapper bestempelen.
Underrated, oftewel ondergewaardeerd betekend dus gewoon dat de betreffende artiest te weinig waardering krijgt. Maar wanneer krijg je te weinig waardering. Als ze een kleine groep fans hebben? Je kan zeggen, er luisteren te weinig mensen naar de artiest. De meeste mensen waarderen hem dus niet, of kennen hem niet eens. Maar aan de andere kant zijn dit juist vaak de artiesten die fans hebben die de artiest heel erg waarderen om zijn kwaliteiten. Alleen omdat er veel mensen zijn die nauwelijks de moeite nemen om zich in meer artiesten te verdiepen maakt ze natuurlijk niet underrated.
Schoolboy Q is op zich een goed voorbeeld van Holla. Het is een artiest die veel mensen kennen maar die, naar de mening van Holla dan, bepaalde kwaliteiten heeft die te weinig gewaardeerd worden door het grote publiek. Dit is echter ook weer een beetje het resultaat van het feit dat we artiesten, of eigenlijk alles, graag in hokjes plaatsen. Dat is makkelijker vergelijken en houdt het overzichtelijk. Zeker als je Schoolboy Q vergelijkt met Kendrick of Ab-Soul, wat in principe een veel voorkomende vergelijking is, zal je hem eerder in het hokje 'party/gansta' zetten dan in het hokje 'conscious'. Het kan echter ook zo zijn dat zijn zijn kwaliteiten om dat soort muziek te maken juist heel erg gewaardeerd worden. Als Big L een heel goed nummer over liefde zou hebben gemaakt zou hij waarschijnlijk alsnog vooral herinnerd worden aan zijn punchlines. Dit omdat hier nou eenmaal zijn grote kracht lag.
Overgewaardeerd is misschien nog wel moeilijker om over na te denken. Je neigt al snel naar rappers als Lil' Wayne en Drake (ik in ieder geval), omdat er heel duidelijk veel rappers zijn die, puur op het gebied van rapkwaliteiten, veel meer laten zien dat deze twee artiesten. Het grootste gedeelte van de realistische fans zal echter toegeven dat Lil Wayne niet de beste rapper is, maar dat hij gewoon de muziek maakt waar ze graag naar luisteren. Dat maakt ze als rapper zelf niet overgewaardeerd. Uiteraard zijn er op internet genoeg berichten te vinden in de trend van 'Lil Wayne is the best rapper alive'. Ondertussen is hij waarschijnlijk het grootste slachtoffer van de bekende YouTube reactie '... People listen to lil wayne' (waarbij de ... het aantal dislikes aangeeft).
Ik denk dat het over het algemeen het geval is dat artiesten bepaalde kwaliteiten hebben die ondergewaardeerd worden, zoals Holla dus al aangaf met Schoolboy Q. Uiteindelijk krijgt elke artiest met talent wel een bepaalde aanhang die zijn of haar kwaliteiten kunnen waarderen. Bij de een is dit echter een grotere groep dan bij de ander. Dat degenen met de grote groep fans over het algemeen de wat makkelijkere muziek maken was al wat langer bekend neem ik aan. Om ze dan overrated te noemen is vaak redelijk overdreven.
Maar dat was even mijn mening over het feit dat de termen underrated en overrated soms een beetje snel gebruikt worden. Betekend natuurlijk niet dat je niet kan discussiëren over artiesten waarvan je vind dat te weinig mensen naar hem luisteren of hem als een goede rapper bestempelen.

0
geplaatst: 17 november 2013, 16:27 uur
De conclusie is natuurlijk dat southern rap underrated is op deze site.
0
geplaatst: 17 november 2013, 19:37 uur
Op deze site? Pimp C en Bun B verdienen meer aandacht, net zoals Z-Ro, Street Military en producer DJ Screw. En er wordt hier veel te vaak afgegeven op Juicy J, Young Jeezy, Rick Ross, Gucci Mane en Lil' Wayne, terwijl die toch echt veel belangrijker waren voor hiphop dan gewoon geld in het laatje brengen. Dat zijn zowat de eerste die in me opkomen.
