MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Prog Album KO 2009

zoeken in:

Misterfool
5-10

5-11

terechte winnaar

Kingsnake
5464 - 5465

Misterfool
9000 - 5465

terechte winnaar inderdaad

Kingsnake
9000 - hoogste priemgetal

Duidelijke winnaar....

Casartelli (moderator)
We hebben een winnaar!

Iedereen bedankt voor de deelname. Volgend jaar revanchemogelijkheid voor de scharlaken koning.

Kingsnake
En nu?

Hoe gaan we nu aan onze progverslaving voldoen?

Thanx Casartelli

Leuk spel, mooie winnaar en toch weer een aantal 'nieuwe' bands ontdekt .

wijsneus
Casartelli schreef:
We hebben een winnaar!

Iedereen bedankt voor de deelname. Volgend jaar revanchemogelijkheid voor de scharlaken koning.
.

Een troost is dat KC de BandTop5 winnaar is geworden !

wijsneus schreef:

Een troost is dat KC de BandTop5 winnaar is geworden !

Gek genoeg doet ie in de (hiphoploze)Topalbumbattle niet mee.
In de Toplijst van 1969 is ie pas op een 15e plaats terug te vinden!!!

1969 was blijkbaar een goed jaar.....

Kingsnake
Dieter schreef:
(quote)

1969 t/m 1974 waren de beste jaren, muziekgewijs.
En dan pas 1989-1994

En blijkbaar zet dat zich door naar 2009-2014
Dus we kunnen misschien wel 5 jaar lang goede muziek luisteren alvorens we weer in een 15-jaar dip komen...

Misterfool
Kingsnake schreef:
(quote)

1969 t/m 1974 waren de beste jaren, muziekgewijs.
En dan pas 1989-1994

En blijkbaar zet dat zich door naar 2009-2014
Dus we kunnen misschien wel 5 jaar lang goede muziek luisteren alvorens we weer in een 15-jaar dip komen...

ik denk dat goede muziek niet tijdsgebonden hoeft te zijn. nu word ook brilliante prog gemaakt. is alleen wat minder in de aandacht. zo zijn er in de jaren 2000 ook brilliante albums uitgegeven. octavarium/dream theater foabp/porpcupine tree doomsday afternoon/phideaux

ik ben wel in een diep gat gevallen nu het afgelopen is .....

Kingsnake
Misterfool schreef:
(quote)

ik denk dat goede muziek niet tijdsgebonden hoeft te zijn. nu word ook brilliante prog gemaakt. is alleen wat minder in de aandacht. zo zijn er in de jaren 2000 ook brilliante albums uitgegeven. octavarium/dream theater foabp/porpcupine tree doomsday afternoon/phideaux

Ik bedoelde niet alleen prog, maar ook fusion, blues, jazz, alles verzoop in de maelstrom van punk/disco/eighties pop en later rapmetal/gothic/emo/disco-revival etc.

De perioden die ik aangaf waar artistiek rijk.

Casartelli schreef:
We hebben een winnaar!

En alle andere albums die voortijdig zijn afgevallen.

Jij ook bedankt, Casper!

Zeer mooie winnaar, ben blij dat eindelijk eens het goede album van Pink Floyd een KO wint

Casper, heel erg bedankt voor alle moeite weer!

Dieter schreef:
(quote)

Waren er niet een aantal hiphopalbums die je kon schrappen?

Kingsnake schreef:
(quote)

Ik bedoelde niet alleen prog, maar ook fusion, blues, jazz, alles verzoop in de maelstrom van punk/disco/eighties pop en later rapmetal/gothic/emo/disco-revival etc.

De perioden die ik aangaf waar artistiek rijk.

Laat ik maar wijselijk zwijgen in een progtopic Wat prog betreft waren de jaren 70 natuurlijk wel rijk. En deze winnaar verdient allenzins mijn sympathie, geweldig.

Kingsnake
orbit schreef:
(quote)

Laat ik maar wijselijk zwijgen in een progtopic Wat prog betreft waren de jaren 70 natuurlijk wel rijk. En deze winnaar verdient allenzins mijn sympathie, geweldig.

De seventies (voor de disco) was de periode waarin Fusion opkwam, funk opkwam, wereldmuziek werd geincorpeerd met rock, folkrock/country rock zn intrede deed.
Pure jazz en blues hadden 'tuurlijk hun hoogtij dagen al ruim gehad in de 20's en 50's.
Maar mijns inziens zijn er (bijna) geen slechte platen in de periode 69-74.

Ik kan er genoeg aanwijzen.. ik heb helemaal niks met dat geexperimenteer van bands als Can of Beefheart, hoe invloedrijk die ook worden geacht (hoor het zelden ergens anders in terug maar goed).
Ik denk dat de punkperiode en de aftermath daarvan (postpunk, wave, indie, folkrock, shoegaze) eind jaren 70 en begin 80 minimaal voor zoveel muzikale reuring heeft gezorgd, en veel stromingen/ artiesten voortgebracht die nog steeds behoorlijk in de aandacht staan. Midden jaren 80 en ook jaren 90 vind ik nou juist behoorlijk pover op het gebied van creativiteit/kwaliteit.. kan me niet heugen welke belangwekkende stromingen dat nou heeft opgeleverd eigenlijk.

