3.
El-P
El-P heeft een hele eigen muzikale invalshoek, waardoor hij voor mij altijd interessant blijft. Hij maakt wat ik wel eens liefkozend 'science fiction' hiphop noem: experimentele, abstracte lyrics over ongemakkelijke, spacey beats met veel elektronische invloeden. Bovendien heeft hij de beats gemaakt voor één van mijn all-time favourites (The Cold Vein van Cannibal Ox), was hij onderdeel van de meesterlijke groep Company Flow en heeft hij het toonaangevende label Def Jux opgericht.
2.
De La Soul
De La Soul maakt veel 'normalere' hiphop dan El-P, maar zijn zeker zo toonaangevend geweest. Eigenlijk kan ik bijna altijd wel naar De La luisteren. Positieve hiphop met een maatschappijkritisch randje.
1.
(MF) DOOM
MF DOOM, aka DOOM, aka Viktor Vaughn, aka King Geedorah, aka Zev Love X, aka The Mutherfuckin' Supervillain, is één van de eerste artiesten die me de wereld van underground hiphop in trokken. Niemand weet hoe hij eruit ziet omdat hij altijd een metalen masker over zijn gezicht heeft - een statement waarmee hij zich afzet tegen de manier waarop rappers hun ego en imago vaak belangrijker vinden dan hun muziek. Zijn teksten zijn heel apart, uniek, en zitten doorspekt met veelvoudig rijm, geniale woordgrapjes en cultuurreferenties. Bovendien heeft hij een geweldige smaak wat samenwerken betreft, zo staat hij op albums van Gorillaz, De La Soul en Vast Aire en heeft hij zelfs hele platen gemaakt met Danger Mouse en Madlib.