Het is zonde dat ieders favoriete southern artiest hier Outkast lijkt te zijn, waarschijnlijk omdat die niet zo glad klinken en er wat meer muzikale uitdaging (en betere teksten) in zit. Dat is east coast-mentaliteit
Het is zonde dat ieders favoriete southern artiest hier Outkast lijkt te zijn, waarschijnlijk omdat die niet zo glad klinken en er wat meer muzikale uitdaging (en betere teksten) in zit. Dat is east coast-mentaliteit

0
geplaatst: 17 november 2013, 20:19 uur
Lloyd Banks is voor mij het perfecte voorbeeld van een underrated rapper.
Al sinds Beg For Mercy vond ik Banks een toffe rapper en beschouwde hem als één van mijn favoriete. Maar op één of andere manier ontbrak er iets, nog steeds geen idee wat ik miste.
Deze week heb ik Lloyd Banks’ nieuwe mixtape, F.N.O. (Failure’s No Option), eens een kans gegeven en het verbaasde me op een positieve manier!
Hij heeft een uitstekend beatkeuze, zeer aangenaam stemgeluid en is tekstueel en rap-technisch sterk. Ook de nieuwe mixtape klopt gewoon, alles past perfect bij elkaar.
Volgens mij zijn er twee redenen dat Lloyd Banks underrated is. Ten eerste geeft hij geen aandacht voor de promotie van zijn muziek. Hij geeft de laatste paar jaren geen interviews en schiet ook geen videoclips voor zijn nummers. Misschien dat hij beter vlogs (zoals DayToday van Wiz Khalfia) zou maken op YouTube. Volgens 50 Cent is Banks gewoon lui, maar mijn gedacht is dat Lloyd Banks gewoon niet graag in de belangstelling staat. Kan ik goed inkomen.
De tweede reden is volgens mij het label waar hij getekend staat en de groep waar hij lid van is: G-Unit. De meeste mensen denken meteen aan gangsta rappers die rap-technisch, maar vooral tekstueel, niet getalenteerd zijn als ze aan G-Unit denken. Voor Tony Yayo klopt dit naar mijn mening. Hij heeft goede muziek gemaakt, maar is gewoon een belabberde rapper. De rest (50, Banks, Buck en Game) zijn allemaal wél getalenteerde mensen als je het mij vraag. Ja, ook 50 Cent. Hij is lang samen met Eminem mijn favoriete artiest geweest en nu heb ik hem nog heel hoog zitten.
Waar ik jaren 50 Cent de beste rapper uit G-Unit vond is dat deze week toch verandert. Het kwartje is eindelijk gevallen. De volgende dagen ga ik gewoon verder geniet van Lloyd Banks’ muziek (ook ouder materiaal) en ik ga ook eens aan zijn vorige twee mixtapes beginnen.
En daarbij geef ik bennerd ook groot gelijk. Al die artiesten krijgen hier op de site inderdaad te weinig goede aandacht. Voor mij mag je Gucci Mane wel vervangen door Waka Flocka Flame.
T.I. reken ik daar ook bij.
Al sinds Beg For Mercy vond ik Banks een toffe rapper en beschouwde hem als één van mijn favoriete. Maar op één of andere manier ontbrak er iets, nog steeds geen idee wat ik miste.
Deze week heb ik Lloyd Banks’ nieuwe mixtape, F.N.O. (Failure’s No Option), eens een kans gegeven en het verbaasde me op een positieve manier!
Hij heeft een uitstekend beatkeuze, zeer aangenaam stemgeluid en is tekstueel en rap-technisch sterk. Ook de nieuwe mixtape klopt gewoon, alles past perfect bij elkaar.