Kingsnake
orbit schreef:
Ik kan er genoeg aanwijzen.. ik heb helemaal niks met dat geexperimenteer van bands als Can of Beefheart, hoe invloedrijk die ook worden geacht (hoor het zelden ergens anders in terug maar goed).
Ik denk dat de punkperiode en de aftermath daarvan (postpunk, wave, indie, folkrock, shoegaze) eind jaren 70 en begin 80 minimaal voor zoveel muzikale reuring heeft gezorgd, en veel stromingen/ artiesten voortgebracht die nog steeds behoorlijk in de aandacht staan. Midden jaren 80 en ook jaren 90 vind ik nou juist behoorlijk pover op het gebied van creativiteit/kwaliteit.. kan me niet heugen welke belangwekkende stromingen dat nou heeft opgeleverd eigenlijk.

Vanuit de metal kwam een creatieve injectie voorwaarts.
Savatage met bijv. Gutter Ballet maar ook Black Sabbath en Aerosmith maakten hun best elpees sinds jaren.

Southern Rock, Bluesrock en soul hadden een opleving.

Hardcore en de duizenden zijstromingen werd een serieuze aangelegenheid

Crossover, House en Grunge deden hun intrede alsmede jazzfunk en acid-jazz.

Men rekende begin jaren negentig af met de kille jaren tachtig en de baggermuziek (disco, newwave, new romantics, hair-metal) die het voorbracht.
Het handjevol artiesten die wel degelijke muziek maakten (U2, Marillion, Simple Minds, Stevie Ray Vaughan en nog een paar) uitgesloten natuurlijk.

Voor zover de revolutie van begin jaren 90, ook wel summer of love genaamd.
Het ging goed toen, nu hebben we weer zo'n tijdje een periode van een koude, kille, egocentrische samenleving met een attitude van alles willen hebben en elkaar niets willen gunnen.

Ik ben het wel met je eens orbit, want in die periode gebeurde er ook belangrijke dingen in de electronische muziek, hiphop en metal. Ik denk dat beide periodes heel veel goeds hebben voortgebracht. Eind jaren '60/begin jaren '70 waren de muzikanten wat creatiever en experimenteler, vooral omdat het kon (de 'mainstream' was breder) en genres minder gedefinieerd waren. Vanuit het geëxperimenteer van die periode en de tegenbeweging van de punk is er in de eind jaren '70/begin jaren '80 ook veel belangwekkends gebeurd op het gebied van punk, disco en daaruitvolgend postpunk, indie, elektro, techno, hiphop en metal. De muzikanten hadden minder experimenteerdrift, vooral omdat ze zich steeds meer aan de formats van hun genre en de mainstream moesten houden. Daarentegen was het muzikale spectrum wel enorm verbreed, waar het in de jaren '70 vooral rock en soul was wat de klok sloeg.

Je kunt dus van beiden periodes zeggen dat ze belangrijk waren voor de popmuziekgeschiedenis. Vanaf midden jaren '80 ging het inderdaad hard achteruit met de creativiteit van de muzikanten, niet geheel toevallig viel dit samen met de opkomst van muziektelevisie en mega-platencontracten. Laatste jaren vind ik dat er weer enigszins een stijgende lijn in zit (gelukkig).

Kingsnake
ook misschien een beetje kort door de bocht wvan mij, voor wat betreft het belang van punk en newwave maar kom op, disco heeft niets goeds gedaan.
Ook de opleving van nu middels Madonna en Lady Gaga en noem nog eens wat pulp doet me sidderen van angst.

Tsja, disco is nooit echt serieus genomen, maar heeft weldegelijk invloed gehad op de ontwikkeling van hiphop en techno. Maar ja, dat zijn op hun beurt ook weer genres die niet serieus worden genomen door veel rockliefhebbers (kijk maar naar onze 'topalbumbattle')...

Kingsnake schreef:
ook misschien een beetje kort door de bocht wvan mij, voor wat betreft het belang van punk en newwave maar kom op, disco heeft niets goeds gedaan.
Ook de opleving van nu middels Madonna en Lady Gaga en noem nog eens wat pulp doet me sidderen van angst.

Disco is, ahum, overigens ernstig een product van de jaren 70 en niet de jaren 80. In de jaren 90 werd de boel weer kompleet vergald door die platte wezenloze wegwerphouse die in Europa alles domineerde..

Verder ben ik het met je onderstaande analyse over de jaren 90 volstrekt niet eens, heb grunge altijd een vreselijk overschatte stroming gevonden en metal was echt wel beter in de jaren 80 dan jaren 90 hoor. Black Sabbath maakte zijn beste comeback nog altijd met Heaven & Hell en Mob Rules, begin jaren 80. Ook Ozzy solo was geweldig begin jaren 80, voordat hij een commerciele zuiplap en zeurlap werd. Ik denk toch dat je je wat beter in de muziekhistorie moet verdiepen.
Ik denk dat je inderdaad drie echt innovatieve periodes in de rock kunt aanwijzen: jaren 60 (groot deel), begin 70 en eind 70/begin 80. Verder was er veel herhaling op oude genres thema's wat de klok sloeg en weinig echt goede acts.
Op electronica gebied begint het pas echt te komen vanaf eind jaren 90, maar dat is een ander verhaal.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:40 uur

geplaatst: vandaag om 23:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.