menu

Genres / Hip-Hop / Hip Hop in de jaren '10

zoeken in:
avatar van bart1989
Wat denken jullie van de nieuwe verschuivingen in hip hop de laatste 10 jaar, de doe-het-zelf mixtape generatie en het Amerikaanse Zuiden dat de charts overheerst?

Ik postte gisteren deze lijst op rateyourmusic en was benieuwd wat jullie hier op musicmeter van mijn hip hop bevindingen vonden.

avatar van Joe D
Dope lijst. Ik ben het met je eens dat Hip-Hop levender is dan ooit, omdat de "mixtape generatie" precies doet wat 'ie zelf wil. Het zijn niet meer de grote labels die alles bepalen, maar rappers als Lil' B, Lil Ugly Mane, en noem maar op, die in eigen beheer hun eigen straatje maken. Je ziet dus dat Hip-Hop zich daardoor ontwikkelt, ook op mainstream gebied.

FRIPI
Joe D schreef:
Dope lijst. Ik ben het met je eens dat Hip-Hop levender is dan ooit, omdat de "mixtape generatie" precies doet wat 'ie zelf wil. Het zijn niet meer de grote labels die alles bepalen, maar rappers als Lil' B, Lil Ugly Mane, en noem maar op, die in eigen beheer hun eigen straatje maken. Je ziet dus dat Hip-Hop zich daardoor ontwikkelt, ook op mainstream gebied.


Hilariteit ten top.

bennerd
Ik wíst dat het geen vijf posts ging duren Leg je reactie eens uit, FRIPI?

De opzet van de lijst klinkt interessant! Moet er eens goed voor zitten.

avatar van Joe D
FRIPI is bang voor verandering, en om zijn gedachten open te zetten voor nieuwe dingen, denk ik. Daarom blijft hij met zijn muzieksmaak in het verleden hangen.

FRIPI
bart1989 schreef:
Wat denken jullie van de nieuwe verschuivingen in hip hop de laatste 10 jaar, de doe-het-zelf mixtape generatie en het Amerikaanse Zuiden dat de charts overheerst?

Ik postte gisteren deze lijst op rateyourmusic en was benieuwd wat jullie hier op musicmeter van mijn hip hop bevindingen vonden.


Weinig bijzonders aan. Je springt van de hak op de tak qua rappers en niveau.

Je lijstjes voor mij zijn vrij matig te noemen.

Wat er gebeurd is met hiphop is dat de huidige generatie totaal geen respect heeft wat ze is voor gegaan. De hipster generatie (sorry dat ik jullie zo moet noemen) denkt niet meer in kwaliteit maar kwantiteit. Het enige dat belangrijk voor ze is zijn goed geschoten video's, veel bling bling (opschepperij over hoeveel ze wel niet hebben) en geile vrouwen in de clip.
Wat pal bovenaan staat zijn artiesten die miljoenen plays hebben op YouTube en beweerd dat dit de top is van wat er nu speelt. Weliswaar Top qua poen maar lyrisch vooral lachwekkend is. Geen flow hebben zoals Snoop al zei over hedendaagse rappers. Niet dat hij zo geweldig klinkt nog maar hij benoemd het wel.

Het is allemaal Yolo zoals ze dat zeggen.

Ik kan wel begrijpen dat ze Lamar tof vinden maar Lil' B of Wayne en consorten.
Tenenkrommend slecht. Weezy die trouwens in 90's al belachelijk werd gemaakt met zijn clowns posse Hot Boyz.

Zijn generatie leunt vooral op rijkdom dan echt moeten bloeden om ergens te kunnen komen.

Dat is er nu bijna niet meer. Alles wordt gekocht en zelfs kanslozen krijgen een podium om op te staan.

Neem Rapper Sjors

Iedereen lacht hem uit maar hij staat er wel omdat het verkoopt. Verkoopt het dan heb je handel en zo gaat dat met velen.

Iedereen die kritiek geeft wordt weg gezet als hater door de tegenpartij omdat zij niet in staat is om een tegenargument te geven. Hater is hun uitweg voor hun eigen zwakte en dat is dat ze bijna altijd zelf geen onderbouwing hebben.

Ik heb geleerd om naar nieuwe rap muziek te luisteren maar in de laatste jaren gaat het bergafwaarts en zelfs underground hiphop is niet meer wat het geweest is.

Dat was het voor nu en ga straks lekker genieten van Amatorski concert.

FRIPI
Joe D schreef:
FRIPI is bang voor verandering, en om zijn gedachten open te zetten voor nieuwe dingen, denk ik. Daarom blijft hij met zijn muzieksmaak in het verleden hangen.