Volgens mij zijn er twee redenen dat Lloyd Banks underrated is. Ten eerste geeft hij geen aandacht voor de promotie van zijn muziek. Hij geeft de laatste paar jaren geen interviews en schiet ook geen videoclips voor zijn nummers. Misschien dat hij beter vlogs (zoals DayToday van Wiz Khalfia) zou maken op YouTube. Volgens 50 Cent is Banks gewoon lui, maar mijn gedacht is dat Lloyd Banks gewoon niet graag in de belangstelling staat. Kan ik goed inkomen.
De tweede reden is volgens mij het label waar hij getekend staat en de groep waar hij lid van is: G-Unit. De meeste mensen denken meteen aan gangsta rappers die rap-technisch, maar vooral tekstueel, niet getalenteerd zijn als ze aan G-Unit denken. Voor Tony Yayo klopt dit naar mijn mening. Hij heeft goede muziek gemaakt, maar is gewoon een belabberde rapper. De rest (50, Banks, Buck en Game) zijn allemaal wél getalenteerde mensen als je het mij vraag. Ja, ook 50 Cent. Hij is lang samen met Eminem mijn favoriete artiest geweest en nu heb ik hem nog heel hoog zitten.
Waar ik jaren 50 Cent de beste rapper uit G-Unit vond is dat deze week toch verandert. Het kwartje is eindelijk gevallen. De volgende dagen ga ik gewoon verder geniet van Lloyd Banks’ muziek (ook ouder materiaal) en ik ga ook eens aan zijn vorige twee mixtapes beginnen.
En daarbij geef ik bennerd ook groot gelijk. Al die artiesten krijgen hier op de site inderdaad te weinig goede aandacht. Voor mij mag je Gucci Mane wel vervangen door Waka Flocka Flame.
T.I. reken ik daar ook bij.
0
geplaatst: 17 november 2013, 22:20 uur
Ik persoonlijk heb veel moeite met het diggen van southern rap, dus begrijp ergens wel waar dat vandaan komt. KRIT vind ik persoonlijk best dik, en daarnaast ook iedereen die Bennerd noemt (op Gucci en Wayne na). Dat jongens als Ross en dergelijke iets bijgedragen hebben aan rap weet ik niet, en ik zou eerlijk gezegd na nadenken niet weten wat. Ze hebben me wel vermaakt tot een bepaalde mate, wat ze zeker tot likeable artiesten maakt voor me.
Chamillionaire zit me persoonlijk als enige echte Dirty South diep in het hart. Toen ik als jong jochie dat nummer Ridin' hoorde ging ik voor het eerst in mijn leven mezelf verdiepen in een muziekgenre. Het heeft me aangezet tot het onderzoeken en bestuderen, en dat is iets wat ik nog altijd doe. Verder misschien Young Buck die ik ook erg vet vond destijds (na mijn ''Cham''-fase die kort duurde ging ik over op G-Unit).
Dirty South zal me denk ik altijd een beetje net als MF Doom en in zekere zin Lupe Fiasco niet volledig pakken. Bij die gevallen wil ik gepakt worden door hun sound en rapkunsten, en ik erken dat ze er zijn, maar helaas pakt het me gewoon niet.
Chamillionaire zit me persoonlijk als enige echte Dirty South diep in het hart. Toen ik als jong jochie dat nummer Ridin' hoorde ging ik voor het eerst in mijn leven mezelf verdiepen in een muziekgenre. Het heeft me aangezet tot het onderzoeken en bestuderen, en dat is iets wat ik nog altijd doe. Verder misschien Young Buck die ik ook erg vet vond destijds (na mijn ''Cham''-fase die kort duurde ging ik over op G-Unit).
Dirty South zal me denk ik altijd een beetje net als MF Doom en in zekere zin Lupe Fiasco niet volledig pakken. Bij die gevallen wil ik gepakt worden door hun sound en rapkunsten, en ik erken dat ze er zijn, maar helaas pakt het me gewoon niet.
0
geplaatst: 17 november 2013, 23:33 uur
bennerd schreef:
Dat is een inderdaad een feit, hoewel ik het niet met elke rapper van je rijtje eens ben.
