menu

Via deze pagina blijf je op de hoogte van recente stemmen, meningen en recensies van Proctor. Standaard zie je de activiteiten in de huidige en vorige maand. Je kunt ook voor een van de volgende perioden kiezen: januari 2023, februari 2023, maart 2023, april 2023, mei 2023, juni 2023, juli 2023, augustus 2023, september 2023, oktober 2023, november 2023, december 2023, januari 2024, februari 2024, maart 2024, april 2024, mei 2024

Acda en de Munnik - AEDM (2023) 3,0

6 april, 19:45 uur

De liedjes van Acda en de Munnik hebben mij inmiddels al door vele levensgebeurtenissen geholpen, dus toen ze vorig jaar hun vurig gehoopte maar niet verwachtte comeback bekend maakten was dat een mooi moment. De single Morgen wordt Fantastisch klonk veelbelovend en typisch AEDM en een album werd aangekondigd, het kon dus simpelweg niet op. Want hoewel ze solo ook pareltjes van liedjes hebben gemaakt, zijn Thomas en Paul samen gewoonweg weergaloos.

Helaas is dit album in mijn ogen te vergelijken met het wisselvallige Liedjes van Lenny uit 2004. Niet slecht, ik kan het gerust opzetten, maar ergens voelt er iets niet helemaal ouderwets Acda en de Munnik. Het begeleidende boek lezend werd algauw duidelijk wat het een okay-ish album maakt. Het management leek het een leuk idee als er een album kwam (terwijl Thomas en Paul er niet direct voor te porren waren), maar er zat wel een tijdsdruk achter zodat het bij de reünie in oktober 2023 uitgebracht kon worden. De liedjes hadden zodoende geen tijd om rustig uitgewerkt te worden en er werden meerdere producers aangetrokken (o.a. Arno Krabman) om het eindproduct wat te versnellen.

Morgen wordt Fantastisch is, zoals al gezegd, een prettig in het gehoor liggend nummer met een typische Acda en de Munnik-vibe. Stoel in de Hemel is al een minder sterk nummer, door de ietwat belerende tekst en de Arno Krabman-productie die er een typisch Suzan & Freek-sausje overheen heeft gedrapeerd. Tussendoor is dan weer lekker Acda en de Munnik en zeer herkenbaar voor zowat iedere luisteraar in de ratrace dat het leven inmiddels is.

Dan Twee Halve Zinnen (zijn er één). Je hebt als duo een prachtig nummer gemaakt met de titel Halve Zinnen, waarop dit qua titel een evenzo prachtig vervolg had kunnen zijn. Helaas. Uit de docureeks werd duidelijk dat de muziek er al lag en Thomas de tekst voor dit lied in een avond geschreven heeft, om het de volgende dag al op te nemen. Resultaat: een redelijk lied over liedjes schrijven, waarbij de samenzang van de mannen nog het mooiste is. Maar dan luister ik toch liever naar klassiekers met een vergelijkbare thematiek als Vondelpark Vannacht, Dit Lied gaat Over Niets of Geen Liedje, om er maar een paar te noemen.

Maar dan: O, O, de Mensheid. De verhalende tekst door Thomas, de door David Middelhoff geschreven muziek met een sublieme productie door JB Meijers maakt dit mijn absolute favoriet van de plaat. Wat een pareltje waarvan ik hoop dat ze 'm ooit in een live setlist opnemen. Daarentegen is Niet Gehaast een goed voorbeeld van het te snel met een nieuw album willen komen. Het is een prima nummer, daar niet van, alleen: Thomas heeft hier al een vergelijkbaar nummer voor gemaakt in zijn solo-voorstelling Motel. De zin "er is niemand waar ik niet naast zou willen" komt zelfs letterlijk uit die voorstelling. Er zullen genoeg mensen zijn die het niet weten of niet boeit, maar ik vind het wat lui.

Het Verhaal Van Zij Met de Ogen, mooi nummer maar het wil bij mij niet echt landen. Maarten Missen daarentegen wél. De simpele doch doeltreffende productie door Paul zelf, zijn stem die een gevecht voert met het geweld van de piano: meer hoeft het niet te zijn. Was de rest van het album (minus O, O, de Mensheid) zo geweest, had ik 'm grijsgedraaid.

Nog een voorbeeld van recycling: de vertaling van Leaving on a Jetplane. Deze zat in de try-outs van Thomas' solo Motel en krijgt nu een tweede leven. Mooi nummer. Maar in het oeuvre van Acda en de Munnik zijn er meer vertalingen geweest die evengoed een plekje hadden verdiend op dit album.
Bij Jou is één van de weinige liedjes op dit album dat door Paul is geschreven. Hij heeft sinds 2016 drie prachtige solo-albums uitgebracht die in stijgende lijn zaten qua kwaliteit; zeker zijn laatste soloalbum III uit 2021 is zeker de moeite waard. Dit nummer klinkt echter alsof het een optie was voor dat album maar het niet gered heeft en nu hier een plekje heeft gekregen. Mja, wat valt er over te zeggen: ik ben beter gewend van Paul.
En dan de afsluiter Hey. Ook niet heel noemenswaardig, als de naam Henk in het nummer was vervangen voor Lenny had ik het ook geloofd. Het album is afgelopen na net aan 31 minuten, terwijl ik als luisteraar nog op mijn honger zit.

Waar Liedjes van Lenny een Frankenstein-album was omdat er liedjes moesten komen voor de Lenny-rockopera, is AEDM een Frankenstein-album omdat management zoveel mogelijk geld uit de reünie wilde persen. Groot gelijk hoor, maar het resultaat doet me hopen dat bij een eventueel volgend album de werkwijze van weleer wordt aangehouden: liedjes die de tijd en ruimte krijgen om te groeien en te rijpen, om vervolgens dankzij JB Meijers in een mooie productie tot bloei te komen. Als dat opnieuw jaren duurt vooraleer er een nieuw album is, is dat het wachten meer dan waard.

3,0

» details   » naar bericht  » reageer