Bob Dylan - Pat Garrett & Billy the Kid (1973)

Score
Label: Columbia

1. Main Title Theme (Billy) (6:05)

met Bruce Langhorn en Booker T.

2. Cantina Theme (Workin' for the Law) (2:56)

met Roger McGuinn en Bruce Langhorne

3. Billy 1 (3:55)

met Bruce Langhorn en Booker T.

4. Bunkhouse Theme (2:15)

met Carol Hunter

5. River Theme (1:28)

6. Turkey Chase (3:34)
  7. Knockin' on Heaven's Door (2:32)

met Terry Paul, Roger McGuinn en Jim Keltner

8. Final Theme (5:23)
  9. Billy 4 (5:03)

met Terry Paul

10. Billy 7 (2:07)

met Terry Paul, Roger McGuinn en Jim Keltner

avatar van Snakeskin
Dylan zit nooit om inspiratie verlegen. Als hij een slechte plaat maakt dan is dat omdat hij er geen zin in heeft. Pat Garrett & Billy the kid leverde in die zin een beperking op omdat gedacht moest worden binnen de kaders van de film waarvoor de muziek gemaakt is. Ondanks dat, of juist vanwege dat, komt hij met de wat mij betreft beste single aller tijden op de proppen. Knockin' on heaven door heeft de film niet nodig, de song is doortrokken van een zeggingskracht die even kenmerkend als uniek is voor veel van Dylan's materiaal. In zeggingskracht zal Dylan door niemand overtroffen worden.

Down_By_Law
Deze soundtrack was één van de eerste Dylan-albums die ik had. Hij staat nog steeds hoog in mijn Dylan-lijst. De muziek past vanzelfsprekend prima bij Peckinpah's western, maar ook als luisterplaat werkt het allemaal uitstekend.

De bijna meesterlijke film met Kris Kristofferson, James Coburn en Dylan zelf is naar mijn mening één van de beste westerns sinds "Once Upon A Time In The West". Zonder Bob's muziek was het denk ik wel wat minder geweest. Ik ben echter minder lovend over Bob's acteerwerk in deze film (of in alle films waarin hij speelde).

'Billy' vind ik trouwens één van zijn meest onderschatte nummers.

avatar van robbrouwer58
Heerlijk!

avatar van Kill_illuminati
Knocking on Heaven's Door is misschien toch wel een van de mooiste nummers aller tijden. Een nummer dat de uitdrukking toch wel uitdrukkelijk "kort maar krachtig" definieert. Ik kan er uren naar blijven luisteren.

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)
Meen je dat Kill_Illuminatie? Ik kan er amper naar luisteren zo'n oorwurm vind ik het van Dylan. Beetje in de categorie Forever Young..

avatar van Rudie
Een goede dosis fijn western getokkel wat af en toe wordt afgewisseld met verrassend goede liedjes. Zoals het al vaker genoemde Knockin' on Heaven's Door, maar ook Billy 4 en Turkey Chase doen niet onder. Door zijn rol als film soundtrack een wat vreemd aanvoelend werk, waar tussen toch wel een aantal juweeltjes zitten.

Stijn_Slayer
Eigenlijk alleen de moeite waard om 'Knockin' on Heavens Door' in de collectie te krijgen. Ik wil beslist niet zeggen dat dit slecht is, maar deze soundtrack is voor een groot deel akoestisch en instrumentaal, waardoor het niet erg boeiend is om aandachtig naar te luisteren. Ik ken de film niet, het zou echter goed kunnen dat de muziek daar wel goed werkt als achtergrond/sfeermuziek.

Om naar te luisteren is dit toch veel te simpel en saai.

avatar van IntoMusic
Bestaat er ook een Billy 2, 3, 6 en 7? Of zijn die te vinden op bootlegs?

avatar van Flipman
2, 3, 5 en 6, bedoel je .

avatar van IntoMusic
Scherp en die bedoel ik

avatar van BoyOnHeavenHill
Natuurlijk absoluut geen belangrijke of essentiële Dylan, maar toch draai ik hem vaak vanwege het geluid dat zo heerlijk is zonder té warm te zijn, gewoon het prettige geluid van samenwerkende akoestische gitaren. En dat de soms wat rafelige muziek perfect past bij de stoffige beelden van Peckinpahs uitstekende film helpt natuurlijk ook. (Uiteraard moet je muziek los van de bijbehorende film kunnen beoordelen dan wel waarderen, maar ik kan er ook niets aan doen dat ik die film goed ken.) Jammer dat ik maar twee favoriete tracks mag opgeven, want naast het verplichte Main title theme (Billy) en het onvermijdelijke Knockin' on Heaven's door (nóg mooier door de herinnering aan de ontroerende filmscène waarbij het gebruikt wordt) is ook de Turkey chase erg leuk en bijzonder grappig.

avatar van Ducoz
IntoMusic schreef:
Bestaat er ook een Billy 2, 3, 6 en 7? Of zijn die te vinden op bootlegs?