Bun B, Pimp C, Z-Ro, Trae the Truth, Killer Mike (valt op deze site wel mee, maar dat is eigenlijk pas na R.A.P.). The Geto Boys zijn niet zozeer underrated, maar daar wordt toch relatief weinig naar geluisterd naar mijn idee.
0
geplaatst: 18 november 2013, 12:41 uur
He$$el_01 schreef:
Dat is een inderdaad een feit, hoewel ik het niet met elke rapper van je rijtje eens ben.
Bun B, Pimp C, Z-Ro, Trae the Truth, Killer Mike (valt op deze site wel mee, maar dat is eigenlijk pas na R.A.P.). The Geto Boys zijn niet zozeer underrated, maar daar wordt toch relatief weinig naar geluisterd naar mijn idee.
(quote)
Mag Ludacris ook in je rijtje. Is toch ook echt wel een held zeg.
0
Dennisami
geplaatst: 18 november 2013, 12:59 uur
Nou moet ik toegeven dat ik Z-ro niet eens ken maar waardeer ik de andere rappers wel. Zelf vind ik Chammillionaire underrated.
0
geplaatst: 18 november 2013, 13:09 uur
Dennisami schreef:
Nou moet ik toegeven dat ik Z-ro niet eens ken maar waardeer ik de andere rappers wel. Zelf vind ik Chammillionaire underrated.
Eens.
Z-Ro is de neef van Trae.
Vooral qua flow een van de beste rappers imo.
0
geplaatst: 18 november 2013, 14:45 uur
bennerd schreef:
En er wordt hier veel te vaak afgegeven op Juicy J, Young Jeezy, Rick Ross, Gucci Mane en Lil' Wayne, terwijl die toch echt veel belangrijker waren voor hiphop dan gewoon geld in het laatje brengen. Dat zijn zowat de eerste die in me opkomen.
Nou weet ik dat jij af en toe graag met een overstatement komt maar je kan ook met een overdreven overstatement komen.En er wordt hier veel te vaak afgegeven op Juicy J, Young Jeezy, Rick Ross, Gucci Mane en Lil' Wayne, terwijl die toch echt veel belangrijker waren voor hiphop dan gewoon geld in het laatje brengen. Dat zijn zowat de eerste die in me opkomen.
0
geplaatst: 18 november 2013, 23:30 uur
Hehe. Gucci en Weezy hebben de "mixtapestortvloed als carrièreboost" aan de rest van de wereld geleerd. En Gucci is dé rapper die hedendaagse trap echt razend populair gemaakt heeft, toch? Rick Ross gaf de boost, Gucci deed de rest, Chief Keef nam het over.
0
geplaatst: 19 november 2013, 10:58 uur
bennerd schreef:
Gucci en Weezy hebben de "mixtapestortvloed als carrièreboost" aan de rest van de wereld geleerd.
Nee hoor, dat begon minimaal zo'n tien jaar geleden al. G-Unit Radio enzo.Gucci en Weezy hebben de "mixtapestortvloed als carrièreboost" aan de rest van de wereld geleerd.
En Gucci is dé rapper die hedendaagse trap echt razend populair gemaakt heeft, toch? Rick Ross gaf de boost, Gucci deed de rest, Chief Keef nam het over.
Twijfel ik erg aan. Sowieso vond ik trap al redelijk vermakelijk voordat ik Gucci überhaupt een beetje kende. Verschil tussen hem en bijv. een Rick Ross is dat Ross maar een paar trap-nummertjes op zijn plaat gooit en Gucci alleen maar trap (toch?). Dus nee, ook dat punt klopt niet (echt).Edit: ik zie nu dat je hedendaagse trap typte, maar zit er dan zoveel verschil in trap van wat jaren geleden en nu?
0
geplaatst: 19 november 2013, 11:00 uur
Lil' Jon was ook heel belangrijk voor Hip Hop. Of je het nou wilt of niet. 

