Marco Borsato - De Waarheid (1997)

Label: Polydor

1. De Waarheid (5:12)
  2. Je Zit op Rozen (3:26)
  3. Onbewoonbaar Verklaard (2:32)
  4. Fijne Vent (3:03)
  5. Oud en Afgedankt (5:13)
  6. Denk aan Mij (3:55)
  7. Wie (3:11)
  8. Wereld Zonder Jou (3:55)

met Trijntje Oosterhuis

9. Door Jou (3:02)
  10. Jij Hebt Mij Niet Nodig (3:41)
  11. Ik Heb Genoeg aan Jou (3:22)
  12. Vreemde Handen (5:14)
  13. Maskers Af (4:19)
best fijne CD - het is de enige die ik heb van Marco Borsato. Vreemde Handen heeft een hoog Supertramp gehalte. Arrangementen klinken wel veel hetzelfde. Fijne vent is tegenkrommend slecht - ik kan er niet naar luisteren!

avatar van vin13
0,5
Het is jammer dat door dit soort artiesten de markt wordt verpest en voor echte goede Nederlandstallige muziek geen plek is. De media speelt in op deze valse sentimenten en gejatte melodietjes en maakt van kitsch kunst. De negatieve reacties zijn beoordelingen en ik heb de muziek echt wel geprobeerd op waarde te schatten. Een halfje voor Trijntje.

avatar van kaztor
'Hoe vertel je iemand dat de aarde niet meer rond is,
de vogels niet meer vliegen en de zon niet langer schijnt...'

avatar van vin13
0,5
Deze tekst hoort bij de soundtrack van een zombiefilm, je kunt niet iemand iets vertellen in een wereld zonder leven. Marco kan als beginnend acteur zelf de hoofdzombie spelen. De teksten zijn te gekunsteld, behalve Dromen zijn bedrog van Henk Westbroek, dat nummer is door Borsato goed gecoverd. Voor Borsato als mens en zombie heb ik echt wel respect.

avatar van Jester
Ben je zelf ook zombie geworden, of heb je uit vrije wil naar alle albums van Marco geluisterd?

bikkel
Ik ben wel van mening dat Borsato best knappe popmuziek maakt.Hij is in ieder geval wel integer.Het is echt niet mijn smaak,maar dat is een heel ander verhaal.De waarheid en Onbewoonbaar verklaard zijn heel aardige nummers.De uptempo stukken daarintegen zijn vaker clichematig en verliezen een hoop zeggingskracht.Een heel album van deze Noord-Hollander vind ik moeilijk uit te zitten.Het heeft ook met zijn stem te maken.Op een gegeven moment gaat het me toch in de weg zitten.Maar verder,een hardwerkende artiest die in ieder geval een beetje normaal blijft doen.

avatar van Gatver
Integer? Integendeel! Hij doet het slechts voor het geld! Dat heeft hij de afgelopen jaren wel bewezen. Ik was groot fan van hem en zijn vroegere muziek zal ik nog steeds blijven luisteren, maar wat hij tegenwoordig maakt, slaat nergens op!

avatar van LucM
Marco Borsato is zeker een talentvolle zanger, maar met zijn muziek heb ik het soms moeilijk. Als hij sober begeleide chansons brengt zoals "De Waarheid" en "Onbewoonbaar Verklaard" is er geen probleem. De uptempo-nummers daarentegen vind ik te kitscherig en te clichématig.
Gelukkig zijn de luisterliedjes hier nog in de meerderheid, maar de laatste jaren kiest hij helaas steeds meer voor bombastische kitsch.

avatar van Lamontagne
Dit is zijn beste album samen met De Bestemming
Hier kan ik nog echt wel van genieten.

avatar van musicfriek
Borsato heeft 2 nummers die ik wel kan waarderen en eentje daarvan is De Waarheid. Prachtig gezongen en mooie tekst ook. De andere is het nummer De Bestemming. Voor de rest kan deze man mij totaal niet bekoren

Dat duet met Trijntje is een verschrikking

avatar van Madjack71
Dit album destijds gekocht, toen het wat meer acceptabel was als je Marco tussen je collectie had staan. Kon er toen ook nog wel van genieten. Als ik het nu beluister vallen een aantal nummers door hun middelmatigheid door de mand. Met name de up-tempo nummers ontbreekt het aan elke prikkel.

