Bob Dylan - Pat Garrett & Billy the Kid (1973)

Score
Label: Columbia

1. Main Title Theme (Billy) (6:05)

met Bruce Langhorn en Booker T.

2. Cantina Theme (Workin' for the Law) (2:56)

met Roger McGuinn en Bruce Langhorne

3. Billy 1 (3:55)

met Bruce Langhorn en Booker T.

4. Bunkhouse Theme (2:15)

met Carol Hunter

5. River Theme (1:28)

6. Turkey Chase (3:34)
  7. Knockin' on Heaven's Door (2:32)

met Terry Paul, Roger McGuinn en Jim Keltner

8. Final Theme (5:23)
  9. Billy 4 (5:03)

met Terry Paul

10. Billy 7 (2:07)

met Terry Paul, Roger McGuinn en Jim Keltner

neo
Ook meteen de enige score van Dylan, waarbij ook toevallig de ene song hoort die ik wel van hem goed vind; Knocking on Heaven's. Voor mij net als Neil Young met Dead Man het bewijs dat ze wel wat kunnen als het op score gebied aankomt. Zowel Young als Dylan vind ik vreselijk buiten hun ene filmscore om.

avatar van BoyOnHeavenHill
Natuurlijk absoluut geen belangrijke of essentiële Dylan, maar toch draai ik hem vaak vanwege het geluid dat zo heerlijk is zonder té warm te zijn, gewoon het prettige geluid van samenwerkende akoestische gitaren. En dat de soms wat rafelige muziek perfect past bij de stoffige beelden van Peckinpahs uitstekende film helpt natuurlijk ook. (Uiteraard moet je muziek los van de bijbehorende film kunnen beoordelen dan wel waarderen, maar ik kan er ook niets aan doen dat ik die film goed ken.) Jammer dat ik maar twee favoriete tracks mag opgeven, want naast het verplichte Main title theme (Billy) en het onvermijdelijke Knockin' on Heaven's door (nóg mooier door de herinnering aan de ontroerende filmscène waarbij het gebruikt wordt) is ook de Turkey chase erg leuk en bijzonder grappig.