0
Harco
geplaatst: 19 november 2013, 14:38 uur
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Nee hoor, dat begon minimaal zo'n tien jaar geleden al. G-Unit Radio enzo.(quote)
Twijfel ik erg aan. Sowieso vond ik trap al redelijk vermakelijk voordat ik Gucci überhaupt een beetje kende. Verschil tussen hem en bijv. een Rick Ross is dat Ross maar een paar trap-nummertjes op zijn plaat gooit en Gucci alleen maar trap (toch?). Dus nee, ook dat punt klopt niet (echt). Gucci is als labelbaas natuurlijk wel heel belangrijk geweest wat betreft de huidige trap (die kenmerkende hyperactief ratelende beats): Flockaveli is in mijn ogen dé blauwdruk van de moderne trap en het bood zowel Luger als Waka een platform om hun ding aan een groot publiek te laten horen. Beiden stonden op dat moment onder contract bij Brick Squad. Na het verschijnen van dat album schoten de na-apers als paddenstoelen uit de grond. En daarnaast staat Southside ook bij BSM onder contract - ook een hele grote. Dat iemand het verschrikkelijke kutmuziek vindt, dat kan ik begrijpen, maar belangrijk is/was Gucci met BSM toch wel.
MJ_DA_MAN schreef:
Edit: ik zie nu dat je hedendaagse trap typte, maar zit er dan zoveel verschil in trap van wat jaren geleden en nu?
Edit: ik zie nu dat je hedendaagse trap typte, maar zit er dan zoveel verschil in trap van wat jaren geleden en nu?
Ja. Trap van - pak 'm beet - 2006 was een stuk soulvoller en smoother dan de industriële samples en geluidseffecten die tegenwoordig gebruikt worden. Vergelijk King van T.I. of een willekeurig album uit Jeezy's beginperiode maar eens met Finally Rich of Flockaveli.
Trouwens wel eens met Yestsida wat betreft Banks: technisch echt heel sterk. Had een stuk meer "serieuze hiphopfans" gehad wanneer hij niet bij G-Unit gezeten had.
0
geplaatst: 19 november 2013, 20:19 uur
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Nee hoor, dat begon minimaal zo'n tien jaar geleden al. G-Unit Radio enzo. Zo, daar heb je wel een punt. De G-Unit-mixtaperonde kwam voornamelijk in de eerste helft van de jaren '00, Gucci en Weezy startten vanaf 2006.
(quote)
Twijfel ik erg aan. Sowieso vond ik trap al redelijk vermakelijk voordat ik Gucci überhaupt een beetje kende. Verschil tussen hem en bijv. een Rick Ross is dat Ross maar een paar trap-nummertjes op zijn plaat gooit en Gucci alleen maar trap (toch?). Dus nee, ook dat punt klopt niet (echt).Edit: ik zie nu dat je hedendaagse trap typte, maar zit er dan zoveel verschil in trap van wat jaren geleden en nu?
Voor het verschil: zie de uitleg van Harco. Rick Ross lanceerde met B.M.F. en MC Hammer de 'Lex Luger'-sound, wat het begin betekende van de gigantische tweede golf trapmuziek (goede muziek voor voetballers). Waka deed de rest met Flockaveli.
En zowel Luger als Waka stonden op Brick Squad getekend, dus krijgt Gucci Mane een Diddy-rol.
0
geplaatst: 19 november 2013, 20:25 uur
bennerd schreef:
Voor het verschil: zie de uitleg van Harco. Rick Ross lanceerde met B.M.F. en MC Hammer de 'Lex Luger'-sound, wat het begin betekende van de gigantische tweede golf trapmuziek (goede muziek voor voetballers). Waka deed de rest met Flockaveli.
Nou ben ik geen kenner van het gehele trap-gebeuren in de hiphop, maar met die twee nummers begon die zogenaamde Luger-sound toch niet? Zulke nummers had ik allang gehoord daarvoor. Ik zie een trap-nummer overigens precies als een B.M.F.: lomp en ongepolijst. Nooit iets soulvols.Voor het verschil: zie de uitleg van Harco. Rick Ross lanceerde met B.M.F. en MC Hammer de 'Lex Luger'-sound, wat het begin betekende van de gigantische tweede golf trapmuziek (goede muziek voor voetballers). Waka deed de rest met Flockaveli.