Ik noem Lil Simz of Kojey Radical niet echt ouderwets en er is sowieso veel meer dan alleen hiphop. Je zal verbaasd zijn wat voor soorten muziek ik beluister.

avatar van Silky & Smooth
De hipster-generatie staat toch bekend om dat ze weer voor kwaliteit en authenticiteit gaan i.p.v. massaproductie? Ik weet op welke groep jij doelt, maar aangezien we zo precies zijn klopt die benaming niet. Daarbij is blingbling-era van alle tijden, maar dat hoogtepunt is ook al lang voorbij. Je ziet steeds meer mainstream hip-hoo dat leunt op politieke, maatschappelijke en zelfreflecterende onderwerpen. Dus die argumenten zijn niet juist.

avatar van bart1989
FRIPI schreef:
Iedereen die kritiek geeft wordt weg gezet als hater door de tegenpartij omdat zij niet in staat is om een tegenargument te geven. Hater is hun uitweg voor hun eigen zwakte en dat is dat ze bijna altijd zelf geen onderbouwing hebben.


Na jaren muziek luisteren, heb ik geleerd dat het soms lui en vooral makkelijker is om te haten dan iets te leren appreciëren. Daarbij gaan Lil Wayne's en diens Young Money mixtape konsoorten toch al meer dan 6 jaar mee en is hun invloed op de populaire cultuur onbetwistbaar en onontkoombaar. Dat is natuurlijk maar één voorbeeld in het verschuivende hip hop landschap.

Als ik zo'n populaire cultuurrevolutie zie als deze die ik niet begrijp dan denk ik, "daar wil ik wel eens het fijne van weten!" En ik was heel sceptisch en ongelovig in het begin, believe me! Maar ik verzeker u, om maar toepasselijk Drake en Future te quoten, "What a time to be alive!" Oh boy!

Leuk dat Joe D dat lijkt te beamen.

avatar van Joe D
Volledig mee eens. Toen ik Lil' Wayne voor het eerst hoorde vond ik het ook helemaal niks, inmiddels is het mijn favoriete rapper ooit. Soms is het enige wat je hoeft te doen om een "nieuwe muziekwereld" te openen, even uit je comfort zone stappen, en even je best doen iets te begrijpen. Voor sommigen is dat te veel gevraagd, dus beginnen ze maar gelijk met, ja, haten. Dat is makkelijk, zeg.

Joe B
Lil' Wayne is ook mijn favoriete rapper ooit. Ik ben daarvoor uit mijn comfort zone gestapt en heb mijn best gedaan om hem te begrijpen. Jammer genoeg is dat voor sommigen te veel gevraagd en dan beginnen ze met haten. Moet zeggen dat dat wel een beetje makkelijk is.

FRIPI
bart1989

De populaire cultuur waar jij het over hebt is al decennia lang verdwenen. Onwetendheid heerst en de nieuwe generatie heeft geen enkel respect voor wat hen is voor gegaan.

Dit gebeurt bij bijna elk genre.

Vervolgens haal je iemand erbij om jou mening te onderbouwen "kijk er is nog iemand met dezelfde mening" maar het zegt helemaal niets.

De comfort zone waar jij het over hebt is juist iets luisteren waar je nooit naar luistert omdat je als rocker ook niet ineens klassieke muziek gaat beluisteren. Echter binnen het genre hiphop heb ik van alles beluisterd alleen zitten er statistisch gezien slechte rappers tussen. Niet omdat ik dat vind maar omdat het vaak bewezen is.

Dit soort teksten komen dagelijks voorbij

Ik drink geen appelsap, want ik lust geen appelsap omdat ik geen appelsap lust drink ik geen appelsap.

Dit is een punchline anno 2015

Ga mij niet vertellen dat je dit geweldig vind maar zelfs dat is mogelijk. Ik zou dan wel eens willen weten hoe je Lil Wayne die totaal geen flow heeft, geen delivery heeft, een pruts stem heeft leuk kunt vinden.

Zelfs Vanilla Ice rapt de huidige generatie onder de tafel.