Waarschijnlijk zijn dat gewoon de opname nummers(Duhh Ducoz). Er zal wel een heel pakketje aan Billy's zijn, misschien soms met een vals nootje tussendoor of een kuchje en zien we die ooit verschijnen in een Bootleg Series 11-20... wie weet.

avatar van weide1
ThomasQuinn schreef:
'Final Theme' alleen al is de aanschaf van het hele album waard.

Je hebt smaak. Met die fluit inderdaad. Mooi instrumentaal.
Ik vind YouTube - a fistfull of dynamite soundtrack Mesa Verde ennio morricone 1971 ook zo'n lekker nummer.

avatar van Ducoz
Final Theme behoord ook in huize Ducoz tot een der favorieten van dit album, samen met Knockin' On Heavens Door vormd deze een paar. Het kloppen op den Hemelpoort en het binnen laten begeleid door een hemelse fluit. De akkoorden liggen ook erg dicht bij elkaar waardoor ze al snel een paar lijken te vormen.

avatar van spinout
Dit album doet me een beetje aan Ry Cooder's The Long Ryders denken.

avatar van Sanderzzz
Leuke soundtrack. Een album dat je niet meteen zal insteken om naar te luisteren, maar als je zin hebt in sfeermuziek echt prachtig wegluisterd. De drie nummertjes 'Billy' zijn niet zo'n speciale nummers (alhoewel ik de eerste versie echt een prachtig nummer vind) maar wel leuk dat het drie dezelfde nummers zijn in een verschillend jasje. Knockin' On Heavens Door is gewoon subliem en duurt te kort. De rest van de nummers zijn instrumentaal. The Main Title en Final Theme zijn zekers de moeite waard maar ook Turkey Chase is fijn.

Een leuke variatie in de discografie van Dylan!

avatar van Cor
Cor
Sanderzzz schreef:

Een leuke variatie in de discografie van Dylan!

Zeker herkenbaar commentaar. Ik vind het niet opzienbarend, maar de klankkleur van dit album is erg aangenaam. Ik waardeer het album iets minder hoog.

avatar van Flottante
BoyOnHeavenHill schreef:
Natuurlijk absoluut geen belangrijke of essentiële Dylan

Wie bepaalt dat eigenlijk?

Ik vind dat zo'n eigenaardige gewichtigdoenerige kijk-mij-es-recensentenopmerking. We moeten u maar geloven, maar waarom?

Fedde
Best wel een heftige reactie op een bericht van drie jaar geleden, Flottante. Maar ik ben het wel met je eens: we moeten deze plaat niet over het hoofd zien. Het is meer dan Knockin' on Heaven's Door, al is het wel overduidelijk een soundtrack natuurlijk. En daarmee is niet iedere track of 'theme' een goede song, maar vaak niet veel meer dan begeleiding bij de beelden. Dat is dan wel weer heel goed en sfeervol gedaan.
Het eerste album van Dylan na drie jaar trouwens. Opstapje naar zijn come-back een jaar later.
Wat de recensenten betreft. Er zijn ook heel goede stukken over geschreven. Ik denk aan deze op Allmusic. Mmm, 3,5 sterren. kan ermee door.

avatar van BoyOnHeavenHill
Flottante, ik zou zeggen dat dit geen belangrijke of essentiële Dylanplaat is omdat Dylan (zeker in die tijd) bekend stond om intense en vaak vernieuwende muziek (Bringing it all back home, Highway 61 revisited, John Wesley Harding, Desire) met diepgravende psychologische en/of maatschappijkritische teksten (The times they are a-changin', Another side, Blood on the tracks), terwijl déze in opdracht gecomponeerde soundtrack een vrij ontspannen en jam-sessie-achtige indruk maakt met veel instrumentale nummers en een paar teksten die puur over de plot en de personages van de bijbehorende film gaan, zodat de plaat nergens de muzikale of tekstuele vernieuwing of intensiteit brengt die je met Dylan associeert (overigens zonder dat dat mij stoort: ik geef er vier sterren aan). Is dat zo eigenaardig en gewichtigdoenerig?
        En nee hoor, je hoeft me helemaal niet te geloven, draai de plaat en oordeel zelf, of schrijf een recensie waarin je het tegendeel aantoont. Het is maar een mening, en die leek me zó evident dat ik er een woord als "natuurlijk" tegenaan gooide. Is dat nou zo erg?