Maar goed, op dat gebied zal Gucci verder ongetwijfeld wel wat betekend hebben en neem ik de uitspraak ''iets betekenen voor hiphop'' wellicht als iets groters op dan dat jij dat doet.
0
geplaatst: 19 november 2013, 20:59 uur
Nou ben ik geen kenner van het gehele trap-gebeuren in de hiphop, maar met die twee nummers begon die zogenaamde Luger-sound toch niet?
Klopt, MJ_DA_MAN. Waka Flocka Flame was de eerste met de "Lex Luger-sound". De leadsingle van Flockaveli (Hard in da Paint) kwam eerder uit dan B.M.F. en MC Hammer van Rick Ross.
Waka Flocka Flame en producer Lex Luger waren de eerste met de huidige trapsound.
0
geplaatst: 19 november 2013, 21:18 uur
Yestsida schreef:
Waka Flocka Flame en producer Lex Luger waren de eerste met de huidige trapsound.
Dat nummer ken ik dan weer niet, lol. Maar dan nog had ik al meerdere vergelijkbare nummers gehoord. Harco ook vast wel.(quote)
Klopt, MJ_DA_MAN. Waka Flocka Flame was de eerste met de "Lex Luger-sound". De leadsingle van Flockaveli (Hard in da Paint) kwam eerder uit dan B.M.F. en MC Hammer van Rick Ross.Waka Flocka Flame en producer Lex Luger waren de eerste met de huidige trapsound.
Echter: om eerlijk te zijn plaats ik een nummer als dit overigens ook al lichtelijk in die categorie.
0
geplaatst: 19 november 2013, 21:28 uur
MJ_DA_MAN schreef:
Om eerlijk te zijn plaats ik een nummer als dit overigens ook al lichtelijk in die categorie.
(quote)
Dat nummer ken ik dan weer niet, lol. Maar dan nog had ik al meerdere vergelijkbare nummers gehoord. Harco ook vast wel.Om eerlijk te zijn plaats ik een nummer als dit overigens ook al lichtelijk in die categorie.
Hmmm... I Got My Locs On beschouw ik niet als een trap-nummer. Al snap ik wel dat je het lichtelijk in die categorie zou zetten. Zie ik gewoon als een hard gangsta rapnummer.
Maar dan nog, de stijl/sound die we nu als trap-music kennen is normaal gezien wel echt gestart door Waka Flocka en Lex Luger. Wil uiteraard niet zeggen dat ze de grondleggers zijn van trap-music. Zoals Harco al zei zijn T.I. en Young Jeezy enkele die ze voor waren.
0
geplaatst: 19 november 2013, 22:19 uur
Overigens wist ik niet dat Gucci ook een labelbaas was.
Daarnaast is Luger ook maar een copycat van andere vergelijkbare producers in de scene die ook (o.a.) trap-producties of trap-achtige producties maken. Cool & Dre, DJ Toomp, The Runners, Drumma Boy enzo, alleen dan veel eentoniger en eenzijdiger.
Daarnaast is Luger ook maar een copycat van andere vergelijkbare producers in de scene die ook (o.a.) trap-producties of trap-achtige producties maken. Cool & Dre, DJ Toomp, The Runners, Drumma Boy enzo, alleen dan veel eentoniger en eenzijdiger.
0
Harco
geplaatst: 20 november 2013, 14:49 uur
Ik snap de vergelijking met dat Ice Cube-nummer, maar dat vind ik toch wel iets te gepolijst nog, hoor. Zoiets kun je misschien zien als de transitieperiode tussen de eerdere en de huidige trap. De industriële sounds zijn zeker al aanwezig - evenals typische dingen als een kerkkloksample of zo, maar je hoort ook nog die typisch versnellende southern drumloopjes van de periode daarvoor (0:24 tot 0:28 bijv.).