FRIPI
Joe BJoe D

Wat is een hater?

avatar van MJ_DA_MAN
FRIPI schreef:
De populaire cultuur waar jij het over hebt is al decennia lang verdwenen. Onwetendheid heerst en de nieuwe generatie heeft geen enkel respect voor wat hen is voor gegaan.
Ik vind dit toch wel kort door de bocht. Ik weet hoe jouw kijk hier op is, maar ik vind dat jij als oudere er alsnog breder naar kan kijken. Dat de ''jeugd'' hiphop anders interpreteert dan jij of andere mensen die de gouden tijden (bewust) hebben meegemaakt wil niet zeggen dat ze er geen respect voor hebben. Ik zie ook niet in in welk opzicht men geen respect heeft. De hiphop uit eind jaren '80/begin jaren '90, de maatstaf volgens velen, was eigenlijk ook niet hoe hiphop oorspronkelijk was.
De comfort zone waar jij het over hebt is juist iets luisteren waar je nooit naar luistert omdat je als rocker ook niet ineens klassieke muziek gaat beluisteren. Echter binnen het genre hiphop heb ik van alles beluisterd alleen zitten er statistisch gezien slechte rappers tussen. Niet omdat ik dat vind maar omdat het vaak bewezen is.
Statistisch gezien slecht? Zoiets bestaat niet. Iemand is niet per definitie goed of slecht.
Ga mij niet vertellen dat je dit geweldig vind maar zelfs dat is mogelijk. Ik zou dan wel eens willen weten hoe je Lil Wayne die totaal geen flow heeft, geen delivery heeft, een pruts stem heeft leuk kunt vinden.
Men kan Lil' Wayne gewoon goed vinden. Daar is helemaal niks mis mee. Ik vind hem ook belabberd, maar ik zie niet in waarom iemand een artiest die jij slecht vindt niet goed kan vinden.
Zelfs Vanilla Ice rapt de huidige generatie onder de tafel.
Zo erg is het nou ook weer niet, maar ik ben het wel met je eens dat de nieuwe generatie middelmatig is. Ondanks dat diverse rappers wel degelijk iets te melden hebben ontbreekt het zo vrijwel altijd aan flow en diversiteit in stemgeluid. Ook de producties waar deze heren op rappen doen mij zelden echt iets. Zelfs bij namen als Kendrick Lamar en Joey Bada$$.

Enfin, ik prefereer ook de jaren '90 en het eerste decennia van deze eeuw en onze smaken liggen waarschijnlijk veel dichter bij elkaar dan je altijd hebt gedacht, maar ik ga niet al te veel de zuurpruim uithangen door de verandering/ontwikkeling van het genre in de weg te staan. Dat zie ik puur als iemand het plezier van muziek proberen te ontnemen en dat kan natuurlijk nóóit de bedoeling zijn.

avatar van Joe D
Ik ken de jaren '90, maar ik luister veel liever naar Gucci Mane. Sorry FRIPI.

avatar van Bedorvenkebab
Bij elk bericht van FRIPI ga ik de nieuwe generatie meer waarderen. Heerlijk.

Joe B
FRIPI de definitie van een hater, dat ben jij.
'A person that simply cannot be happy for another person's success. So rather than be happy they make a point of exposing a flaw in that person.'

In ieder geval; je hebt het er over dat het statistisch gezien bewezen is dat er goede en slechte rappers zijn. Dit is natuurlijk lulkoek en volledig subjectief. Betekend niet dat je zoiets niet mag zeggen, alleen dan schrijf je 'ik vind'. Jij kan en mag vinden dat er slechte rappers zijn en je hoeft Lil Wayne niet leuk te vinden. Dit moet je echter niet schrijven alsof het een feit is.

De discussie of een rapper wel of niet goed is, is een interessante om te voeren. Je kan hierbij met argumenten komen over de delivery, lyrics, beatkeuze en what not. Echter met zulke inhoudsloze berichten als die van jou toon je alleen je eigen kortzichtigheid aan. Ik weet gewoon nu al dat jij je gelijk wil gaan halen in je volgende bericht.

Dat Vanilla Ice deze hele generatie onder de tafel rapt is kul. Je zegt dit alleen maar om jouw standpunt kracht bij te zetten. Ik, en jij waarschijnlijk ook alleen zul je het niet toegeven, kan zo een lijst maken van 50 rappers uit deze generatie die rijmtechnisch en qua teksten beter zijn dan bovengenoemde. Er heerst geen onwetendheid, er heerst kortzichtigheid, en mensen zoals jij zijn daar het levende bewijs van.

Hier, een clip voor je.