De waarheid kan ik nog steeds wel horen..m.n die clip vond ik leuk toen Andre van Duin de plaats van Daphne Dekkers innam en in slomo op Marco afrende.
Verder zijn Onbewoonbaar verklaard, Oud en afgedankt, Wereld zonder jou, Vreemde handen en Maskers af, goed te hebben. Al komen die sociaal getinte onderwerpen m.i wel wat geforceerd over.

Mijn vrouw heeft ook nog een aantal andere albums van hem, maar die heb ik nog niet echt goed beluisterd. Prima kerel die Borsato, lijkt me. Goed team om zich heen. Wel word ik wat schizoide met al die nummer 1 noteringen en binnenkomers op 1 in de top 40. Maar goed. Die lijst is de afgelopen 20 jaar toch al een grote farce.

Verder kun je natuurlijk je laten verleiden door flink op zijn muziek te gaan zitten poepen. Maar dat is net als die prentenboek; Over een kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft.
Die komt zijn holletje uit, krijgt een grote dampende drol op zijn kop en gaat op zoek wie dat heeft gedaan. Na een aantal dieren gevraagt te hebben of zij dat hebben gedaan en die dan laten zien hoe hun poep eruit ziet. Komt hij middels de vliegen terecht bij de hond. Hij gaat er bovenop zitten poept een heel klein iezel poepseltje op zijn kop en zie daar ze staan weer quite.

avatar van kaztor
Als Marco op m'n hoofd gaat poepen staat er niemand quitte.

Er beland dan wel één in het ziekenhuis. De waarheid!!

avatar van jetje
0,5
Ik moet heel eerlijk zijn, men zei dat dit zijn beste album is.
Ik vindt het helemaal niks. Ik gaf een halve ster voor de moeite maar, da's natuurlijk ook niet helemaal fair, want ik wist van te voren al dat ik geen fan ben van zijn muziek. Maar ja ik ga echt niet marchanderen. Ik zal de 2 andere albums die ik van hem heb dan ook maar niet meer becomentarieren. Borsato's muziek is niet mijn ding, zullen we maar zeggen.

avatar van SebastiaanQuekel
1,5
Waar velen mensen zeggen dat dit het beste album van Borsato moet zijn, vind ik daarentegen dit de slechtste plaat van Nederlands beste zanger. Elk nummer is het nét niet voor mij, behalve de opener dan, die nog steeds wel een plekje in mijn hart heeft. Voor de rest zit het album vol met ongeïnspireerde up-tempo nummers (lees: Fijne Vent) en verschrikkelijke ballads.

1,5 sterren.

avatar van Stekelnootje
Ja, ik neem mijzelf als muziekliefhebber serieus en tóch heb ik een Borsato in m'n kast. Nog sterker; ik geef 'm nogal wat sterren. Tuurlijk vindt ik niet alle nummers even sterk maar het zijn hier vooral de gevoelige nummers die deze cd de moeite waard maken en ik 'm hoog waardeer. Het gevoel van zijn zang in combinatie met de sterke teksten daarvan zijn gewoon van grote klasse.

avatar van Madjack71
Idd. tekstueel is dit misschien wel het beste wat Borsato heeft aangereikt gekregen...Onbewoonbaar Verklaard, Oud en Afgedankt zitten goed in elkaar.

avatar van JohnWilliams
Ik twijfel aan de muziekkennis van mensen als die hier 0,5* voor geven.
De Waarheid alleen al is de volle 5* waard.