avatar van nlkink
Een van de weinige Dylan albums die ik op vinyl heb. Op de achterzijde van de hoes staat een grote foto van de hoofdrolspeler Kris Kristofferson die hardhandig door een tegenspeler onder schot word gehouden. Pas toen ik de film zag begreep ik dat het om een still uit de film ging. Een wat vreemde keus om achter op een hoes te zetten, maar dat terzijde.
Het album ooit voor Hfl. 1,-- gekocht van een collega die al zijn platen de deur uit deed ten faveure van zijn CD collectie. In OOR's popencyclopedie las ik vervolgens dat ik een ondermaats album had aangeschaft. Er was een tijd dat ik mijn aankopen mede baseerde op het oordeel van de scribenten van OOR. Dat ik dat beter zelf kon bepalen bleek toen ik de plaat opzette want ik vond 'm ijzersterk. Meestal vind ik filmscores helemaal niks maar deze plaat is gewoon goed. Geen pretenties, gewoon los akoestisch jammen. En het album is zo kort dat je amper de kans krijgt om te skippen. Eigenlijk net zo ontspannen als Nasville Skyline.
Naar aanleiding van de plaat heb ik ook de two disc special edition van de film aangeschaft. De maatschappij had er in 1973 nl. nogal wat uitgesneden waardoor het verhaal incoherent werd. Naar aanleiding van vertoningen thuis bij de regisseur (Peckinpah) begonnen een aantal resencenten zich in te spannen voor een rerelease van de director's cut. Dat is in 1988 gebeurd. Deze is in gerestaureerde vorm op DVD uitgebracht in 2006. Op DVD 2 staat weer een andere versie met extra scenes en extra Dylan muziek. Zo is op de Peckinpah versie Knockin' On Heaven's Door alleen als instrumental te horen maar heeft men op de 2005 versie de originele Knockin' On Heaven's Door met Bob's vocalen onder een sterfscene gemonteerd.
In de film is ook nog een snipper muziek van Dylan te horen die niet op het album te vinden is maar die interessant genoeg was voor The Old Crow Medicine Show om uit te bouwen tot een volwaardig lied: Wagon Wheel. En met toestemming en complimenten van de meester.

You were saying?

avatar van Flottante
Nachtelijk dronkemansgebazel.

Fedde
Flottante schreef:
Nachtelijk dronkemansgebazel.
Is dat je commentaar bij dit album? Zo slecht is het toch ook weer niet ?

avatar van nlkink
Een week of twee geleden kon ik de CD versie voor ongeveer € 5,-- incl. porto bestellen en afgelopen dinsdag lag ie dus eindelijk op de mat. Sindsdien regelmatig in 'den spelert' gehad. Wat is het toch een aangenaam album. Als dat zo doorgaat zie ik mij gedwongen om te verhogen met 0,5 punt......

Waarvan akte.

avatar van Larzz
Net weer op LP aangeschaft. Ben vooral fan van Sam Peckinpah. Maar deze soundtrack is zeer te pruimen. Heerlijke sfeervolle ontspannen muziek die perfect bij deze zeer ondergewaardeerde western past. Niet eens op blu-ray wat hij zeker verdiend. Op de foto op de achterkant van de hoes zie je een zeer boze hulpsherriff gespeeld door R.G. Armstrong die Billy gespeeld door Kriss Kristofferson dwingt tot genade aan God te vragen. Geweldige scène waarin de acteur R.G. door Sam Peckinpah zo getergd werd dat hij helemaal echt woedend werd en Kriss keihard aanpakte. Verschillende versies van de film zijn in omloop waarvan de laatste 2005 re-edit van Paul Seydor mij ook zeker kan bekoren omdat Knocking on Heaven's Door erin zit met zang. Mooie scène ook als acteur Slim Pickens net in zijn maag geschoten stervend is aan een rivieroever terwijl zijn vrouw naast hem komt zitten. Prachtig ontroerend met Dylan's nummer als soundtrack. Zeldzaam!

gastheerg
Of dit een relevant album is? Boeien...........
Wat recensisten er van vinden? Mensen die ergens wat van moeten vinden omdat ze er voor betaald worden is op voorhand verdacht.

Vraag als directeur van een bedrijf maar eens een advies aan een jurist..........hij gaat allemaal legal dingen vinden. Vraag het aan een bedrijfspsycholoog en die gaat weer andere dingen vinden. Een man met een hamer ziet nu eenmaal in alles een spijker........ Zeker als je hem betaald.

Zo is mijn menig over dit album ook niet relevant..................en toch deel ik hem even.

Toen de film voor het eerst in Nederland werd vertoond zat ik uiteraard in de bioscoop. Met nog een zooi Dylan fans en ieder zong bij wijze van spreken alle Billy's mee...........

Ik vond de film wel ok en dit album vind ik gewoon een heerlijke afwisseling in de Dylan catalogus.

Overigens kan ik mij herinneren dat er een filmopname was gemaakt waar Dylan een mes gooit of steekt en dat zag er zo goed uit dat het er JUIST uitgelaten hebben. Stond toen in (ik denk) Oor.

avatar van nlkink
Er bestaat een two disc DVD van de film, gastheerg, die bevat de Director's Cut van de film.
Lees de tweede helft van mijn bijdrage 11 september 2015.
Ik kan me herinneren dat ik wel degelijk de messenwerp scene met Dylan, in de rol van Alias, heb gezien. Ik weet alleen niet zeker in welke versie....