FRIPI
MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
Ik vind dit toch wel kort door de bocht. Ik weet hoe jouw kijk hier op is, maar ik vind dat jij als oudere er alsnog breder naar kan kijken. Dat de ''jeugd'' hiphop anders interpreteert dan jij of andere mensen die de gouden tijden (bewust) hebben meegemaakt wil niet zeggen dat ze er geen respect voor hebben. Ik zie ook niet in in welk opzicht men geen respect heeft. De hiphop uit eind jaren '80/begin jaren '90, de maatstaf volgens velen, was eigenlijk ook niet hoe hiphop oorspronkelijk was.
(quote)
Statistisch gezien slecht? Zoiets bestaat niet. Iemand is niet per definitie goed of slecht.
(quote)
Men kan Lil' Wayne gewoon goed vinden. Daar is helemaal niks mis mee. Ik vind hem ook belabberd, maar ik zie niet in waarom iemand een artiest die jij slecht vindt niet goed kan vinden.
(quote)
Zo erg is het nou ook weer niet, maar ik ben het wel met je eens dat de nieuwe generatie middelmatig is. Ondanks dat diverse rappers wel degelijk iets te melden hebben ontbreekt het zo vrijwel altijd aan flow en diversiteit in stemgeluid. Ook de producties waar deze heren op rappen doen mij zelden echt iets. Zelfs bij namen als Kendrick Lamar en Joey Bada$$.

Enfin, ik prefereer ook de jaren '90 en het eerste decennia van deze eeuw en onze smaken liggen waarschijnlijk veel dichter bij elkaar dan je altijd hebt gedacht, maar ik ga niet al te veel de zuurpruim uithangen door de verandering/ontwikkeling van het genre in de weg te staan. Dat zie ik puur als iemand het plezier van muziek proberen te ontnemen en dat kan natuurlijk nóóit de bedoeling zijn.


Iedereen kan iemand goed vinden en dat is ieder zijn recht maar omdat de meerderheid gelijk krijgt wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk gelijk hebben.

FRIPI
Joe B schreef:
FRIPI de definitie van een hater, dat ben jij.
'A person that simply cannot be happy for another person's success. So rather than be happy they make a point of exposing a flaw in that person.'

In ieder geval; je hebt het er over dat het statistisch gezien bewezen is dat er goede en slechte rappers zijn. Dit is natuurlijk lulkoek en volledig subjectief. Betekend niet dat je zoiets niet mag zeggen, alleen dan schrijf je 'ik vind'. Jij kan en mag vinden dat er slechte rappers zijn en je hoeft Lil Wayne niet leuk te vinden. Dit moet je echter niet schrijven alsof het een feit is.

De discussie of een rapper wel of niet goed is, is een interessante om te voeren. Je kan hierbij met argumenten komen over de delivery, lyrics, beatkeuze en what not. Echter met zulke inhoudsloze berichten als die van jou toon je alleen je eigen kortzichtigheid aan. Ik weet gewoon nu al dat jij je gelijk wil gaan halen in je volgende bericht.

Dat Vanilla Ice deze hele generatie onder de tafel rapt is kul. Je zegt dit alleen maar om jouw standpunt kracht bij te zetten. Ik, en jij waarschijnlijk ook alleen zul je het niet toegeven, kan zo een lijst maken van 50 rappers uit deze generatie die rijmtechnisch en qua teksten beter zijn dan bovengenoemde. Er heerst geen onwetendheid, er heerst kortzichtigheid, en mensen zoals jij zijn daar het levende bewijs van.

Hier, een clip voor je.


De tekst die je bovenaan gebruikte heb je ook niet van jezelf en plak volgende keer de rest er ook bij. Over interpretatie gesproken.

Joe B
Nee klopt. Jij bent de enige die teksten van jezelf aandraagt als feiten.

avatar van Bedorvenkebab
Hef is beter dan Rakim.

Joe B
Mula B beter dan Eric B.

FRIPI
Ali B is de beste

Joe B


avatar van Joe D
Joe D is beter dan Joe B.

bennerd
Geen idee waar die B ineens vandaan komt. Heb je liefhebbers, Joe D?

avatar van Joe D
Ja, ik heb fans denk ik.

avatar van MAS
MAS
Interessante lijst bart1989! Hoewel mijn voorkeur uit gaat naar oldschool en de wat rauwere (underground) hiphop vind ik de verschuivingen van de laatste jaren zeer positief. Ik vind het goede zaak dat het geaccepteerd is voor mainstream rappers om anders/alternatief te zijn, waardoor rappers meer durven te experimenteren (zoals bijv. Young Thug). Waar ik wel moeite mee heb zijn de mixtapes. Ik vind het persoonlijk fijner om een volledig studioalbum te luisteren, waar een artiest zich 100% voor heeft ingezet. Dat is wat veel van de nieuwere rappers nalaten, waardoor veen van hun teleurstellen met hun studioalbums (en mixtapes).

Gast
geplaatst: vandaag om 19:40 uur

geplaatst: vandaag om 19:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.