De rest is wel iets minder, daarom 3,5*

avatar van Timo-otje
JohnWilliams schreef:
Ik twijfel aan de muziekkennis van mensen als die hier 0,5* voor geven

avatar van Shelter
Teksten zijn typisch nederlandse pop op een wat hoger niveau zeg maar. Erg poetisch vol met symboliek. De producties zijn zoet, liggen goed in het gehoor en makkelijk te onthouden.
Het is wel jammer dat de producties voor de grootste gedeeltes zijn gejat/geleend van bestaande muziek. Eigenlijk is Marco een marionet want hoeveel schrijft hij nu echt zelf en hoeveel producties zijn nu echt authentiek... desalnietemin klinkt het wel ok. Ik ben niet zo'n fan van dit maar echt slecht kan je het niet noemen. 2,5*

avatar van Nicolage Rico
vin13 schreef:
behalve Dromen zijn bedrog van Henk Westbroek.

avatar van Heer Hendrik
1,0
Vreselijk album wat vol staat met vals sentiment. Het begint al met het over de top bombastische "De Waarheid" en nummers als Denk aan mij, wereld zonder jou, vreemde handen en Maskers af, tja als je liefdesverdriet hebt zal je het allemaal wel slikken, maar luister je objectief naar dit album dan kan je niet anders concluderen dat er enorm op het gevoel gespeeld wordt, wat op mij absoluut niet oprecht tegenkomt

Dan staat er tussen al dat liefdesverdriet ineens een absoluut hoogtepunt in Borsato's Oevre "Oud en afgedankt vind ik een prima song wat totaal niet past tussen de rest van dit album.

O wacht even: er staat ook nog een nummer op wat er niet tussen past en waar de honden helemaal geen brood van lusten "fijne Vent" ...was dit maatschappij kritisch bedoeld??
Slaat echt de plank helemaal mis

nee..waar het album "Als geen ander" nog te pruimen is, moet je bij dit album maar je masker af zetten en zal dit regelrecht de Kliko in moeten. Helaas het is "de Waarheid

avatar van Shelter
ja ik moet wel zeggen het heeft iets theatraals en Marco Borsato is niet bepaald een geweldige acteur, het is allemaal wat over the top. Beetje een soap acteurtje.
Maar moet wel zeggen dat de nummers blijven hangen of je het wil of niet, dat is wel knap.
Sommige dingetjes zijn best aardig maar kan dit niet uit mezelf opzetten

buizen
Marco Borsato verpest het inderdaad voor de wel goede, pure of in elk geval meer authentieke Nederlandstalige artiesten. Het hoeft niet allemaal Ede Staal of Boudewijn de Groot te zijn, als het maar niet dat verschrikkelijk fake en gekunstelde van Borsato is. Zijn teksten zijn draken.
En dat mag gezegd worden.. .

avatar van bikkel2
Ik ben ook geen fan van Borsato, maar er zijn veel ergere ned.talige zangers.
Ik heb bij Borasto in ieder geval het idee dat hij er vol overgave in gaat.
Onbewoonbaar Verklaard vind ik een heel mooi liedje bijv.

Ik heb veel meer moeite met een Jeroen v. de Boom. De imitator bij uitstek, zonder enig eigen gezicht en visie.
Een meeloper 1e klas.
Wel net doen alsof hij solo zo origineel is ( puur gebaseerd op Borsato) maar net zo makkelijk in de Toppers staat.
Hoe ongeloofwaardig kun je zijn.

avatar van LucM
Marco Borsato zingt inderdaad met overgave en passie en is op zich een goede zanger, daar niet van. Zoals ik eerder zei heb ik het moeilijk met de bombastische productie en dito - soms zelfs potsierlijke - teksten die louter gericht zijn om te scoren (met Rood als het beste voorbeeld).
Als Marco Borsato chansons brengt als Onbewoonbaar Verklaard en Oud en Afgedankt (en zijn laatste hit Mooi) is hij goed te pruimen.
En wat Jeroen v. de Boom doet is platweg meeliften met het succes van Marco Borsato.