Toomp en Cool & Dre zou ik bijvoorbeeld niet rekenen tot echte trapproducers - tenminste, niet van de huidige trap. Die lui werden vooral groot mid-jaren '00 door hun gelikte synths, blazersamples en eerdergenoemde drumloopjes. Soulvoller is misschien niet het beste woord; wellicht dekt melodischer de lading beter. Vergelijk T.I.'s Ride wit Me eens met Waka's Hard in da Paint, om maar eens twee uitersten te pakken. Wereld van verschil. Bombastischer, ook.
Natuurlijk ook wat teveel van het goede om een destijds 19-jarige (zo oud was Luger rond 2010, toch?) alle credits te geven voor de huidige sound - die geef ik hem ook niet. Hij pakte gewoon de dingen op die iemand als - inderdaad - Drumma Boy gedaan had en liet het allemaal nog wat agressiever en meer lo-fi klinken. En dat werd Flockaveli.
Toomp en Cool & Dre zou ik bijvoorbeeld niet rekenen tot echte trapproducers - tenminste, niet van de huidige trap. Die lui werden vooral groot mid-jaren '00 door hun gelikte synths, blazersamples en eerdergenoemde drumloopjes. Soulvoller is misschien niet het beste woord; wellicht dekt melodischer de lading beter. Vergelijk T.I.'s Ride wit Me eens met Waka's Hard in da Paint, om maar eens twee uitersten te pakken. Wereld van verschil. Bombastischer, ook.
Natuurlijk ook wat teveel van het goede om een destijds 19-jarige (zo oud was Luger rond 2010, toch?) alle credits te geven voor de huidige sound - die geef ik hem ook niet. Hij pakte gewoon de dingen op die iemand als - inderdaad - Drumma Boy gedaan had en liet het allemaal nog wat agressiever en meer lo-fi klinken. En dat werd Flockaveli.
0
geplaatst: 20 november 2013, 15:30 uur
Harco schreef:
Natuurlijk ook wat teveel van het goede om een destijds 19-jarige (zo oud was Luger rond 2010, toch?).
Natuurlijk ook wat teveel van het goede om een destijds 19-jarige (zo oud was Luger rond 2010, toch?).
Jep, toen was hij 19 jaar (hij is van 1991).
0
geplaatst: 20 november 2013, 17:01 uur
Overrated vind ik Pitbull. Daar kan ik niet naar luisteren. Naar mijn mening echt een kneus. Hij doet het wel slim om gewoon bij de ene en andere artiest hitje na hitje te scoren.
Underrated vind ik er een hoop. Maar dat is ook gewoon smaak. Vind Benzino heerlijke nummers hebben. Maar kan ook inzien dat hij gewoon een sufferd is in de beef met Eminem. Black Rob heeft ook een heerlijke flow. En vind mijn favoriete productieduo Tack Masters (Poke & Tone) zwaar ondergewaardeerd. Vind dat zij heerlijke nummers (bekende en onbekende) hebben gemaakt.
Underrated vind ik er een hoop. Maar dat is ook gewoon smaak. Vind Benzino heerlijke nummers hebben. Maar kan ook inzien dat hij gewoon een sufferd is in de beef met Eminem. Black Rob heeft ook een heerlijke flow. En vind mijn favoriete productieduo Tack Masters (Poke & Tone) zwaar ondergewaardeerd. Vind dat zij heerlijke nummers (bekende en onbekende) hebben gemaakt.
0
geplaatst: 20 november 2013, 17:08 uur
Helemaal eens met Banks. Die nieuwe mixtape is gewoon voor een groot deel van goede kwaliteit. Aardige tot best vette beats, een erg vette flow en dope stemgeluid en de teksten zijn ook zeker niet slecht. Geef hem eens een compleet album met een producer die zijn stemgeluid écht tot leven kan brengen en hij kan een idioot dope album maken. Als hij trouwens maar niet slechte features neemt...
* denotes required fields.